Nieuwe lease: elektrische familiewagen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Hier sinds 1/4/2023 een Tesla model Y Dual Motor.
Persoonlijk vind ik dit een heel ruime wagen en veel wagen voor je geld.
Mijn elektriciteitsaansluiting is mono fase 40A.
Laden doe ik met de mobiele lader en blauwe 32A adapter. In de garage heb ik een blauw 32A stopcontact laten plaatsen. Gezien het niet om een vaste laadpaal gaat heb ik deze niet aangegeven bij Fluvius.
Laden doe ik momenteel enkel op zonnestroom (7,4kWp op 5kVA omvormer). De regeling hiervoor gebeurt via een Homey Pro die een zeer goeie Tesla intergratie heeft. Bij mijn Tesla is het minimale laadvermogen 2A.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

PeterP schreef: 11 aug 2023, 09:47 Laden doe ik momenteel enkel op zonnestroom (7,4kWp op 5kVA omvormer). De regeling hiervoor gebeurt via een Homey Pro die een zeer goeie Tesla intergratie heeft. Bij mijn Tesla is het minimale laadvermogen 2A.
Je kan dus je Tesla dynamisch aansturen hoe snel deze moet laden ? Mooi, maar da's een feature die je niet bij alle auto's gaat vinden vrees ik.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Kan je de snelheid van laden dan niet via de laadpaal instellen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 11 aug 2023, 11:01 Je kan dus je Tesla dynamisch aansturen hoe snel deze moet laden ? Mooi, maar da's een feature die je niet bij alle auto's gaat vinden vrees ik.
M'n kona kan ik kiezen tussen 100%, 80% of 60% van wat de paal geeft.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

De enige issue die ik heb kunnen ontdekken tijdens mijn eerste 1.000 km met de ioniq 5 zijn de levertermijn (10 maanden bij mij maar schijnt te beteren) en de draaicirkel (het isn u eenmaal een ruime wagen). Voor de rest ben ik er helemaal weg van :-). Ga zeker eens testen! Als ik vandaag opnieuw zou moeten kiezen, dan kies ik er opnieuw voor, met close 2nd de Tesla model Y (sinds zijn prijsdaling en de prijsstijgingen bij Hyundai).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dizzy schreef: 11 aug 2023, 11:11 Kan je de snelheid van laden dan niet via de laadpaal instellen?
Afhankelijk van welke laadpaal je gebruikt kan dat inderdaad.
Ik kan hier bv. zowel manueel draadloos instellen (de laadpaal moet dan wel in je thuisnetwerk aangemeld zijn) om te laden aan een vast vermogen tussen 1,4 en 22 kW (lager kan je de paal ook instellen maar de meeste EV's willen niet laden onder 6A vermogen).
Of instellen op zonneladen tussen 0 en 100%.
Of instellen op zonneladen met een min. van 1,4 kW van het net (zodat laden niet onderbroken wordt bij te weinig overproductie). Of een hoger min. van het net en meer als er meer overproductie van PV is.
Enz.

Kortom, hangt gewoon af van de laadpaal.

In de EV kan je dan ook nog eens instellen tegen welk % vermogen je max. wil laden zoals ingesteld op de laadpaal.
Maar ook dat verschilt van EV tot EV.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Welke laadpaal heb je ivob ?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Een Alfen laadpaal.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 11 aug 2023, 22:24 Welke laadpaal heb je ivob ?
Twee Alfen Single Pro line's: eentje met back office (Last Mile Solutions) op privé-energielijn via vaste laadkabel en ingesteld P&C en eentje privé aangesloten op ondergronds dynamisch laadplein met losse laadkabel en RFID ingesteld ).
De eerste op firmware 6.3 (wegens PV en solar charge is pas beschikbaar vanaf 6.3) en tweede op firmware 4.5 (semi publiek gesteld en niet laden op PV).

Voor de upgrade naar 6.4 wacht ik nog even gezien het nog geen officiële release is.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Hier moest deze week (door omstandigheden) snel beslist worden over een nieuwe salariswagen. Het mocht van de werkgever enkel een EV zijn (maar dat was ik sowieso al van plan). We zitten hier met een paar kleine kinderen (6 & 8jaar) dus daar moesten we ook wat rekening mee houden.
Een snelle online zoektocht bracht een shortlist naar boven met daarop:
  • Tesla Model 3 RWD (verbeterde 2024 editie) - op papier zeer goed
    Met Tesla daar had ik het wat moeilijk mee, namelijk o.w.v. Musk en privacy issues etc., maar er zijn zoveel mensen buiten Musk betrokken bij deze auto dat ik hem daar niet op wou afrekenen. Privacy lag wat moeilijker, maar ik moet me geen illusies maken, imo alle automerken schenden die.
  • BYD Seal - wou ik ook overwegen (op papier ook goed)
    BYD vond ik wat moeilijk m.b.t. garages, wat bij schade (beschikbaarheid stukken?) en het feit dat het een Chinees bedrijf betrof (ik heb al een BYD-thuisbatterij, dat lijkt me al genoeg sponsoring :) , trouwens zullen er waarschijnlijk ook in die Tesla BYD-cellen zitten). Ik denk wel dat het een goede auto zal zijn, maar dat hij het op papier en na lezen van ervaringen tegenover de Tesla niet zal halen.
  • Hyundai Ionic 6 (of 5) - vond ik ook wel leuke auto's, maar geen ervaring met het merk, garage niet dichtbij en eigenlijk te kleine koffers.
  • Toyota bz4x - aangezien ik nu een Toyota rij en een goede garage heb. Maar, vond ik eigenlijk niet mooi + SUV wat eigenlijk een no-go is voor mij. Bleef een plan B optie als ik geen andere goede opties vond.
Toch maar eens gaan testrijden met de nieuwe model 3 RWD en ja, ik was verkocht :) Die pinkers via knoppen, daar wen ik wel aan, evenals het missen van een HUD ofzo en het gebrek aan CarPlay, daar wil ik de auto niet voor afschrijven. Dus, die is het geworden.
In de showroom stond ook een Model Y, wat een bak was dat, de ruimte in die wagen is haast teveel :lol: Maar, we vonden de Model 3 de betere keuze voor ons gezin, die is ruim genoeg verwachten we (en de Y is een no-go SUV natuurlijk).

