Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Joe de Mannen schreef: 07 aug 2023, 09:31Ik vermoed dat er 2 fibers gebruikt worden per aansluiting ? (Rx/Tx)
Twee fibersvezels in de aansluitkabel tussen de straat en een individuele woning, maar er is slechts één fibervezel in gebruik aangezien er verschillende golflengtes licht voor upstream en downstream worden gebruikt.
Joe de Mannen schreef: 07 aug 2023, 09:31en het zou alleen maar getuigen van amateurisme als er geen reserve paar binnenkomt.
Er komt een tweede fibervezel binnen maar op straat zijn er slechts individuele fibers voorzien voor alle huisnummers + een extra aantal fibers voor uitbreiding. Het is zeker niet zo dat voor elk huisnummer twee fibers voorzien zijn tot in de PoP.
Joe de Mannen schreef: 07 aug 2023, 09:31Maar de vraag is welke veiligheid/protection je hebt als je Proximus en MV(overproximus) gaat gebruiken, de ene down is hoogstwaarschijnlijk ook de andere down. Als ze over dezelfde infrastructuur lopen van de POP tot bij jou thuis, dan is er ook maar beperkte redudantie.
Klopt, als jouw individuele fibervezel in je straat onderbroken is, heb je onmogelijk nog een verbinding op het Fiberklaar-netwerk. Hogerop het netwerk tussen wijkPoP's en centrale PoP en de backbone van de providers is er natuurlijk wel redundantie via verschillende routes voorzien.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fiberklaar ging vandaag langskomen om te kijken hoe ze de fiber moesten binnen leggen... niet dus :-(

Enfin, een nieuwe datum is voorzien in september (aangezien ik niet van plan ben er verlof voor te nemen).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Aan het tempo dat ze werken is het eerder ductklaar...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Sinds een paar dagen liggen hier ook houten rollen met kabels in de gemeente van Fiberklaar en Fluvius/telenet, die gaan samen hun glasvezel kabels in de grond steken ... ze zijn al in 1 straat gestart met het voetpad open te breken. Alee ben al blij dat onze streek op hun planning staat.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Ik kreeg vanmorgen een telefoontje dat ze volgende week langskomen bij mij om binnen de aansluiting te regelen. Maar er ligt buiten langs onze straatkant nog geen kabel. Is dat niet een beetje raar ? Ze zijn vroeger al eens binnen geweest, is dus niet om te kijken maar werkelijk voor plaatsing kabel en aansluitpunt.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Soms leggen ze tube al van binnen tot aan straat. Als ze dan straat open leggen koppelen ze die ineens aan.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Heeft er al eens iemand Fiberklaar gemaild met vragen over hun planning?
Via de website van Dendermonde wordt solutions30 at fiberklaar.be ( voor alle vragen ivm aanleg en home surveys + eventuele klachten (schade of andere problemen)) aangegeven maar dat lijkt een zwart gat te zijn. Geen foutmelding dat de mail niet zou afgeleverd worden maar ook geen antwoord. Ik deed 2 pogingen met verschillende weken tussen de mails.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

De firma die, in opdracht van Fiberklaar, de straten openbreekt en de kabels legt in regio Dendermonde heet Akin Technics, uit Zele. Ik heb hun camionetten dagen na elkaar voor mijn deur geparkeerd zien staan.
Zijn komen kijken nadat contactpunt werd geïnstalleerd en hebben een "rapport" opgemaakt:
Solutions30
Slachthuislaan 78
2060 Antwerpen
080015905 (van 09.00 tot 17.00u)
[email protected]
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

on4bam schreef: 16 aug 2023, 20:29 Heeft er al eens iemand Fiberklaar gemaild met vragen over hun planning?
Via de website van Dendermonde wordt solutions30 at fiberklaar.be ( voor alle vragen ivm aanleg en home surveys + eventuele klachten (schade of andere problemen)) aangegeven maar dat lijkt een zwart gat te zijn. Geen foutmelding dat de mail niet zou afgeleverd worden maar ook geen antwoord. Ik deed 2 pogingen met verschillende weken tussen de mails.
Niet naar het algemene adres, wel naar een medewerker rechtstreeks. Ze geven geen planning door en geven aan dat planningen redelijk fluïde zijn. Wachten is de boodschap.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Hier hetzelfde, wel een andere onderaannemer (Basix Unitec).

