Elektrische tweede wagen - compact

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Diegene die mijn posts een beetje volgen, weten dat ik onlangs een Hyundai Ioniq 5 heb mogen afhalen en dat ik er helemaal gek van ben :-). Nu begin ik ook stilletjesaan uit te kijken naar een vervanger voor mijn vrouw haar VW Polo van 2009. Die wagen heeft nu 75.000 km, het is een typische tweede wagen die vooral kleine ritjes doet "rond de kerktoren".

Aangezien we in Brussel wonen en elektrische auto's daar de norm gaan worden, zou ik willen gaan voor een compacte elektrische wagen van om en bij de 25.000 euro. Alleen... ben ik niet zeker dat dat al echt bestaat :-).

Het is dus voor mijn vrouw die vaak met de twee kinderen (10 en 14) op stap is. Een vijfdeurs is wel gewenst.

Ik zat te kijken naar de Renault Twingo electric, die alles wel lijkt te hebben maar met een heel beperkte range (22 KW batterij) en geen snelladen. Niet echt future proof dus. De VW ID 2 lijkt ook te voldoen aan de verwachtingen, maar is verwacht ergens in 2025 :-(.

Hebben jullie ideeën? De tweede handsmarkt is zeker ook een optie, maar gezien de snelle evolutie in batterijen lijkt een nieuwe mij precies een betere optie.

Er is trouwens niet echt haast bij, dus "coming soon" is voor mij ook interessant.

@krisken lees je nog mee?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

BYD Dolphin ? Is net iets buiten budget (29k) maar mogelijk is er korting mogelijk of kan je toch stretchen ? Net zoals met je Koreaanse Hyundai zou ik vooral focussen op de opkomende aziatische merken zoals BYD, Zeekr, e.a. voor prijsbewuste EV's die waar voor je geld bieden. De 'duitsers' (of europeanen) moeten de komende 5-10j nog eerst hun R&D terugverdienen. VW zou ik zowiezo van wegblijven ... een ID3 is een enorm kale wagen, dus ik kan mij alleen maar inbeelden wat ze met de ID1/ID2 gaan doen om de kosten te drukken.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ik keek origineel ook naar een e-corsa, maar het is een enorm kale wagen. Compact wel.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Lynck & Co in huurformule? Iets meer dan €500/maand... Ik zie die dingen meer en meer in het straatbeeld.

Edit: "compacte stadswagen" vereiste uit het oog verloren..
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

Goztow schreef: 29 jul 2023, 13:57 Er is trouwens niet echt haast bij, dus "coming soon" is voor mij ook interessant.
Renault 5 electric coming 2024 (levering België 2025?).
Prijstag tussen de 20.000-28.000 € volgens laatste berichten (maar in real Belgian life eerder 25-28K?)
Vijfdeurs (maar ziet er door de verborgen achterhendels uit zoals de "originele" 5 driedeurs).
Range WLTP rond de 400 km (verschillende batterijpackx 40-60 kWh maar betekent ook oplopende prijs) maar lijkt voor rond de kerktoren ruim voldoende range.
En uiteraard een stadsauto qua omvang.

Staat hier ook op de shortlist voor de versie met grootste accupack en indien effectief leverbaar voor februari 2025.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Eventueel ook eens kijken naar Renault Zoe?
In vergelijking met Twingo toch een volwassenere stadswagen.
Beide gebruik ik vaak als deelwagens waarbij er ook wel eens korte stukken autosnelweg zitten. De Zoe is dan toch dag en nacht verschil kwa comfort, geluidsisolatie etc
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ivob
Elite Poster
Elite Poster

joriz schreef: 29 jul 2023, 20:37 Eventueel ook eens kijken naar Renault Zoe?
Deze gaat uit productie.
Ook niet vergeten dat deze niet al te best scoorde op de veiligheidstest.
Zit nieuw ook ruim boven budget van 25.000 €.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Renault Zoë wordt in ieder geval veel gebruikt als elektrische deelauto (Partago, GreenMobility, ShareMobility). Ik rij er wel graag mee.
Als je in Brussel eens een testrit wil doen: meld je aan bij https://www.greenmobility.com/be/ met uitnodigingscode xm3Rjdc0 en je krijgt een half uur gratis credit.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Een tweedehandse Zoë is zeker een mogelijkheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 4 keer

SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Mijn Facebook wordt momenteel gespamd door reclame voor de Smart electric. Vanaf 25k. Helaas is dat maar voor 2 personen en dat is naar mijn bescheiden mening duur in vergelijking met een BYD Dolphin... Als ik zelf op dit moment moest kiezen, tot spijt van alle gekende merken, zou het deze BYD zijn. Ik wil zelf een compacte wagen, geen SUV of berline en zo goed als geen enkel merk levert nog/reed compacte wagens. :(

Helaas heb je hier dan weer: waar zijn er garages voor een onderhoud?

Ik zou zelf echter nog een jaartje of 2 de kat uit de boom kijken, momenteel zijn er nieuwe batterijen in de maak die goedkoper zullen zijn maar nog niet in massaproductie zijn dus, het kan snel veranderen.

Tesla zou binnenkort ook weer met een prijsverlaging kunnen komen dus als dat dan weer andere merken ook wat in prijs kan laten dalen.... Wie weet? :)

Ik ga straks een testritje doen met een Honda NT1100 en daar is zelfs de vanaf prijs al 15.000 euro, voor een freaking motorfiets! Of een Zero elektrische motorfiets vanaf 20.000!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

SPR schreef: 30 jul 2023, 10:19 Ik ga straks een testritje doen met een Honda NT1100 en daar is zelfs de vanaf prijs al 15.000 euro, voor een freaking motorfiets! Of een Zero elektrische motorfiets vanaf 20.000!
Een ietwat uitgeruste motorfiets met verbrandingsmotor is, zeker in vergelijking met een auto, ook niet van de goedkoopste. Kan je, afhankelijk van wat je wil, ook al snel boven de 20.000 € zitten.
Een elektrische motorfiets is goed voor WW-verkeer maar in dat geval idd belachelijk duur.
Voor ander gebruik is een elektrische motorfiets nog altijd niet echt geschikt. Veel te weinig range en veel te lange laadtijden om verder te kunnen.
Voor WW-verkeer kan je, afhankelijk van je woonplaats tot het werk en de mogelijkheden daar, dan beter een Chinese e-bike kopen en de batterijunit hier een upgrade geven. Dan ben je voor een 2000 € gesteld en heb je ook een range van 100-150 km. :-D
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ging Tesla ook niet met een stadswagen komen voor 25.000 dollar? Was dat niet iets voor eind dit jaar of begin volgend jaar?
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Je moet dan natuurlijk nog wel de levertijd erbij tellen. En Musk zijn data van aankondigingen zijn meestal wel met een zak zout te nemen :-).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ja, met model 3 was dit zeker zo. De huidige leveringstijden zijn 1 maand voor de meeste modellen nu.

Maar ja met een nieuw model... Het moet eerst effectief nog uitkomen, maar mogelijks het wachten waard? ;)

Want zo lang je huidige wagen rijdt, zou ik er momenteel mee blijven rijden. Die brengt het meeste op door zo lang mogelijk ermee te blijven rijden. Voor mij blijft het een slecht moment om te wisselen op dit ogenblik.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”