Ik heb hier eigenlijk al een hele tijd een specifiek wifi probleem met iPadOS, en dat op al onze iPads hier in huis. Regelmatig is een iPad ineens disconnected van wifi. Rechtsboven in het scherm zijn de wifi-golfjes verdwenen. Ga ik echter naar Instellingen zie ik onder Wifi wel degelijk mijn SSID al staan, en klik ik daarop, zie ik rechts toch de indicatie dat hij verbonden is, en ik goede ontvangst heb. Maar op dat moment ben ik wel degelijk offline.
Het probleem lost zich vanzelf op na een paar minuten. Ik kan het ook onmiddellijk fixen door wifi uit en dan direct weer aan te zetten. Het probleem treedt op op alle iPads hier in huis, oude op iPadOS 15 alsook nieuwere op de meeste recente iPadOS 16. Op iOS weet ik het niet zozeer. Heb als enige thuis geen iPhone, en de rest van het gezin heeft nog niet geklaagd over iPhone, maar die gaat wellicht sowieso switchen naar 4G vanaf hij geen wifi meer heeft, dus het valt wellicht niet eens op mocht het gebeuren.
Door bovenstaande beschrijving ging ik er alleszins van uit dat het een bug is in iPadOS, want het is alleszins niet normaal dat in het Instellingen-menu daar wél getoond wordt dat ik online ben, maar dat dat dus niet het geval is. Anderzijds heb ik nog nooit over dit probleem gehoord en het is toch best wel irritant en nu al een hele tijd, met ondertussen verschillende minor OS updates, zonder oplossing.
Ik dacht dat het misschien met roaming hier thuis te maken kon hebben, maar zonet nog had ik het voor op een oude iPad Air 2 die hier al uren lag en waarop ik online was en eens alle apps aan het updaten was. Op het einde van de updates, die wel gelukt waren, zag ik ineens dat ik offline was terug met het bovenstaande probleem.
PS: Overigens een ander probleem dat ik heel frequent heb, is in de App Store app dat ik een melding krijg van 'Verbinding met App Store mislukt' met een Opnieuw knop. De knop fixt het probleem dan. Maar is alleszins niet gerelateerd aan bovenstaand probleem want hierbij had ik wel gewoon golfjes rechtsboven, dus was gewoon online, en specifiek een App Store issue.
iPadOS: frequent disconnected van wifi
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Welke wifi setup heb je in huis? Want als het over verschillende OS versies en hardware versies gaat lijkt het me eerder daar te liggen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Aangezien niet alles tablets op dezelfde OS-versie staan, is een "bug" eerder onwaarschijnlijk.
Wat is de lease-tijd van uw DHCP?
Hoe snel na een reboot gebeurt de disconnect?
Vallen alle tablets gelijktijdig zonder internet, of niet?
Wat is de lease-tijd van uw DHCP?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
2x EAP-225 (1 op elk verdiep) die op eenzelfde (software) controller zitten. In de garage heeft mijn Telenet router ook dezelfde SSIDs en WPA keys, maar daarmee connecteert bijna niets wegens grotendeels buiten bereik.devilkin schreef: 16 jun 2023, 14:39 Welke wifi setup heb je in huis? Want als het over verschillende OS versies en hardware versies gaat lijkt het me eerder daar te liggen.
Die setup heb ik al jaren, terwijl dat iPad issue echt nog maar van het laatste halfjaar of zo is. Met andere toestellen trouwens geen probleem. Vooral dat inconsistent gedrag tussen de wifi-notificatie rechtsboven en wat ik dan zie in Instellingen, neigt me meer richting een iPadOS probleem.
Toegevoegd na 1 minuut 57 seconden:
Geen DHCP. Ik gebruik op alle toestellen een static IP geconfigureerd op de iPad zelf.heist_175 schreef: 16 jun 2023, 14:42 Wat is de lease-tijd van uw DHCP?
De disconnect gebeurt maar zeer sporadisch, eens om de paar dagen. Niet echt een lijn in te trekken. Daarmee dat het al zo lang aansleept. Is niet echt een groot probleem, maar het begint nu toch stilaan op mijn zenuwen te werken.
En neen, het is niet met alle iPads tegelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Over welke iPads gaat dit precies?
Settings > General > About > Model Number
Heb je al eens gemeld hier dacht ik. Is een time out. Naarmate je enkele keren herhaalt en er meer zaken uit cache gebruikt kunnen worden raakt lukt het wel.Tomby schreef: 16 jun 2023, 14:27 Overigens een ander probleem dat ik heel frequent heb, is in de App Store app dat ik een melding krijg van 'Verbinding met App Store mislukt' met een Opnieuw knop.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Kan je ergens op een Apple tablet zien hoelang die al "opstaat"? Kan je daar proberen een lijn in te vinden?
Genre: de eerste 48u nooit problemen, het doet zich telkens voor tussen 49-62u sinds de laatste reboot.
