Netwerkkabel : geen POE

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

Ik zit even met de handen in het haar.

Ik heb in het bijgebouw netwerkkabels getrokken (deze : https://www.allekabels.be/searchresult. ... rd=1301581). Bedoeling was om daar draadloos netwerk te voorzien via 2 Unifi AC Pro's die ik nog heb liggen. Stroom zouden ze moeten krijgen via POE. Eerste kabel is circa 5 meter lang, de tweede circa 10 meter.

Netwerkkabels zijn getest via een netwerkkabel tester om na te gaan dat alle aders netjes gestoken zijn in de RJ45 connector en deze tests waren OK. Wanneer ik de AC Pro echter aansluit dan starten ze wel op (althans de gekleurde ring licht op) maar verschijnen ze niet in de app. Het ledje op de router is oranje (waar ik groen zou verwachten aangezien het gigabit is). In de app zie ik dat er stroom geleverd wordt op die poort maar veel te weinig opdat de AC Pro kan werken. Als ik de AC Pro's met een korte (out-of-the-box) netwerkkabel aansluit op de router dan verschijnt deze wel onmiddellijk in de Ubiquiti app en wordt hij geadopteerd.

Het lijkt er dus op dat de kabel niet voldoende stroom doorgeeft opdat de AC Pro's kunnen werken.
Heb ik me van netwerkkabel vergist ? Kan U/UTP geen POE leveren ? De netwerkkabels in mijn huis zijn eveneens U/UTP en deze werken perfect ondanks dat ze een stuk langer zijn.
Enigste oplossing lijkt mij om deze kabels te vervangen maar welke kabel moet ik dan wel nemen om zeker te zijn dat de POE nu wel gaat werken.

Alvast bedankt voor jullie support !

Uzzi
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Als je met de korte kabel aansluit, krijg je dan wel 'voldoende vermogen' (gemeten ?) indoen ja, dan ligt het waarschijnlijk wel aan de kabel, of aan een connector, continuiteitsmeting zegt niet alles natuurlijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
peroxide
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

De specificaties van de kabel zelf lijken mij geen enkel probleem. Ik heb zelf gelijkaardige kabel liggen (weliswaar F/UTP) en daar draaien probleemloos AP's op via PoE.
Mijn kabel is wel getermineerd op een patchpaneel langs één kant en een (LSA) opbouwdoos langs de andere kant. Ik vond dit makkelijker en vooral zekerder om te termineren. Ik zou in jouw geval dus eens proberen om er opnieuw een RJ-45 fiche op te zetten en goed te kijken dat de aders volledig doorlopen in de connector of eventueel 'field termination plugs' te gebruiken.
Een kabeltester meet enkel de continuïteit van de aders, maar niet de weerstand (kwaliteit van de terminatie) die voor PoE wel belangrijk is.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

@Joe de Mannen : korte netwerkkabel levert inderdaad voldoende stroom. AC Pro werkt op deze manier zonder problemen. Mij lijkt het inderdaad aan de kabel te liggen ... blijft toch vreemd.
@Peroxide : bedankt voor de tip betreffende de Field termination plug. Die ga ik zeker bestellen.

Welk soort kabel bestel ik best om dit probleem geen tweede keer te hebben (iets van ezel en steen) ? De kabel vervangen gaat al een hels werk worden, dus ik wil zeker zijn dat deze wel OK is.

thx !

Uzzi
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Voor PoE zou ik toch zeker shielded UTP pakken hoor ... unshielded is zowiezo al bagger als je het mee in een goot met stroomkabels legt, laat staan er nog eens PoE door te jagen. F/UTP is al voldoende zelfs ... (die met het alu papierke erin)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

Hoe meer afscherming hoe beter, maar op zo een korte afstand en met het beperkte verbuik van de APs zou het type kabel toch niet mogen uitmaken. Heb je de kabels al getest met een ander toestel om te zien of er wel een gigabitlink mogelijk is? Vooraleer ze te vervangen zou ik toch zeker proberen ze opnieuw af te monteren.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Heb je CCA of full copper gelegd? CCA kan lichtelijk problematisch zijn voor PoE.
Computer(k)nul
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

De kabel is relatief cheap naar mijn gevoel maar zou - gegeven de tech specs - wel degelijk moeten volstaat voor poe.
=> opnieuw afmonteren met deftige RJ45/tang dus => ofwel de vernoemde Field termination plugs.

