1,2MB/s ipv 100MB/s in Steam/Epic op Telenet OneUp for 2

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Humpf. Sinds een paar dagen is de downloadspeed in Game stores belabberd - hooguit 1,2MB/s in plaats van de normale 100MB/s.

Ik heb al een miljard dingen geprobeerd, dus nu zoek ik iemand die wat verder kan kijken dan mijne neus lang is :)
Het probleem stelt zich alleen met de digital distribution services: Steam, Epic store. Heb wel nog geen anderen geprobeerd - die zijn niet geïnstalleerd.

Dus alles hieronder heb ik geprobeerd, maar daar wist ik op voorhand al van dat het niet ging helpen...

- Probleem stelt zich al een paar dagen, dus niet nu alleen tijdens de preload van Starfield.
- Alles anders werkt zoals het hoort: speedtests, gewone downloads in Chrome, etc... Al deze dingen lopen aan de normale te verwachten snelheid.
- Andere drivers geprobeerd, zowel ouder als nieuwer, zowel van Asus als van Intel. Zelfs een andere netwerkkaart (Belkin USB-C) geprobeerd.
- Heb 3 verschillende PCs getest: allemaal exact hetzelfde gedrag in Steam: 1,2MB/s
- PCs op alle mogelijke manieren aangesloten: bekabeld op m'n router, bekabeld rechtstreeks op de Telenet modem, via een switch, via een andere switch, 3 verschillende kabels
- Dan begint ge idiote dingen te doen zoals BIOS updaten enzo, uiteraard helpt dat geen fluit.

Dus nu zoek ik iemand met meer verstand dan ik :)

Als ik het goed voorheb gebruikt Steam de Akamai servers, van Epic ben ik niet helemaal zeker.
Nu, veel ben ik daar niet mee, want Telenet zal wel cache servers voor Steam en Epic hebben.

Heeft er iemand een idee hoe dat je de snelheid op een andere manier kan testen naar die cache servers van Telenet? Volgens mij kan je daar niet zomaar buiten de launchers iets van downloaden, maar je weet nooit.

Of zelfs iemand in regio 3380 met hetzelfde probleem?

Toegevoegd na 8 minuten 53 seconden:
Hosts waar m'n Steam client van download is bijvoorbeeld cache2-par1.steamcontent.com. Als ik daar het IP van opzoek in van die gratis geodatabases dan wijst dat naar Frankrijk. Als ik dan de regio in de Steam client verander naar US- NY dan zie ik dat ie conncteert naar cache3-ord1.steamcontent.com. De geo-prut-DBs zeggen dat dat IP inderdaad in NY zit.

Alleen ... daar download ik ook maar aan 1,2MB/s.

Zucht.
Bijlagen
Screenshot 2023-08-25 215515.png
Screenshot 2023-08-31 195659.png
Screenshot 2023-09-01 214330.png
Screenshot 2023-09-01 221609.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Zet je VPN eens aan om te downloaden. :wink:
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

Al eens geprobeerd met een VPN? Om even te checken dat het geen limiet is van Telenet-netwerkbeheer?
De snelheid lijkt mij heel kunstmatig gecapt, en dus niet per se van trage server.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

20u 's avonds in screenshot 2. Dit is traffic shaping tijdens de piekuren in full force!
Probeer eens hetzelfde om 3u 's nachts.

2,5 Gbps Telenet-node : 266 klanten = 10 Mbps per klant op coaxkabel tijdens de piekuren = 1,2 MB/s
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Geen problemen met Steam met Telenet Gigabit hier. DL aan 700-900 Mbps.
Fonscornet
Forumtroll
Forumtroll

Hier geen enkel probleem tussen de 900 en 950Mbps in de piek uren.
OneUp
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Testen op een ander moment en evt via vpn om paar zaken uit te sluiten lijkt me de eerste stap.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: 02 sep 2023, 12:17 Geen problemen met Steam met Telenet Gigabit hier. DL aan 700-900 Mbps.
Er is 2,5 Gbps downstreambandbreedte beschikbaar op een node, dus er kunnen slechts 3 klanten per node continu 800 Mbps trekken.
Natuurlijk laat Telenet niet toe dat 3 gelijktijdige gamedownloads een node gedurende een kwartier compleet verzadigen. Kortstondig kan je eens 1 Gbps halen (zie speedtest.net) maar probeer dat niet gedurende een kwartier tijdens de piekuren.

Want:
Telenet Netwerkbeheer schreef:We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
Deze manier van traffic shaping gebeurt alleen op drukke nodes tijdens de piekuren (van 17u tot 24u). Met een VPN (encryptie) kan je de traffic shaper mogelijks omzeilen.

Download eens 100 GB tijdens de piekuren: http://speedtest.tele2.net/

Deze traffic management-maatregel is puur om te verhinderen dat andere klanten op dezelfde node geen 10 Mbps meer zouden halen (waardoor videostreaming in prime-time bij klanten massaal zou uitvallen).

Bij deze is ook bewezen dat grote downloads anders behandeld worden dan speedtest.net-testjes.

Wie vindt dat Telenet hiermee de regels rond netneutraliteit schendt, kan hierover klacht indienen bij het BIPT: https://www.bipt.be/consumenten/netneutraliteit
Fonscornet
Forumtroll
Forumtroll

Een game van 100GB dowloaden met OneUp 1Gbps duurt net 15,27 minuten.
In de piek uren kom ik nooit onder de 900Mbps.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”