Mijn partner staat in het onderwijs en "krijgt" zo'n laptop van school... Ze heeft er thuis nog niet veel op gewerkt wegens te klein scherm en trager dan haar laptop die 4 jaar ouder is (en evenveel kostte destijds).
En... heeft ook het gevoel dat je deze computer niet privé mag gebruiken.
Het is belachelijk, er wordt verwacht thuis op te laden om er dan maar de hele dag me toe te komen.
Zoniet... 5€ voor de leerlingen (ja écht!)
Er waren destijds office licenties via school ter beschikking, dus ik zie de meerwaarde van Signpost nog steeds niet in.
Computer kapot... Ach daar heb ik nog wel de vorige voor liggen om een dagje te overbruggen.
Vandaag besteld, morgen geleverd toch?
PC via school
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dit jaar mijn zonen in het begin van jaar alletwee een laptop moeten kopen mits ze deze iedere week gingen gebruiken. Als puntje bij paaltje komt geven ze na het prive aankopen ipeens dat het er van school moeten zijn. Laat ons zeggen dat ze daar heel rap op teruggekomen zijn. Daarna bleek dat ze deze mr voor 1 lesuur per week nodig hadden. Nu kids blij dat ze elk een laptop hebben. School veel minder blij omdat ik voor 1 uur weiger die heel de week mee te laten sleuren omdat het nooit op dezelfde dag die les is.
Ook staan de scholen 10 jaar minimum achter op het bedrijfsleven. Veel schoolverlaters hebben geen idee hoe se deftig met een pc moeten werken.
Het vak informatica mag dringend terugkomen met dedicated leerkrachten en goeie ondersteuning en budgetten maar dat is wss wishfull thinking
Ook staan de scholen 10 jaar minimum achter op het bedrijfsleven. Veel schoolverlaters hebben geen idee hoe se deftig met een pc moeten werken.
Het vak informatica mag dringend terugkomen met dedicated leerkrachten en goeie ondersteuning en budgetten maar dat is wss wishfull thinking
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Ik heb dat gedaan in de lagere school. Daar vond ik dat boeiend omdat het een heel klein team was dat open stond voor invloeden van 'buiten'. Daar kon ik een verschil maken en heb ik dat ook gedaan. Bij een college met vele vestigingen is dat een héél ander verhaal. Ik heb geen zin om daar een beetje decor te gaan spelen.heist_175 schreef:Schrijf u in in ouderraad en/of schoolraad en kaart het daar aan?
Toch niet. Elke school(engroep) vult zelf in hoe ze dit zien. In deze groep is er gekozen voor aankoop met verzekering en support.heist_175 schreef:Verder is de voorstelling nogal fout: je koopt namelijk geen laptop, maar je koopt een toestel met software erop én support.
Het is 100% de eigen PC bij hen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Nee, je mag die niet voor privé gebruiken want anders heb je voordeel van alle aard en daar moet je belastingen op betalen.honda4life schreef: En... heeft ook het gevoel dat je deze computer niet privé mag gebruiken.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Dan vind ik dat dit organisatorisch afgeblokt moet worden. (vb geen internet zonder VPN via werkgever...)lithion schreef:Nee, je mag die niet voor privé gebruiken want anders heb je voordeel van alle aard en daar moet je belastingen op betalen.honda4life schreef: En... heeft ook het gevoel dat je deze computer niet privé mag gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
De juistere formulering is dus: je koopt niet enkel een laptop, je koopt een laptop met software én support.cadsite schreef:Toch niet. Elke school(engroep) vult zelf in hoe ze dit zien. In deze groep is er gekozen voor aankoop met verzekering en support.heist_175 schreef:Verder is de voorstelling nogal fout: je koopt namelijk geen laptop, maar je koopt een toestel met software erop én support.
Het is 100% de eigen PC bij hen.
Dat kost ook wat natuurlijk.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Dat weet ik wel
.
De hardware van de laptop beoordelen op die aankoopprijs is dan ook niet correct, want onvolledig.
Als ze recentere hardware hadden gekozen, die wel €700-800 waard is, dan zou de totaalprijs €1K of meer zijn.
Op een zeker moment bereik je wel een financiële pijngrens natuurlijk, bij de ouders.
Beeld u in dat je een 2ling hebt...
Dus ofwel hou je de prijs redelijk (€800), waarmee je verouderde hardware kan kopen, naast het supportcontract.
Ofwel hou je de specs up2date en swingt de eindprijs voor de ouders de pan uit.
Ofwel stap je over op een low-power CHromebook-achtig model.
Geen van die 3 opties is goed te noemen.

