Dag iedereen,
na heel wat eigen opzoekwerk, blijf ik toch wat op mijn honger zitten, als het gaat over het concept van bottleneck bij pc hardware. Mijn voornaamste vraag is: hoe kan je dat voorafgaand aan de aankoop van onderdelen, inschatten?
Voor alle duidelijkheid denk ik perfect te begrijpen wat bottleneck is, cfr. bv. GPU die in combinatie met zwakke CPU niet tot het uiterste kan gaan in bepaalde games/software. Ik begrijp ook dat dit per game, en zelfs per instelling binnen die game, of afhankelijk van je schermresolutie, kan verschillen.
Ik begrijp ook dat je bij een GPU bottleneck het best de GPU kan vervangen door een krachtiger exemplaar, en bij een CPU bottleneck doorgaans het best de instellingen verlaagt - simpelweg omdat jouw moederbord niet compatibel is met eender welke nieuwe CPU (waarmee je de huidige zou vervangen). Dat is evident een probleem wat zich véél minder vaak voordoet met een nieuwe GPU.
Ik begrijp overigens ook hoe je bottleneck kan opsporen via zoiets als MSI afterburner.
Wat ik echter niet begrijp (en ik breek écht mijn hoofd hierover), is hoe je kan voorkomen hoe je een bottleneck vermijdt bij aankoop van nieuwe hardware. Hoe kan je je ervan verzekeren dat je, vóór je je nieuwe pc ineen hebt gestoken, geen al te grote bottleneck zal installeren?
Ik heb me bij de aankoop van mijn nieuwste GPU (Radeon RX 6800 XT) gebaseerd op deze website, maar in het volle besef dat ik die cijfers met een serieuze zak zout dient te nemen. Concreet geloofde ik niet dat mijn CPU (zie systeem infra) krachtig genoeg was voor een upgrade naar RX 7900 XT (overigens te duur). Maar hoe moet ik dit aanpakken in de toekomst?
Het probleem stelt zich op korte termijn helemaal niet, maar ik wil me tijdig inwerken in deze materie. Al was het maar om keurig advies te geven aan vrienden.
PC: aangekocht sept 2019 (voornaamste specs):
CPU: Ryzen 3900x
GPU: oorspronkelijk Radeon 5700 XT, sinds januari 2023 Radeon 6800 XT
RAM: 16 GB DDR-4 (3200 MHz)
SSD: Samsung 850 EVO, 250 GiB
Resolutie: 1440p, variable refresh rate (Freesync, maar ook GSync compatible)
Alvast dank voor jullie inzichten.
Vragen/discussie over pc hardware bottleneck
- Mortov Molotov
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 55 keer
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 20 keer
Moeilijk op voorhand te gaan zeggen wat een bottleneck gaat geven. Als ik me niet vergis is een cpu-bound bottleneck te merken aan het plafoneren van je FPS op éénder welke resolutie. Door te googlen kwam ik alvast enkele calculators tegen.
Denk dat gezond verstand primeert. Kies je voor GPU's van huidige generatie en speel je nog in FHD, dan zal geen enkele CPU genoeg power hebben om geen bottleneck te vormen. Verhoog je de resolutie en kwaliteit dan neemt dit effect af. Om een RTX4090 voldoende gevoed te houden heb je wel een Intel 13th Gen of AMD Zen 4 (X3D) nodig.
Op de resolutie waar je nu op zit zal een 7900XT volgens mij niet belemmerd worden door je huidige cpu. Vroeg of laat kan je nog overstappen naar een 5800X3D.
Denk dat gezond verstand primeert. Kies je voor GPU's van huidige generatie en speel je nog in FHD, dan zal geen enkele CPU genoeg power hebben om geen bottleneck te vormen. Verhoog je de resolutie en kwaliteit dan neemt dit effect af. Om een RTX4090 voldoende gevoed te houden heb je wel een Intel 13th Gen of AMD Zen 4 (X3D) nodig.
Op de resolutie waar je nu op zit zal een 7900XT volgens mij niet belemmerd worden door je huidige cpu. Vroeg of laat kan je nog overstappen naar een 5800X3D.