Absolute of relatieve hyperlinks

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
[email protected]
Starter
Starter
Contacteer:

Hallo,
Wij hebben een probleem met hyperlinks in Word. Mijn Links werken niet overheen verschillende mappen tussen mijn netwerkverbindingen. In een vroegere vraag op dit forum werd er gesproken over absolute en relatieve links, maar wat is het verschil hiertussen en is dit de oplossing voor ons probleem?
Alvast bedankt
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

absolute links verwijzen volledig naar het juiste pad, en relatieve links verwijzen naar een pad tov de huidige plaats.

Bv: een absolute link : c:\mijndocs\word\doc1.doc
een relatieve link verwijs bv naar \word\doc1.doc

Stel nu dat je in c:\mijnmuziek zou zitten, dan zal de absolute link verwijzen naar doc1 in mijn docs, maar de relatieve link zal naar c:\mijnmuziek\word\doc1.doc verwijzen, wat eventueel problemen zou kunnen opleveren...

Wat je best gebruikt hangt van situatie tot situatie af, absolute links hebben als voordeel dat ze altijd naar de juiste locatie verwijzen, maar het nadeel is dat je dan moeilijk bestanden kan verplaatsten naar een andere map (je link zal na het verplaatsen uiteraard niet meer kloppen)

Relatieve links hebben als voordeel dat ze relatief zijn tov hogere mappen, je kan dus mappen verplaatsen terwijl je links wel zullen blijven werken.

K hoop dat t duidelijk is ;-)
[email protected]
Starter
Starter
Contacteer:

Bestaat de kans dat de absolute link, aangebracht via wizard zichzelf aanpast.
bv. link is: k:\Kwaliteit\doc\doc1
na opgeslagen te zijn geweest verandert hij naar ../../Kwaliteit/doc/doc1
Stino
Plus Member
Plus Member

Dat zou goed kunnen ja, aangezien wanneer je het document (en heel die map met naar verwezen documenten) zou verplaatsten op een andere pc zullien die relative links nog wel werken. De kans is betrekkelijk klein dat die andere pc ook die documenten op zijn K-schijf heeft staan.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”