elektronisch kassaticket Frankrijk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 17 keer
Hie werkt het digitaal kassaticket in Frankrijk als toerist?
Iķ heb net gelezen dat je Frankrijk geen papieren kassaticket meer krijgt.
Dus digitaal.
Hier bij ons weet ik dat Lidl via de app kunt zeggen of je enkel nog digitaal wilt.
Maar hoe met winkels zonder app?
Iķ heb net gelezen dat je Frankrijk geen papieren kassaticket meer krijgt.
Dus digitaal.
Hier bij ons weet ik dat Lidl via de app kunt zeggen of je enkel nog digitaal wilt.
Maar hoe met winkels zonder app?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Als je even googled kom je snel te weten dat het niet meer verplicht is, maar enkel op vraag van de klant.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- devilkin
- Administrator
Het is niet langer verplicht.
Denk je dat elk bedrijf plots elke printer zal weggooien?
Er zullen verdomd veel mensen zijn die hun papiertje willen, en het kan op aanvraag.
Much to do about nothing.
Denk je dat elk bedrijf plots elke printer zal weggooien?
Er zullen verdomd veel mensen zijn die hun papiertje willen, en het kan op aanvraag.
Much to do about nothing.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Ik kom net terug van Nederland.
Daar is de standaard vraag op het einde van de afrekening "wens je het bonnetje?".
Als je daar "Ja" op antwoordt bekijken ze je even raar, maar dan krijg je je ticket.
Daar is de standaard vraag op het einde van de afrekening "wens je het bonnetje?".
Als je daar "Ja" op antwoordt bekijken ze je even raar, maar dan krijg je je ticket.
-
- Plus Member
- Bedankt: 22 keer
@glda19 Gast ik weet echt niet hoe jij iets zoekt via Google, maar binnen de 20 seconden had ik het antwoord al gewonden.
En devilkin had de oplossing ook al gepost.
"Op 1 augustus nemen de Fransen definitief afscheid van het bonnetje dat als een soort automatisme in winkels wordt verstrekt. Ruim een eeuw werd het of nageplozen of ongezien weggegooid, maar nu is het voorbij. In de winkel krijg je na het afrekenen geen kassabon meer. Als je iets met pin betaalt, komt er geen papiertje meer tevoorschijn. Alleen als de klant er expliciet om vraagt, zal er nog een bonnetje worden geprint."
"
Maar de klant hoeft zich geen zorgen te maken, benadrukt de Franse overheid. De verkoper moet de bon namelijk digitaal bewaren. Die virtuele kassabon kan per sms of per mail naar de klant worden gestuurd. Ook kan de informatie op een klantenkaart worden geregistreerd. Het is de bedoeling dat de koper straks bij de kassa bovendien een QR-code kan scannen waarmee de bon meteen op zijn of haar telefoon staat.
Supermarktketens hebben meestal genoeg vet op de botten om de benodigde apparatuur of software voor e-tickets aan te schaffen, maar dat geldt vaak niet voor kleine winkeliers. Die laatste groep is daar vooralsnog echter ook nog niet toe verplicht."
En devilkin had de oplossing ook al gepost.
"Op 1 augustus nemen de Fransen definitief afscheid van het bonnetje dat als een soort automatisme in winkels wordt verstrekt. Ruim een eeuw werd het of nageplozen of ongezien weggegooid, maar nu is het voorbij. In de winkel krijg je na het afrekenen geen kassabon meer. Als je iets met pin betaalt, komt er geen papiertje meer tevoorschijn. Alleen als de klant er expliciet om vraagt, zal er nog een bonnetje worden geprint."
"
Maar de klant hoeft zich geen zorgen te maken, benadrukt de Franse overheid. De verkoper moet de bon namelijk digitaal bewaren. Die virtuele kassabon kan per sms of per mail naar de klant worden gestuurd. Ook kan de informatie op een klantenkaart worden geregistreerd. Het is de bedoeling dat de koper straks bij de kassa bovendien een QR-code kan scannen waarmee de bon meteen op zijn of haar telefoon staat.
Supermarktketens hebben meestal genoeg vet op de botten om de benodigde apparatuur of software voor e-tickets aan te schaffen, maar dat geldt vaak niet voor kleine winkeliers. Die laatste groep is daar vooralsnog echter ook nog niet toe verplicht."
-
- Plus Member
- Bedankt: 22 keer
Gewoon digitaal winkel ticket frankrijk intikken in google en 3de hit lezen.
Kan begrijpen dat het makkelijker is als anderen het voor jou zoeken, maar zou je toch aanraden om zelf meer tijd te spenderen in het zelf opzoeken van zaken
Kan begrijpen dat het makkelijker is als anderen het voor jou zoeken, maar zou je toch aanraden om zelf meer tijd te spenderen in het zelf opzoeken van zaken
-
- Elite Poster
- Bedankt: 104 keer
Bij Delhaize krijg ik ook al geen kassaticket meer omdat ik ervoor gekozen heb die digitaal via de app te krijgen. In Frankrijk is dat ook al even mogelijk bij oa de Intermarché maar nu gaan ze het daar standaard afschaffen. Bij de McDo is het daar trouwens ook allemaal recyleerbaar verpakkingsmateriaal (behalve de ijsjes)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Dat is toch niet enkel in NL?cadsite schreef: 29 jul 2023, 11:52 Ik kom net terug van Nederland.

