Hallo,
Ik heb sinds enkele maanden de E-Router, vanwege de backup optie via 4G.
De eerste modem werd na een dikke maand al vervangen omdat die om de paar dagen herstart moest worden. Alle verkeer stopte gewoon.
De 2de E-router vertoont nogal wat packet loss, genoeg om MS Teams, Zoom, FaceTime etc onbruikbaar te maken, maar de support van Telenet zegt dat alles normaal werkt. Volgens hun ligt het aan ons eigen netwerk. Nochthans, als ik een laptop met ethernet kabel aansluit rechtstreeks op de E-router dan zie ik net hetzelfde, nl nogal wat packet loss.
Een paar dagen geleden ben ik de Bridging functie van de E-router gaan gebruiken, dus ik heb het MAC adres van m'n eigen firewall ingegeven, om te zien of het beter zou gaan als ik het routergedeelte van de modem er vantussen haal. En dit heeft inderdaad het probleem opgelost, terwijl een rechtstreeks op de modem aangesloten laptop nog altijd dat packet loss vertoont.
Betekent dit nu dat Telenet deze 2de modem ook weer moet komen vervangen, (hoewel, aangezien zij zelf geen probleem kunnen meten blijkbaar, ik weet niet hoe ik hun kan overtuigen dat het wel aan hun modem ligt) of zijn er nog zaken die ik zelf kan nakijken? Zoals het nu is werkt de backup functie natuurlijk niet want van zodra het signaal van de coax weg is, schakelt hij terug naar de router functie (via WAN2 op m'n firewall), die dus problematisch is.
De latency via dat 4G signaal is ook het drievoud van de latency van de coax verbinding.
m.v.g.
Johan
E-Router packet loss
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Je moet de packet loss gedurende enkele weken gedetailleerd documenteren.
Daarna deze informatie bundelen, conclusies trekken en als een klacht bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie indienen.
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... idddeling/
Daarmee wordt Telenet gedwongen een steekhoudend standpunt in te nemen. Afhankelijk van de aangeboden oplossing kan je dan beslissen wat je verder doet.
Het is natuurlijk veelzeggend dat die 4G-backup niet functioneert in bridge-mode. Dit is eigenlijk onaanvaardbaar dat zo'n pruts-implementatie als business-oplossing wordt verkocht
Eerlijk gezegd denk ik dat de E-router in bridge laten staan en een backup-verbinding op een eigen router via een andere 5G/4G-operator meer failsafe is.
Zo zal je probleem ook sneller opgelost zijn.
Daarna deze informatie bundelen, conclusies trekken en als een klacht bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie indienen.
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... idddeling/
Daarmee wordt Telenet gedwongen een steekhoudend standpunt in te nemen. Afhankelijk van de aangeboden oplossing kan je dan beslissen wat je verder doet.
Het is natuurlijk veelzeggend dat die 4G-backup niet functioneert in bridge-mode. Dit is eigenlijk onaanvaardbaar dat zo'n pruts-implementatie als business-oplossing wordt verkocht
Eerlijk gezegd denk ik dat de E-router in bridge laten staan en een backup-verbinding op een eigen router via een andere 5G/4G-operator meer failsafe is.
Zo zal je probleem ook sneller opgelost zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 41 keer
Ik had eens 2maanden 300+ms latency (business van 95.59eur per maand voor 240/30 soms 10Mbps) was blijkbaar een lijnkaart, volgens de ombudsdienst was er niets aan de hand want de telenet tech had niets gevonden
(was in traceroute zichtbaar dat het niet intern was, maargoed)
Test-Aankoop ging wel vlot (deed die toen het al opgelost was) zonder tegenspraak teruggekregen waar ik om vroeg als vergoeding. Dus als de ombudsdienst niet werkt eens Test-Aankoop proberen.

Test-Aankoop ging wel vlot (deed die toen het al opgelost was) zonder tegenspraak teruggekregen waar ik om vroeg als vergoeding. Dus als de ombudsdienst niet werkt eens Test-Aankoop proberen.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters
maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters

- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Deze ochtend heeft een Telenet technieker blijkbaar (remote) een aanpassing gemaakt in onze router, en die herstart, waarmee het packet loss fenomeen eindelijk opgelost is.
Ik heb ondertussen wel al een afspraak gemaakt met een andere provider, en die zeg ik nu niet af. Volgende week komen ze de Proximus fiber aansluiten.
Ik heb ondertussen wel al een afspraak gemaakt met een andere provider, en die zeg ik nu niet af. Volgende week komen ze de Proximus fiber aansluiten.