Kan het iets te maken hebben met een batterij-spaarstand en/of batterijniveau?
Genre: de spaarstand springt véél te snel op en dan nog eens slecht ook (want wifi is niet te recuperen)?
Genre: de eerste 48u nooit problemen, het doet zich telkens voor tussen 49-62u sinds de laatste reboot.
Kan het iets te maken hebben met een batterij-spaarstand en/of batterijniveau?
Genre: de spaarstand springt véél te snel op en dan nog eens slecht ook (want wifi is niet te recuperen)?
-
- Elite Poster
iPad Mini 4CCatalyst schreef: 16 jun 2023, 14:54 Over welke iPads gaat dit precies?
iPad Air 2
iPad 8
En wellicht ook een iPad Mini 5 (is van mijn dochter, die soms ook eens over disconnects klaagt - maar ze is niet-technisch en heeft ook het geduld niet om mij te laten troubleshooten

Inderdaad, had het blijkbaar enkele maanden geleden al eens in het frustratie-topic gemeld, en had jij ook op geantwoord toen...Heb je al eens gemeld hier dacht ik. Is een time out. Naarmate je enkele keren herhaalt en er meer zaken uit cache gebruikt kunnen worden raakt lukt het wel.
Maar bon, de frustratie is er dus nog altijd, dus wil ik toch dat wifi probleem eens proberen op te lossen

Dat App Store probleem is overigens ook wel te triestig voor woorden. Ik geloof overigens eigenlijk niet dat het een timeout issue is, want ik zie die foutmelding nagenoeg meteen, terwijl ik gewoon online ben.
-
- Elite Poster
Je bedoelt iCloud Private Relay eens uitzetten? Privaat Wi-Fi adres is gewoon MAC adres anonimisering.Sasuke schreef: 16 jun 2023, 16:19 It's always DNS ...Zet vooral de functie "Privé WiFi adres" eens uit ? Sommige adblockers houden dat alvast tegen omdat je iPad dan naar een specifieke tunnelsite wil gaan e.d.
Maar idd, iCloud Private Relay ging ik ook nog differentieren als oorzaak.
-
- Elite Poster
Dat staat al uit, want ik vind het irritant van MAC adressen te zien waarvan ik dan geen idee heb welk device het is. Maar ik zal ook eens naar die iCloud Private Relay kijken, nog nooit van gehoord. EDIT: stond blijkbaar al uit.Sasuke schreef: 16 jun 2023, 16:19 It's always DNS ...Zet vooral de functie "Privé WiFi adres" eens uit ? Sommige adblockers houden dat alvast tegen omdat je iPad dan naar een specifieke tunnelsite wil gaan e.d.
Het is ook zeker geen DNS, want ik heb simpelweg al geen Wifi connectie.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
De reden waarom ik DNS zeg is omdat je aangaf dat er WiFi verbinding was, maar de iPad het boogjes icoon niet toont. Moderne OS’en verbinden naar een webservice om te determineren of ze online zijn of niet .. vandaar dns.
Tijd geleden nog zoiets tegengekomen bij een slecht geconfigureerd ‘guest’ network waar de firewall alles blokkeerde, wat dan weer verhinderde dat de captive portal kwam (bvb)’
Nu een bug in iPadOS lijkt me wel zeer uitzonderlijk, lijkt me dan eerder een bug in de firmware van je AP of router. Toch geen Unifi stuff ?
Tijd geleden nog zoiets tegengekomen bij een slecht geconfigureerd ‘guest’ network waar de firewall alles blokkeerde, wat dan weer verhinderde dat de captive portal kwam (bvb)’
Nu een bug in iPadOS lijkt me wel zeer uitzonderlijk, lijkt me dan eerder een bug in de firmware van je AP of router. Toch geen Unifi stuff ?
-
- Elite Poster
Topic nog eens doorlezen en er is eigenlijk te weinig info
Gezien je niet weet of het probleem zich ook op iOS voordoet, kan je het m.i. niet zomaar toeschrijven aan iPadOS.
Ook het feit dat het probleem zich enkel zou voordoen op iPad, betekent niet dat het aan iPadOS ligt. De iPad heeft een grotere antenne, wat misschien specifiek in uw WiFi netwerk dan problematisch is (door roaming bijvoorbeeld).
Zelf (hier is het Cisco en Ubiquiti) merk ik niet de problemen die je beschrijft met verschillende iPads. Ik zou dan ook de configuratie van je WiFi netwerk niet zomaar uitsluiten, zoals het eerste antwoord in deze thread eigenlijk al aangaf.
Inzake probleem met "cannot connect to app store," als dit meteen verschijnt zal dat idd geen timeout zijn maar eerder DNS oid. Je zou de pakketten moeten volgen om dit te debuggen. Overigens doet dit probleem zich ook al een tijdje niet meer voor op de iPads die ik beheer, maar dat waren wel timeouts.