Zijn hier in de gemeente al maanden bezig ondertussen. met ruime tussenpozen werd hier eerst in de straat (hoofdweg) de fiber in de grond gelegd. Daarna zijstraat na zijstraat aan een tempo van een week per straat. Weer geruime tijd later(2-3 maand) is men dan langs een kant van de straat de fiber op de muur komen plaatsen (onze kant) en weer enige tijd later(1-2 maand) is men aan de overkant begonnen om de individuele aftakking uit de grond tot 10-30 cm boven het voetpad te plaatsen.

Telkens andere ploegen die hiervoor ingeschakeld worden, wat me vrij logisch is maar dat er telkens zoveel tijd tussen is verwonderd me wel.

Nu men laatste mail naar Besix was met de vraag wanneer men effectief kwam aansluiten maar daar kon men niet op antwoorden.
Wel dat men buiten op de gevel nog de DTP-F moest plaatsen. Mail is van 30/6 en men ging die kortelings plaatsen. Nog niemand gezien.
Zodra die geplaats was kon een individuele afspraak gemaakt worden voor de plaatsing van de aansluiting binnen.
Aangezien we 3 weken bouwverlof hebben gehad had ik wel wat extra vertraging verwacht maar begint toch weer te branden nu men die mail van proximus stuurde.

Kort gezegd, je kan snel contact opnemen met de onderaannemer van fiberklaar. Een strakke timing is dan weer heel wat anders maar het einde is hier wel in zicht.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

on4bam schreef: 16 aug 2023, 20:29 Via de website van Dendermonde wordt solutions30 at fiberklaar.be ( voor alle vragen ivm aanleg en home surveys + eventuele klachten (schade of andere problemen)) aangegeven maar dat lijkt een zwart gat te zijn.
Ik heb ze eerder dit jaar gemaild, maar geven geen planning door.
Ben ook naar de voorstelling geweest. Daar was toen sprake van actieve verbinding Q4 2022. Als het in Q4 2023 zal zijn zou het nog snel zijn.
Bij ons in de wijk liggen wachtbuizen, maar de rest van de wijk nog niets. En ook nog nergens tot binnen gebracht.
Denk dat het eerder Q4 2024 zal worden.
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

Dit dus. De timings die worden doorgegeven op de voorstellingen, kloppen voor geen meter. Hier zijn geen bezwaren, maar inmiddels bijna een jaar verder dan wat als timing werd opgegeven voor eerste actieve verbindingen. Er zijn geen actieve verbindingen in mijn gemeente en ik zie ze ook nergens nog werken.

Ik heb me nu ingesteld op zomer 2024. Het zal me verbazen mocht het een week vroeger zijn dan dat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Vandaag is fiberklaar langs geweest om te kijken hoe ze de fiber kunnen binnen brengen... vermoedelijk is het nu weer maanden wachten op de volgende stap ?
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

denk veel langer.
Zijn hier vorig jaar half julie geweest en pas mei juni geweest om de kabel onder de oprit te blazen en licht nu al +- 3 maanden tot aan de gevel.
Is totaal nog niet binnen. Ook bij de buren en overburen zelfde liedje
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

DarkV schreef: 15 sep 2023, 16:04 Vandaag is fiberklaar langs geweest om te kijken hoe ze de fiber kunnen binnen brengen... vermoedelijk is het nu weer maanden wachten op de volgende stap ?
Hier heeft het een jaar geduurd tussen dossier opstellen binnen brengen en het leggen van de fiber in de straat :lol:
Nu al enkele maanden aan het wachten om de fiber effectief binnen komen af te werken. Zal nog wel even duren vrees ik :bang:
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hoi,

Zijn er mensen die reeds een installatie hebben gezien in een appartement, men zou in de technische ruimte een verdeeldoos plaatsen hoe ziet deze er precies uit?
De FTU heb ik reeds gezien, maar de personen van de Home Surveys die ik tot nu toe gesproken heb zijn niet bepaald technisch op de hoogte.
Het is meer gewoon het formuliertje invullen en wat (basis) informatie.

