Laadpaal merken: advies
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Ik ben ook aan het kijken naar laadpalen voor mijn Tesla.
De eerste logische keuze die ik bekeek was de Tesla laadpaal zelf. Deze is echter "dom" en je krijgt er ook het belastingvoordeel niet van 30% dit jaar. Wel heb je de Tesla "gemaksfunctionaliteit" (draadloos openen van de laadpoort bv).
Daarnaast werden mij ook nog voorstellen gedaan voor Easee Home en de Smappie EV One. Die eerste zou ik niet nemen, gezien het verbod in Zweden en Nederland momenteel. Smappie ziet er wel interessant uit door koppeling met de PV en capaciteitstarief.
Zijn er nog andere merken waar ik best eens naar kijk? Wat zijn jullie ervaringen momenteel?
De eerste logische keuze die ik bekeek was de Tesla laadpaal zelf. Deze is echter "dom" en je krijgt er ook het belastingvoordeel niet van 30% dit jaar. Wel heb je de Tesla "gemaksfunctionaliteit" (draadloos openen van de laadpoort bv).
Daarnaast werden mij ook nog voorstellen gedaan voor Easee Home en de Smappie EV One. Die eerste zou ik niet nemen, gezien het verbod in Zweden en Nederland momenteel. Smappie ziet er wel interessant uit door koppeling met de PV en capaciteitstarief.
Zijn er nog andere merken waar ik best eens naar kijk? Wat zijn jullie ervaringen momenteel?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3695
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Ik heb geen ervaringen, maar ben ook de markt wat aan het verkennen want begin volgend jaar EV en kom ook uit op de Smappee wegens split billing, load balancing en goed samenspel met zonnepanelen (volgens de brochure
). Maar zelf ook zeker interesse in ervaringen!

ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Hangt ervan af wat je van de laadpaal verwacht.
Moet hij backoffice kunnen laden, dan valt de Zappi af maar daar zou vlug verandering in moeten komen.
Wil je gestuurd op 100% zonne-energie kunnen laden en automatisch schakelen tussen 1F en 3F laden dan valt de Alfen af omdat hij dit laatste (nog) niet kan.
Ik gebruik al sinds 2019 een Alfen Single Pro laadpaal.
Die kan bijna alles wat moest:
- backoffice via 4G of via vaste UTP verbinding met ingebouwde MID kWh meter
- je kan als gebruiker de instellingen in de laadpaal zelf naar eigen goeddunken aanpassen via de ACE installer (op pc) of via de MyEve app (spartphone, tablet zowel voor android als mac) en kan zowel 1F (1 x 32A) als 3F (tot 3 x 32A) aangesloten worden.
- Loadbalancing via de P1 poort van een DM is ook aanwezig (wel een eenmalige fee te betalen om de software van op afstand te activeren).
- Paal telkens activeren via (meerdere) laadkaart(en) of eenvoudig via P&C.
Het enige nadeel was dat hij niet gestuurd kon laden via zonne-energie.
Maar na firmware 6.3 (wat je via de ACe installer zelf kan upgraden) is dat probleem ook van de baan en kan je zowel puur netladen of op zonne-energie via de comfortmodus (gemengd net en zon) of en de Green modus (0 tot 100% op PV). Wil je zonneladen op productieoverschot moet de loadbalancing uiteraard geactiveerd zijn.
Het is ook niet de goedkoopste laadpaal.
Bij het aansluiten van de paal ook niet vergeten gelijktijdig 2 UTP kabels te trekken. Eentje tussen de laadpaal en een poort op je modem (om de paal te integreren in je Wifi netwerk om op afstand te kunnen besturen) en eentje naar de P1 poort van de P1 meter (desnoods met een aciteve splitter wanneer je meerdere aansluitingen wil op de P1 poort) om loadbalancing en/of zonne-laden mogelijk te maken.
Moet hij backoffice kunnen laden, dan valt de Zappi af maar daar zou vlug verandering in moeten komen.
Wil je gestuurd op 100% zonne-energie kunnen laden en automatisch schakelen tussen 1F en 3F laden dan valt de Alfen af omdat hij dit laatste (nog) niet kan.
Ik gebruik al sinds 2019 een Alfen Single Pro laadpaal.
