Laadpaal merken: advies

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Zelf gebruik ik een go-echarger, heeft een mennekes stekker, dus enkel een afgezekerd industrieel stopcontact installeren. Met verloopstekkers kan je er ook een granny van maken (gezien dit ook al geen standaard levering meer is)

Ik had de zappi bekeken maar dat is een gesloten systeem. De go-e, zoals hij kortweg noemt, heeft een mqtt en een rest api om hem aan te sturen.

Werkt met RFID cards en met OCCP

Nu is er ook een controller ter beschikking die met stroomklemmen werkt. Echter...

Ik had al met hun v1 versie van de communicatie een flow gemaakt die laden met overtollige zonnestroom de wagen mogelijk maakte.

Er is al een tijd een v2 beschikbaar en dit weekend er even mee 'gespeeld' om mijn flow aan te passen.
Wat blijkt in de bèta versie van de volgende update zitten registers waar je de grid, de PV en de ACCU waarde kan naar toe sturen, elke 5 sec, en de go-e past automatisch het laadproces aan.

In zijn simpelste vorm capteer je de ogenblikkelijke vermogens waarde uit je 'slimme' meter en stuur je die naar het go-e grid register.

Er zijn nog een aantal registers die meespelen om fine te tunen. Ik vermoed dat je hiermee wel kan voorkomen dat je niet over een bepaalde capaciteitslimiet komt, voor zover dat die niet té laag gekozen wordt

Zelf had ik in mijn flow nog een 'burst' laad modus zitten voor in de winter.
Kortweg: continue laden met 6A en op t eind van t kwartier à x kW om net de verwachte capaciteitslimiet (keuze) te halen. Gezien je dan met 5, 6 of 7 kW aan t laden bent mag er dan nog eens een zware verbruiker opspringen dan gaat het laden terug wat trager. Hoe dit nu moet doen ik nog uit te zoeken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

bruma schreef: 20 aug 2023, 21:51 Zelf gebruik ik een go-echarger, heeft een mennekes stekker, dus enkel een afgezekerd industrieel stopcontact installeren. Met verloopstekkers kan je er ook een granny van maken (gezien dit ook al geen standaard levering meer is)

Ik had de zappi bekeken maar dat is een gesloten systeem. De go-e, zoals hij kortweg noemt, heeft een mqtt en een rest api om hem aan te sturen.

Mmm... ik dacht dat dergelijke "slimme kabel" meestal dom was wat betreft integratie met je PV systeem en load balancing... maar blijkbaar zijn er toch merken/modellen die hier wel de nodige mogelijkheden bieden. Op het werk loopt er blijkbaar een pilot bij de leverancier van de laadoplossingen maar ik heb spijtig genoeg geen idee over welk merk/model het gaat.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

bruma schreef: 20 aug 2023, 21:51 Werkt met RFID cards en met OCCP
Kan je die dan koppelen aan een backoffice (bv. E-Flux) voor verrekening ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Oei, nu vraag je iets, ik gebruik dit niet
In de app kan ik de server url invullen
Ik zie ook dat ik een cliënt sleutel, een cliënt en server certificate kan invullen
Een ca-bundel kan inschakelen
En iets met dummy kaarten kan doen
OCPP is V1.6
VOiD schreef:
O ja service, het bedrijf zit in Oostenrijk en als je rechtstreeks bij hen bestelt (er zijn een paar websites die iets onder hun prijs gaan) dan is tijdens hun service tijdens garantieperiode subliem. Indien het toestel terug moet om een of andere reden dan krijg je de nodige documenten op het op hun kosten terug te sturen.
Heb je t toestel via een dealer gekocht dan zijn het de voorwaarden van de dealer en dien je t meestal op eigen kosten naar de dealer sturen die het dan nog moet doorsturen naar t bedrijf
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef: 22 aug 2023, 18:37 O ja service, het bedrijf zit in Oostenrijk en als je rechtstreeks bij hen bestelt (er zijn een paar websites die iets onder hun prijs gaan) dan is tijdens hun service tijdens garantieperiode subliem.
Een mail met een vraag of ze een bepaalde back-office ondersteunen en of er nieuwe versies van OCPP aankomen werd nochtans droogjes beantwoord met "kunnen we niet zeggen".