Ik bedoel ik krijg in mijn lokale proxy delhaize ook altijd die vraag

Ik moet zeggen bij de selfscan krijg ik ook nog altijd een ticket maar ik kan die achteraf zien bij de albert heijn in de app. Dus voor mij volstaat dat.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Toch raar zenne dat afschaffen van het kasticket, wat met oudere mensen die geen smartphone noch internet hebben ?
Ja zo'n mensen zijn er nog
Ja zo'n mensen zijn er nog

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- devilkin
- Administrator
Je kan het nog altijd vragen. Het wordt gewoon niet meer standaard afgedrukt waarbij 75% het toch direct weggooit .
(statistiek volledig uit m'n duim gezogen voor daar weer iemand over valt)
(statistiek volledig uit m'n duim gezogen voor daar weer iemand over valt)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Inderdaad, geen smartphone maar wel nog mondig.

Ik vraag dus telkens - afhankelijk van het aankoopbedrag of het voorwerp een ticket, een factuur of laat het zo.
Makkelijk hoor.

Er zijn al problemen genoeg in de wereld waarom er dan gaan zoeken waar er geen zijn?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Tot de gierigheid hen parten speelt met bv self-checkouts. Nee, het zinloze poortje aan de uitgang dat doen ze toch niet graag weg, en dus moeten ze de klant toch weer een ticket geven zodat hij het poortje kan openen. Weliswaar ook hier zo gierig mogelijk met de optie "verkort" of "volledig" ticket.cadsite schreef: 29 jul 2023, 11:52 Ik kom net terug van Nederland.
Nu, Frankrijk gaat IMHO toch wat te ver met het eco-gedoe. Je moet eens zien welke extra informatie Frankrijk nu al vereist op het etiket van producten voor de Franse markt. Je hebt er een groter etiket voor nodig. En dan enkel papieren zakken (ook bij ons), heel praktisch in een verregende zomer!
Ik snap ook niet dat dit op nationaal gebied geregeld wordt en niet gewoon door de EU. Eengemaakte markt, ver te zoeken.
- lacer
- Elite Poster
Ben je daar zeker van

EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Op dit gebied wel want men heeft me tot op heden nog nergens een betaalbewijs geweigerd.
En in de uitzonderlijke gevallen waar een correct betalingsbewijs geweigerd werd nadien gelijk gekregen via de rechtbank.
Sol Invictus!
- lacer
- Elite Poster
Je spreekt van uit je eigen situatie, ik had het meer algemeen bedoeld en vooral dan in Frankrijk.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
Niemand verbied je dan ook je eigen herbruikbare zakken van een stevige kwaliteit mee te nemen wanneer je gaat shoppen. Minder verspilling en bestand tegen alle weersomstandigheden. Win-win.CCatalyst schreef: 30 jul 2023, 00:24 En dan enkel papieren zakken (ook bij ons), heel praktisch in een verregende zomer!
Maar dat is waarschijnlijk te eenvoudig denkwerk voor sommige mensen en lopen ze bovendien het risico weer een reden tot klagen te mislopen.
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
Ik heb meer dan twintig jaar periodiek in Frankrijk gewoond en kom er nog zeer regelmatig.lacer schreef: 30 jul 2023, 10:27 Je spreekt van uit je eigen situatie, ik had het meer algemeen bedoeld en vooral dan in Frankrijk.
Ik denk niet dat men in winkels een afzonderlijke regeling voor mij als klant heeft uitgewerkt.

Je kan er tot op heden nog altijd een betaalbewijs vragen en dat word je dan zonder probleem overhandigd.
Heel dit topic is dus het zoveelste bewijs van proberen spijkers op laag water bijeen te zoeken vanuit het standpunt dat men zich niet aan de gemeenschap dient aan te passen maar liever omgekeerd.

Van mensen die er niet in slagen hun plan te trekken in de trein tot aan de kassa van een winkel. Het lijkt me eerder dat dit soort consumenten eist dat alles steeds aan hun persoonlijke eisen wordt aangepast ipv dan zij kunnen omgaan met een maatschappij die voortdurend in evolutie is.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik begrijp deze discussie niet zo goed. Waarom willen velen persé een kassaticketje voor zijn gewone boodschappen?
Voor grootwarenhuizen begrijp ik nog dat men even de lijst wil overlopen. Maar daar krijg je dus zonder probleem een print. En van die winkels kan je ook de app installeren indien gewenst.
Maar van kleinere winkels vraag ik me af waarvoor je dat ticketje wil? Tenzij je ook boodschappen mee brengt voor anderen eventueel?
Om bij te houden hoeveel je in welke winkel besteed kan je ook gewoon in je rekeningafschriften kijken.
Voor grootwarenhuizen begrijp ik nog dat men even de lijst wil overlopen. Maar daar krijg je dus zonder probleem een print. En van die winkels kan je ook de app installeren indien gewenst.
Maar van kleinere winkels vraag ik me af waarvoor je dat ticketje wil? Tenzij je ook boodschappen mee brengt voor anderen eventueel?
Om bij te houden hoeveel je in welke winkel besteed kan je ook gewoon in je rekeningafschriften kijken.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 17 keer
@Taaner242
Ik betaal hier in België 90% met de kaart of gsm. Maar kun jij altijd via je rekeningafschriften weten bij welke winkel of kraam op de markt je hebt betaald.
Soms staat er gewoon een naam van de persoon. Maar niet bv saxon gent
Ik betaal hier in België 90% met de kaart of gsm. Maar kun jij altijd via je rekeningafschriften weten bij welke winkel of kraam op de markt je hebt betaald.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 43 keer
Het is in dit gebeuren wel bijzonder frappant dat Duitsland pas begin 2020 de verplichting heeft ingevoerd om - als gebruik wordt gemaakt van een elektronische kassa - aan alle klanten een kassabon uit te reiken. Die laatste hoeft die bon uiteraard niet aan te nemen, maar de procedure is dus net omgekeerd als nu in Frankrijk is besloten: het is in Duitsland niet de klant die naar een kassabon moet/mag vragen, maar de handelaar moet die spontaan aanbieden. In de praktijk krijg je uiteraard een 'tussenoplossing': de bon wordt geprint, en als er niet snel een bevestigend antwoord op de vraag 'Zettel?' komt, door de kassier routineus weggegooid.
Dat er zo jaarlijks waanzinnige hoeveelheden moeilijk te recycleren thermisch papier worden weggegooid, is inderdaad een spijtige zaak.
Het zou mijns inziens logischer zijn dat aan de kassa wordt gevraagd of er een bon nodig is, en dat die dan pas wordt gedrukt als er een bevestigend antwoord komt. Dan moet de klant er niet expliciet naar vragen, maar wordt er toch ook niet sowieso iets afgedrukt.
Dat er zo jaarlijks waanzinnige hoeveelheden moeilijk te recycleren thermisch papier worden weggegooid, is inderdaad een spijtige zaak.
Het zou mijns inziens logischer zijn dat aan de kassa wordt gevraagd of er een bon nodig is, en dat die dan pas wordt gedrukt als er een bevestigend antwoord komt. Dan moet de klant er niet expliciet naar vragen, maar wordt er toch ook niet sowieso iets afgedrukt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 29 keer
Voor mijn eigen betalingen weet ik het meestal wel. Bij mijn partner moet ik het soms eens vragenglda19 schreef: 30 jul 2023, 10:51 @Taaner242