Die kan bijna alles wat moest:
- backoffice via 4G of via vaste UTP verbinding met ingebouwde MID kWh meter
- je kan als gebruiker de instellingen in de laadpaal zelf naar eigen goeddunken aanpassen via de ACE installer (op pc) of via de MyEve app (spartphone, tablet zowel voor android als mac) en kan zowel 1F (1 x 32A) als 3F (tot 3 x 32A) aangesloten worden.
- Loadbalancing via de P1 poort van een DM is ook aanwezig (wel een eenmalige fee te betalen om de software van op afstand te activeren).
- Paal telkens activeren via (meerdere) laadkaart(en) of eenvoudig via P&C.
Het enige nadeel was dat hij niet gestuurd kon laden via zonne-energie.
Maar na firmware 6.3 (wat je via de ACe installer zelf kan upgraden) is dat probleem ook van de baan en kan je zowel puur netladen of op zonne-energie via de comfortmodus (gemengd net en zon) of en de Green modus (0 tot 100% op PV). Wil je zonneladen op productieoverschot moet de loadbalancing uiteraard geactiveerd zijn.
Het is ook niet de goedkoopste laadpaal.
Bij het aansluiten van de paal ook niet vergeten gelijktijdig 2 UTP kabels te trekken. Eentje tussen de laadpaal en een poort op je modem (om de paal te integreren in je Wifi netwerk om op afstand te kunnen besturen) en eentje naar de P1 poort van de P1 meter (desnoods met een aciteve splitter wanneer je meerdere aansluitingen wil op de P1 poort) om loadbalancing en/of zonne-laden mogelijk te maken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- seagull
- Elite Poster
- Berichten: 2000
- Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
- Twitter: WimVerlinden
- Locatie: Kortenberg
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb een Zappi gen 1 maar heb wel interesse in de Victron EV charger omdat die integreert in de Victron VRM portal.
Werken alle laadstations met V2G of V2H trouwens? Heb onlangs een KIA EV9 besteld.
Werken alle laadstations met V2G of V2H trouwens? Heb onlangs een KIA EV9 besteld.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Dat doet ie inderdaad maar ook niet meer dan dat. En het is ook een redelijk dure paal.seagull schreef: 19 jul 2023, 11:46 Ik heb een Zappi gen 1 maar heb wel interesse in de Victron EV charger omdat die integreert in de Victron VRM portal.
Neen.Werken alle laadstations met V2G of V2H trouwens? Heb onlangs een KIA EV9 besteld.
Daar heb je ofwel een specifieke bidirectionele AC of (duurdere) DC laadpaal voor nodig.
Momenteel is er voor de Vlaams/Belgische markt ook alleen nog maar een monofase bidirectionele CHAdeMO DC laadpaal gehomologeerd (alleen werkzaam op een Nissan en een uit te faseren standaard in de EU).
Uitbreiding (naar bv. CCS) verwacht ik niet voor Q4 2023. En meer realistisch eerder 2024.
Je zou ook zelf iets kunnen knutselen maar gezien de regelgeving in Vlaanderen (homologatie/keuring/aanmelding) begeef je je dan op glad ijs.
De laatste generatie KIA EV's is voorzien van V2L. Dat betekent dat de hardware voor bidirectioneel AC laden al aanwezig is maar om dit in de praktijk te kunnen uitvoeren er een software update nodig is.
De bottleneck voor Vlaanderen (op dit ogenblik) is de homologatieprocedure van Synergrid/Fluvius.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Premium Member
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Na lang zoeken ben ik voor de wallbox commander S gegaan.
Voor deze gevonden te hebben ging ik voor de Alfen S Single.
Uiteindelijk voor de commander S gegaan voor de volgende redenen:
- Load balancing (Ik heb 2 laadpalen dus ook met meerdere)
- Geen display of andere energie verbruikers (Alfen pro is het display niet uit te schakelen en verbruikt dus steeds en verslijt dus sneller dan wanneer het alleen zou werken bij het starten van een sessie of stoppen.
- Ethernet aansluiting. Daarom via de wallbox pulsar plus.
- RFID.
Voor deze gevonden te hebben ging ik voor de Alfen S Single.
Uiteindelijk voor de commander S gegaan voor de volgende redenen:
- Load balancing (Ik heb 2 laadpalen dus ook met meerdere)
- Geen display of andere energie verbruikers (Alfen pro is het display niet uit te schakelen en verbruikt dus steeds en verslijt dus sneller dan wanneer het alleen zou werken bij het starten van een sessie of stoppen.