Luminus is naar het schijnt testen aan het doen met https://ohme-ev.com/ohme-ev-chargers (al vind ik hun website en informatie alvast niet overtuigend).
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Een mail met een vraag of ze een bepaalde back-office ondersteunen en of er nieuwe versies van OCPP aankomen werd nochtans droogjes beantwoord met "kunnen we niet zeggen".
Ken jij een fabrikant die op een simpele vraag van een (nog niet) klant gaat prijsgeven waaraan hij (denkt) te werken?
Mocht je in onderhandeling gaan om 100 of 500 stuks af te nemen dan gooien ze met plezier hun prio todo lijst over hoop.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Sommige bedrijven delen maar al te graag hun aankomende features... bedrijven die dat niet doen geven mij in ieder geval een slecht gevoel als potentiele klant (ook al is het dan maar voor 1 stuk). Ik ben nog steeds van mening dat je iedere klant moet verdienen, doe je dat niet dan krijg je vroeg of laat toch het deksel op je neus.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

VOiD schreef: 21 aug 2023, 22:00
https://manuals.e-flux.io/configuration/go-e

Aangezien het daar tussenstaat vermoed ik van wel :)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

En vooral ook: er zijn tientallen fabrikanten van laadpalen en de software is nu net waar ze het verschil kunnen maken.
Al die palen bevatten een verliesstroomdetectie, een contactor, en een kWh teller. Waarschijnlijk allemaal bijna dezelfde van dezelfde twee of drie merken.
De printplaat met connectiviteit en interface maken ze zelf. De meeste fabrikanten zetten maar heel weinig details over hoe bepaalde zaken zoals load balancing werken op hun website. Dus als ze het je dan ook niet willen vertellen... Waarom zou je dan niet gewoon voor een veilige keuze zoals de Alfen gaan?

Het is niet dat de prijsverschillen zo gigantisch zijn.
dupondje
Premium Member
Premium Member

SpecialK schreef: 23 aug 2023, 12:35 En vooral ook: er zijn tientallen fabrikanten van laadpalen en de software is nu net waar ze het verschil kunnen maken.
Al die palen bevatten een verliesstroomdetectie, een contactor, en een kWh teller. Waarschijnlijk allemaal bijna dezelfde van dezelfde twee of drie merken.
De printplaat met connectiviteit en interface maken ze zelf. De meeste fabrikanten zetten maar heel weinig details over hoe bepaalde zaken zoals load balancing werken op hun website. Dus als ze het je dan ook niet willen vertellen... Waarom zou je dan niet gewoon voor een veilige keuze zoals de Alfen gaan?

Het is niet dat de prijsverschillen zo gigantisch zijn.
Alfen had tot voor kort amper functionaliteit. Zoals bv PV laden etc.
Denk dat kwa functionaliteit Smappee nog steeds een van de betere is.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef: 23 aug 2023, 12:35 Het is niet dat de prijsverschillen zo gigantisch zijn.
Een Alfen installatie zit via het bedrijf rond de 2500 euro... een go-e Charger zit rond de 700 euro... dan heb ik nog veel marge (voor installatie en extra's)

Ik probeer dus gewoon even te kijken wat er beschikbaar is op de markt... uiteindelijk koop je geen zakje snoepjes.
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 3 keer

Easee back in business. https://tweakers.net/nieuws/212822/ease ... en-be.html

Vriend installateur zweert bij dit merk voor eenvoud installatie, prijs-performance en bediening.
dupondje
Premium Member
Premium Member

DarkV schreef: 23 aug 2023, 10:35 Sommige bedrijven delen maar al te graag hun aankomende features... bedrijven die dat niet doen geven mij in ieder geval een slecht gevoel als potentiele klant (ook al is het dan maar voor 1 stuk). Ik ben nog steeds van mening dat je iedere klant moet verdienen, doe je dat niet dan krijg je vroeg of laat toch het deksel op je neus.
Maar je hebt ook het omgekeerde.
Ik heb bv een NRGKick, heel tevreden over, maar wanneer ik die half jaar geleden gekocht heb waren ze al reclame aan het maken voor PV support en API toegang.
Dat staat al maanden aangekondigd op hun site, maar tot op heden nog niet beschikbaar....
Wat is dan beter, weinig delen zodat je geen teleurstelling creëert, of veel te vroeg delen en het niet kunnen waarmaken?
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer

rtl schreef: 20 jul 2023, 12:27
Data technicus schreef: 20 jul 2023, 10:46 Is deze dan al gekeurd. Zo niet gaat deze van Easee ook niet meer goedgekeurd worden door de keurder en is enigste oplossing een andere plaatsen
Dit vraag ik me dus ook af. Als je alles naleest dan loopt men misschien wel te hard van stapel. Er is ook geen terugroepactie gepland (of nodig) momenteel. Het is niet dat dit per definitie een onveilig toestel is ineens.
Ik heb die van mij nog in de doos liggen, het zou wel heel erg triest zijn als ik die niet mag plaatsen en mijn geld ook niet terugkrijg.
Vandaag keurder over de vloer gehad: Easee mag niet meer goedgekeurd worden.
Na contact op te nemen met Easee zelf word je gewoon afgewimpeld:
Vervelend te vernemen dat uw installatie niet goedgekeurd is, helaas is dit buiten onze macht en kan ik hier weinig verandering in brengen, tevens vernemen wij van verschillende installatiepartners in België dat er nog altijd installaties goedgekeurd worden. Per keurder verschilt het nogal of de installatie wel of niet goedgekeurd wordt.