Dus ik ben benieuwd, waarschijnlijk zal hij voor oktober zijn als de huidige lease afloopt :)
Ik kijk er al naar uit om volgende zomer (samen met wat Home Assistant automations) enkel op mijn teveel aan zonnestroom rond te kunnen rijden :beerchug:

Btw, BMW I's, Audi e-trons of andere VW-groep wagens vielen sowieso ook af (geen interesse in die merken en genoeg goede keuze daarbuiten). Van Franse of Italiaanse merken hou ik ook op een veilige afstand o.a. door de vele verhalen van oud-collega's in de automobielsector (misschien is dat onder tussen niet meer nodig, maar kom).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik vermoed dat Tesla voor zijn M3 reeks CATL batterijen gebruikt, de grote concurrent van BYD dus (maar beiden Chinees). BYD heeft dan weer het voordeel van de LFP blade technologie in zijn BEV's.
Wie persoonlijk een probleem heeft met Chinese producten moet zeker geen EV kopen (en bij uitbreiding nauwelijks nog iets waar batterijen en elektronica in gebruikt wordt).
Puur op efficiëntie gaat er nog steeds geen BEV boven een Tesla.
Ergonomie en veiligheid is een persoonlijk aanvoelen (daar zou ik 'm wel voor laten) en over smaken en kleuren kan je geen discussie voeren. Maar daar zou ik persoonlijk een Tesla, al is het naar mijn smaak niet moeders mooiste, ook niet oor laten staan. De Higland ziet er, persoonlijke smaak, frontaal wel al iets beter uit dan de vorige M3 modellen.

Een BEV van "Toyota" zou ik al zeker niet overwegen. In tegenstelling tot hun verleden met ICE auto's hebben ze bij BEV de boot volledig gemist en zijn ze de mosterd ergens anders moeten gaan halen om niet volledig ten onder te gaan.

Wel eigenaardig dat je over andere merken twijfels hebt ivm beschikbaarheid en nabijheid van garages terwijl Tesla juist werkt zonder dealership en alles er centraal gestuurd wordt.