- Ethernet aansluiting. Daarom via de wallbox pulsar plus.
- RFID.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Je bent uiteraard volledig vrij in je keuze maar - voor de volledigheid - alles wat je opsomt is ook aanwezig in de Alfen laadpaal:
loadbalancing met mogelijkheid tot meerdere laadpalen in eenzelfde loadbalacning netwerk met elkaar te laten communiceren, via de ACe installer het display in een lagere verbruiksstand zetten tot automatisch dimmen, dubbele aansluiting via UTP (waaronder eentje voor ethernet), instelling voor zowel P&C als RFID.
loadbalancing met mogelijkheid tot meerdere laadpalen in eenzelfde loadbalacning netwerk met elkaar te laten communiceren, via de ACe installer het display in een lagere verbruiksstand zetten tot automatisch dimmen, dubbele aansluiting via UTP (waaronder eentje voor ethernet), instelling voor zowel P&C als RFID.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Lap... en ik heb er gisterenavond voor een vriend zo één geconfigureerd. Hij had die al wel een paar weken geleden gekocht.
Ik vroeg me trouwens af hoe die configuratie eigenlijk werkt. Er hangt een RFID tag op de backplate, maar die is volledig passief (bevat enkel een connector).
Je moet via een app op je telefoon een aantal parameters ingeven zoals elektriciteitsnet, Wifi naam en paswoord, en daarna de RFID tag op die backplate scannen. De eigenlijke laadelektronica is op dat moment niet aangesloten. Er wordt dan wat informatie over het netwerk naar Easee hun servers gestuurd, en daarna klik je de elektronica in de backplate. Nu vraag ik mij af hoe de elektronica het wifi paswoord te weten komt, want op het moment dat je dat configureert is die elektronica niet aangesloten. Die kan maw niet op internet als je die opzet, tenzij die een aparte 4G kaart heeft voor configuratie. Of zou het paswoord dan in die RFID tag geschreven worden op het moment dat je het scant, en de laadpaal een RFID scanner hebben specifiek voor de setup-fase?
Ik vroeg me trouwens af hoe die configuratie eigenlijk werkt. Er hangt een RFID tag op de backplate, maar die is volledig passief (bevat enkel een connector).
Je moet via een app op je telefoon een aantal parameters ingeven zoals elektriciteitsnet, Wifi naam en paswoord, en daarna de RFID tag op die backplate scannen. De eigenlijke laadelektronica is op dat moment niet aangesloten. Er wordt dan wat informatie over het netwerk naar Easee hun servers gestuurd, en daarna klik je de elektronica in de backplate. Nu vraag ik mij af hoe de elektronica het wifi paswoord te weten komt, want op het moment dat je dat configureert is die elektronica niet aangesloten. Die kan maw niet op internet als je die opzet, tenzij die een aparte 4G kaart heeft voor configuratie. Of zou het paswoord dan in die RFID tag geschreven worden op het moment dat je het scant, en de laadpaal een RFID scanner hebben specifiek voor de setup-fase?
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Is deze dan al gekeurd. Zo niet gaat deze van Easee ook niet meer goedgekeurd worden door de keurder en is enigste oplossing een andere plaatsenSpecialK schreef: 20 jul 2023, 10:30 Lap... en ik heb er gisterenavond voor een vriend zo één geconfigureerd. Hij had die al wel een paar weken geleden gekocht.
Ik vroeg me trouwens af hoe die configuratie eigenlijk werkt. Er hangt een RFID tag op de backplate, maar die is volledig passief (bevat enkel een connector).
Je moet via een app op je telefoon een aantal parameters ingeven zoals elektriciteitsnet, Wifi naam en paswoord, en daarna de RFID tag op die backplate scannen. De eigenlijke laadelektronica is op dat moment niet aangesloten. Er wordt dan wat informatie over het netwerk naar Easee hun servers gestuurd, en daarna klik je de elektronica in de backplate. Nu vraag ik mij af hoe de elektronica het wifi paswoord te weten komt, want op het moment dat je dat configureert is die elektronica niet aangesloten. Die kan maw niet op internet als je die opzet, tenzij die een aparte 4G kaart heeft voor configuratie. Of zou het paswoord dan in die RFID tag geschreven worden op het moment dat je het scant, en de laadpaal een RFID scanner hebben specifiek voor de setup-fase?
