zonnepanelen deels in schaduw

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Collega UB-ers,

Effe input nodig :)

Op onze nieuwbouw worden zonnepanelen gelegd op een plat dak dat deels rondom het huis loopt(het huis heeft een klassieke dakconstructie). Een deel van die panelen zal helaas dan al eens in de schaduw van de gevel liggen. Wij kunnen leven met het eventuele mindere rendement, dit is een bewuste keuze die we gemaakt hebben.
Echter: heb ik het goed dat we dan de panelen die schaduw kunnen hebben op een aparte omvormer aansluiten, los van de panelen die quasi gegarandeerd zon hebben (grofweg de helft ligt pal zuid)?
Ik dacht met mijn boerenverstand dat het zo was dat - in het geval van 1 groep panelen - het verlies groter was?

zeer rudimentair schemaatje: blauw is plat dak. Zwart is klassiek zadeldak. Zuid is onderaan. Panelen komen dus links en onder
2023-08-10 16_25_15-Window.png
2023-08-10 16_25_15-Window.png (3.11 KiB) 1031 keer bekeken
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Wanneer je voldoende PV hebt dan heb je geen twee omvormers nodig.
Sluit iedere string panelen dan in serie aan op een afzonderlijke MPPT trackers (boven de 3 kVA heeft bijna iedere omvormer twee MPPT trackers.
Volgens jouw schema kan je dan het aantal panelen in twee strings verdelen volgens oriëntatie en zo in serie aansluiten op elk hun tracker.

Of je kiest (indien het aantal te splitsen strings op één omvormer niet voldoende is) voor een duurdere oplossing, een optimizer/micro-omvormer per paneel en schakel ze in parallel.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Ah, ok, dan is dat duidelijk: ik kan dus 2 aparte kringen maken op 1 omvormer, waarbij ze elkaar onderling niet beinvloeden.

Probleem opgelost dus.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Ja dat kan,

Maar als de panelen van een string niet allemaal tegelijk in de schaduw liggen, bv in de zomer liggen er maar een paar in de schaduw voor een paar uur, dan moet je toch eens over optimisers denken.

Mvg
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Optimizers zijn aannemelijke verkoopspraatjes van fabrikanten van... Optimizers.
In de praktijk doen moderne zonnepanelen met diodes het ook best goed in vergelijking tot moderne panelen optimizers (was vroeger anders) alvast zeker niet te slecht om de meerkost voor optimizers te rechtvaardigen.
(Even zoeken op YouTube, denk Andreas Spiess die onafhankelijk 2 opstellingen vergeleken heeft).
Ik denk dat je beter 1 string voor je platte dak en 1 string voor je schuine dak gaat nemen.

(en ook zien dat je genoeg panelen per string hebt, anders bereik je de startspanning te moeizaam)

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Bij m'n oma Enphase-micro-omvormers laten leggen - niet zozeer omwille van de schaduw (want die is er niet), maar wel omdat die later uitgebreid kan worden - er is nog plaats voor extra panelen, maar we hebben niet meer laten leggen dan dat ze kan verbruiken.
Een beperkt voordeel van dat systeem is ook wel dat ge geen dikke omvormer ergens bij moet hangen, enkel een controledingetje mee in de zekeringkast.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

En wat is de extra kost die je nu hebt moeten betalen... volgens mij kan je daar later meer dan een extra omvormer voor aanschaffen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Je kan later nog panelen met gelijkaardige specificaties mee inpluggen.
Ideaal is het niet, maar dat beetje verlies is wel te accepteren.
Het idee even veel leggen als je verbruikt is ook achterhaald (digitale meter). Beter spreiden oost-west dan maximum kWh/jaar als je het voor het financieel rendement doet.
Bepaalde omvormers mogen trouwens ook buiten hangen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

honda4life schreef: 10 aug 2023, 20:11 Optimizers zijn aannemelijke verkoopspraatjes van fabrikanten van... Optimizers.
In de praktijk doen moderne zonnepanelen met diodes het ook best goed in vergelijking tot moderne panelen optimizers (was vroeger anders) alvast zeker niet te slecht om de meerkost voor optimizers te rechtvaardigen.
(Even zoeken op YouTube, denk Andreas Spiess die onafhankelijk 2 opstellingen vergeleken heeft).
Ik denk dat je beter 1 string voor je platte dak en 1 string voor je schuine dak gaat nemen.

(en ook zien dat je genoeg panelen per string hebt, anders bereik je de startspanning te moeizaam)

Alweer wat bijgeleerd. Dit wist ik niet. Dank je!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 10 aug 2023, 22:07 Het idee even veel leggen als je verbruikt is ook achterhaald (digitale meter). Beter spreiden oost-west dan maximum kWh/jaar als je het voor het financieel rendement doet.
Het financieel rendement is soms wel ontnuchterend, zo heb ik een PV installatie op een buitenverblijf liggen (8x 395 Wp west en 8x 395 Wp oost wat dus een ideale combinatie is gezien ik injecteer vanaf 6u tot 21u) en dat geeft volgende resultaten (volgens de nieuwe Engie app);

Maand - Afname - Injectie - Saldo
April - 33.5 kWh - 193 kWh - 2.23 euro (partiele data)
Mei - 67.0 kWh - 708 kWh - 17.48 euro
Juni - 62.4 kWh - 816 kWh - 33.46 euro
Juli - 76.5 kWh - 595 kWh - 5.07 euro
Augustus - 23.3 kWh - 166 kWh - 1.71 euro (partiele data)

Zoals je kan zien is hier een minimale afname, grote injectie (tot zelfs x13) wat een positief saldo voor mij geeft van net geen 60 euro (over een goeie 4 maanden). Zonder de PV installatie zou het me natuurlijk wel geld kosten dus het totale saldo is natuurlijk groter dan 60 euro.

