Netatmo Camera - power adapter “defect”

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik heb al enkele jaren een Netatmo ‘welcome’ indoor camera.

Ineens deed hij het spontaan niet meer, dus het eerste wat je dan controleert is de voeding.
Blijkt dat de camera met een andere voeding wel nog werkt maar deze is te zwak (de app geeft die melding dan ook netjes) dus ik moet op zoek naar een nieuwe.

Netatmo verkoopt ze zelf los voor €20 en daar komt dan nog een absurde €13 bpost shipping bij (vermoed vanuit Frankrijk) of €15 via DHL als je ‘m sneller wilt.
Ze hebben wel summer sale -20% maar dan ben ik nog €30 kwijt. Helaas is de camera al uit garantie die die kan ik niet meer claimen.

Ik wil zelf op zoek naar een geschikte adapter maar dit is wat de support heeft geantwoord op de issue dat een 5V 2A adapter niet werkt:
The thing is that our power supply provides a bit more than 5V - 2A at full charge which is required for the Indoor camera to work.
When you buy a phone charger or any other USB power supply, they state "5V - 2A" but this is what they provide when there is no load. As long as you plug something on it, the power lowers to maybe something like 4.8V and 1.9A.

The difference might be look huge, but this is actually 9 watt versus 10+ watt, so more than 10% difference.
I wil echt geen ‘Karen’ zijn maar ik heb principieel geen zin om hier €30 aan uit te geven. Een beetje fatsoenlijke klantenservice zou zo’n adapter gewoon gratis verzenden of goedkoper aanbieden.

We weten allemaal goed genoeg hoe het er aan toegaat bij webshops en welke fratsen mensen uithalen om defecte producten te swappen voor nieuwe, ik wil gerust een redelijke prijs betalen en het eerlijk spelen maar dan krijg je dus dit soort toestanden. :|

Wat vinden jullie?
Iemand een tip hoe ik aan een usb adapter kan komen die echt 5V 2A levert?

Thx!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik ben echt wel benieuwd wat voor spitstechnologie er in hun adapter zit als die 2A kan leveren zonder load...

Staat er 5V/2A op hun adapter?
Wat staat er op de 'andere voeding' waar je mee getest hebt ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

Het zou mij ten zeerste verwonderen dat bv. een USB oplader 5V 2000 mA met micro usb kabel zoals bv. destijds geleverd met Samsung Galaxy GSM geen passend alternatief zou vormen
bv.
https://www.allekabels.be/usb_accessoir ... kabel.html

Ref.: handleiding
https://www.coolblue.be/nl/product/6156 ... amera.html
7 Powering
7.1 Powering
The camera is powered by a micro-USB (5V, 2A) power adapter. You must use the one
provided with WELCOME.
WELCOME does not work when plugged directly on an USB port (except for setup
with a computer).
Using a tiers power adapter may damage WELCOME.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Er kan logica in de voeding en/of de stekker zitten zodat die enkel de originele voeding pakt. Ik heb hetzelfde meegemaakt met losse voedingen van HP (moest een weerstand tussen zodat de sensing pin de juiste waarde terugkeerde)
Computer(k)nul
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

5V - 2A Netatmo camera adapter
5V - 2A Netatmo camera adapter
Ik heb in een vorig leven voor Telenet gewerkt en daar was het ook een gekende issue als klanten niet de originele voeding gebruikten bij een Digicorder dat dit vreemde issues gaf.

Het verschil was hier wel dat Telenet dan gratis voor een nieuwe zorgde, zelfs bij toestellen die eigendom van de klant waren. Gewoon als service.

Bij Netatmo nu is het gewoon van “we weten dat je een klein kapitaal hebt geïnvesteerd in onze producten dus we kunnen je gewoon naaien met een adapter van €30”

Zoals jullie al aangeven, ik ga toch nog eens verder proberen met andere voeding, gewoon uit principe.

Juist vanwege dit soort praktijken ben ik blij dat Europa zo hard werkt aan de meer universele opladers zoals de usb-c standaard die we op de nieuwe iPhones gaan zien dit najaar.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

De USB 2.x standaard staat niet toe om met 2A te laden, dus volgens mij is dit een gewone 5V voeding, zonder dat de communicatielijnen actief zijn.
Je kunt dus een standaard 5V, 2.5A of hoger voeding nemen en daar de kabel van vervangen door die van de kapotte voeding. Polariteit staat op het label van de oude voeding zie ik (foto is niet heel duidelijk, dus daar moet je zelf even goed naar kijken).
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

luukske schreef: 04 aug 2023, 16:55 De USB 2.x standaard staat niet toe om met 2A te laden, dus volgens mij is dit een gewone 5V voeding, zonder dat de communicatielijnen actief zijn.
Je kunt dus een standaard 5V, 2.5A of hoger voeding nemen en daar de kabel van vervangen door die van de kapotte voeding. Polariteit staat op het label van de oude voeding zie ik (foto is niet heel duidelijk, dus daar moet je zelf even goed naar kijken).
Dankjewel, de Micro usb kabel / aansluiting zit vast aan de adapter maar de meeste die verkrijgbaar zijn, zijn geschikt voor “fast charging” dus ik hoop dat het werkt.