Momenteel zijn wij druk bezig met het ontwikkelen van de volgende line-up aan producten, naar verwachting komen deze in de loop van september beschikbaar.

Maw, trek er uw plan mee. Die installatie kan niet goedgekeurd worden en naar je geld kan je fluiten.
Leuk voor de installateurs die er nog tientallen van in stock hebben liggen... Ongelooflijk.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Idem voor de zappi die hebben ook een rest api beloofd en een app ...

Indien Eassee u dingen 'beloofd' dan is dit nog toekomstmuziek (indien het er ooit komt)

Idem voor producenten die functionaliteit beloven, al ast kopen de rest komt later (als het ooit komt)

Go-e belooft niks ze hebben een open rest api gedocumenteerd na de bèta en daar je al wat mee (openWB, flow's in node red, php code, koppelingen in HA systemen, ...) En nu en dan is er een update met nieuwe functionaliteiten

Ik koop liever iets dat nu werkt zoals omschreven, dan ben ik al niet bij bedot en al wat er bij komt is mooi meegenomen voor dezelfde prijs.
Ik besef wel dat het ooit zal stoppen en dat ik een nieuwe (bi-) wallbox moet kopen (cfr PV omvormer versus hybride omvormer met accu connectie)
dupondje schreef:
DarkV schreef: 23 aug 2023, 10:35 Sommige bedrijven delen maar al te graag hun aankomende features... bedrijven die dat niet doen geven mij in ieder geval een slecht gevoel als potentiele klant (ook al is het dan maar voor 1 stuk). Ik ben nog steeds van mening dat je iedere klant moet verdienen, doe je dat niet dan krijg je vroeg of laat toch het deksel op je neus.
Maar je hebt ook het omgekeerde.
Ik heb bv een NRGKick, heel tevreden over, maar wanneer ik die half jaar geleden gekocht heb waren ze al reclame aan het maken voor PV support en API toegang.
Dat staat al maanden aangekondigd op hun site, maar tot op heden nog niet beschikbaar....
Wat is dan beter, weinig delen zodat je geen teleurstelling creëert, of veel te vroeg delen en het niet kunnen waarmaken?

rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

cloink schreef: 17 aug 2023, 08:27 Ga je voor een wall charger met geïntegreerde vaste kabel, of eentje met een plug?
Altijd kabel.
Niets irritanter dan als een natte vuile kabel (Van regen of sneeuw) te moeten vastnemen en opbergen in uw koffer.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

dupondje schreef: 23 aug 2023, 13:16 Alfen had tot voor kort amper functionaliteit. Zoals bv PV laden etc.

Hier een Alfen Pro paal via het werk/Luminus. Navraag bij Luminus over loadbalancing/Solar charging werden afgewimpeld met: P1 loadbalancing kan, alle andere zaken niet. Na installatie via-via toegang gekregen tot de paal (officiëel is dat niet toegestaan door Luminus) en wat blijkt: alle functies zijn aanwezig en licensed. Dan maar zelf even geconfigureerd, en voor zover ik kan zien kan een Alfen Pro zowat alles wat een particuliere installatie nodig zou hebben: loadbalancing via P1, loadbalancing via ModBus, Solar Charging (solar only of %), boost charging voor noodgevallen zonder solar,...

Conclusie: de Alfen Pro paal kan alles, de installateur/beheerder moet 't gewoon ook kunnen/willen doen.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Voor de werkgever/lease whatever, is er natuurlijk niet geen voordeel dat de medewerker via solar kan laden.
Veel gedoe, veel set-upwerk, meer kennis nodig, en de terugbetaling is toch altijd aan het tarief alsof iemand alle stroom heeft aangekocht bij de energieleverancier.

Toegevoegd na 5 minuten 23 seconden:
@Vaganzza heb je al iets beslist of gekozen?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bababa schreef: 31 aug 2023, 10:45 Toegevoegd na 5 minuten 23 seconden:
@Vaganzza heb je al iets beslist of gekozen?
Ik ga voor de domme laadpaal gaan van Tesla. Waarom? Simpel: het verschil is 1.000€ of meer voor een slimme laadpaal. Ik geloof nooit dat ik dat eruit ga halen met die slimme functies. Dat komt vooral omdat ik zelf graag denk hoe moet geladen worden. Bovendien heb ik het gebruiksgemak van de enige echte Tesla functie op de domme laadpaal: de laadpoort kunnen openen door op knopje van de lader te drukken.

