Tuut geluid in opname via line-in

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Omdat mijn andere pc niet veel meer doet, moet ik op mijn oudere pc opnemen vanavond. Ik doe dit door mijn radio te verbinden met de line-in van deze pc (onboard geluid). Dit werkt goed. Als ik de radio aansluit en aanleg hoor ik alles in perfecte kwaliteit, maar zodra ik opneem hoor ik een soort van tuut-geluid doorgeen de muziek in de opname. ( http://users.skynet.be/bke/Tuut.mp3 ) In de volumeregeling van Windows staat alleen line-in aangeduid als opnameapparaat. Ook alle overbodige apparaten bij afspelen staan af. Als ik de casettespeler op die radio aanleg, en dat opneem, is er geen tuut, ook niet met die cd speler van de radio. Kortom alleen bij radio zelf heb ik het probleem. Weet iemand hoe dit komt/op te lossen is?

Alvast bedankt!
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Bij mij was dit vroeger ook een probleem terwijl ik muziek aan het beluisteren was. Ik ging dan gewoon naar volumeregeling en line-in dempen, maar aangezien jij dit juist nodig hebt is het probleem nog niet opgelost. Misschien ligt het aan je hardware, want je stelt toch alles hetzelfde in zoals bij je vorige pc.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Hmm, is je pc goed geaard?
Om zeker te zijn: verbind je pc eens met een ijzerdraadje ofzo aan de aardingspin van eens topcontact of aan de verwarming.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Kortom alleen bij radio zelf heb ik het probleem.

Daar je dat niet hebt bij andere bronnen, cd bvb zoals je schreef is het schijnbaar de radio welke gestoord wordt door je oude PC.

Wat gebeurt er als je uw radio in een andere richting plaatst? Zo kan je misschien ontdekken of de richting (azimut) een rol speelt.

Zoals SeNsEi Ze0n al schreef voor aardding zorgen, of de afstand vergroten tussen je PC en die radio.
(zet 'n metalen scherm tussen je PC en radio, koekjes doos van bij de feestdagen bvb :-) )

Terwijl je die opname aan het doen bent schakel even je monitor uit, ook deze kan de stoorder zijn, magnetische veld wisseling door de afbuigspoelen. (dit indien je CRT monitor gebruikt)
Waarbij ik vooral denk aan de horontale afbuiging, ligt dan in de grootte orde van 15625 Hz of hoger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Bedankt voor de replies al :lol:

MaRtO, 'k heb ook al line in afspelen gedempt terwijl em line in opneemt, maakt ook geen verschil.

Blue-Sky, ik heb ook al geprobeerd voor hem op verschillende plaatsten te zetten, ook dit helpt niet. Scherm uit helpt ook niet, ff proberen van die aarding, want dat kan goed zijn hier in dit oud huis dat de aarding maar half is :wink: 'k heb wel geen radiator hier boven :-D
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Hoor je de fluittoon ook wanneer je opneemt en de radio niet verbonden is?
Indien ja: staat de samplerate misschien wat laag?

Indien nee: Het zou kunnen zijn dat je sample rate van de codec staat op 44kHz en interfereert met de 38kHz pilot tone van het stereo signaal. Dat zal dan 6kHz zijn. Het stukje opname is heel kort maar zo te horen zou dat wel eens kunnen kloppen.
Wanneer je handig met de soldeerbout bent zou je 2 lowpass filtertjes kunnen maken met 1 weerstand en 1 condensator tussen radio en pc.
Je zou ook eens kunnen kijken of het selecteren van een andere sample rate oplossing biedt. Ook een andere codec (met software low-pass filter) zou de oplossing kunnen bieden.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Als de radio niet verbonden is/af staat heb ik geen fluittoon.
Sample rate staat altijd op 44.100.
Op andere rates heb ik het ook :cry:
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Zie eens in deze link kijk daar bij band sper-filter.
Kan je misschien zelf maken indien je handig bent met een soldeerbout en dit dan mooi in een afgeschermd blikje onderbrengt.
(Zoals al eerder voorgesteld door Limburg
Vraagt wat handigheid.
Ofwel bestel je zo'n kant en klaar sper-filter.

Als voorbeeld hier een oud screenshot het moet dan wel andere waarde hebben zodat je storende signalen uitgefilterd worden.
(was een filter welke een audio kanaal weergeeft bij analoge mutiplex systemen, blauw nuttig signaal, groen werd het oproep signaal ondergebracht)

bke schreef:Omdat mijn andere pc niet veel meer doet!
Misschien beterkoop je andere PC in orde te brengen :think:
Afbeelding
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 mar 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Je kan niet de online stream opnemen?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Kan je eens die radio op mono zetten ipv stereo?
Mijn mening kan het de oscilator zijn van de FM tuner in je radio.
Wat als je die op middengolf zet op (AM) enkel voor test, wie zou daar nog willen van opnemen op (AM).
Afbeelding
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ok, enkele tests verder :

-Met een andere radio helpt ook niet, ook daar die fluittoon doorgeen de muziek.
-Radio in andere kamer gezet (wordt dus niet gestoord door monitor), helpt ook niet.
-Eens in mono opgenomen in Adobe Audition, op andere sample rates, ... helpt ook niet

@Blue-Sky: op mijn radio's heb ik enkel LW, MW en FM. Geen AM :cry:

ff langere sample geupload: http://users.skynet.be/bke/Topradio.mp3

Zou die lowpass filter echt nodig zijn? Want bij mijn andere pc werkt dat gewoon goed. 'k Heb vanmorgen de geluidskaart daaruit (Audigy 2) eens proberen in deze pc te steken, maar dat ging niet omdat deze kast iéts te klein is.

khsw, er is geen livestream van Topradio GEMINI, je zou denken, dat zijn toch dezelfde programma's als op de stream van www.topradio.be, maar nee, de woensdag na 20u is het regionale ontkoppeling, en juist dat wil ik opnemen.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb dit ooit ook gehad... bleek kapotte soundcard te zijn :-(

Werkte nog prima, behalve die toon bij het opnemen. Nieuw kaartje erin gestoken en probleem was opgelost.
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

't zal dat zijn denk ik ook, stom onboard :| Hoeveel kost een normaal gewoon (met 3 gaatjes, (mic, line-out en line-in) niets meer of niets minder) cheap geluidskaartje nog?

Bedankt voor de hulp allemaal!
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

10-15€ zou genoeg moeten zijn...
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Cool, kga morgen eens eentje gaan vragen in het computerwinkeltje. Het moet geen goeie zijn, want slechter dan het onboard dat ik nu gebruik zal het wel niet zijn :wink: En surround heb ik ook niet op deze pc.
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NickG schreef:10-15€ zou genoeg moeten zijn...


De Creative Labs Sound Blaster - Live 24-bit - PCI - Bulk is de goedkoopste die ik zo kan vinden en kost 35 euro (53 euro wanneer niet in bulk). Voor een ander misschien goedkoper duister merk zou ik toch niet meteen kiezen.

Trouwens mijn soundcard die kapot was, was ook een onboard. (gelukkig kon ik het ding nog disablen in de BIOS).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”