-
- Elite Poster
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
Er zit inderdaad een 4G sim ingebouwd in die toestellen. In principe heb je dus zelfs geen wifi nodig.SpecialK schreef: 20 jul 2023, 10:30 Nu vraag ik mij af hoe de elektronica het wifi paswoord te weten komt, want op het moment dat je dat configureert is die elektronica niet aangesloten. Die kan maw niet op internet als je die opzet, tenzij die een aparte 4G kaart heeft voor configuratie. Of zou het paswoord dan in die RFID tag geschreven worden op het moment dat je het scant, en de laadpaal een RFID scanner hebben specifiek voor de setup-fase?
Toegevoegd na 31 minuten 6 seconden:
Dit vraag ik me dus ook af. Als je alles naleest dan loopt men misschien wel te hard van stapel. Er is ook geen terugroepactie gepland (of nodig) momenteel. Het is niet dat dit per definitie een onveilig toestel is ineens.Data technicus schreef: 20 jul 2023, 10:46 Is deze dan al gekeurd. Zo niet gaat deze van Easee ook niet meer goedgekeurd worden door de keurder en is enigste oplossing een andere plaatsen
Ik heb die van mij nog in de doos liggen, het zou wel heel erg triest zijn als ik die niet mag plaatsen en mijn geld ook niet terugkrijg.
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
https://easee.com/2023/07/04/this-is-ho ... in-sweden/
tl;dr
It is important to underline that this is about documentation. Our products are still safe to use, which is why no ban has been imposed on their usage, in any country.
Benieuwd of het ook effectief zo snel zal kunnen worden opgelost.
Toch maar een vreemd verhaal.
tl;dr
It is important to underline that this is about documentation. Our products are still safe to use, which is why no ban has been imposed on their usage, in any country.
Benieuwd of het ook effectief zo snel zal kunnen worden opgelost.
Toch maar een vreemd verhaal.
-
- Premium Member
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Klopt maar alles vereist een licentie.ivob schreef: 19 jul 2023, 16:28 Je bent uiteraard volledig vrij in je keuze maar - voor de volledigheid - alles wat je opsomt is ook aanwezig in de Alfen laadpaal:
loadbalancing met mogelijkheid tot meerdere laadpalen in eenzelfde loadbalacning netwerk met elkaar te laten communiceren, via de ACe installer het display in een lagere verbruiksstand zetten tot automatisch dimmen, dubbele aansluiting via UTP (waaronder eentje voor ethernet), instelling voor zowel P&C als RFID.
32A ipv 16 is een licentie.
Load balancing is een licentie.
RFID is een licentie.
Logo aanpassen is een licentie.
Smart Charging network (nodig voor 2 laadpalen) is een licentie.
- Data technicus
- Elite Poster
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
- Locatie: Spalbeek (Hasselt)
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Uitleg van Easee.
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ah, dat wist ik dus inderdaad niet.rpr schreef: 20 jul 2023, 20:41 Klopt maar alles vereist een licentie.
32A ipv 16 is een licentie.
Load balancing is een licentie.
RFID is een licentie.
Logo aanpassen is een licentie.
Smart Charging network (nodig voor 2 laadpalen) is een licentie.
Dan heb ik, zonder dat ik het wist, een volledige licentie?
De paal is hier standaard 3F 32A (maar op vraag 1F 32 A aangesloten omdat de woning/PV 1F is en de EV maar 1F kan laden.
Laadpassen kan ik op RFID via de installer vrij toevoegen (uitgeprobeerd op 2 Alfen palen op verschillende locaties).
Kan nadien ook P&C terug instellen: de thuislaadpaal staat standaard op P&C en de laadpaal op locatie (ondergondse parkeerplaats nabij stadscentrum) om voor de hand liggende redenen zelf gekoppeld op de laadkaart van het bedrijf.
Logo aanpassen - wegens geen persoonlijk nut - nog niet uitgeprobeerd.
Dat loadbalancing een licentie van 199 € vereist wist ik wel. Wanneer de laadpaal werd geplaatst was er nog geen digitale meter aanwezig dus ging er vanuit dat er ook geen loadbalancing licentie was geactiveerd.