Ik ben bijvoorbeeld voor iemand bezig waar men binnen kan komen via de technische ruimte en door de oude buizen van Proximus kan men de Fiber trekken.
Nu momenteel zit aan het einde van deze buis een Proximus NTP in een inbouwdoosje, hoe zou men hier die FTU op plaatsen?
De Proximus bekabeling is momenteel toch niet meer in gebruik dus dat is zowiezo geen probleem...

Komende weken zal er hier een Home Survey uitgevoerd worden maar hopelijk zijn deze personen (voor appartementen) meer op de hoogte dan deze die bij de woningen rondgaan.

Mvg
Flying
Premium Member
Premium Member
Provider

DarkV schreef: 15 sep 2023, 16:04 Vandaag is fiberklaar langs geweest om te kijken hoe ze de fiber kunnen binnen brengen... vermoedelijk is het nu weer maanden wachten op de volgende stap ?
Ik heb even het topic moeten doorzoeken om het terug te vinden. Bij mij zijn ze in oktober 2022 geweest. Sindsdien niets meer gehoord. De kabel ligt onder het voetpad aan de overkant van de straat. Onze kant van de straat stond gepland in mei, maar is nog steeds niet uitgevoerd. Maak van maanden gerust een jaar of meer.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

JonasRetro schreef: 16 sep 2023, 02:35Nu momenteel zit aan het einde van deze buis een Proximus NTP in een inbouwdoosje, hoe zou men hier die FTU op plaatsen?
Alles komt standaard in opbouw op de muur. De huidige inbouwcontactdoos kan je dus volledig verwijderen. Fiberklaar moet gewoon vlot een fiberkabel (iets dunner dan 1 cm) door de huidige leiding kunnen trekken. De leiding mag geen scherpe bochten hebben, fiberkabel mag zeker nooit "geplooid" zitten want dat kan de lichtsignalen die door de glasvezel gestuurd worden storen.

Fiberklaar plaatst de Attema Universele FTU op de binnenkomende fiberkabel in je appartement of woning.

Die FTU is een opbouwdoos van 15 cm lang, 8 cm breed en 4 cm dik.
Naast de FTU moet de glasvezelprovider die jij kiest ook nog een glasvezelmodem kunnen plaatsen en er moet een stopcontact voorzien zijn.
Afhankelijk van je provider of vrije hardwarekeuze voorzie je vanaf de fiberaansluiting ook UTP-kabels naar een Wifi-router of andere netwerkapparatuur.

Kortom, je voorziet best een stuk muur waarop je een houten plaat (zogenaamd telecombord) monteert, of een (patch)kast waar alles netjes kan in weggestoken worden.
zie https://www.proximus.be/bouwen voor de technische specificaties

Als je wil weten hoe zo'n fiberaansluiting eruit kan zien, Deltafiber in Nederland werkt volgens hetzelfde principe, gebruikt dezelfde FTU, etc: https://www.google.com/search?q=deltafi ... t&tbm=isch
Falc
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Als ze de telefoon kabel eruit trekjen be je wel verplicht om fiber abbo te nemen. Heb dat hier geblokkeerd.

Fiberklaar is deze morgen de fiber komen binnentrekken
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

@Falc ok nice, en je ervaring?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Falc
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Kan er niet over klagen, in mei hebben ze de kabel op de gevel gelegd samen met zon verdeeldoos. Vandaag dan via de gevel heel het appartementsblok iin 1 keer gedaan, was op 1.5u gefixed. Later komen ze nog s terug voor de lijn uit te meten en dan zou de provider aan de slag moeten kunnen. Zal prolly mobile vikings worden.

Ook de straatwerken zijn naar behoren uitgevoerd in mijn wijk. Zeker niet zoals je in de gazet leest.

