Ik heb al een miljard dingen geprobeerd, dus nu zoek ik iemand die wat verder kan kijken dan mijne neus lang is

Het probleem stelt zich alleen met de digital distribution services: Steam, Epic store. Heb wel nog geen anderen geprobeerd - die zijn niet geïnstalleerd.
Dus alles hieronder heb ik geprobeerd, maar daar wist ik op voorhand al van dat het niet ging helpen...
- Probleem stelt zich al een paar dagen, dus niet nu alleen tijdens de preload van Starfield.
- Alles anders werkt zoals het hoort: speedtests, gewone downloads in Chrome, etc... Al deze dingen lopen aan de normale te verwachten snelheid.
- Andere drivers geprobeerd, zowel ouder als nieuwer, zowel van Asus als van Intel. Zelfs een andere netwerkkaart (Belkin USB-C) geprobeerd.
- Heb 3 verschillende PCs getest: allemaal exact hetzelfde gedrag in Steam: 1,2MB/s
- PCs op alle mogelijke manieren aangesloten: bekabeld op m'n router, bekabeld rechtstreeks op de Telenet modem, via een switch, via een andere switch, 3 verschillende kabels
- Dan begint ge idiote dingen te doen zoals BIOS updaten enzo, uiteraard helpt dat geen fluit.
Dus nu zoek ik iemand met meer verstand dan ik

Als ik het goed voorheb gebruikt Steam de Akamai servers, van Epic ben ik niet helemaal zeker.
Nu, veel ben ik daar niet mee, want Telenet zal wel cache servers voor Steam en Epic hebben.
Heeft er iemand een idee hoe dat je de snelheid op een andere manier kan testen naar die cache servers van Telenet? Volgens mij kan je daar niet zomaar buiten de launchers iets van downloaden, maar je weet nooit.
Of zelfs iemand in regio 3380 met hetzelfde probleem?
Toegevoegd na 8 minuten 53 seconden:
Hosts waar m'n Steam client van download is bijvoorbeeld cache2-par1.steamcontent.com. Als ik daar het IP van opzoek in van die gratis geodatabases dan wijst dat naar Frankrijk. Als ik dan de regio in de Steam client verander naar US- NY dan zie ik dat ie conncteert naar cache3-ord1.steamcontent.com. De geo-prut-DBs zeggen dat dat IP inderdaad in NY zit.
Alleen ... daar download ik ook maar aan 1,2MB/s.
Zucht.