Wanneer je niets geeft om de ergonomie aan de bestuurderskant doe je met een Tesla nooit een slechte keuze. :beerchug:
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Ik vermoed dat Tesla voor zijn M3 reeks CATL batterijen gebruikt, de grote concurrent van BYD dus (maar beiden Chinees). BYD heeft dan weer het voordeel van de LFP blade technologie in zijn BEV's.
Je hebt gelijk, blijkbaar zitten de BYD-batterijen enkel nog maar in de Model Y RWD modellen (maar het is een lotto of je de BYD of CATL krijgt).
Hopelijk zitten ze tegen oktober ook in de Model 3, want ze schijnen beter te zijn dan de CATL-batterijen. Ben in ieder geval blij dat het LiFePO4-batterijen zullen zijn, die mogen lekker steeds tot 100% opgeladen worden :)
ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Wie persoonlijk een probleem heeft met Chinese producten moet zeker geen EV kopen (en bij uitbreiding nauwelijks nog iets waar batterijen en elektronica in gebruikt wordt).
Een probleem niet echt, zeker niet als het kwaliteit is, maar teveel moet ook weer niet. En als de keuze er is tussen quasi identieke producten en prijs, zal ik sowieso voor iets lokaal kiezen zoals waarschijnlijk iedereen.
ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Puur op efficiëntie gaat er nog steeds geen BEV boven een Tesla.
Ergonomie en veiligheid is een persoonlijk aanvoelen (daar zou ik 'm wel voor laten) en over smaken en kleuren kan je geen discussie voeren. Maar daar zou ik persoonlijk een Tesla, al is het naar mijn smaak niet moeders mooiste, ook niet oor laten staan. De Higland ziet er, persoonlijke smaak, frontaal wel al iets beter uit dan de vorige M3 modellen.
Inderdaad, dat is zo.
ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Een BEV van "Toyota" zou ik al zeker niet overwegen. In tegenstelling tot hun verleden met ICE auto's hebben ze bij BEV de boot volledig gemist en zijn ze de mosterd ergens anders moeten gaan halen om niet volledig ten onder te gaan.
Ja en nee. Ze zijn laat, maar de bz4x mag er eigenlijk wel zijn (verbruik etc. zijn eigenlijk wel goed). De garantie zou ook niet slecht zijn, maar mooi is hij dan helaas weer niet.
ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Wel eigenaardig dat je over andere merken twijfels hebt ivm beschikbaarheid en nabijheid van garages terwijl Tesla juist werkt zonder dealership en alles er centraal gestuurd wordt.
Klopt, dat was ook een twijfelpunt, maar veel moet je daar niet zijn normaal gezien met een Tesla.
Langs de andere kant vind ik de verkoopstrategie van Tesla best te smaken. Geen importeurs, distributeurs en concessies meer, maar direct kopen bij Tesla. Ze geven ook niks, nul korting aan de leasingmaatschappijen, de prijs is voor iedereen gelijk (en volatiel ;) ), wat ik ook wel normaal vind. Ik kon ook een wagen samenstellen voor 2 keer de aankoopprijs van een Tesla, maar dat is dan door acties en fleetkortingen. Vergeet bij een salariswagen ook niet het voordeel in natura dat je betaalt, dat stijgt mee met de waarde van je voertuig + voor mij persoonlijk is dit beter (bij mijn werkgever is de verbrekingsvergoeding van de lease bij vertrek sowieso voor de werknemer, zelf weggaan of ontslag maakt geen verschil. Hopelijk zal dat niet gebeuren, maar ik ben er zeker van dat dit bij een Tesla zal meevallen en dat er eventueel wel collega's zullen zijn die het contract willen overnemen ... zo beperk ik ook mijn risico een beetje, tenzij de prijzen weer kelderen natuurlijk :lol: )
Daarnaast ga ik er van uit dat Tesla zijn service punten en personeel best wel op een goed niveau zitten.
Ook is een lease voor een wagen aangaan het moment om zoiets eens te testen en te ervaren. Als het tegen zit is het 'maar' (in mijn geval) voor vier jaar zonder veel risico.
ivob schreef: 12 apr 2024, 17:32 Wanneer je niets geeft om de ergonomie aan de bestuurderskant doe je met een Tesla nooit een slechte keuze.
Wel, dat viel me bijzonder goed mee! De nieuwe Model 3 heeft bv. ook nieuwe zetels en die zaten goed. Bediening en zichtbaarheid zijn ook gewoon goed. Ervaring zal verder leren of er ergonomisch iets aan scheelt. Moest ik dagelijks veel lange ritten moeten maken, zou dit inderdaad een heel belangrijk punt zijn, maar dat is gelukkig niet zo.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 12 apr 2024, 18:24 Hopelijk zitten ze tegen oktober ook in de Model 3, want ze schijnen beter te zijn dan de CATL-batterijen. Ben in ieder geval blij dat het LiFePO4-batterijen zullen zijn, die mogen lekker steeds tot 100% opgeladen worden :)
Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Alle BEV batterijen mogen tot 100% opgeladen worden. Op een paar uitzonderingen na hebben bijna alle merken een buffer ingebouwd tussen netto en bruto beschikbare capaciteit. 100% laden is dus zelden echt 100%. En daarbij is tot 100% laden ook niet het probleem. Wat je wel moet voorkomen is tot 100% laden en dan de BEV dagen niet gebruiken.
Ik laad al meer dan 50 maanden de huidige BEV (geen LFP) tot 100%. Gezien het vorige maand normaliter de laatste onderhoudsbeurt was de SoH laten controleren. Die bedroeg nog 100%.
Ja en nee. Ze zijn laat, maar de bz4x mag er eigenlijk wel zijn (verbruik etc. zijn eigenlijk wel goed). De garantie zou ook niet slecht zijn, maar mooi is hij dan helaas weer niet.
Geen persoonlijke ervaring mee maar uit verschillende gebruikerstest blijkt ij niet zo efficiënt te zijn.
Nu ja, bij een salarisauto met laadkaart doet dat er uiteraard minder toe. :-D
Klopt, dat was ook een twijfelpunt, maar veel moet je daar niet zijn normaal gezien met een Tesla.
Langs de andere kant vind ik de verkoopstrategie van Tesla best te smaken. Geen importeurs, distributeurs en concessies meer, maar direct kopen bij Tesla. Ze geven ook niks, nul korting aan de leasingmaatschappijen, de prijs is voor iedereen gelijk (en volatiel ;) ), wat ik ook wel normaal vind. Ik kon ook een wagen samenstellen voor 2 keer de aankoopprijs van een Tesla, maar dat is dan door acties en fleetkortingen. Vergeet bij een salariswagen ook niet het voordeel in natura dat je betaalt, dat stijgt mee met de waarde van je voertuig + voor mij persoonlijk is dit beter (bij mijn werkgever is de verbrekingsvergoeding van de lease bij vertrek sowieso voor de werknemer, zelf weggaan of ontslag maakt geen verschil. Hopelijk zal dat niet gebeuren, maar ik ben er zeker van dat dit bij een Tesla zal meevallen en dat er eventueel wel collega's zullen zijn die het contract willen overnemen ... zo beperk ik ook mijn risico een beetje, tenzij de prijzen weer kelderen natuurlijk :lol: )
Daarnaast ga ik er van uit dat Tesla zijn service punten en personeel best wel op een goed niveau zitten.
Ook is een lease voor een wagen aangaan het moment om zoiets eens te testen en te ervaren. Als het tegen zit is het 'maar' (in mijn geval) voor vier jaar zonder veel risico.
Zal bij iedere carpolicy anders zijn.
Bij ons was dat voor Tesla in het nadeel. Door de prijspolitiek van Tesla (geen stabiele prijzen) schat de leaseMij de restwaarde heel laag in waardoor binnen eenzelfde budget je weinig Tesla kan kiezen in vergelijking met rijkelijk uitgeruste andere merken.
Zelf heb ik geen salarisauto. Ik betaal dan ook geen VAA. Ik rij met de salarisauto van mijn huidige partner en die heeft een stabiele job. :-D
Er is bij de firma ook geen verbrekingsvergoeding bij voortijdig opzeggen van een leaseauto. Indien de leaseMij moeilijk doet gaat die gewoon tijdelijk naar de carpool waar starters 'm de eerste zes maanden in gebruik kunnen nemen. En de VAA wordt er op "een andere manier" financieel gecompenseerd zodat je daar individueel geen nadeel van hebt.
Dus in deze totaal ander uitgangspunt.
Wel, dat viel me bijzonder goed mee! De nieuwe Model 3 heeft bv. ook nieuwe zetels en die zaten goed. Bediening en zichtbaarheid zijn ook gewoon goed. Ervaring zal verder leren of er ergonomisch iets aan scheelt. Moest ik dagelijks veel lange ritten moeten maken, zou dit inderdaad een heel belangrijk punt zijn, maar dat is gelukkig niet zo.
Ik had het meer over de richtingaanwijzers op het stuur (die draaien op een rotonde gewoon mee en staan dan ondersteboven en op een rotonde wil ik niet zitten "nadenken" hoe de richtingaanwijzer correct te bedienen bij het verlaten van de rotonde) en het ontbreken van een display/HUD in het rechtstreekse zicht van de bestuurder. Voor mij een nog maar dat is idd persoonlijk.