De hardware van de laptop beoordelen op die aankoopprijs is dan ook niet correct, want onvolledig.
Als ze recentere hardware hadden gekozen, die wel €700-800 waard is, dan zou de totaalprijs €1K of meer zijn.
Op een zeker moment bereik je wel een financiële pijngrens natuurlijk, bij de ouders.
Dus ofwel hou je de prijs redelijk (€800), waarmee je verouderde hardware kan kopen, naast het supportcontract.
Idd ik heb een tweeling en dat zijn serieuze happen uit het budget en al zeker als ze zelden gebruikt wordenheist_175 schreef:Dat weet ik wel.
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 60 keer
Als je meerdere kinderen hebt die uiteindelijk naar het middelbaar moeten gaan zit je in het zelfde schuitje.
Mijn redenering is gewoon, neem effectief hetzelfde model in lage specs, middelmatige specs en high-end-specs.
Visueel zie het verschil praktisch niet buiten de sticker van de processor.
Ouders die het kunnen nemen dan een duurdere laptop die hopelijk 6 jaren kan meegaan.
Zelf zou ik eerder voor een high-end laptop gaan, dan voor een low-end.
Ook al heeft dat een financieel gevolg, maar kids kosten nu eenmaal geld.
Anderen nemen het lagere die dan misschien na 3 jaren aan vervanging toe is.
De digisprong is op zich wel een goed idee, maar uiteindelijk zijn die laptops low-end waardoor dat ze ook sneller vervangen moeten worden.
Overheid zou beter in kwaliteit investering vind ik dan en desnoods in een soort lening aan scholen.
Kan ook voor de low-end zijn.
Aangezien de overheid momenteel toch geld aan het sch**ten is
Mijn redenering is gewoon, neem effectief hetzelfde model in lage specs, middelmatige specs en high-end-specs.
Visueel zie het verschil praktisch niet buiten de sticker van de processor.
Ouders die het kunnen nemen dan een duurdere laptop die hopelijk 6 jaren kan meegaan.
Zelf zou ik eerder voor een high-end laptop gaan, dan voor een low-end.
Ook al heeft dat een financieel gevolg, maar kids kosten nu eenmaal geld.
Anderen nemen het lagere die dan misschien na 3 jaren aan vervanging toe is.
De digisprong is op zich wel een goed idee, maar uiteindelijk zijn die laptops low-end waardoor dat ze ook sneller vervangen moeten worden.
Overheid zou beter in kwaliteit investering vind ik dan en desnoods in een soort lening aan scholen.
Kan ook voor de low-end zijn.
Aangezien de overheid momenteel toch geld aan het sch**ten is

- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Nee hoor.kick schreef:Worden deze dingen op secundaire school niet gebruikt als veredelde rekenmachines? Volgens mij volstaat zelf een rpi qua specs voor schoolgebruik.
Veeleer als google en digitaal invulboek.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Even oprakelen wegens nog steeds actueel:
In het 5e middelbaar verplicht worden om een laptop te huren voor VIER jaar. Misschien verwachten ze dat leerlingen 2 keer gaan bissen
In het 5e middelbaar verplicht worden om een laptop te huren voor VIER jaar. Misschien verwachten ze dat leerlingen 2 keer gaan bissen

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Gelezen.
Er staat overigens ook duidelijk in het artikel vermeld (en ik herhaal het hier voor eventuele toekomstige searches), dat een school je niet kan verplichten om een laptop via de school aan te kopen als je dat echt niet wilt.
Ze kunnen wel minimum eisen opleggen.
Maar eerlijk, als je ziet wat voor oude stock er verkocht wordt aan veel te hoge prijzen, mag dat geen issue zijn.
En om nog even op een oude post in te gaan:
1) Ze kunnen niet meer met een muis werken. Ze zitten nl ofwel op laptops met touchpads, ofwel op toestellen met touch screens. Sommigen hebben nog nooit een muis gebruikt.
2) Ze kennen het logische principe van folders niet meer. Gsms en tablets tegenwoordig verbergen het OS voor de user, waardoor die dus gewoon files saved en nooit moet zoeken waar hij dat gedaan heeft. Gevolg: ze zijn nog nooit met een folderstructuur in aanraking gekomen.
3) In combinatie met (2), weten ze ook het belang niet meer van een goeie filename. OS searches (ook in gsm OSen) zoeken ook op inhoud van een file, waardoor ze zoiets hebben van "de search vindt het wel".
Er staat overigens ook duidelijk in het artikel vermeld (en ik herhaal het hier voor eventuele toekomstige searches), dat een school je niet kan verplichten om een laptop via de school aan te kopen als je dat echt niet wilt.
Ze kunnen wel minimum eisen opleggen.
Maar eerlijk, als je ziet wat voor oude stock er verkocht wordt aan veel te hoge prijzen, mag dat geen issue zijn.
En om nog even op een oude post in te gaan:
Ik hoor (voorlopig nog vooral vanuit de US) van mede-ITers dat de jeugd die nu afstudeert 3 grote problemen heeft met computers:fuserke schreef: 08 jul 2022, 17:36 Veel schoolverlaters hebben geen idee hoe se deftig met een pc moeten werken.
1) Ze kunnen niet meer met een muis werken. Ze zitten nl ofwel op laptops met touchpads, ofwel op toestellen met touch screens. Sommigen hebben nog nooit een muis gebruikt.
2) Ze kennen het logische principe van folders niet meer. Gsms en tablets tegenwoordig verbergen het OS voor de user, waardoor die dus gewoon files saved en nooit moet zoeken waar hij dat gedaan heeft. Gevolg: ze zijn nog nooit met een folderstructuur in aanraking gekomen.
3) In combinatie met (2), weten ze ook het belang niet meer van een goeie filename. OS searches (ook in gsm OSen) zoeken ook op inhoud van een file, waardoor ze zoiets hebben van "de search vindt het wel".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 43 keer
Je punt 2 en 3 vind ik erg. Iets wat ze zouden moeten aangeleerd worden.
Als je vraagt waar heb je dat opgeslaan weten ze van niets. Is wel heel belangrijk!
Als je vraagt waar heb je dat opgeslaan weten ze van niets. Is wel heel belangrijk!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)