Dit is puur in een particuliere context en met iemand die er wel graag mee bezig is. Als je echt niet wil denken, kan je beter voor een slimme laadpaal gaan. Maar voor mij is het de meerprijs niet waard.

Nu, door mijn beslissing, ga ik de paal nog niet direct zetten daar onze oprit nog niet ligt. Het zal eerder tegen eind dit jaar of begin volgend jaar zijn normaal.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
rtl
Elite Poster
Elite Poster

Weet wel dat je verplicht een slimme laadpaal nodig hebt als werknemer of zelfstandige, om de elektriciteit aan je privé terug te kunnen storten. Anders kan je immers niet aantonen wie ervan gebruik maakte.
Als particulier is er uiteraard geen probleem indien je dit niet nodig hebt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

rtl schreef: 01 sep 2023, 12:32 Weet wel dat je verplicht een slimme laadpaal nodig hebt als werknemer of zelfstandige, om de elektriciteit aan je privé terug te kunnen storten. Anders kan je immers niet aantonen wie ervan gebruik maakte.
Als particulier is er uiteraard geen probleem indien je dit niet nodig hebt.
En hoe gaat de slimme laadpaal aan de werkgever duidelijk maken wie ervan het thuislaadpunt gebruik heeft gemaakt?
Ik gebruik al jaren een laadpaal met backoffice waarbij de laadkosten op basis van de MID kWh teller in de laadpaal vergoed worden door de werkgever die eveneens de salarisauto ter beschikking stelt.
Maar dat maakt de laadpaal nog niet zo "slim" zodat hij kan doorgeven wie er aan het laden was.
Dat kan alleen met DC connectoren en thuisladen gebeurt nog altijd overwegend via AC.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Door middel van een badge, te gebruiken voor elke laadbeurt. Da's natuurlijk niet één op één te linken aan een auto, maar dat was bij een klassieke tankkaart ook niet zo. Het verplicht "intelligent" zijn van de laadoplossing is volgens mij een voorwaarde die gesteld wordt vanuit de overheid om van het fiscale gunstregime te kunnen profiteren. Maar hoe "intelligent" dan te definiëren valt, kan ik dan weer nergens vinden :-)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

NickG schreef: 31 aug 2023, 10:26
dupondje schreef: 23 aug 2023, 13:16 Alfen had tot voor kort amper functionaliteit. Zoals bv PV laden etc.

Hier een Alfen Pro paal via het werk/Luminus. Navraag bij Luminus over loadbalancing/Solar charging werden afgewimpeld met: P1 loadbalancing kan, alle andere zaken niet. Na installatie via-via toegang gekregen tot de paal (officiëel is dat niet toegestaan door Luminus) en wat blijkt: alle functies zijn aanwezig en licensed. Dan maar zelf even geconfigureerd, en voor zover ik kan zien kan een Alfen Pro zowat alles wat een particuliere installatie nodig zou hebben: loadbalancing via P1, loadbalancing via ModBus, Solar Charging (solar only of %), boost charging voor noodgevallen zonder solar,...

Conclusie: de Alfen Pro paal kan alles, de installateur/beheerder moet 't gewoon ook kunnen/willen doen.
Hier idem, ook een Alfen signle laadpaal via werkgever/Luminus.
Loadbalancing zou hier via een modbus toestel gebeuren vermits ik nog geen digitale meter heb.
Hopelijk zijn hier wat inschikkelijker bij installatie en configuratie, zou toch graag via ACE of myEve toegang hebben zodat ik die solar charging eventueel ook zelf kan instellen.
rtl
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 01 sep 2023, 12:53 En hoe gaat de slimme laadpaal aan de werkgever duidelijk maken wie ervan het thuislaadpunt gebruik heeft gemaakt?
Ik gebruik al jaren een laadpaal met backoffice waarbij de laadkosten op basis van de MID kWh teller in de laadpaal vergoed worden door de werkgever die eveneens de salarisauto ter beschikking stelt.
Maar dat maakt de laadpaal nog niet zo "slim" zodat hij kan doorgeven wie er aan het laden was.
Ja indien je een aparte meter installeert kan het natuurlijk ook met je "domme" laadpaal. Maar zoals hierboven reeds aangehaald is een systeem met een RFID lezer op de laadpaal geldig als bewijs, net zoals dit met een tankkaart ook aan een persoon gelinkt wordt. Je dient dus 1 van deze 2 methodes te hanteren, zoniet kan je geen elektriciteitskosten terugvorderen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Nee, de kWh meter zit hier in de paal zelf en is niet afzonderlijk geïnstalleerd. Er is ook geen laadkaart gelinkt aan de gebruiker.

Zoals jij het beschrijft kan het uiteraard ook.
Maar dat is helemaal geen verplichting zoals jij schrijft. Misschien in jouw bedrijf vanuit het bedrijf maar zeker geen algemene verplichting laat staan vanuit een overheid.