Echt rijk ga je er dus niet van worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Rijk van de injectie ga je niet worden, maar ....
  • met de injectie heb je de geleverde stroom betaald (en je had nog 60€ over).
  • daar bovenop kreeg je alle stroom die je van de PV hebt gebruikt (van 6u tot 21u) gratis.
Door de "overgedimensioneerde" installatie heb je niets moeten betalen voor de geleverde stroom.
Anderen investeren hiervoor in dure batterijen, jouw extra panelen hebben waarschijnlijk minder gekost dan een batterijpack ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 12 aug 2023, 13:26 Door de "overgedimensioneerde" installatie heb je niets moeten betalen voor de geleverde stroom.
Een ander energiecontract zal uiteraard leiden tot een ander resultaat.
Toch benieuwd welk contract achter dit resultaat schuil gaat want dat moet met een ander contract toch beter kunnen?
Dezelfde afname/injectiecijfers zouden bv. bij een standaard Ecopowercontract al 223 € opgebracht hebben.
Nog altijd niet iets waar je "rijk" van wordt maar zeker ook niet armer.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 12 aug 2023, 14:00 Toch benieuwd welk contract achter dit resultaat schuil gaat want dat moet met een ander contract toch beter kunnen?
Engie Flow... momenteel geeft dat 0.126 €/kWh (afname), 0.071 €/kWh (injectie)... wat in dalende lijn is sinds april (tarieven lagen toen beide nog 50% hoger).

Misschien moet ik nog eens kijken wat de markt te bieden heeft (al was m'n vorige uitstap naar Mega pure ellende, een mens zou met plezier extra betalen).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

12,6 cent excl. kosten dan toch?
De kosten alleen al (excl. capaciteitstarief) schommelen rond de 10 - 11 cent/kWh.

Maar zelfs dan begrijp ik je eerdere berekening niet.
Aan een all in afnameprijs van 23,6 c/kWh en een injectieprijs van 7,01 c/kWh kom ik voor jouw maand juli al aan een overschot van 24,2 € ipv 5,07 €.
Waar vergis ik me?
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 13 aug 2023, 11:53 12,6 cent excl. kosten dan toch?
De kosten alleen al (excl. capaciteitstarief) schommelen rond de 10 - 11 cent/kWh.
Inderdaad, distributie tarieven ed. zitten er niet in.
ivob schreef: 13 aug 2023, 11:53 Maar zelfs dan begrijp ik je eerdere berekening niet.
Aan een all in afnameprijs van 23,6 c/kWh en een injectieprijs van 7,01 c/kWh kom ik voor jouw maand juli al aan een overschot van 24,2 € ipv 5,07 €.
De berekening komt gewoon uit de Engie app (ik mag veronderstellen dat dit juist is)... de cijfers die ik hier gegeven heb is ook enkel dag tarief (terwijl m'n effectief afname hoofdzakelijk tijdens de nacht zit). De berekening zelf uitvoeren vraagt dus heel wat meer gegevens over het moment van afname/injectie.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Normaliter is de afnameprijs tijdens de daluren (WE/nacht) lager dan tijdens de piekuren (werkdagen).
Wanneer je werkt met het piektarief maar de grootste afname tijdens de daluren is zou het verschil nog hoger in je voordeel moeten zijn. Er gaat dan immers een nog lagere afnamekost van de injectievergoeding af.

Ik betwist niet dat de Engie app niet juist is maar dan zijn de eenheidscijfers die je koppelt aan het resultaat ook niet correct.
Sowieso zou je dan beter naar een beter tarief overstappen met 24/7 dezelfde kWh prijs voor afname en injectie en zonder vaste kosten.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik heb een contract bij Luminus en wat zij - qua kosten - rapporteren in hun app, slaat werkelijk nergens op :).
Vertrouw dus niet teveel op de app, zou ik suggereren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik de AMEO app via Ecopower en die is nu (in het begin maakten ze wel eens fouten maar daarvoor dient een evaluatieperiode) correct tot op de cent* en per dag/week/maand/jaar op te volgen.
Gezien het - inzake injectie en verbruik - werkt met de imput van de DM via Fluvius uiteraard ook telkens met een dag of twee vertraging.
Maar nog altijd vlugger dan als klant te moeten wachten op de cijfers in de maanfactuur, laat staan de jaarfactuur. :-D

*als referentieklant evalueer ik de output van de app uiteraard op dagelijkse basis met eigen rekenmodellen. :-D
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”