Enige punt van kritiek is dat het nu alles bijeen wel al 15 maanden aan het duren is
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

@Falc Welk abo ga je nemen bij MV ? deze van 150 Mbps of van 1 Gbps
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

@Patje 150mbps bestaat niet.
De keuzes op fiber bij MV:
- 100/40 Mbps > 40€/m
- 1000/500 Mbps > 55€/m
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Toch kan je 150 Mbps krijgen op Mobile Vikings fiber.
De technische snelheden verschillen soms van de geadverteerde snelheden, ook in positieve zin.
Op Mobile Vikings fiber krijg je een 150/50 Mbps-profiel. Op VDSL maximaal een 100/40 Mbps-profiel.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Falc schreef: 20 sep 2023, 21:08 Kan er niet over klagen, in mei hebben ze de kabel op de gevel gelegd samen met zon verdeeldoos. Vandaag dan via de gevel heel het appartementsblok iin 1 keer gedaan, was op 1.5u gefixed. Later komen ze nog s terug voor de lijn uit te meten en dan zou de provider aan de slag moeten kunnen. Zal prolly mobile vikings worden.

Ook de straatwerken zijn naar behoren uitgevoerd in mijn wijk. Zeker niet zoals je in de gazet leest.

Enige punt van kritiek is dat het nu alles bijeen wel al 15 maanden aan het duren is
Netheid van de werken in de openbare ruimte is afhankelijk van welke onderaannemer veronderstel ik.

Wat de timing betreft, ze leggen een glasvezelnetwerk van quasi NUL aan he... Dat is dus inclusief straatcabines van ong. 30m² waarvoor ze grond, toestemmingen, vergunningen etc... moeten hebben. Dan pas gaan de tubes in de grond.
Ik zou ook heel graag hebben dat dat allemaal véél rapper gaat, maar dit is behoorlijk realistisch hoor.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Niet quasi vanaf nul. Helemaal vanaf nul.
Fiberklaar gebruikt geen bestaande Proximus- of Telenet-infrastructuur. (want die blijft nog minstens 5 jaar gelijktijdig operationeel)

De lokale centrales (hoofd-PoP's) zijn één voor één gloednieuw en moeten op het backbonenetwerk van Eurofiber of Proximus aangesloten worden.
En reken maar dat dit ook de nodige uitbreidingen vergt in de backbone. Ook om op termijn 1,5 miljoen gebruikers betrouwbaar van 100 Mbps (VDSL) naar 1 Gbps of hoger te kunnen upgraden.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Die 1,5 miljoen gebruikers gaan alvast niet in Limburg zitten... van de 95 vermelde gemeenten zijn er slechts 2 Limburgse bij :-(.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Is logisch, want wij maar "boerkes" die dat niet willen :bang: :bang: :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Die 95 gemeentes zijn hooguit een derde van het totaal dat nog op de planning van Fiberklaar staat...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

De steden met het hoogst aantal aansluitingen/oppervlakte komen het eerst aan de beurt, men is begonnen bij de grootsteden, nu volgt de rest.
Je gaat als bedrijf natuurlijk eerst het laaghangend fruit plukken.
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Dan vraag ik mij direct af, waarom Hasselt bijvoorbeeld niet?
Of zitten de gemeentes/steden daar ook voor iets tussen :banana:
Met al die studenten toch een opertuniteit.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

svermassen schreef: 25 sep 2023, 16:57 waarom Hasselt bijvoorbeeld niet
Omdat Hasselt al FTTH van Proximus...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ik heb de indruk dat ze zich vooral richten op midden Vlaanderen. West-Vlaanderen en Limburg vallen uit de boom. Zelfs in een kleine landelijke gemeente zoals Knesselare zijn ze bezig, maar de stad Tielt een 10tal km verder laten ze gewoon links liggen.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Hier in SKW zijn ze overal bezig maar nog nergens aangesloten. ondertussen hangt die kabel hier al zo lang aan de muur dat ge het verschil niet meer ziet tss de oude telenetkabel en de nieuwe fiberkabel. Tegen dat dat hier is aangesloten eet ik enkel nog stoemp en doorgedane soep.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

