hoe video afspelen op tv via pc?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
kova007

hallo ik heb dus een kabel gekocht waarmee ik pc op tv kan aansluiten om bv films en zo af te spelen op pc waar en hoe moet ik dit doen
heb windows me
alvast bedankt op voorhand
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

het hangt van je videokaart af, bij nvidia kaarten is dat bij de display properties, ik denk bij ati ook maar ben niet zeker
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
kova007

en waar kan ik die terugvinden en wat moet ik daar dan doen
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

nu heb ik even meer tijd, sorry voor het korte antwoord :)

in je configuratie scerm ga je naar 'display' dan settings, advanced, nview
en dan moet je daar exted my desktop klikken je kan ook clone kiezen als je je scherm wil clonen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je moet even oppassen met welke grafische kaart je hebt, niet alle kaarten ondersteunen output naar 2 beelden (zelfs niet mirroring).
Even een paar termen verklaren:
Mirroring: pc beeld en tv geven samen hetzelfde beeld
Uitbreiding van het bureaublad: pc blijft het gewone beeld geven, tv geeft een 2e beeld. Je kan naar dat beeld door gewoon met de muis buiten het beeld van de éne gaan.

In alle gevallen kan je best de laatste drivers voor je grafische kaart gebruiken (voor ATI de recentste catalyst-drivers, voor nVidia de laatste detonator xp-drivers).
Met de standaard-windows-drivers zal dat namelijk niet lukken.

Je kan tv en pc op 2 manieren connecteren: via composite (een geel rond pinnetje, tulpaansluiting) of via s-video (een uitgang met 4 metalen pinnen en 1 valse) Natuurlijk moeten zowel tv als pc die aansluitingen hebben. Maar dan heb je nog maar enkel beeld. Het geluid zal je moeten trekken van de luidspreker-uitgang. Je hebt daar een kabel voor nodig met aan de éne kant een minijack-aansluiting (3,5 mm plug zoals die van een hoofdtelefoon) en de andere 2 cinchkabels (zelfde als die composite, maar nu rood en wit). Rood = mono / stereo links en wit is stereo rechts.

Al die kabels zijn tegenwoordig ook in 1 bundel te koop speciaal voor pc -> tv aan te sluiten, mogelijk heb je er zo eentje.
De tv zet je op het inputsignaal van die kabels (vaak line in 2 of zo)

De volgende stap is afhankelijk van je grafische kaart. Afhankelijk van het merk en type van grafische kaart kan je op beide beeld zien. Ikzelf heb een nVidia GeForce Ti 200 en kan enkel OF pc OF tv zien. De ATI Radeon 7500 Mobility hier kan wel beide beeldschermen aansturen.

Ga naar je Configuratiescherm, beelscherm, tabblad instellingen en dan onderaan de knop geavanceerd.
Bij een nVidia-kaart zie je nVidia als tabblad. Links kan je via een uitklapmenu bladeren naar TV-output. In het venster dat je dan krijgt moet je een schakelbutton op "TV" zetten. en toepassen. Normaal zie je dan je beeld op je tv.
Bij een ATI kaart zie je bij geavanceerd een aantal tabbladen met het ATI-logo op. Neem daarvan het tabblad "Weergaves". Je ziet daar een aantal appartaten (beeldschermen). Daar moet je linksboven bij de TV op het blauwe knopje drukken. Toepassen. Normaal heb je nu beeld op je tv.

Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te antwoorden. Als je nog ergens niet aan uit kan, laat iets weten (vermeld ook even welke grafische kaart je hebt).
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

FF nog een tip, indien je een nVidia-kaart hebt : het zou kunnen dat je het snel beu wordt om steeds naar het configuratiescherm te gaan, en daar het beeld te switchen van PC naar TV (of omgekeerd)... Hiervoor bestaat een goed tooltje, nl. TVTool - dit is speciaal gemaakt voor nVidia-kaarten.
If you can't beat them, confuse them.
Cammie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2003, 21:18

Hoe kan zien welke chip je hebt (zoals BrookTree chip)? Kan je dit terug vinden in de eigenschappen? Ik heb een Dell Inspiron 8200 laptop met een Geforce 4 Mobile processor en ik weet dat sommige toepassing (misschien ook de TVTool) uitgesloten zijn op deze varianten.
kova007

thx voor de uitleg kan nu alles afspelen op tv de kwaliteit is wel niet je dat maar video en fotos en zo vallen goed mee
nogmaals bedankt is ook handin om powerpoint presentaties voor het publiek te laten afspelen
groetjes kova007 :roll:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Dat de kwaliteit tegenvalt is een typisch probleem: een tv gebruikt namelijk iets van een 574 lijnen (ben niet zeker van dat geval) om het beeld op te bouwen, terwijl een tv-out van een computer er slechts een dikke 400 doorgeeft. Ik heb geen idee waarom dat zo is, ik stel enkel vast dat ik nog nooit een tv-out op volledige tv-resolutie heb zien werken. (misschien wegens compatibiliteit met NTSC dat ook minder lijnen gebruikt?)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hi Meon en Gast,
Heb eens gegoogled naar NTSC, waar men de resolutie kan bekijken ivm het aantal lijnen en zo.
http://www.ntsc-tv.com/ntsc-index-04.htm
Het pal systeem werkt met 625 lijnen, maar dat stond hier niet ter discussie.
Hier toch de link daar er gegevens te vinden zijn over DVD en zo meer!
(Converting DVD Region Codes - How to switch codes on your computer DVD drive.)
http://www.german-way.com/german/paltv.html
(hier een deeltje tekst uit deze link) >
Next came the Germans and their system of “Phase Alternating Lines” (PAL).
In volgende link vind je een systeem wat tamelijk duur uitvalt maar schijnbaar een goede resolutie zou geven > http://www.computers4sure.com/product.a ... 4&adid=874
Klik daar ook op tech. spec

Erratum:Mijn persoonlijke kommentaar >
Bij de Engelse norm is de afstand tussen beeld en geluidsdrager 4,5 Mhz, bij de pal norm hier bij ons is dat 5,5 Mhz.
Wat betreft die laatste link, zou je dit systeem aanschaffen heb je wel beeld maar vermoedelijk geen klank
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 13 sep 2003, 08:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

mijn broer is ook van plan om zoiets te gaan doen, maar wist niet precies hoe....thx guys :razz:
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nog een tip als je nog een grafische kaart wil kopen: De TV out van Radeon kaarten is veel beter als van nvidia (gforce enz) kaarten.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Link gevonden met nuttige info wat betreft het aansturen van een TV. (Eventueel gevolg = Defecte TV)
http://club.cdfreaks.com/showthread/t-54704.html
Niet alles wat in die link staat is belangrijk maar onderstaande tekst wel.
Tja je kunt een TV slopen met een TV out... indien je te hoge resoluties en te hoge (verversings)frequenties naar je TV stuurt kan dat wel eens nadelige gevolgen hebben. Er zijn zelfs toestellen die van een lage verversingsfrequentie de mist in kunnen gaan...
Zie lager >
Resolutie is altijd 720:576 voor PAL tv's. De frequentie is meestal 60hz, bij toestellen met een 100hz (techniek) beeldbuis kan deze ook 100hz aan (doorgaans alleen bruikbaar bij digitale uitzendingen, dvd etc).
Zou je echter een resolutie van 1600x1200 op 150Hz uitsturen (puur hypothetisch) dan zou je TV het daar waarschijnlijk niet helemaal mee eens zijn...

