Netwerk - Switchen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Kalero
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik heb een vraag over Netwerk,

Ik heb een Orange Kabel Modem met daaraan verbonden TP Link Deco X60 Mesh netwerk.
Moet ik die TP Link de zelfde SSID geven als de kabelmodem of moet ik de SSID van de kabelmodem uitschakelen?

Aan de kabel modem is ook een nog switch verbonden, hieraan is men TV, NAS en PS4 verbonden.
Ik moet dus op één of andere manier dus ook aan mijn NAS kunnen via het netwerk.
Komt er bij dat wanneer ik thuiswerk regelmatig slechte verbinding heb via men werklaptop draadloos,
Ik zou dus mijn laptop ook met een netwerk kabel willen verbinden, alleen mijn poorten zijn op van de switch, (de kabel modem staat te ver en wel geen extra kabel naar daar trekken)
Kan ik een nieuwe switch bijkopen en deze verbinden met de andere switch?
De PS4 zou ik dan samen met mijn laptop in die nieuwe switch kunnen steken.

Graag een beetje hulp / advies.

Alvast bedankt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Kalero schreef: 31 jul 2023, 23:32 Moet ik die TP Link de zelfde SSID geven als de kabelmodem of moet ik de SSID van de kabelmodem uitschakelen?
Alhoewel je in theorie dezelfde naam mag gebruiken (tenzij de modem of TP-Link daar allergisch op zou reageren - dat weet ik niet zeker) zou ik persoonlijk een andere SSID nemen voor alles van TP-Link, om bepaalde problemen te vermijden. Als er een TP-Link unit bedraad verbonden is met de modem, en je hebt voldoende dekking met je TP-Link netwerk alleen, mag je de SSID van de modem gerust uitschakelen.
Kalero schreef: 31 jul 2023, 23:32Kan ik een nieuwe switch bijkopen en deze verbinden met de andere switch?
Ja, dat kan. Maar het is wel netter en je hebt een point of failure minder als je je huidige switch vervangt door een groter model met meer poorten, ipv een tweede switch toe te voegen. Je huidige switch kan je dan desnoods verkopen of ergens anders gebruiken.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Kalero schreef: 31 jul 2023, 23:32 Ik heb een Orange Kabel Modem met daaraan verbonden TP Link Deco X60 Mesh netwerk.
Moet ik die TP Link de zelfde SSID geven als de kabelmodem of moet ik de SSID van de kabelmodem uitschakelen?
De vraag is vooral: heb je op de locatie van de kabelmodem nog een EXTRA (naast je Deco X60 set) WiFi punt nodig? Of dekt je X60 netwerk het hele huis?
Indien je X60 het hele huis dekt, kan je de WiFi van de orange modem uitschakelen. (dat is ook wat @CCatalyst zegt)
Indien je ook WiFi nodig hebt van de Orange modem, zou ik persoonlijk proberen om hiervoor dezelfe SSID te gebruiken.
Belangrijk is dan dat SSID, Security (WPAx), encryptie (AES only) en de beveiligingscode (wat je ingeeft op je clients) VOLLEDIG hetzelfde zijn als die van je X60.
Indien niet, kan dit issues geven zoals @CCatalyst aanhaalt. Mocht je issues ervaren, kan je nog steeds een andere naam kiezen. De issues waar we over spreken gaan zich voordoen als 'client X blijft verbonden met de orange modem terwijl ik naast een X60 punt sta'
Kalero schreef: 31 jul 2023, 23:32 Komt er bij dat wanneer ik thuiswerk regelmatig slechte verbinding heb via men werklaptop draadloos,
Dus je koopt een WiFi set om vervolgens je apparaten bedraad aan te sluiten omdat de WiFi slecht is? :cop:

Bekijk ook eens even of je X60 set goed is opgezet.
-als je 1 X60 unit hebt aangesloten op een netwerk kabel en de rest niet, dan communiceren de X60 nodes onderling draadloos. Dat wil dus ook zeggen dat ze in het WiFi bereik van van de eerste X60 unit moeten staan!! Staat de bekabelde unit bv op de gelijkvloers en een andere draadloze X60 op het eerste verdiep, dan kan het zijn dat de verbinding onderling (tussen de X60 nodes) NIET goed genoeg is (WiFi houdt niet zo van beton ;-)). Je laptop geeft dan 'goed bereik' aan (bereik van de laptop met de draadloze X60 node is ook goed) maar de draadloze X60 node heeft moeite om te communiceren met de bekabelde X60 node. Resultaat: belabberde WiFi voor je client.
Kan je dat onderling bereik tussen de X60 nodes ook checken in de Deco app? Ik heb er geen ervaring mee maar dat is mogelijks een goed startpunt om te zien of je hier last van hebt.
Een betere optie zou dan zijn om de X60 units onderling bedraad te verbinden! Bij TP LINK vind je hier info over terug -> 'Ethernet backhaul'. (dat is imo altijd de best optie!). Indien dit moeilijk/ongmogelijk is, moet je eens kijken hoe je de X60 nodes strategisch kan plaatsen zodat ze onderling een goede verbinding hebben.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Aanvullend: ik heb mijn 'Deco's' zelfs in backhaul staan met gebruik van een switch. Lukt perfect zo lang je maar de router en satelliet maar op dezelfde switch aansluit, bij voorkeur ook van het merk TPLink.

Bij deze de link met een schema voor verbinding.
https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1794/

Werkt perfect. Met een OneUp draadloze snelheden down tot 930 Mbps en Up om en bij de 39 Mbps als het TN netwerk niet plat ligt ten mindste. Heb wel de Deco X90.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Gebruik je dezelfde SSID, dan kunnen je toestellen zelf kiezen met welke ze verbinden.
Opletten wel: gebruik nooit dezelfde SSID met een verschillend password.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”