Thuiswerk evolutie bij werkgevers na Corona.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Zolang woon-werkverkeer ten laste van de werknemer blijft, gaan veel bedrijven zich daar niet veel van aantrekken.
De klassieke "je moet maar zien dat je er geraakt / op tijd bent" (een argument dat in extremis ook gebruikt wordt door idiote managers die niet doorhebben dat "onverwachte zware files" niet iets zijn dat je kan inplannen, maar soit).
Is ook een van de redenen dat je in BE veel bedrijven ziet centraliseren naar Brussel. Goedkoper voor hen, en iedereen "moet maar zien dat ze er geraken", met alle verkeersinfarcten vandien (een goed argument pro thuiswerk, overigens).

Voor mezelf, als ITer die toch wel wat met configuraties, netwerken, en hardware in aanraking komt, is "materiaal mee naar huis nemen" soms de enige manier om aan thuiswerk toe te komen. Daar sta ik dan ook meestal op dat dit mogelijk blijft, maar ik kan me gerust voorstellen dat niet elk bedrijf daar happig voor is; ik zie het alvast niet anders dan het meenemen van een werklaptop naar huis.
VPN site-to-site opzetten op een router en dan heb ik thuis ineens ook een werknetwerk dat verbonden is met de werkomgeving.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Meenemen is meestal een verzekeringskwestie. Als je in een vrij groot netwerk werkt, overstijgt de waarde van een switch al snel die van je auto. Leg dat maar uit als je een ongeluk krijgt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

True; het hangt van omgeving tot omgeving af.
En het moet uiteraard kunnen; je moet de tools thuis wel hebben om de taak te kunnen uitvoeren.

Maar eigenlijk moeten ze dat maar incalculeren; je hebt personeel dat thuis wil werken, en als die werken aan toestellen die redelijk makkelijk vervoerbaar zijn, en het werk zou kunnen thuis uitgevoerd worden, dan moeten ze dat ook maar mogelijk maken. Maw de verzekering moet dan maar beginnen ook materiaal te dekken dat meegenomen wordt.

Dat lijkt me in se dezelfde kwestie als "wat als de werkpc het office netwerk besmet met een virus terwijl de persoon aan het thuiswerken is?"; dan is er mogelijk ook schade. Het is niet omdat het ene over fysieke schade gaat, en het andere over digitale schade, dat die dingen fundamenteel verschillend zijn.
Want dan eindigt de discussie simpelweg met "niks van materiaal mag de werkvloer verlaten, alles in een gecontroleerde omgeving".

Ik kan bv een router, een stapel switchen, of een hoop APs met controller even goed thuis configureren als op het werk; moet ik daar dan speciaal voor op en af rijden?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar je kan het ook zo inrichten dat je die op het werk kan laten en van thuis kan benaderen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat is zeker ook mogelijk.
Maar soms is het makkelijker het gewoon mee te nemen, zeker als je al ns aan de reset moet zijn ofzo.
Het hangt allemaal af van wat je wil gaan doen :-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Brussel heeft grote voordelen omdat het centraal gelegen is met goede verbindingen en OV inclusief metro. Dan is er nog de nabijheid van overheid en uiteraard andere bedrijven. Logisch dat bedrijven daarvoor kiezen. In een uithoek is het ook moeilijker om personeel te vinden.

Telewerk is geen recht maar een gunst. Als de functie het niet of moeilijk toe laat dan is dat zo, de werkgever moet dat niet oplossen wel kan je zelf een andere job kiezen als je absoluut wil telewerken.

Het meenemen van materiaal is sowieso een risico en ook onpraktisch. Digitaliseren kan een oplossing zijn voor sommige zaken maar niet voor hardware.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Voor corona was net officieel 1 dag thuiswerk per week vastgelegd. Tijdens corona was er geen limiet. Nu is de limiet van 1 dag per week weer terug van kracht.