Bij mijn vader is het soms moeilijker, moet ik al eens googlen op de naam en/of de link leggen met zijn agenda.
Bij KBC staat trouwens sinds enige tijd de gekende winkelnaam ipv. achterliggende vennootschap of uitbater. Weet niet of dat bij andere banken zo is?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
In Belgie merk ik toch dat het vaak wel nog standaard afgedrukt wordt.devilkin schreef: 29 jul 2023, 22:13 Je kan het nog altijd vragen. Het wordt gewoon niet meer standaard afgedrukt waarbij 75% het toch direct weggooit .
Als je dan de vraag "moet u het ticketje hebben?" beantwoordt met "nee", dan trekken ze het eraf en gooien ze het zelf weg.
Ik denk dat veel consumenten er niks op tegen hebben dat de maatschappij "voortdurend in evolutie is", zolang die evolutie een kwestie is van "extra opties bijkrijgen", en niet van "oudere opties kwijtraken".ivob schreef: 30 jul 2023, 10:35 Het lijkt me eerder dat dit soort consumenten eist dat alles steeds aan hun persoonlijke eisen wordt aangepast ipv dan zij kunnen omgaan met een maatschappij die voortdurend in evolutie is.
Decennialang bouwden we vooral opties bij voor de mensen, nu zijn we bezig met de afbraak van oudere (duurdere) opties onder het mom van "efficientie".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Sommige van die namen zijn idd soms wel creatief en dan is het even zoeken soms.glda19 schreef: 30 jul 2023, 10:51 @Taaner242
Ook al voorgehad dat het een tweedehandsterminal is en dat bv Bancontact wel aangepast is maar Mastercard/Visa (waarmee ik betaal) niet en dan zie je de naam van de vorige eigenaar. Waar het geld dan terecht komt is gelukkig mijn probleem niet.
-
- Elite Poster
Dan heb ik dit topic volledig verkeerd begrepen.ITnetadmin schreef: 30 jul 2023, 16:26 Ik denk dat veel consumenten er niks op tegen hebben dat de maatschappij "voortdurend in evolutie is", zolang die evolutie een kwestie is van "extra opties bijkrijgen", en niet van "oudere opties kwijtraken".
Decennialang bouwden we vooral opties bij voor de mensen, nu zijn we bezig met de afbraak van oudere (duurdere) opties onder het mom van "efficientie".
Ik dacht dat men nu de keuze had tussen een papieren ticket, een digitaal ticket of niets.
Er zijn dus, in vergelijking met voorheen, opties bijgekomen en niet verdwenen.
Heb je het over iets anders is het uiteraard niet zo dat men alle opties die men in het verleden ook had steeds maar zou moeten behouden telkens er iets nieuws komt. Steeds alle mogelijkheden blijven behouden voor een steeds kleiner wordende groep gebruikers is inderdaad niet efficiënt noch op termijn betaalbaar.
Sol Invictus!