Hier staat de paal gewoon P&C ingesteld en niet via RFID.
Er moet ook niets bewezen noch manueel teruggevorderd worden. De backoffice registreert iedere afname aan de paal via 4G (of, naargelang de instelling, via internet) en daarop volgt automatisch de terugbetaling op rekening werkgever volgens voorafgaanelijk overeengekomen tarief tussen werkgever/werknemer.
Werk je met een RFID zal de paal op een of andere manier ook nog de geladen kWh moeten registreren om te kunnen verrekenen. Zoniet zie je alleen gebruik van de paal op tijdstippen en niet hoeveel kWh er geladen werd.
Dat is niet anders voor RFID en P&C.

Een tankkaart noch llaadkaar op naam sluiten eventueel misbruik uit.
Je kan een tankkaart en laadkaart aan iedereen uitlenen zodat ieder ander persoon en/of ieder andere ICE/EV daarmee kan tanken/laden. Net zoals je al dan niet toestemming aan iedereen kan geven om al dan niet P&C op je locatie te komen laden.

Misbruik van laadkaart/tankkaart/P&C laden kan net zoals vroeger door de werkgever gecontroleerd worden => na een tijd klopt het gemiddelde verbruik van de auto niet meer met de getankte liters/geladen kWh.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
rtl
Elite Poster
Elite Poster

Maar je hebt dus een teller die het kWh verbruik bijhoudt. Apart geïnstalleerd of in het laadstation ingebouwd, het principe is hetzelfde: uitlezen/manueel doorgeven wat het verbruik is en terugvorderen.
Inderdaad is een RFID lezer alleen niet voldoende, maar je kan (enfin, zou toch moeten :)) wel per kaart uitlezen wat het verbruik per kaart (aka gebruiker) was per maand. Opnieuw met als doel om dit specifiek aantal kWh weer te geven en er een bedrag op te plakken.

Ik probeer alleen maar te verduidelijken dat er zonder aparte teller in zijn geheel (dus ingebouwd in het laadpunt of apart naast de meterkast), geen mogelijkheid is om het geld te recupereren. Dit om misbruik dmv excellekes te voorkomen, wat logisch is aangezien er op die manier geen enkel bewijs is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben waarschijnlijk niet mee maar je moet me dan toch eens uitleggen hoe men over een bepaalde periode (bv. zoals jij schrijft een maand) kan uitlezen hoeveel het verbruik "per kaart" is wanneer er nergens een kWh meter aanwezig is?
Ik probeer alleen maar te verduidelijken dat er zonder aparte teller in zijn geheel (dus ingebouwd in het laadpunt of apart naast de meterkast), geen mogelijkheid is om het geld te recupereren. Dit om misbruik dmv excellekes te voorkomen, wat logisch is aangezien er op die manier geen enkel bewijs is.
Dat is correct maar heeft niets te maken met het gebruik van een RFID of P&C systeem.

Met een kaart kan je idd uitlezen hoeveel er geladen werd via de activatie van de laadpaal via een specifieke kaart (maar niet wie de persoon noch het voertuig was) maar dat is geen algemene verplichting. Je kan net zo goed gewoon om het even welke EV inpluggen op laadpaal x en y en dan wordt er gewoon afgerekend op het adres van het laadpunt.

Er is blijkbaar een misverstand over het begrip "slimme laadpaal".
Het is niet omdat er een kWh meter aanwezig is in een laadpaal dat deze slim is. Dat is gewoon een domme paal die zijn gegevens bijhoudt en nadien manueel of geautomatiseerd deze kan doorgeven.
Een slimme laadpaal is een paal die kan aangestuurd worden op bv. te loadbalancen, laadsnelheid afstemmen op beschikbare energie, exclusief laden op zonne-energie, laden volgens de restricties van de netbeheerder/derden,........
Sol Invictus!
rtl
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 01 sep 2023, 16:26 Ik ben waarschijnlijk niet mee maar je moet me dan toch eens uitleggen hoe men over een bepaalde periode (bv. zoals jij schrijft een maand) kan uitlezen hoeveel het verbruik "per kaart" is wanneer er nergens een kWh meter aanwezig is?
Softwarematig via de portal vd fabrikant. Daar worden de sessies en het verbruik bijgehouden normaal gezien.
Uiteraard houdt niemand je tegen om je kaart te gebruiken om andere wagens op te laden, maar dat is bij een klassieke tankkaart ook niet het geval.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