Voor een S zou ik nog wel gaan (die heeft voornoemde nadelen niet) maar dat is buiten het budget. :oops:

Veel plezier met je Tesla.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Veel plezier ermee! Ik kan de ioniq 5 na 9 maanden nog altijd dik aanbevelen!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

NuKeM schreef: 12 apr 2024, 16:39 Hier moest deze week (door omstandigheden) snel beslist worden over een nieuwe salariswagen. Het mocht van de werkgever enkel een EV zijn (maar dat was ik sowieso al van plan). We zitten hier met een paar kleine kinderen (6 & 8jaar) dus daar moesten we ook wat rekening mee houden.
Een snelle online zoektocht bracht een shortlist naar boven met daarop:
(...)
Btw, BMW I's, Audi e-trons of andere VW-groep wagens vielen sowieso ook af (geen interesse in die merken en genoeg goede keuze daarbuiten). Van Franse of Italiaanse merken hou ik ook op een veilige afstand o.a. door de vele verhalen van oud-collega's in de automobielsector (misschien is dat onder tussen niet meer nodig, maar kom).
De Skoda Enyaq lijkt me toch een prima kandidaat?
Ruime koffer, grote range, redelijk snelladen (135kW), behoorlijk wat vermogen (285pk - 545 Nm).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bij onze "informatieronde" zijn we daar ook naar gaan kijken.
Maar viel al af omdat men je bij de Skoda dealer op een "Aviertje" gewoon doorverwees naar de naastgelegen VAG garage (VW/Audi) waar ze je als "armere" potentiële klant van de groep niet zo graag zagen komen.
Wanneer ze nog geen moeite willen doen tijdens de verkoopsronde krijg ik al de kriebels wat je te wachten staat eenmaal je in het bezit bent van hun product. :-D
En, toegegeven, van dichtbij viel het model naar onze persoonlijke smaak tegen. Dit zowel exterieur als interieur. Was dus ook daar vlug bekeken.

