cd/dvd/BR externe lezer

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

iemand tips voor een goede externe usb optische lezer voor cd dvd en bluray? Wegschrijven naar een disc is niet nodig. Win11 compatibel

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Waarom externe en wie gebruikt dit nog een cd dvd blu-ray.
Streamen of downloaden en dan intern streamen. En veel pc programma zijn te groot voor een dvd
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

glda19 schreef: 06 sep 2023, 19:23 Waarom externe en wie gebruikt dit nog een cd dvd blu-ray.
Streamen of downloaden en dan intern streamen. En veel pc programma zijn te groot voor een dvd
Als hij/zij die vraag stelt, denk je dan niet dat er een actuele use-case is? :roll:
Wat dacht je bijvoorbeeld van een muziek collectie rippen?
Oude luisterverhalen digitaliseren?
DVD/BluRay collectie rippen om op NAS te zetten
...

en waarom extern? Omdat je zo'n drive niet zomaar in een dunne laptop pleurt. :roll:

ontopic, zit daar dan veel verschil in? Persoonlijk zou ik voor een goedkoop ding gaan in een deftige webshop.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

ik heb hier nog een uit 2013 stammende apple usb superdrive die ik momenteel gebruik maar soms kan die bepaalde cd's niet rippen en heeft ook geen bluray ondersteuning.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

https://tweakers.net/optische-drives/vergelijken/

Ivm extern vs intern, quasi alle moderne pc cases hebben ook geen plek meer voor een 5,25” optische drive, dus blijft er alleen maar extern over.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Vroeger zag je dit soort apparaten vaak maar tegenwoordig veel minder. De vraag is nu veel lager voor zoiets, hand in hand met de sterk afgenomen vraag voor fysische schijven.

Heb eens snel gekeken en het enige dat ik op het eerste zicht nog vind zijn apparaten die ook kunnen schrijven (daar zal er nog wel een voldoende markt voor zijn). Echter, vanaf je Blu-ray als vereiste hanteert loopt door de licensing de kost al snel op in het gamma van reputabele merken als LG, Asus, etc.

Vanuit China zal je ongetwijfeld een goedkoper alternatief kunnen importeren van een fabrikant dat de royalties voor licensing aan hun laars lapt, maar uiteraard weet je dan niet wat die fabrikant dan nog allemaal aan z'n laars heeft gelapt...

Op tweedehandssites een lezer zoeken misschien? 10 jaar geleden werden die nog volop geproduceerd.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Er bestaan ook enclosures/docking stations om een interne disk om te toveren tot externe. Of USB-to-SATA adapters (voor interne drives) maar dan heb je wel eentje nodig die genoeg power kan voorzien.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

heb een full size van asus, zeker niet draagbaar en afzonderlijke voeding ook nog. Voordeel van het formaat is wel dat hij echt blijft staan waar je hem zet maar voor de rest kabelspaghetti. Wordt enkel gebruikt als er nog eens een cd/dvd toekomt .
Aangekocht omdat vorige pc zus geen plek voor cd had (en ook zelden nodig)

2.5" versies meestal usb power, toch wel voordelen, zeker als het met laptop mee moet...

Leest betrouwbaarder dan bleusound vault (maar dat is echt geen prestatie :p ) en ook bij oude cds trilt hele bureau niet mee. (vault intern laptop acer drive, meer een "design over function" issue en extreem domme 'no userinteraction required' soft...)

Eigen nieuwe pc heeft nu inderdaad ook geen cd intern meer gewoon omdat het zo zelden nodig is. (+ handiger om cd in monitor in te pluggen en op werkblad indien toch eens nodig)

Branden denk ik wel dat al jaren geleden is... maar denk cd/dvd tegenwoordig bijna altijd met r... (zelfs vault is dvdr terwijl die niks kan aanvangen met dvds en ook niet schrijven... bestaat het nog wel zonder :-D )
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Heb eerder dit jaar de volgende gekocht:
  • ICY BOX IB-525-U3 externe behuizing (link)
  • LG BH16NS40 Bulk Zwart (link)
Gekocht om CD collectie te rippen met EAC, obv de resultaten van de Accurate Rip database, reviews en beschikbaarheid. Best tevreden over het resultaat.

Gebruikt zelf de DVD en Blu-ray functie (nog) niet dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”