Opnieuw trekken zou ik niet doen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Verbinding testen met een pc of laptop is inderdaad ook niet slecht.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hang er eens een ander POE toestel aan,
bijvoorbeeld een camera.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Sasuke schreef: 02 aug 2023, 21:37 Voor PoE zou ik toch zeker shielded UTP pakken hoor ... unshielded is zowiezo al bagger als je het mee in een goot met stroomkabels legt, laat staan er nog eens PoE door te jagen. F/UTP is al voldoende zelfs ... (die met het alu papierke erin)
Wat een onzin. Unshielded werkt gewoon pima, zo lang het idd geen cheap CCA kabel is zoals reeds vermeld.
Aan de specs vd kabel te zien is dit niet het geval dus vermoedelijk is de terminatie bijzonder slecht gedaan. Probeer inderdaad met field plugs + afgewerkte patch cord ipv rj45 krimptang.

Ben je trouwens zeker dat je geen PoE+ nodig hebt voor je AP’s? Misschien ligt het dan aan de switch die gewone PoE voorziet (15.4W) en is dit onvoldoende.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Uzzi schreef: 02 aug 2023, 19:30 Netwerkkabels zijn getest via een netwerkkabel tester om na te gaan dat alle aders netjes gestoken zijn in de RJ45 connector en deze tests waren OK.
Wat is "netwerkkabel tester"? Zo'n goedkoop Chinees dingetje met een paar LEDs zal je niet veel info geven. Fluke etc zijn wel nuttig.

Als je een toestel zonder PoE verbindt (laptop oid) met die kabel over een lange afstand, heb je dan een goede verbinding?
Uzzi schreef: 02 aug 2023, 19:30Wanneer ik de AC Pro echter aansluit dan starten ze wel op (althans de gekleurde ring licht op) maar verschijnen ze niet in de app. Het ledje op de router is oranje (waar ik groen zou verwachten aangezien het gigabit is).
Lijkt erop dat de AP terugvalt op 48V Passive PoE omdat 802.3af negotieren niet lukt. Tegelijk zal uw switch dat wellicht niet ondersteunen en niet de juiste stroom leveren. Is idd indicatie van een probleem met de kabel.
Uzzi schreef: 02 aug 2023, 19:30Enigste oplossing lijkt mij om deze kabels te vervangen maar welke kabel moet ik dan wel nemen om zeker te zijn dat de POE nu wel gaat werken.
Als je ze zelf getermineerd hebt, koop er dan op lengte die in de fabriek getermineerd en getest zijn. Slechte terminatie is m.i. altijd oorzaak #1.
Als ze al in de fabriek getermineerd zijn, moet je eens nagaan of uw kabel niet vlakbij bronnen van interferentie passeert (andere kabels, bepaalde machines, etc). Indien ja: andere route nemen, of indien niet mogelijk kabel vervangen door STP.
rtl schreef: 03 aug 2023, 07:59 Ben je trouwens zeker dat je geen PoE+ nodig hebt voor je AP’s? Misschien ligt het dan aan de switch die gewone PoE voorziet (15.4W) en is dit onvoldoende.
Nee, UAP-AC-PRO werkt op 802.3af.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

foute POE valt af want het werkt blijkbaar wel met een korte kabel naast de switch
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Het meeste is al gezegd maar ik vat de belangrijkste dingen even samen:
-U/UTP is prima voor thuis gebruik, ook voor PoE.
(Shielding geeft soms meer miserie omdat dit ook correct moet aangesloten worden! (nvt))
-Je kabel is volledig koper met een vaste kern, die moet zeker voldoen.
-Je hebt ze afgemonteerd op RJ45: daar wringt dikwijls het schoentje
Er bestaan RJ45 pluggen voor vaste kern (plooien zich rond de kern), er bestaan er voor 'losse' kern (boren zich in de kabel) en er bestaan er ook die voor beide werken:
Afbeelding
Maar toch.. vaste kern monteer je beter af op wandcontactdozen met LSA/patchpaneel/de aangehaalde field pluggen (LSA of die zich zelf vastklikken zijn beide OK).

Wat ik nog wel wilde toevoegen:
-Waarom de keuze voor CAT6a? 'Gewone' CAT6 kan 10Gbps tot 55 meter. Ga je daarboven, heb je CAT6a nodig.
CAT6a laat zich weer iets moeilijker monteren en is dikker, ik zou volgende keer gewoon CAT6 nemen voor thuis gebruik! (Je gaat niet snel over die 55 meter gaan)
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Er wordt door meerdere groothandels cca kabel verkocht tegenwoordig. Specs blijken niet altijd te kloppen of aangepast omdat niemand het door heeft.
Verder is de verwarring compleet omdat cca ook gebruikt wordt om halogeenvrije kabel aan te duiden...