De achterliggende software van de Skoda komt bovendien ook maar gewoon van de VAG groep en daar hebben ze nog altijd geen kaas gegeten van doordachte software.
Laatst gewijzigd door ivob 13 apr 2024, 09:31, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Skoda Enyaq kon inderdaad ook, bv. een 85 Corporate met nog wat opties was geen probleem incl. trekhaak, warmtepomp en Suite design. Maar, dit is zo'n geval van een wagen die mij in referentiewaarde te duur uitvalt (68k, een bedrag dat ik zelf nooit zou leggen voor een wagen) met een hoog voordeel in natura (ongeveer 194 euro). Daarenboven is het een SUV (niet onze voorkeur) en uit de VW-groep die ik na dieselgate en de achteruitgang van de laatste jaren extra kritisch beoordeel.
En sowieso, na met de Tesla gereden te hebben leek het bezoeken van andere garages en testrijden van andere wagens gewoonweg tijdverlies ;)
De koffer van de Tesla model 3 zal mogelijk ook niet moeten onderdoen voor de Enyaq, misschien is die van de Enyaq wat praktischer, maar in volume zal het niet zoveel zijn denk ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

No offence, maar hoe kan je dat nu weten zonder het in de praktijk uitgetest te hebben?
Wanneer VAA de doorslaggevende factor is dan begrijp ik het weer wel.
Het argument van dieselgate (en hybidegate) en de achteruitgang van de VAG groep sinds ze onder druk van de markt overhaast elektrisch moeten gaan begrijp ik ook. Hun eerste versies van de ID3 en 4 waren technisch en zeker op gebied van software ook een ramp.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Niet, maar een sedan als de Model 3, die toch niet wordt omschreven als een wagen met slecht weggedrag zie ik sowieso op dat vlak niet verliezen van een SUV als de Enyaq. Toen ik 4 jaar geleden ook een leasewagen zocht ben ik wel gaan kijken bij Skoda en dat was inderdaad geen fijne ervaring (ondanks dat ik toen voor een Superb L&K plug-in ging kijken, niet bepaald het kneusje in hun aanbod), mede daarom zijn ze het toen ook niet geworden en dat gevoel is nog altijd wat blijven hangen.
En, zoals je al aangaf, des goûts et des couleurs...
Moest ik tijd zat hebben gehad, was ik veel meer gaan testrijden, helaas had ik geen tijd en gelukkig beviel de Tesla direct goed (voor zowel mij als mijn vrouw), dus dat was gemakkelijk.
NuKeM
Administrator
Administrator

En ik ben al 'geTeslad' nog voor ik hem heb.
Vandaag is de prijs voor mijn model (Tesla Model 3 RWD) met maar liefst 4000 euro gezakt... balen m.a.w. :bang:
Toch maar eens de leasemaatschappij mailen met de vraag of ze er nog een mouw aan kunnen passen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Klinkt niet leuk maar in se maakt het voor je rekening niets uit.
Wanneer de prijzen met 4000 € verhoogd waren was je waarschijnlijk blijer geweest maar je leaseprijs zou (hopelijk) net hetzelfde zijn gebleven dan nu het geval is.

De prijzen zullen nog wel fluctueren want er is een "prijzenoorlog" bezig om de veel goedkopere Chinezen van het lijf te houden.

Tesla heeft ook de bijdrage voor zijn maandelijkse memberschip met 2€ verlaagd voor niet Tesla eigenaren die gebruik willen maken van hun SuperCharges aan dezelfde prijs als Tesla rijders dat kunnen doen.

Wanneer je een contract afsluit om iets te huren of te kopen kan je maar beter op dat ogenblik bepalen of de prijs van dat ogenblik voor jou de beste is en er verder niet bij stilstaan. De meeste elektronica wordt met de tijd goedkoper en beter daar ben je dus ook altijd op termijn "gesjosd". :-D

Maar idd, proberen kan nooit kwaad dus hopelijk met succes.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 21 apr 2024, 10:10 Klinkt niet leuk maar in se maakt het voor je rekening niets uit.
Op zich ga ik er geen boterham minder door eten nee, maar bij mijn werkgever is de salariswagen ook echt een optie. Het leasebudget gaat dan ook maandelijks van mijn brutoloon af. Moest dat leasebedrag pakweg 70 euro lager kunnen scheelt dat wel wat op mijn netto loon (evenals minimale inpakt door lagere VAA). Dus het maakt voor mijn rekening wel uit :)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt gekozen op het moment dat het moest en toen waren de voorwaarden zo. Prijzen kunnen altijd veranderen zowel in uw voordeel als nadeel. Je kan niet elk voordeel meepakken. Uiteindelijk krijg je de wagen die je wou aan de prijs waarmee je akkoord ging.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
NuKeM
Administrator
Administrator

Dat klopt en ik ga er ook niet moeilijk over doen (buiten eens vragen en hopen op het beste) :) Soms verlies je en soms win je eens, maar je kan het mij niet kwalijk nemen dat verliezen balen is, zeker op zo’n manier ;)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