lithion schreef: 25 sep 2023, 19:33 Ik heb de indruk dat ze zich vooral richten op midden Vlaanderen. West-Vlaanderen en Limburg vallen uit de boom. Zelfs in een kleine landelijke gemeente zoals Knesselare zijn ze bezig, maar de stad Tielt een 10tal km verder laten ze gewoon links liggen.
Hier in de provincie Antwerpen hebbben ze al behoorlijk wat gemeenten gedaan behalve in Rumst daar zijn ze nog niet bezig..tussen antwerpen en mechelen..met dank aan ons gemeentebestuur...ze stellen dergelijke hoge eisen dat fiberklaar liever eerst op een ander gaat. Als je dan informeert bij de gemeente wat de status is zijn ze net bijna aan een doorbraak.... ik zal hun flexibiliteit bedanken in 2024..

Tom
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Dacht wat hoop te koesteren. Hier in Aalst de melding gekregen van Solutions30 dat ik vanaf donderdag a.s. (28/09) een afspraak kan boeken voor technische keuring in de loop van de week nadien. Dacht stap verder te zijn maar met wat ik hier lees ...

En ook hier is in april al het voetpad open gebroken om 2 glasvezelkabels klaar te leggen, zowel voor TN als Px. Ze zouden beter samen werken zoals Px voorstelt en mekaar dan concurreren op het vlak van spec en aanbod van diensten met hieraan gekoppelde prijzen.

Wie eerst komt, ... Ik denk dat niemand aansluitpunten in zijn woning zal plaatsen, nl. 1 voor TN en 1 voor Px toch? Waarom ook al dat weggegooid geld voor dezelfde technologie?

Verder snap ik Px niet: er is een enorm potentieel aan klanten voor deze nieuwste technologie en ze bieden voor internet specs waar TN tegen verbleekt. Ik zou denken dat het nu voor hen de moment is om zo vlug mogelijk, zo veel mogelijk aansluitingen te voorzien ifv maximale klantenwerving. Wat vroeger het oud koper was van BGC zijn nu de verouderde coax en verroeste nodes geworden van TN.

This is Belgium zeker?
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer

raf1 schreef: 21 sep 2023, 09:39 Fiberklaar gebruikt geen bestaande Proximus- of Telenet-infrastructuur. (want die blijft nog minstens 5 jaar gelijktijdig operationeel)
Ook niet bij de huisaansluiting? Hebben hier een telefoonlijn binnen van Proximus die al 20 jaar niet meer in dienst is (wij zitten nu bij TN).
Kan dan de fiber niet binnengetrokken worden via de "oude" PX buis?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik bedoelde op openbaar domein.
Op je privé-terrein bepaal je zelf hoe en waar de fiberkabel binnenkomt. (zolang dit aan de technische normen voldoet)
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer

Bedankt Raf, is een pak van mijn hart : zoniet moet mijn oprit opengebroken worden, daar waar er al standaard dia = +/- 1 cm grijze buis ligt met een 6-p kabel van PX.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 26 sep 2023, 09:35 En ook hier is in april al het voetpad open gebroken om 2 glasvezelkabels klaar te leggen, zowel voor TN als Px. Ze zouden beter samen werken zoals Px voorstelt en mekaar dan concurreren op het vlak van spec en aanbod van diensten met hieraan gekoppelde prijzen.

Wie eerst komt, ... Ik denk dat niemand aansluitpunten in zijn woning zal plaatsen, nl. 1 voor TN en 1 voor Px toch? Waarom ook al dat weggegooid geld voor dezelfde technologie?

This is Belgium zeker?
Je hebt een TN en PX glasvezel in jouw voetpad?
Wat heeft dit met Fiberklaar te maken?
De discussie en gezaag over het duaal netwerk hebben hier al in verschillende topics gehad en begint te vervelen.

De bedoeling van deze topic is om info uit te wisselen en vragen te beantwoorden over Fiberklaar
Alles ander is hier off-topic ....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”