Maar niet officieel wordt er wel van afgeweken en gedoogd (zo ook voor mij). Mijn doel is minstens 2 dagen per week daar te zijn (nodige contact en vergaderingen met collega's en andere afdelingen). Meer indien nodig voor bijkomende vergaderingen of klanten die langskomen. Mijn werkgever beseft dat enkel naar kantoor komen om er te zijn me 2,5u per dag kost. Tijd die ik in de wagen zit en niet nuttig spendeer, dus hij ziet mij liever niet te veel :-D

Ik vermoed dat er niet officieel versoepeld wordt omdat voor sommige afdelingen het nodig is quasi fulltime aanwezig te zijn en dat ze vooral interne discussie willen vermijden: waarom die afdeling wel en een andere niet ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ITnetadmin schreef: 17 jul 2023, 16:50 En het moet uiteraard kunnen; je moet de tools thuis wel hebben om de taak te kunnen uitvoeren.
Als ik zie dat sommige klanten nog steeds investeren in desktop PC's, een on-premise telefooncentrale die geen softphone aankan (tenzij mits een dure add-on), ... dan is het duidelijk dat zelfs na Corona een aantal bedrijven hun mindset nog volledig fout zit.

Wat het werk zelf betreft moeten we twee dagen op kantoor zijn (al moet ik ook nog naar klanten). Er is trouwens redelijk wat verschil tussen de verschillende afdelingen (meestal naar de smaak van de betreffende managere)... van 0 dagen thuis tot zelfs 5 dagen thuis (afhankelijk van je eigen voorkeur).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik snap wel dat er verschillen zijn tussen diensten.
Als ik sowieso al meestal samenwerk met remote-collega's (lees: in andere landen) wat is dan de meerwaarde van naar het werk te komen ?
J.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Bij ons is het 3 dagen kantoor, 2 dagen thuiswerk, hoofdzakelijk vrij te kiezen.
Die hybride regeling bevalt mij wel best.
Als je over iets moet samenzitten, dan zijn real-life meetings vaak productiever dan een videocall(voor zover het een bedrijf is, waarbij niet voor elke scheet een meeting georganiseerd moet worden).

Nadeel van thuiswerk, is soms wel dat de werkuren sterk kunnen glijden bij thuiswerk.
Als iemand van 9-13 & 18-22(en dus evenveel werkt als een 9-17) uur werkt omdat ie met zieke kindjes zit, dan is het soms lastig als je om 21 uur 's avonds feedback krijgt op een vraag die jij om 14h had.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Stroper schreef: 24 jul 2023, 17:02 Nadeel van thuiswerk, is soms wel dat de werkuren sterk kunnen glijden bij thuiswerk.
Als iemand van 9-13 & 18-22(en dus evenveel werkt als een 9-17) uur werkt omdat ie met zieke kindjes zit, dan is het soms lastig als je om 21 uur 's avonds feedback krijgt op een vraag die jij om 14h had.
Dan verwerk je die feedback toch de dag nadien? Bij ons is het beleid dat er binnen twee werkdagen geantwoord wordt op mail, maar daarvoor niet persé met een antwoord. Louter aangeven dat je de mail gezien hebt volstaat (al komt dat in de praktijk amper voor).
Trouwens: jij was toch niet aan het werk om 14u? 8)
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Artikel over thuiswerkevolutie in België:
https://www.hln.be/geld/is-telewerken-e ... ~a3ef5b74/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Bij ons mag je tot 3 dagen per week nog altijd thuis werken. We krijgen geen vergoeding voor gebruik privé printer, telefoon, elektriciteit, verwarming, etc. i.t.t. mijn zoon bij het Min. V. Financiën.

Vergaderzalen worden de facto ook uitgerust bij ons met webcam en microfoon i.f.v. het hybride werken.

Thuiswerk is financieel zeer lucratief. Er zijn hieromtrent al genoeg artikels verschenen in diverse media.
Verder kan dit ook een bijdrage leveren aan het file probleem, luchtvervuiliging, etc.

Ik begrijp dus niet echt waarom werkgevers terughoudend zijn ... Uiteindelijk komen misbruiken toch aan het licht.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

koenraaddeconinck schreef: 07 aug 2023, 11:57 Thuiswerk is financieel zeer lucratief. Er zijn hieromtrent al genoeg artikels verschenen in diverse media.
Bedoel je dan voor de werkgever?
Of het voor de werknemer zeer lucratief is (in economische zin, de tijdsbesparing dus buiten beschouwing gelaten) hangt gewoon af waar de werknemer vroeger al dan niet recht op had.
Werkenmers die al een salarisauto hadden en waarvan de verschillende fiscale vergoedingsstelsels al max. ingevuld waren gaan er economisch niet al te veel op vooruit.
Eerder omgekeerd, maaltijden, koffie, thee, koele dranken, verwarming/koeling/ruimte zal je dan (extra) zelf voor moeten zorgen.
Voor wie daarvoor daar geen recht op had ligt dat uiteraard weer anders.