That's life, you win some... Hou je vooral bezig met de wins, dat is gezonder en plezanter. Uiteindelijk krijg je een wagen aan zeer voordelige voorwaarden, een puur luxeprobleem dus :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Tja, de prijzen variëren nogal veel de laatste tijd. Onze zoon moest ook een nieuwe bedrijfswagen (geen salariswagen) kiezen. Een collega had een paar weken voor hem een ID4 gekozen en na wat rondkijken bij verschillende merken koos hij zelf ook voor de ID4. Dat was in februari met saloncondities e.d. Het resultaat was dan hij een full option (enkel geen trekhaak) ID4 business pro heeft voor een lagere prijs dan de collega die een "mindere" uitvoering met minder opties koos.
Blijkbaar was er dan nog een extra korting omdat het om een Franse multinational gaat en die heeft blijkbaar de hoogste lease korting.
Door de kortingen heeft hij nu nog een mooie overschot op de VAA die in het cafetariaplan terecht komt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De VAA houdt toch enkel rekening met de werkelijke catalogusprijs (+ opties en BTW) maar niet met eventuele kortingen en promoties?
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 21 apr 2024, 20:34 De VAA houdt toch enkel rekening met de werkelijke catalogusprijs (+ opties en BTW) maar niet met eventuele kortingen en promoties?
Inderdaad... kortingen hebben geen impact op de VAA (op zich absurd trouwens dat je een bijdrage moet betalen op basis van iets wat je niet moet betalen :bang: )

Dat onze regering zoiets nog niet bedacht heeft voor het innen van BTW :roll:

Toegevoegd na 7 minuten 32 seconden:
Dizzy schreef: 21 apr 2024, 12:57 Je hebt gekozen op het moment dat het moest en toen waren de voorwaarden zo.
Ons bedrijf werkte vroeger met vaste wagens (inclusief opties) en dat bleef lange(re) tijd constant... vandaag de dag is het puur op basis van TCO en dat zijn prijzen die van de ene dag op de andere kunnen veranderen (in de twee richtingen natuurlijk). Op zich begrijp ik het wel maar het is wel zuur als een collega plots meer waarde heeft voor z'n geld.

Je krijgt toch ook geen PC (of ander werkmiddel) afhankelijk van de prijs op dat moment (een moment dat je zelf trouwens niet kan kiezen of zelfs veroorzaakt wordt door een treuzelende fleet afdeling) ?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

ivob schreef: 21 apr 2024, 20:34 De VAA houdt toch enkel rekening met de werkelijke catalogusprijs (+ opties en BTW) maar niet met eventuele kortingen en promoties?
Blijkbaar wel want zijn VAA zal lager zijn dan die van zijn collega... (beide wagens moeten nog geleverd worden, de ene +/- in juni de andere oktober).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom een leasingprijs kan verschillen... intrestvoet, management fee, diverse ontkosten, ... die geen invloef hebben op de VAA en anderzijds de catalogusprijs die wel een invloed heeft op de VAA. Als we bijvoorbeeld naar Tesla kijken dan heeft deze zonet voor de zoveelste keer z'n catalogusprijs laten zakken wat dus wel degelijk een impact heeft op de VAA.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 21 apr 2024, 23:17 Blijkbaar wel want zijn VAA zal lager zijn dan die van zijn collega... (beide wagens moeten nog geleverd worden, de ene +/- in juni de andere oktober).
Dat er verschillende redenen kunnen zijn waardoor de VAA gunstiger of ongunstiger is betwist ik niet.
Verschillende uitvoeringen, verschillende opties, enz.
De VAA en het leasebedrag/budget zijn ook twee verschillende zaken.
Je kan voor eenzelfde leasebudget en wanneer je de catalogusprijs met elkaar vergelijkt een wagen hebben die veel duurder is dan een andere (de restwaarde speelt daar een grotere rol ).
Maar de formule voor de berekening van de VAA is zeer eenvoudig en duidelijk en de basis is de catalogusprijs op het ogenblik van bestelling zonder rekening te houden met tijdelijke promoties en kortingen maar wel met de BTW en de kostprijs van opties.
Wanneer de VAA anders wordt voorgesteld is er een vergissing gebeurt of omzeilt men de regelgeving bewust of onbewust.

Niet dat ik tegen het meenemen van kortingen ben want bij een bedrijfslease zijn de kortingen doorgaans aanzienlijk maar nog nooit meegemaakt dat dit een weerslag had op de VAA.
De lease die bij ons in bestelling staat heeft, inclusief opties, een catalogusprijs van 67K. De offerteprijs incl. kortingen is 20% lager. Voor de VAA wordt de eerste prijs in aanmerking genomen en niet de offerteprijs incl. korting.

In het voorbeeld van Tesla is dat anders. Daar is het geen korting maar wordt de officiële verkoopprijs (dus de catalogusprijs) naar beneden aangepast. Dan is de lagere prijs wel van toepassing voor de berekening van de VAA.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

DarkV schreef: 21 apr 2024, 22:23
Dizzy schreef: 21 apr 2024, 12:57Je hebt gekozen op het moment dat het moest en toen waren de voorwaarden zo.
Ons bedrijf werkte vroeger met vaste wagens (inclusief opties) en dat bleef lange(re) tijd constant... vandaag de dag is het puur op basis van TCO en dat zijn prijzen die van de ene dag op de andere kunnen veranderen (in de twee richtingen natuurlijk). Op zich begrijp ik het wel maar het is wel zuur als een collega plots meer waarde heeft voor z'n geld.

Je krijgt toch ook geen PC (of ander werkmiddel) afhankelijk van de prijs op dat moment (een moment dat je zelf trouwens niet kan kiezen of zelfs veroorzaakt wordt door een treuzelende fleet afdeling) ?
Waarom moet men zuur zijn omdat een ander een extra voordeel heeft? Is het zo fout om een ander gewoon iets te gunnen zonder je er slecht bij te voelen?