rtl schreef: 01 sep 2023, 21:10 Softwarematig via de portal vd fabrikant. Daar worden de sessies en het verbruik bijgehouden normaal gezien.
Uiteraard houdt niemand je tegen om je kaart te gebruiken om andere wagens op te laden, maar dat is bij een klassieke tankkaart ook niet het geval.
Nu weet ik nog altijd niet hoe je "softwarematig" kWh afname kan meten zonder dat er een kWh meter in het toestel zit. :-D
Dat was juist mijn punt, of je nu een laadkaart, plug & charge, tankkaart, ..... gebruikt bij een AC laadpaal zal dit nooit een verband kunnen leggen tussen het voertuig/persoon dat aan het laadpunt aan het laden is.
Ik gebruik overigens geen laadkaart (dat is een handeling teveel) maar gewoon P&C (en zoals gezegd worden de kosten dan ook gewoon iedere maand verrekend).
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij moet er in iedere laadpaal een MID gecertificeerde kWh meter zitten wil je deze kunnen gebruiken voor het officieel indienen van je kosten.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

NickG schreef: 31 aug 2023, 10:26

Hier met eneco het zelfde. Die ze leveren heeft ook loadbalancing etc licentie. Maar ze activeren standaard niet. Indien je dit wenst moet je extra betalen. Of zelf activeren :p
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

rpr schreef: 30 aug 2023, 23:48 Niets irritanter dan als een natte vuile kabel (Van regen of sneeuw) te moeten vastnemen en opbergen in uw koffer.
Een vaste kabel moet je toch ook vastnemen en rond je wallbox rollen ?
Beetje off-topic, maar ik moest op vakantie ineens terugdenken aan een post die zei dat het voordeel van EV is dat je handen niet meer stinken naar brandstof. Wel, ik stond te laden op een Center Parcs, waar de parking en laadpalen dus in een bosrijke omgeving stonden en het ook nog eens zwaar geregend had. Wel, ik was blij dat er toevallig een handdoek in de auto lag, want kabel was niet alleen kletsnat maar ook nog smerig van het vuil van de bomen.
Maar ook thuis met de wallbox moet ik toch mijn handen afdrogen als het 's nachts geregend heeft... dus een handdoek in de buurt van je wallbox vind ik eigenlijk zelfs een must. Gelukkig hangt mijn wallbox binnen in de garage.
Dus op dat vlak is een EV absoluut geen voordeel tov te gaan tanken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

charlez schreef: 08 sep 2023, 15:47 Hier met eneco het zelfde. Die ze leveren heeft ook loadbalancing etc licentie. Maar ze activeren standaard niet. Indien je dit wenst moet je extra betalen. Of zelf activeren :p
Dat is nu eenmaal het business model van Alfen: voor de extra functies moet je een eenmalige activatie licentie betalen (jij als particulier of je werkgever of de installateur die het dan aan de klant doorrekent).
Eenmaal de licentie aanwezig is het gewoon een kwestie van het juiste hokje aanvinken om de extra's effectief te doen werken.
Solar charging kan evenwel pas sinds de firmware update 6.3 en daarvoor is geen licentie vereist (maar moet je wel een licentie hebben voor loadbalancing want solarcharging werk niet zonder verbinding met de P1 poort van de DM.

Toegevoegd na 3 minuten 58 seconden:
Tomby schreef: 08 sep 2023, 16:14 Dus op dat vlak is een EV absoluut geen voordeel tov te gaan tanken.
Op die manier niet nee.
Maar voor wie de mogelijkheid heeft kan de laadpaal met kabel ook in de garage of nog beter, onder de carport gehangen worden. Dan blijft zowel de laadkabel als de laadunit altijd droog en zuiver.
Er zijn er weinig met een garage/carport die voorheen met hun ICE thuis konden tanken.
Dan is er op dat vlak dus wel een duidelijk voordeel.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dinsdag komen ze hier een Alfen plaatsen met een energie meter voor loadbalancing.
Heb geen digitale meter.
Nog zaken die ik zeker moet vragen, nakijken?
Owerns paswoord vragen?
Ace installer?
Iemand die weet hoe de optie solar Charing juist werkt?
Wat als er in de winter geen zon is? Ik lees dat er optie zijn zoals green en comfort echter is er weinig info over te vinden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De ACE installer kan je gewoon van het internet downloaden.
Evenzo de MyEve app voor op smartphone/tablet.

Voor beiden heb je dan idd een account met paswoord van Alfen nodig. De installateur zou je dit moeten kunnen bezorgen. Dan zie je de paal in de installer en de app staan.
Daarna kan je je eigen gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken voor toegang tot de paal.

Voor solarcharging moet de firmaware minstens versie 6.3 zijn. Je kan de installateur dit bij het plaatsen ook laten updaten hij moet toch inloggen in de paal om deze te configureren.