De extra tijdwinst, afhankelijk van de afstand wonen/werk is uiteraard een win-win bij werknemers die daar geen misbruik van maken (en die zijn er uiteraard ook).

Verder kan dit ook een bijdrage leveren aan het file probleem, luchtvervuiliging, etc.
Akkoord.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Voor de werkgevers zijn de voordelen oa dat ze minder kantoorruimte/parking nodig hebben. Dat werkt ook door bij verwarming en andere voorzieningen. De EU heeft bvb in Brussel al enkele gebouwen verkocht. Omdat meerdere bedrijven en instellingen kantoren verkopen denkt men eraan deze eerder als woningen om te bouwen.

Ander voordeel voor de werkgever is dat het personeel minder gestressed is van in het verkeer te zitten en frisser is aangezien er meer tijd is om bvb genoeg te slapen. Iemand die frisser is en minder moe kan beter presteren.

Voor de werknemers kan het ook voordelig zijn want heel wat werkgevers komen (deels) tussen in de kosten van thuiskantoor of materiaal of zelfs verwarming en internet. Ook de trip naar het werk kan geld kosten want onderweg in station een koffie is duurder dan thuis en past niet in de tegemoetkoming van de werkgever. Voor de werknemer is de tijdwinst de grootste plus, tijd om te rusten, te sporten of voor enkele kleine dingen waarvoor men zich anders moest haasten. Ook geen verlof meer omdat iemand een half uur in uw huis moet zijn of om de kinderen op te halen.

Ik las ook onlangs dat het aantal ziektedagen (kort verlet) lager zou liggen omdat mensen die licht ziek zijn nu eerder toch van thuis werken terwijl ze vroeger naar de dr voor ziektebriefje gingen omdat ze het niet zagen zitten om de trip te maken en uiteraard ook collega's aansteken.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Net de enquete - resultaten van de vakbond binnen ivm met nieuwe CAO-onderhandelingen ( net geen 700 werknemers). Minder dan 2% heeft interesse in het optrekken van de 1 dag per week vrijwillig thuiswerk.

Had ik eigenlijk niet verwacht.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Welke sector/type werk?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Meer en meer werknemers zien dat ook het nut in van de sociale context van ‘het kantoor’- dat echter door velen nog genegeerd wordt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het hangt echt af van je job. Als je sowieso al veel met mensen in het buitenland werkt, maakt het alleen maar dat je tijd verliest met naar kantoor te komen.
J.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Als we morgen terug 5 dagen thuis mogen werken, doe ik dat meteen.
Ik verpruts nu gewoon extra tijd in de auto, die ik tijdens corona niet verprutste. Contact met mensen van over heel de wereld, doch voornamelijk België, is echt niet beter als ik een conference call doe in Brussel dan wel van thuisuit.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Idem. Het enige waar ik nog geen goeie oplossing voor heb is voor design/whiteboard sessies, dat lukt niet zo goed via online collab tools (of ik heb de juiste nog niet gevonden)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Als 1 iemand "master" is (dus geen collab op het doc zelf), spelen wij altijd met Visio.
Als iedereen mag prutsen aan hetzelfde "whiteboard" is dat met Yellow.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Wij gebruiken hier Lucidspark (op zich kloon van Miro, als ik me niet vergis). Werkt prima (voor ons).
ooh. shiny.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

devilkin schreef: 23 aug 2023, 11:14 Idem. Het enige waar ik nog geen goeie oplossing voor heb is voor design/whiteboard sessies, dat lukt niet zo goed via online collab tools (of ik heb de juiste nog niet gevonden)
Ik kan dat dus ook niet.
Snelle update meetings, tot daaraan toe.
Maar vergaderingen ten gronde, of brainstorm sessies, daarvoor heb ik een lokaal nodig; met een groot whiteboard, en wat stiften.
Dat gaat echt niet online.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier lukt dat wel, ook omdat ik de situaties ter plekke als mijn broekzak ken door jaren ervaring.
In sommige gevallen heb ik liever dat het een online meeting is omdat er gewoon minder afleiding is, voor mij en de anderen.
J.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”