Hier worden PC's in grote loten gekocht en de prijs speelt daarbij zeker een rol. Het komt dus voor dat men met verschillende merken werkt en dat de ene eens een beter toestel heeft. Alweer een reden om zuur te zijn? Je kan ook tevreden zijn dat je een nieuwe wagen/PC krijgt.

Dit is een bevestiging van wat ik al eens opmerkte, steek uw tijd, energie en zuur niet in de voordelen van anderen. Soms heb jij een voordeel dat zij niet hebben, that's life. Waarom zou je altijd alle voordelen moeten hebben en u ongelukkig maken omdat die utopische perfectie niet haalbaar blijkt?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 22 apr 2024, 10:38 Waarom moet men zuur zijn omdat een ander een extra voordeel heeft?
Omdat het nu eenmaal correct is om mensen op een gelijkaardige manier te belonen.

Hoe zou jij je voelen moest de buschauffeur tegen je zeggen dat je busrit twee euro kost terwijl de persoon voor jou 1 euro zou moeten betalen ?

Ga je dan ook komen vertellen dat je niet zuur bent en hoopt dat de volgende keer jij eens één euro moet betalen en de andere dan misschien 2 euro :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Hahaha, dus iedereen hetzelfde loon? Dat is enkel bij de overheid zo en dan nog via barema's. Als er nu één land is waar men zijn loon niet wil opgeven is het wel dit. Het zou ook belachelijk zijn want dan zou men alle salariswagens op dezelfde moment moeten vervangen en moet iedereen ook overeen komen inzake de opties want anders heb je een zuurrisico :)

De vergelijking met de bus gaat niet op. Hier gaat het over voordelen die verschillen buiten de wil van de wg om. Je bent niet tevreden met een zeer stevige beloning die niet eens verplicht is omdat een ander mogelijks een grotere beloning krijgt, als wg zou ik daar wel raad mee weten :)

Ik ben niet zuur op anderen, ook niet als ze een gratis abo hebben of sociale korting krijgen. Ik ben ook niet zuur als collega's een extra krijgen voor hun kinderen bij sinterklaas of als de paashaas passeert. Ik ben ook niet zuur op de tijd die een werkloze heeft. Ik ben niet zuur op de tegemoetkoming die een gehandicapte krijgt,... Er is genoeg om u elke dag zuur te voelen maar ik leef niet graag zuur maar geniet van alles wat ik wel heb en dat is veel meer dan 99% van de rest van de wereld, waarom zou ik in godsnaam mijn tijd verdoen met zuur te zijn?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 22 apr 2024, 15:01 Omdat het nu eenmaal correct is om mensen op een gelijkaardige manier te belonen...
Dat is uiteraard zo'n scheefgetrokken vergelijking zodat ze nergens meer op slaat.
Het is niet omdat binnen een bedrijf de werknemers verschillend beloond worden dat een bedrijf dan voor zijn product andere prijzen gaat aanrekenen aan de klanten.
En zelfs dat kan in de relatie bedrijf/klant verschillen voor hetzelfde product. Het hangt er maar vanaf welke relatie de klant met het bedrijf heeft. Voor hetzelfde product zal klant A (regelmatige afnemer, grootvolume afnemer,....) dan een lagere stukprijs aangerekend kunnen krijgen dan een toevallige eenmalige klant.

Zo zal de reiziger op hetzelfde traject op dezelfde lijn ook meer of minder kunnen betalen voor dezelfde rit dan een andere reiziger (eenmalig ticket gekocht bij de bestuurder/tarificatietoestel, per sms, online, rittenkaart, maandabo, jaarabo, sociale kortingen, werkgeversabo,....... De verschillen zijn legio.

Vanuit het standpunt van de werknemer zou je dan niet met de reiziger/klant moeten vergelijken maar met de busbestuurder. Wanneer die voor bedrijf A werkt of voor bedrijf B zou er niets abnormaal zijn wanneer bedrijf B andere voordelen biedt dan bedrijf A. Zelfs een hoger of lager loon betaalt. Ben je niet tevreden bij bedrijf A of B kan je zelf altijd het initiatief nemen om met de werkgever te gaan onderhandelen voor betere voorwaarden en als dat niet lukt over te stappen naar het bedrijf waarvan jij denkt dat de voorwaarden er zoveel beter zijn.

Zelfs binnen het bedrijf bestaan er verschillen in verloning en voordelen. Of je zou ervoor moeten gekozen hebben voor een overheidsbedrijf te gaan werken. Daar wordt men doorgaans betaalt volgens barema's maar ook daar heeft men dan weer kritiek op de voordelen eigen aan de overheid (zonder veel oog te hebben voor de nadelen).

Het is aan de werkgever om te bepalen hoeveel hij individuele werknemers betaalt en wat hun eventuele voordelen zijn.
Het is aan de werknemer om te streven naar wat voor hem het beste is. En wanneer hij denkt dat dit in het huidige bedrijf niet optimaal is volgens de eigen vermeende capaciteiten staat het de werknemer altijd vrij om te kiezen voor een ander bedrijf dat hem als werknemer beter waardeert. Of volledig zelfstandig te worden en je dan de voordelen toe te kennen die je zelf denkt te verdienen.