Gewoon eens de aders van dichtbij bekijken, als het cca is zie je dat de kern aluminium is.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Misschien dat de switch onvoldoende vermogen heeft om alle aangesloten AP's van stroom te voorzien?
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat kan je alleen echt uitsluiten door een lange kabel direct aan te sluiten.
Het is al 'redelijk' uitgesloten door de test met de korte kabel bij de switch, maar als het echt op het randje is...

J.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: 03 aug 2023, 09:33 foute POE valt af want het werkt blijkbaar wel met een korte kabel naast de switch
Niet per se, want deze AP ondersteunt naast de "standaard" 802.3af ook nog 48V "Passive PoE". Ubiquiti heeft een PoE adapter voor dat laatste. Als de kabel gebrekkig is, en 802.3af negotieren niet lukt, zal de AP overschakelen op 48V Passive. Wat er dan van DC in de kabel zit, van waar het ook moge komen, zal dan misschien nog net genoeg om de LED te laten branden en voor initiele boot.
silentkiller schreef: 03 aug 2023, 09:38 Het meeste is al gezegd maar ik vat de belangrijkste dingen even samen:
-U/UTP is prima voor thuis gebruik, ook voor PoE.
Zolang er geen bronnen van storing zijn. Al meegemaakt, ook residentieel.
vverbeke schreef: 03 aug 2023, 10:17 Misschien dat de switch onvoldoende vermogen heeft om alle aangesloten AP's van stroom te voorzien?
Dat kan m.i. wel uitgesloten worden gezien het met de korte kabel wel werkte. Het extra verlies door een wat langere kabel te gebruiken is totaal verwaarloosbaar, voor zover de kabel en terminering in orde is.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

De switch in kwestie is de Ubuiqiti Lite 8 PoE. Deze kan in totaal 52W POE leveren, dus ruim voldoende. Aan deze router hangt momenteel enkel een G5 Bullet camera (ook POE) maar hiervoor is een andere kabelsoort gebruikt. Die POE werkt overigens zonder problemen. Mede door het feit dat het met een korte kabel wel werkt, kunnen we switch dus uitsluiten als oorzaak van het probleem.

De RJ45 stekkers zijn op de kabels gemonteerd door een vriend, die professioneel elektrieker is met zijn materiaal (dus geen prultangetje van Amazon of Alibaba) en hij had de tester ook bij (dus eveneens professioneel materiaal). Hij heeft in zijn carriere al 1000'en van die kopkes erop gezet, dus ik heb wel vertrouwen dat hij weet wat hij doet. We hebben, toen we merkten dat het niet werkte, voor alle zekerheid alles nog eens overgedaan (alhoewel de tester aangaf dat de draadjes juist zaten). Hij had zelf van die 'doorsteek' RJ45 stekkers bij waarin je goed kan zien dat de draadjes juist/ver genoeg zitten.

Ik blijf het nog steeds op de kabel steken, alhoewel het op die korte afstanden (amper 5 meter) bijna niet kan. Blijft een vreemde situatie ...

Aan iedereen alvast bedankt voor jullie meedenken ...

Uzzi
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Uzzi schreef: 03 aug 2023, 22:08 Ik blijf het nog steeds op de kabel steken, alhoewel het op die korte afstanden (amper 5 meter) bijna niet kan. Blijft een vreemde situatie ...
Rol uw kabel eens helemaal terug op, neem uw AP mee naar de switch, steek de 5m kabel in de switch en steek dan uw AP terug in de 5m kabel terwijl je naast de switch staat (dus nog steeds dezelfde 5m kabel, maar opgerold dus geen fysieke 5m afstand). Als het dan nog niet werkt => kabel of connector quasi zeker beschadigd. Als het dan wel werkt => iets van storing onderweg dat in uw unshielded kabel raakt.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Met sommige (zelfs cheapo chinese) testers kan je ook spanning van POE meten. Ik heb dit in het verleden al gedaan om spanningsval na te gaan op lange kabel met POE. Je sluit die aan tussen de kabel en het eindtoestel en kan dan zien welke spanning de POE heeft (en dus ook hoeveel je evt verliest op de kabel).
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”