Toegevoegd na 44 minuten 57 seconden:
Oplossing was simpeler dan gedacht, nadat het met een oude 5V - 2.1A usb (Apple) lader niet werkte heb ik een wat sterkere 12V - 2.4A lader van de Action van €2,59 geprobeerd.. en deze werkt perfect.
Micro USB kabel erbij van €1,99 het probleem is voor minder dan €5 opgelost.

Ik neem aan dat een adapter dit zelf reguleert, dus so far so good, bedankt allemaal voor het meedenken!

Toegevoegd na 18 uren 5 minuten 5 seconden:
Update:

De camera heeft enkele uren prima gewerkt op de nieuwe voeding.

Maar toen het om 21:30 te donker werd waardoor hij automatisch infrarood activeert (je hoort dan ook een klik), viel hij weer uit, met de melding in de app dat ik de power adapter onjuist is.

Vanochtend toen het licht was de camera weer aangesloten op de voeding en als test de infrarood functie uitgezet, eens zien of hij het nu wel langer zal volhouden.
IR triggert wellicht iets in de camera waardoor hij meer energie nodig heeft..

Ik meld het hier maar als naslag ook voor het geval iemand via Google ofzo hier op uitkomt.

Btw ik heb ook een simpele Eufy camera in de garage, kostte nog heen 50 euro jaren geleden.. nooit last mee.
Dat is dan ook wat ik kan aanraden, en waarmee ik m’n Netatmo systeem zou vervangen als het aan de orde komt.

Net als dat een weerstation achterhaald is nu allerlei andere apparaten deze sensoren ook hebben (HomePod, Philips Hue). Of bijvoorbeeld Ikea heeft een heel betaalbaar systeem om luchtkwaliteit te monitoren.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben geen expert maar:
- 12V aansluiten ipv 5V
=> lijkt me een recept om de electronica in je camera zwaar te belasten met op een bepaald moment defect tot gevolg?

dichtbij de 5V blijven met adapter die voldoende A geeft lijkt me hier de boodschap?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

12V is inderdaad fout.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt! Ik ga op zoek naar een meer geschikte adapter dan.

Heb een iPhone adapter van 5V 3A gevonden.. het werkt voorlopig.

Ik ben ook geen expert maar dacht dat het geen kwaad kon en dat de aparter het zelf reguleerde ifv de behoefte van het apparaat. Zoals je bijvoorbeeld 65W adapters hebt die geschikt zijn voor een laptop / MacBook, maar waar je dan ook een iPad of iPhone veilig mee kunt opladen ook al gebruiken deze apparaten minder.

Blijkbaar ligt het ingewikkelder waarvoor dank dus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

De spanning moet natuurlijk correct zijn, in dit geval 5V, het vermogen moet MINSTENS even veel zijn dan wat het apparaat nodig heeft. Heb je 5V/2A nodig dan mag je elke 5V adapter/voeding gebruiken zo lang ze maar >2A kan leveren.
Was de 5/12V betreft, je sluit een 220V lamp ook best niet aan op 380V, die gaat veel licht geven maar slechts een fractie van een seconde.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Wel, er bestaan laders die hun spanning aanpassen; in USB C is dat redelijk gestandaardiseerd maar met "klassieke" USB A is dat vaak een proprietary protocol; je kan maw niet zomaar een lader van merk A met een telefoon van merk B gebruiken en verwachten dat die aan "fast charging" gaan doen.
Als er geen communicatie is hoort een USB A lader 5V uit te sturen.
Nu, ik veronderstel dat je deze lader bedoelt:
https://www.action.com/nl-be/p/re-load- ... wandlader/

Dat is 12 Watt, en niet 12 volt. Die levert 2,4A aan 5V, en dat is toevallig ook exact 12W.

Los daarvan: is meer dan 12W verbruik voor een camera wel veel. Die gezichtsherkenning zal veel CPU power verbruiken.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad dat is wat ik dacht. Bedankt voor de uitleg!

Ik ben ook nog wat op onderzoek uitgegaan en de issue lijkt veroorzaakt te worden door een problematische WiFi antenne in de camera, door ‘m via Ethernet aan te sluiten en nu dus in ieder geval zeker ook met een geschikte adapter lijkt het goed te gaan.
Het was natuurlijk niet dat ik iets anders te doen had ook deze “prachtige zomerse” zondag in augustus.

Hopelijk is dit topic nog leerzaam voor anderen. Alleszins bedankt voor de info en het meedenken.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”