Geen idee of Solar charging werkt zonder de loadbalance functie op de digitale meter.
Solar charging heeft drie opties:
- Uitgeschakeld, dan laadt de paal volgens wat je vast instelt.
- Green: kan je instellen van 0 tot 100%. 100% betekent alleen laden op de teruglevering. Is er minder dan 6A teruglevering stopt het laden tijdelijk. Je kan ook instellen dat hij dan altijd op minstens 6A gaat laden. Is er niet genoeg zon dan neemt hij van het net.
- Comfort: instellen op minstens 6A , indien er meer teruglevering beschikbaar is neemt hij dat bij van het net.
Je kan ook een hogere waarde instellen. Dan neemt hij dat als minimum (desnoods van het net) en wanneer er meer teruglevering is van PV.
De functies van Solar Charging staan nader uitgelegd in de ACE installer/My Eve app.

Zo werkt het tenminste via de P1 poort van de DM.
Geen ervaring of het via een energiemeter gelijkaardig verloopt.

Zie wel dat ze al 2 UTP kabels voorzien.
Eentje RJ45 van de laadpaal tot aan de plaats waar later de DM komt (om aan te sluiten op de P1 poort).
Eentje RJ11 van de laadpaal tot aan de modem/router. Zo kan je via de ACE installer en de MyEve via je thuisnetwerk inloggen op de paal om de instellingen/Solar Charging aan te passen.
De MyEve app werkt alleen draadloos (via thuisnetwerk, de Alfen heeft geen Wifi aan boord, vandaar de RJ11 verbinding).
De ACE installer kan je ook rechtstreeks aansluiten op de Alfen laadpaal maar dat is niet handig gezien de connector intern zit en je de afdekkap dan telkens moet gaan losschroeven.
Er zijn nogal wat problemen met de Android MyEve app dus ik zou er zeker voor zorgen via de ACE installer ook toegang te hebben tot de paal.

Wanneer er onvoldoende teruglevering is om (volledig) op de zon te laden (en dat gebeurt niet alleen in de winter) hangt het ervan af hoe je Solar Charging hebt ingesteld. Dat gaat van stoppen met laden tot er voldoende teruglevering is (min. 1F/6A of 1,4 kW, de paal kan in de laatste firmwareversie schakelen tussen 3F en 1F laden) tot een boostfunctie om max. te laden wat de paal/thuisnetwerk aankan (11/22 kW).
-
Sol Invictus!
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Tomby schreef: 08 sep 2023, 16:14
rpr schreef: 30 aug 2023, 23:48 Niets irritanter dan als een natte vuile kabel (Van regen of sneeuw) te moeten vastnemen en opbergen in uw koffer.
Een vaste kabel moet je toch ook vastnemen en rond je wallbox rollen ?
Beetje off-topic, maar ik moest op vakantie ineens terugdenken aan een post die zei dat het voordeel van EV is dat je handen niet meer stinken naar brandstof. Wel, ik stond te laden op een Center Parcs, waar de parking en laadpalen dus in een bosrijke omgeving stonden en het ook nog eens zwaar geregend had. Wel, ik was blij dat er toevallig een handdoek in de auto lag, want kabel was niet alleen kletsnat maar ook nog smerig van het vuil van de bomen.
Maar ook thuis met de wallbox moet ik toch mijn handen afdrogen als het 's nachts geregend heeft... dus een handdoek in de buurt van je wallbox vind ik eigenlijk zelfs een must. Gelukkig hangt mijn wallbox binnen in de garage.
Dus op dat vlak is een EV absoluut geen voordeel tov te gaan tanken.
Ja je moet hem vastnemen maar niet in uw autoleggen.
In het geval van sneeuw of ijs aan de kabel dan begint dat te ontdooien in uw wagen.
Ook het nemen van de kabel als koffer vol zit is irritant (Mijn laadkabel) zit onder de koffer bodem.
leeyuentuen
Member
Member
Bedankt: 10 keer

even bij toevoegen als men alfen gebruikt, er is een integratie die je kan gebruiken samen met home assistant.
zo kan men waarde aanpassen zonder ace installer of zonder myeve app op mobiel (die lastig te gebruiken is):
https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het lukt me niet om op de alfen laadpaal in te loggen. Niet met ace installer, niet met myeve app.
Iemand tips?
Ik heb de paal verbonden met utp met mijn laptop, ip adres in zelfde subnet gezet. ace blijft zeggen dat paswoord verkeerd is.
inloggen is met user en dan het defaultpassword dat op het kaartje staat.

Edit:
myeve app vind wel een laadpaal, maar geeft ook aan dat paswoord niet gevalideerd kon worden. Na een keer of 20 lukte het plots dan wel.
Heb dan uitgelogd en nadien was de verbinding weer weg en kreeg ik weer dezelfde fout.