Gezien je niet weet of het probleem zich ook op iOS voordoet, kan je het m.i. niet zomaar toeschrijven aan iPadOS.
Ook het feit dat het probleem zich enkel zou voordoen op iPad, betekent niet dat het aan iPadOS ligt. De iPad heeft een grotere antenne, wat misschien specifiek in uw WiFi netwerk dan problematisch is (door roaming bijvoorbeeld).
Zelf (hier is het Cisco en Ubiquiti) merk ik niet de problemen die je beschrijft met verschillende iPads. Ik zou dan ook de configuratie van je WiFi netwerk niet zomaar uitsluiten, zoals het eerste antwoord in deze thread eigenlijk al aangaf.
Inzake probleem met "cannot connect to app store," als dit meteen verschijnt zal dat idd geen timeout zijn maar eerder DNS oid. Je zou de pakketten moeten volgen om dit te debuggen. Overigens doet dit probleem zich ook al een tijdje niet meer voor op de iPads die ik beheer, maar dat waren wel timeouts.
-
- Elite Poster
Dit leidt me alleszins in de goede richting. Ik had het vandaag alweer voor, dus dan toch wat getest. Terwijl er geen golfjes zichtbaar waren, bleek ik inderdaad toch wél met WiFi verbonden en kon ik mijn gateway pingen. Die golfjes zijn dus wat misleidend en het probleem zit dus duidelijk ergens anders.Sasuke schreef: 16 jun 2023, 22:05 De reden waarom ik DNS zeg is omdat je aangaf dat er WiFi verbinding was, maar de iPad het boogjes icoon niet toont. Moderne OS’en verbinden naar een webservice om te determineren of ze online zijn of niet .. vandaar dns.
Volgende om mee te testen is DHCP en DNS. Mijn iPads hebben, net zoals de meeste devices thuis, een statisch IPv4 adres. Ik merkte nu wel dat je in iPadOS zelfs met statisch IP een automatische DNS server kunt instellen. Heb dit nu aangepast waarbij ik de DNS servers ook expliciet configureer met hun IPv4 adres. Eens zien of dat helpt. Ook full DHCP is iets om te testen.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Gebruik je iets van eigen DNS/Firewall ? E.g. OpnSense/pfSense of AdguardHome of pi-Hole of dergelijke ? Of een proxy/vpn die mogelijk bepaalde services blokkeert ?
Zoals ik al zei ... als je verbonden bent met WiFi, maar je hebt geen 'golfjes' dan kan je iPad niet connecteren met de apple connectivity services (apple connecteert naar captive.apple.com om te determineren of er internet is of niet.) Heb je iets van SSL Inspection draaien ? Encrypted DNS dat blocked wordt (apple connecteert bvb naar doh.dns.apple.com voor dns over https ...)
Zoals ik al zei ... als je verbonden bent met WiFi, maar je hebt geen 'golfjes' dan kan je iPad niet connecteren met de apple connectivity services (apple connecteert naar captive.apple.com om te determineren of er internet is of niet.) Heb je iets van SSL Inspection draaien ? Encrypted DNS dat blocked wordt (apple connecteert bvb naar doh.dns.apple.com voor dns over https ...)
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 4 keer
Dag
Is dit probleem intussen opgelost? Ik heb dit namelijk ook voor op mijn iPad Air 3 in combinatie met de nieuwe Proximus Internetbox. Ik ben klant bij Mobile Viking en kan weinig instellingen in het wifi gedeelte wijzigen.
Mocht u intussen een oplossing hebben gevonden, hoor ik het graag.
Is dit probleem intussen opgelost? Ik heb dit namelijk ook voor op mijn iPad Air 3 in combinatie met de nieuwe Proximus Internetbox. Ik ben klant bij Mobile Viking en kan weinig instellingen in het wifi gedeelte wijzigen.
Mocht u intussen een oplossing hebben gevonden, hoor ik het graag.
-
- Elite Poster
Nu je het zegt, ik heb het probleem inderdaad al een hele tijd niet meer gezien. Heb ondertussen echter wel een andere iPad, en ik zie dat ik daarop nog geen static IP geconfigureerd had. Dus bijna zeker dat het ergens daaraan ligt (cfr ook de laatste zin in mijn laatste post). Ik heb nu terug static IPv4 geconfigureerd en zal eens zien of het issue terugkomt.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 4 keer
Is uw huidige iPad recenter dan de iPad Air 3? Welke router gebruikt u? Ik had dat vroeger niet toen ik bij Telenet klant was. Maar sinds begin dit jaar zit ik op het Proximus netwerk met een internetbox. Ik heb nog gevallen gelezen waarbij een “conductor” die in de internetbox aanwezig is, moet worden gedeactiveerd. Dit moet dan door de internetprovider in dit geval gebeuren. Ik heb dit euvel enkel voor op mijn iPad niet op mijn iPhone of Mac.