Zie lager >
Hmmm ik heb ook een Radeon8500 en nu jaag je me toch wel schrik aan hoor Zelfs heb ik aan de TV-out een oude Telefunken; een intens log ding met een hele grote beeldbuis (geen breedbeeld). De kanaalzoeker was stuk, dus mijn ouders hebben een nieuwe genomen, waardoor de Telefunken naar het stort moest. Maar de video-ingangen werkten nog wel, en da's nou net het enige wat ik nodig heb voor TV-out
Meestal zet ik mijn monitor op clone en de TV als primair beeldscherm wanneer ik TV-out gebruik. Hij staat dan ofwel op 1024/768 (zoals mijn monitor), soms ook op 800/600 en altijd op 50Hz.
Hij doet (nog) geen gekke dingen. Ik gebruik het zo toch al een tijdje voor games (fifa enzo), DivX en DVD, dus blijkbaar hangt het van de TV af.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja, ik denk dat die schade aan tv's idd wel van tv tot tv afhangt, ik heb dat hier eens geprobeerd met een guillemot maxi cougar video en die heb ik op alle mogelijke resoluties en frequenties gezet, die heeft het niet begeven, op nen philips tv (14") en nen panasonic. Allemaal geen problemen. Op de kleine kan ik wel alleen maar in bw, op de grote panasonic heb ik kleur :)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Hm.. dat artikel ivm met resoluties en zo: een tv-out geeft normaal ALTIJD 50 Hz tegen een erg lage resolutie. Of ge uw instellingen nu op 640x480 zet of op 2048x1024, de output van een tv-out blijft normaal hetzelfde (alles wordt enkel kleiner).
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Wat betreft TV's welke zouden defect geraken door aansturen van uit een PC vind ik ook wel eigenaardig.
Nu kan het wel zijn dat in die bepaalde TV welke hersteld werd en nadien terug defect ging bij aansturen door een PC dat er daar een bijkomende afwijking was in het amplituden-zeef.(scheiding van synchro's en beeldinhoud)
In klaartekst, een gebrekkig werkende amplituden-zeef
Indien de signalen afkomstig uit de PC een andere amplitude verhouding hebben als bij tv signalen, bv gebrekkige scheiding van pulsjes in de TV kan de eindtransistor een foutief bevel tot terugslag (flashback) te verwerken krijgen.
Door dit feit gaat dan gewoonlijk de horizontaal eindtransistor defect, mijn opinie moet men de beschrijving in die bepaalde link niet 100% voor juist aannemen. (zie mijn bericht Za Sep 13, 2003 8:15 am)
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik heb er toch een paar vragen bij... Wat is het nut van een TV-out als er ook een resolutie van 1024*768 zou doorkomen. Dan kan je evengoed een verloopstekkertje maken van je gewone schermconnector naar vb een s-vhs of scart.

Dat is het doel van die TV-out... De signalen zodanig aanpassen dat je TV er geen moeite mee heeft. En deze je TV niet beschadigen. Ik sta er toch kritisch tegenover het feit dat je zo een TV naar de maan zou kunnen helpen... Ik heb hier een TV staan van mss 18 jaar oud die ik gebruik om aan de PC te hangen, en dat werkt perfect. Mja, de wonderen zijn de wereld niet uit... (Wedden dat die OnScreen Display van de TV windows als kernel had :-D )

Cheers
Afbeelding
bloobje
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jan 2006, 12:03

mijn beeld is zwart-wit constant op mijn tv als ik pc aansluit, enig idee hoe ik dit kan oplosse ?
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Misschien vind je hier de oplossing??

http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ight=tvout
greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bloobje schreef:mijn beeld is zwart-wit constant op mijn tv als ik pc aansluit, enig idee hoe ik dit kan oplosse ?


Zorgen dat je het aansluit op een S-VHS ingang van je TV. (als je die hebt). Bij mijn Panasonic kan ik bijvoorbeeld in ingang switchen tussen VHS/S-VHS door tweemaail op dezelfde AV toets te drukken.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Plaats reactie

Terug naar “Hardware”