Iedereen dezelfde voordelen en verloning is niet eigen aan een kapitalistisch systeem maar meer een communistisch geïnspireerd systeem.
Nooit gedacht dat jij daar voorstander van was?

Om on topic te blijven, de werknemers die vinden dat ze minstens op hetzelfde carbudget recht hebben als de collega's kunnen altijd terecht bij HR (of bij de persoon die verantwoordelijk is voor hun loononderhandeling) om dat te onderhandelen.
Of omgekeerd, wanneer ze zien dat ze meer voordelen hebben dan de andere collega's, zoals een grotere leasebak, aan de werkgever gaan vragen om dit persoonlijke voordeel te verminderen tot op het niveau van de andere werknemers want je wil zelf toch geen aanleiding geven tot zure gezichten bij de collegae en een gelijkaardige beloning voor iedereen binnen het bedrijf?
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 22 apr 2024, 15:38 Iedereen dezelfde voordelen en verloning is niet eigen aan een kapitalistisch systeem maar meer een communistisch geïnspireerd systeem.
Nooit gedacht dat jij daar voorstander van was?
Jullie opmerkingen geven aan dat je m'n opmerking zelfs nog niet eens begrijpt of grondig gelezen hebt... maar wederom voelen julle je geroepen een ganse pagina neer te pennen (jullie hebben elkaar duidelijk wel gevonden). Ik denk dat het tijd is om nog eens te verdwijnen van dit forum waar enkel nog jullie perfecte visie van tel is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Uiteraard is het de fout van anderen dat jij constant zuuroprispingen hebt.

Leg dan eens uit waarom en hoe een WG elke WN hetzelfde voordeel kan bieden?

Waar ik soms het zuur van krijg zijn mensen die op alles wel wat af te geven hebben waardoor voordelen voor de hele groep worden afgeschaft omdat het voor sommigen nooit genoeg is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer men het persoonlijk niet aankan dat andere niet altijd de eigen mening delen en/of teksten schrijven die niet in de eigen kraam passen staat het iedereen vrij om de keuze te maken dat niet meer te lezen of te verdwijnen naar waar dan ook. Het is een beschikbare keuze die je alleen jezelf oplegt.

Maar in tegenstelling tot wat je lijkt te suggereren heb ik je voorgaande teksten wel degelijk grondig doorgenomen.
Vandaar dan ook de reactie.
Maar omdat een ander een andere kijk op de zaken heeft of niet altijd dezelfde mening deelt voel ik me niet geroepen om te gaan "dreigen" dat ik dan "weg" ben.

Jouw (en andere) gepubliceerde reacties geven al aan dat je het in deze niet bij het rechte eind hebt.
Jouw mening en visie komen hier net zo goed aan bod als die van een ander.

Maar als het de bedoeling is dat men niet meer van mening mag verschillen en/of dat niet kan verdragen dan moet je idd geen discussies op een forum aangaan maar eerder een eigen fanclub oprichten waar iedereen strikt de regels van het enige idool respecteert en liefst zonder tegenspraak.

Wanneer je zelf van mening bent dat een visie/mening niet strookt met de jouwe kan je proberen die te weerleggen of inderdaad dreigen weg te lopen. Dat laatste lijkt me dan, persoonlijke mening, bij gebrek aan gedegen argumentatie eerder een zwaktebod.
Andere keuzes, andere gevolgen.

Maar met een "nieuwe lease, elektrische familiewagen heeft het nog maar weinig te maken".
Of je zou willen aangeven dat iedereen binnen hetzelfde bedrijf slechts over één type salarisauto zou mogen beschikken, liefst dan nog in dezelfde kleur en met identieke uitrusting om iedere vorm van jaloersheid binnen het bedrijf te kunnen voorkomen?
Dat lijkt me in bijna geen enkel bedrijf de dagelijkse gang van zaken.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 22 apr 2024, 16:08 Leg dan eens uit waarom en hoe een WG elke WN hetzelfde voordeel kan bieden?
ivob schreef: 22 apr 2024, 17:02 Of je zou willen aangeven dat iedereen binnen hetzelfde bedrijf slechts over één type salarisauto zou mogen beschikken, liefst dan nog in dezelfde kleur en met identieke uitrusting om iedere vorm van jaloersheid binnen het bedrijf te kunnen voorkomen?
Zitten jullie aan de drugs of waar lees je dat ergens ?

In plaats van telkens pagina's vol te pennen met jullie eigen waarheid zou je beter eens eerst lezen wat iemand anders schrijft.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Je zou je tussenkomsten beter beperken tot het onderwerp van het topic ipv het telkens proberen te herleiden tot het voorwerp van je persoonlijke emoties.

Nog iets toe te voegen aan de discussie "nieuwe lease: elektrische familiewagen"?
Daar valt de laatste tijd nog maar weinig over te lezen in je bijdragen aan het onderwerp.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”