En ik ben er idd onlangs (overschakelen van normaal laden naar solar laden na update firmware 5.6 naar versie 6.3) achter gekomen dat ik via de installer loadbalancing (zonder werkt solar charging niet) gewoon kon instellen.
Deze licentie was dus van bij de plaatsing blijkbaar al vier jaar actief zonder dat ik het wist.

Er is wel meer waar je (ik) pas later achterkomt.

Blijkt nu dat ik een BEV met V2L functie - zoals mijn installatie geconfigureerd werd - zeer eenvoudig naar V2H zou kunnen overschakelen via de gen ingang op een MP II omvormer.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zijn er mensen die hun laadpaal zelf of via een installateur hebben laten plaatsen (dus niet via het werk).
Zo ja, kunnen jullie eventueel merk/model en prijs delen ? Ook of deze semi-publiek staat (en welke kosten eraan verbonden zijn zou fijn zijn).
Zo ja, kunnen jullie eventueel merk/model en prijs delen ? Ook of deze semi-publiek staat (en welke kosten eraan verbonden zijn zou fijn zijn).
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Wanneer je een laadpaal zelf plaats moet je, kostengewijs, er ook rekening mee houden dat hij gekeurd moet worden, kosten ongeveer 150 €.
Aan de ondergrondse laadpaal die semi publiek staat ingesteld zijn voor ons - eigenaar - geen kosten verbonden. De kosten zitten immers vervat in het gebruik van iedere individuele laadkaart.
Disclaimer: dit is uiteraard geen garantie dat het elders ook zo zou kunnen werken noch dat de kosten voor keuring gelijkaardig zijn.
Aan de ondergrondse laadpaal die semi publiek staat ingesteld zijn voor ons - eigenaar - geen kosten verbonden. De kosten zitten immers vervat in het gebruik van iedere individuele laadkaart.
Disclaimer: dit is uiteraard geen garantie dat het elders ook zo zou kunnen werken noch dat de kosten voor keuring gelijkaardig zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Daar ben ik me van bewust.ivob schreef: 12 aug 2023, 12:44 Wanneer je een laadpaal zelf plaats moet je, kostengewijs, er ook rekening mee houden dat hij gekeurd moet worden, kosten ongeveer 150 €.
Moet je hiervoor niet aangesloten zijn bij een backend die de afrekening doet ? Je moet je centen toch van iemand ontvangen ?ivob schreef: 12 aug 2023, 12:44 Aan de ondergrondse laadpaal die semi publiek staat ingesteld zijn voor ons - eigenaar - geen kosten verbonden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Je hebt verschillende vergoedingsystemen.DarkV schreef: 12 aug 2023, 15:19 Moet je hiervoor niet aangesloten zijn bij een backend die de afrekening doet ? Je moet je centen toch van iemand ontvangen ?
Ik ken ze uiteraard niet allemaal want ik gebruik er maar twee van.
Het eerste is voor de thuislaadpaal gekoppeld aan de backoffice verzorgd door LMS.
Dan wordt iedere kWh die door de laadpaal gaat volgens een vastgestelde prijs (hier volgens de tabellen van de CREG + forfaitaire capaciteitsvermogencompensatie) vergoed en betaal je idd de stroom die je eventueel afneemt van het net volgens de kWh-prijs van je eigen afgesloten energiecontract en de jaarrekening voor het capaciteitstarief (beiden te verrekenen via de eigen energieleverancier).
Voor de semi publiek gestelde ondergrondse laadpaal - die ingesteld is op RFID en niet op P&C - worden de afgenomen kWh rechtstreeks verrekend met de backend van de individueel gebruikte laadpassen. Zelf gebruiken wij daar uiteraard de laadpas van de werkgever voor om publiek te laden. Die eindrekening zien we dus nooit zelf.
We maken ook geen winst op laadkaarten gebruikt door derden. Maar dat is nooit de bedoeling geweest.
De bedoeling was dat de plaatsing en het gebruik van de laadpalen ons in se niets zou kosten.
Dus geen idee hoe een ander het regelt.
Maar een backend voor privégebruik is uiteraard doorgaans niet gratis.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bij Luminus kan je vragen deze open te zetten (wordt dan semi-publiek) zodat anderen ook kunnen laden (mits betaling).sky schreef: 12 aug 2023, 16:38 Kan je aan een laadpaal die verbonden is met een backend van het werk ook een andere auto laden waarvan je de kosten niet wilt laten verrekenen via het werk?