Edit2:
Vermoedelijk ergens een ip conflict
Nu lukt het wel om in te loggen via MyEve maar nog steeds niet via ace installer
bruma
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef: 20 aug 2023, 21:51 Zelf gebruik ik een go-echarger, heeft een mennekes stekker, dus enkel een afgezekerd industrieel stopcontact installeren. Met verloopstekkers kan je er ook een granny van maken (gezien dit ook al geen standaard levering meer is)

Nu is er ook een controller ter beschikking die met stroomklemmen werkt. Echter...

Ik had al met hun v1 versie van de communicatie een flow gemaakt die laden met overtollige zonnestroom de wagen mogelijk maakte.

Er is al een tijd een v2 beschikbaar en dit weekend er even mee 'gespeeld' om mijn flow aan te passen.
Wat blijkt in de bèta versie van de volgende update zitten registers waar je de grid, de PV en de ACCU waarde kan naar toe sturen, elke 5 sec, en de go-e past automatisch het laadproces aan.

In zijn simpelste vorm capteer je de ogenblikkelijke vermogens waarde uit je 'slimme' meter en stuur je die naar het go-e grid register.

Er zijn nog een aantal registers die meespelen om fine te tunen. Ik vermoed dat je hiermee wel kan voorkomen dat je niet over een bepaalde capaciteitslimiet komt, voor zover dat die niet té laag gekozen wordt

Zelf had ik in mijn flow nog een 'burst' laad modus zitten voor in de winter.
Kortweg: continue laden met 6A en op t eind van t kwartier à x kW om net de verwachte capaciteitslimiet (keuze) te halen. Gezien je dan met 5, 6 of 7 kW aan t laden bent mag er dan nog eens een zware verbruiker opspringen dan gaat het laden terug wat trager. Hoe dit nu moet doen ik nog uit te zoeken
Verdere testen uitgevoerd

Je hebt dus enkel een dongle nodig die het actueel vermogen uitleest (+ is netafname en - is injectie)
Deze waarde stuur je met een http \api\set commando naar pGrid register van de go-e en die gaat automatisch aan de slag met ingestelde parameter in de app

In de app dien je aan te duiden dat je eco wilt laden (hier kan je parameters van je dynamisch contract aanduiden, nog niet helemaal duidelijk voor mij)
daarna (op een andere plaats) kan je aanduiden of je dynamisch (prijsgestuurd onder eenbepaald niveau) wilt laden of met PV overschot wilt laden

Onder PV overschot kan je het startvermogen ingeven 1400Watt komt +/- overeen met 6A laden
Hou er wel rekening mee dat bij de minste verbruiker na een (te lange tijd volgens mij) de wagen zal stoppen met laden (een aan/uit regeling)

Daarnaast kan je aanduiden of je voorkeur hebt voor afname*, injectie* of automatisch* en dit heeft te maken met het doel
Het doel is de waarde waartegen de go-e moet regelen bv -235 met injectie zal proberen alle zonnestroom te verbruiken
Echter die waarde op 2300 zetten zorgt ervoor dat er ook of enkel netstroom gebruikt word en je zo niet boven een bepaald capaciteitsverbruik uitkomt

Je kan ook aanduiden of je 1f of 3f wilt laden of een auto switch 1f-3f wilt uitvoeren en bij welk vermogen
1f heeft mijn voorkeur omdat je het laadvermogen per 235Watt (1A) kan sturen, bij 3f is dit in stappen van 705Watt (3A)
Je hebt al een heel groot PV park nodig om boven de 7,2kW uit te komen, rekening houden dat er ook nog huisverbruik zal zijn

daarnaast, heeft niets met PV laden te maken, kan je ook een hoeveelheid energie aanduiden, zal in dagen met wisselende zonneinstraling handig zijn
Je bepaalt bij het starten hoeveel energie er nodig is (van het net) om de volgende rit te kunnen uitvoeren bv 20kWh voor 100km
Zo kan je elke dag de rit uitvoeren en de dag dat er volop zon is (en de wagen thuis bv weekend) profiteren om die zo vol mogelijk te krijgen met zonnestroom

Voor wie geen last heeft van een capaciteitstarief is het eenvoudig om om te schakelen tussen PV laden en max (11 of 22kW) door de schuiver in de app in de juiste richting te zetten

*hiermee bepaal je of het op en neer schakelen eerder boven of onder de doellijn ligt. Bv injectie gaat de regeling ervoor zorgen met instelling doel -235W dat je zo weinig mogelijk netafname hebt enkel Watts per kwartier, echter zo blijf je wel nog injecteren -S goed voor veel aansluitende zonnige dagen

bij kwakkeldagen zou je voor afname kunnen kiezen waardoor er meer Watts afname zijn per kwartier echter je verbruikt alle zonnestroom en injecteert nietd

Indien je netafname kiest en je wil niet boven bv 2500Watt uitkomen moet je instelling 2300Watt kiezen (regelbereik per 235W)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”