Moest je partner dus ook een EV hebben van het werk dan kan ze die in principe dus zo laden (tenzij het werk vereist dat het via hun backoffice gaat).
In ieder geval, twee verschillende backoffices op één paal kan niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ja maar niet als die paal P&C staat ingesteld.sky schreef: 12 aug 2023, 16:38 Kan je aan een laadpaal die verbonden is met een backend van het werk ook een andere auto laden waarvan je de kosten niet wilt laten verrekenen via het werk?
Je zal hem dan op RFID moeten instellen en dan wordt alleen de laadkaart(en) via backoffice verrekend die daar aangemeld zijn.
Je kan bij (sommige?) laadpalen ook een whitelist van laadkaarten aanmaken.
Bij een laadpaal zonder RFID functie kan dat uiteraard dan niet. Je kan dan uiteraard ook andere EV's op die laadpaal laten laden maar die worden dan allemaal verrekend via de backoffice gekoppelde rekening.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Plug and Charge => gewoon laadkabel aan laadpoort EV koppelen en laden start zonder formaliteiten (geen code, tag, laadkaart nodig).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Heeft iemand ervaring met een MENNEKES AMTRON Compact 2.0?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Easee in slechte papieren:
https://www.electrive.net/2023/08/15/ea ... rigkeiten/
https://www.electrive.net/2023/08/15/ea ... rigkeiten/
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Mijn persoonlijke mening daarover: als je hem niet publiek maakt en hij dus enkel voor jou bedoeld is, zou ik met vaste kabel nemen. Puur voor het gebruiksgemak. Neem dan wel zeker een model met of voorzie dan zeker een goed kabelmanagement.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
We hebben beiden.cloink schreef: 17 aug 2023, 08:27 Ga je voor een wall charger met geïntegreerde vaste kabel, of eentje met een plug?
Zonder kabel voor de ondergrondse parkeerplaats die voor meerdere personen toegankelijk is en met een laadkaart geactiveerd moet worden.
Met vaste kabel (zo lang mogelijk want de locatie van de laadklep op een EV is niet noodzakelijk dezelfde locatie bij een volgende) op de privé laadplek (carport).
Niets zo handig dan een vaste laadkabel met een plug & charge ingestelde laadpaal.
Maar tenslotte is het uiteindelijk maar wat je zelf wil.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dat hangt ook af van de locatie. Als de lader aan de voorgevel hangt is zo'n kabel echt wel een lelijk rommeltje, in een garage of onder een carport aan de zijkant is dat al een ander zicht. Soit, we leven in België en sommige huizen zijn zo lelijk dat een kabel het niet meer erger kan maken. Elk nadeel heb zijn voordeel dus 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Hangt weer af van de lokale situatie. Wie een (deels) overdekte plaats heeft, zal dat probleem niet hebben. Bovendien regent het al bij al niet zo vaak en hangt die vaste kabel er wel altijd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3695
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Merci voor de meningen. Jammer dat die krengen zo duur zijn, maar dan ga ik toch maar voor een vaste kabel. Had enkel schrik dat de technologie snel kon wijzigen en dan zit je daar met je vaste kabel.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 13 keer
CCS is de EU standaard.
Ik zou niemand nu nog aanraden een CHAdeMO laadpaal/EV aan te kopen.
Wanneer de laadkop zou wijzigen moet je overigens ook een nieuwe losse kabel kopen.
De "vaste" kabel kan je ook gewoon uit de laadpaal verwijderen hoor en desnoods een nieuwe bevestigen. Dat is gewoon een "stekker" met een elektriciteitskabel aan. Geen hocus-pocus.
Verloopstekkers heb je trouwens ook al (Tesla heeft/had ook een ander soort koppeling).
Ik zou niemand nu nog aanraden een CHAdeMO laadpaal/EV aan te kopen.
Wanneer de laadkop zou wijzigen moet je overigens ook een nieuwe losse kabel kopen.
De "vaste" kabel kan je ook gewoon uit de laadpaal verwijderen hoor en desnoods een nieuwe bevestigen. Dat is gewoon een "stekker" met een elektriciteitskabel aan. Geen hocus-pocus.

Verloopstekkers heb je trouwens ook al (Tesla heeft/had ook een ander soort koppeling).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Iemand al ervaring met Blitz Power? www.blitzpower.com
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO