Starten met elektrisch rijden (in Brussel)

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn Hyundai Ioniq 5 is vandaag geleverd! Waardoor ik vandaag leer hoe het is om elektrisch te rijden. Mijn vorige was namelijk een benzinewagen.

Dus leer ik nu hoe het is om elektrisch te rijden, in Brussel. En die ervaring deel ik graag :-).

De auto was geleverd met 50 % lading. Ik heb er uiteraard een ritje mee gemaakt en dus met 40 % thuis gekomen. Mijn zoekwerkje van vandaag was hoe de publieke laadpalen werken. Want mijn thuis laadpaal is er nog niet :-(. Op https://electrify.brussels/en/where-to-charge kon ik zien waar alle laadpalen in mijn buurt staan. Ik wist wel al dat er eentje staat quasi vlak voor mijn deur :-D. Maar bleek dus dat die slechts 7 kW levert en dus redelijk traag is. Er is er wel eentje 300 meter verder met 22 kW. Maar daar stonden al auto's bij (tjah, die weten dat ook hé).

Je moet rekenen dat als je batterij 77 kW is, je aan een laadpaal die 7 kW levert, deze op 11 uur volledig is opgeladen.

Toen ik aan de laadpaal stond even gekeken hoe ik kon opladen. ik wacht namelijk ook nog op de laadkaart van Total van mijn werkgever. Dat is wat je krijgt als je de eerste bent die een elektrische auto heeft in de vloot ;-). Er staat een QR code op de laadpaal die je brengt op een website "spot2charge" waar je ofwel kunt inloggen, ofwel als gast verder kan. Ik heb gekozen om als gast verder te gaan, aangezien dit een tijdelijke oplossing is. Dan moest ik mijn gegevens ingeven (naam, factuuradres, ...) en mijn mastercard gegevens. So far so good, en dan... vraagt hij om met een digipass te bevesigen! Itsme of payconiq werd niet voorgesteld :(. Gelukkig stond ik bijna voor mijn deur, dus die digipass gaan halen en klaar was kees. De laadsite reserveert dan 100 € op je kredietkaart, die later zal afgerekend worden tov het echt saldo.

Het groen lichtje op de laadpaal werd toen lichtblauw, wat betekent dat ik kan starten met opladen. Dan de laadstekker in de paal en in mijn auto en klaar is kees.

Per mail kreeg ik een viercijferige code waarmee ik de oplaadsessie kan volgen op de website van spot2charge. Werkt heel correct. Ook de prijs kan ik er zien, het is ongeveer 0,50 € per kW + BTW. Geen idee of dat veel of weinig is.

De auto gaf aan dat hij op 7 uur vol zou zijn. Slik. Maar volledig opladen is toch niet echt nodig. Ik ga voor 80 à 90 % :-). En volgende keer ga ik eens langs de 3 andere laadpalen, die sneler laden, in de buurt.

Andere kleine tips:
- ik heb de blue link app op mijn GSM gezet, deze blijft in contact met mijn Hyundai en geeft allerlei status updates + laat toe om vanop afstand van alles te regelen. Ventillatie aanzetten, deuren open of dicht doen, een laadplafond instellen, opwarmen plannen, en nog veel meer. Werkt voorlopig heel correct.
- ik heb in deze app ingesteld dat hij op AC (traaglader) tot max 90 % laadt en op DC (snellader) tot maximum 80 %

Ik ga nog wel wat met de instellingen "spelen" de komende dagen, alsook google drive uitproberen. Ben benieuwd :-). Tot nu toe heel tevreden van de overstap, het is een indrukwekkende auto en rij-ervaring. Komende van een BMW 2 zeker een upgrade.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Je gaat blij zijn als je de thuislader hebt. Dan gewoon 's nachts opladen en je hebt er geen omkijken meer naar.

0.50 EUR/kWh is niet slecht, ook niet het meest voordelige. 0.40-0.45 EUR/kWh is het beste dat ik momenteel vind. Je kan ook behoorlijk duurder vinden dan 0.50 EUR/kWh.
Goztow schreef: 18 jul 2023, 21:55 So far so good, en dan... vraagt hij om met een digipass te bevesigen!
"Hij" vraagt dat niet, uw bank vraagt dat. "Hij" moet enkel een PSD2 autorisatie krijgen omdat de Europese wetgeving dat voorschrijft, en vraagt uw bank om dit te doen. Uw bank heeft blijkbaar enkel (de verouderde) Digipass daarvoor als optie.

Hopelijk zullen de banken zaken als Touch ID/Face ID snel mogelijk maken hiervoor, maar zoals we weten zijn onze banken niet de snelste om mee te evolueren. Als uw bank zijn PSD2 processen op punt heeft is er wel een kans dat je in de toekomst niet elke keer opnieuw een authenticatie zal moeten doen voor deze provider (banken mogen de 2FA skippen als de kans op fraude quasi nihil is, zoals bij een regelmatig terugkerende transactie bij dezelfde handelaar).
Goztow schreef: 18 jul 2023, 21:55Komende van een BMW 2 zeker een upgrade.
Idd, kan ik wel geloven. Je zal niet meer terug willen naar de oude verbrandingswagens. Geniet ervan.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik vond het opmerkelijk dat ik de auto niet meer kon openen met de sleutel omdat ik hem met de app had gesloten. Ik kon hem enkel met de app terug openen.

Heeft iemand tips voor iets om de sleutel in te steken om tegen diefstal te beveiligen gezien het keyless entry is?
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Zit er standaard geen extra security op de nieuwe auto's vanaf 2021?

Ik weet dat Skoda de veiligheid opkrikt:
Om te voorkomen dat autodieven het signaal van de autosleutel onderscheppen en het KESSY-systeem ‘foppen’, gaf ŠKODA de sleutel een bewegingssensor. Als hij een paar minuten stil aan een haakje naast de voordeur hangt, of in een bakje ligt, wordt het radiosignaal automatisch uitgeschakeld. Zodra je de sleutel verplaatst, wordt het signaal weer geactiveerd.
https://www.skoda.nl/nieuws/zo-werkt-ke ... van-skoda/
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Goztow schreef: 19 jul 2023, 07:33 Ik vond het opmerkelijk dat ik de auto niet meer kon openen met de sleutel omdat ik hem met de app had gesloten. Ik kon hem enkel met de app terug openen.

Heeft iemand tips voor iets om de sleutel in te steken om tegen diefstal te beveiligen gezien het keyless entry is?
Wat dan als de batterij van GSM leeg is?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Goztow schreef: 18 jul 2023, 21:55 Je moet rekenen dat als je batterij 77 kW is, je aan een laadpaal die 7 kW levert, deze op 11 uur volledig is opgeladen.
Dat is uiteraard niet correct.
Een EV laadt nu eenmaal niet lineair op van 0 tot 100% maar in een curve.
Wanneer men snel wil laden laadt men meestal maar op tot een 80%. Niet omdat opladen tot 100% schadelijk is voor de batterij (dat is het niet wanneer men een EV niet langdurig stil laat staan bij een 100% opgeladen accu) maar omdat (bij sommige EV's) laden van 80-85% tot 100% soms evenveel tijd in beslag neemt dan laden van 10 tot 80%.
In de praktijk zal je uiteraard ook (hopelijk) maar zelden moeten opladen van 0 naar 100% maar meestal ergens in een oplaadrange tussen 20-80% verkeren.

Wanneer je wat uitkijkt met een variabel/vast energiecontract is thuisladen ook gevoelig goedkoper dan laden aan een openbare laadpaal, laat staan een een duurdere DC snellaadpaal.
Indien je een digitale meter hebt kan je ook overwegen om (gratis) een tweede digitale meter te laten plaatsen waarop je de laadpaal aansluit. Op die digitale meter kan je dan een afzonderlijk dynamisch energiecontract afsluiten waarop je kan laden op de goedkoopste of goedkopere uren. Uiteraard alleen maar lonend wanneer je thuis veel kWh kan/gaat laden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Goztow schreef: Heeft iemand tips voor iets om de sleutel in te steken om tegen diefstal te beveiligen gezien het keyless entry is?
Een metalen bakje gebruiken (met deksel) om de sleutel in te bewaren?

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

ivob schreef: 19 jul 2023, 09:27
Goztow schreef: 18 jul 2023, 21:55 Je moet rekenen dat als je batterij 77 kW is, je aan een laadpaal die 7 kW levert, deze op 11 uur volledig is opgeladen.
Dat is uiteraard niet correct.
Een EV laadt nu eenmaal niet lineair op van 0 tot 100% maar in een curve.
Dat klopt voor snel DC laden, maar op AC is dit absoluut niet van toepassing. Aan 11kW zal er heel misschien de laatste 2% geknepen worden maar daarvoor zeker niet.

@Goztow Als je de auto laat staan is laden tot 100% sowieso niet aangeraden.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ik rij nu 6 weken rond met mijn Tesla en heb nu 4000+ km op de teller. Qua rijcomfort wil ik echt niet meer terug. Wel moet je serieus wennen om het gaspedaal niet bruusk te gebruiken of je passagiers zullen het zeker voelen (wagenziek doel ik dan op). Maar die tractie wanneer het nodig is (bv invoegen op autosnelweg), is pure luxe.

Qua opladen: ik heb, op 2x gratis laden bij Lidl na, altijd thuis in het stopcontact. Dus zelfs met al die km's heb ik nog nooit aan een openbare laadpaal moeten hangen, zelfs niet een Supercharger. In theorie zou ik 533 km moeten halen, in praktijk zal ik 480 km halen als airco op staat. Dat is op zich enorm goed. De airco heeft weinig invloed, heb ik al gemerkt, omdat dit een warmtepomp is.

Als je openbaar kan laden aan 0,50€/kWh dan is dat al een redelijk mooie prijs. Als ik op Chargemap kijk wat openbaar laden kost, dan kan dit serieus oplopen!

Wel ga ik zeker ook kijken voor een laadpaal thuis. Ik denk dat het vooral in de winter nuttig is (hoger verbruik voor bv batterij op temperatuur te houden en dus minder capaciteit om te laden) en eerlijk ook voor het gemak. Ok, laden in stopcontact is wel leuk om die kost te besparen, maar enorm handig en proper vind ik het zelf nu ook weer niet.

Ik laad zelf volgens wat Tesla zegt: 90% voor dagelijks gebruik. Er zijn al wagens (zoals de achteraangedreven Tesla's) die steeds naar 100% mogen geladen worden. Zal op termijn sowieso wel standaard worden, denk ik.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Zorba schreef: 19 jul 2023, 10:07 Dat klopt voor snel DC laden, maar op AC is dit absoluut niet van toepassing. Aan 11kW zal er heel misschien de laatste 2% geknepen worden maar daarvoor zeker niet.
Dan zullen de honderden EV's, van uiteenlopende merken, welke hier in het bedrijf aan de laadpalen staan waarschijnlijk een uitzondering op die regel vormen.

Toegevoegd na 6 minuten 19 seconden:
Vaganzza schreef: 19 jul 2023, 10:30 Ik laad zelf volgens wat Tesla zegt: 90% voor dagelijks gebruik. Er zijn al wagens (zoals de achteraangedreven Tesla's) die steeds naar 100% mogen geladen worden. Zal op termijn sowieso wel standaard worden, denk ik.
Ook "oudere" BEV's kan je zonder probleem tot 100% opladen.
En de 100% die je op de GOM ziet is in het merendeel van de EV's de netto bruikbare capaciteit en niet de bruto capaciteit. In de meeste EV's zit al een reserven min. en max. ingebouwd die je als gebruiker niet kan aanspreken.
Wat je wel beter niet doet is de Soc onder de 10% laten zakken of boven de 90% laden en dan de EV een week niet gebruiken. Dat is op termijn schadelijker dan telkens tot 100% laden en de dag erop ermee wegrijden.

Hier hangt de BEV bij thuiskomst tot vertrek sowieso altijd aan de laadstekker om max. gebruik te maken van zonneladen (vanaf 1,4 kW overproductie start het laden) en staat er geen max. laaddrempel ingesteld. En dat heeft na 60.000 km nog niet geleid tot een waarneembare daling van de range.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Kleine update, ik laad vandaag op aan een andere laadpaal, die 200 meter verder van mijn huis staat, en deze is blijkbaar van een andere provider. Wel exact dezelfde "hardware" maar de leverancier die erachter zit is dus anders. Ook hier QR code scannen, ik word naar een andere website geleid dan de vorige waar ik ook met kredietkaart kan betalen. Dit keer geen nood aan bevestiging via digipass. De laadsnelheid is ook 7 KW maar de kost is slechts 0,38 € per KWH (+ BTW neem ik aan). Dus een gans stuk goedkoper dan de eerste laadbeurt.

Ik had dit kunnen weten door te checken op https://electrify.brussels/nl/faq waar duidelijk staat dat:
Momenteel hanteren de beide laadstationoperatoren de volgende tarieven:

TotalEnergies: 0,64 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,37 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.

Let wel: u moet bij dit bedrag nog de eventuele meerkosten van uw MSP rekenen.

Als u geen overeenkomst met een MSP hebt en u met uw smartphone de QR-code op de laadpaal scant, gelden de volgende tarieven:

TotalEnergies: 0,64 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 10 kWh per laadbeurt.
EnergyDrive: 0,37 €/kWh (ter informatie), met een minimum van 5 kWh per laadbeurt.

Bij een gemiddeld verbruik van 15 kW per 100 kilometer betaalt u dus € 5,55 bij EnergyDrive en € 9,6 bij TotalEnergies, boven op de eventuele kosten van uw MSP (leverancier).
Dus weet ik nu ook dat ik total opladers mogelijks ga vermijden, in de mate van het mogelijke. In de mate van het mogelijke omdat ik naturlijk binnenkort een total laadkaart krijg en ik niet weet of die ook compatibel zijn met EnergyDrive. Ik heb zo'n vermoeden dat dit niet het geval zal zijn... Ik vermoed ook dat energydrive buiten Brussel minder gemakkelijk aanwezig zal zijn dan Total, die langs de snelwegen via stations heeft. Dus mogelijks moet ik de werkgever erop wijzen dat ik best twee laadkaarten zou krijgen :-).

Ondertussen ben ik er ook al achter gekomen dat er geen snelle opladers in de onmiddellijke buurt bij mij zijn. Op https://electrify.brussels/nl/waar-opladen kan je namelijk "snel of super snel" aantikken en dan gaat het aantal laadpalen heel snel in aantal naar beneden. Voor mij op zich ook geen probleem, maar wel goed om te weten...

Over de Ioniq 5: wat een super technologie is dat, zeg... Gisteren een langere rit gedaan, en echt heel aangenaam om mee te rijden. De rijhulpfuncties zijn ook heel effectief. Adaptive cruise control, gepaard met lane keep assist en automatisch wisselen van rijstrook. Ik ben echt onder de indruk!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 22 jul 2023, 11:27 Ik vermoed ook dat energydrive buiten Brussel minder gemakkelijk aanwezig zal zijn dan Total, die langs de snelwegen via stations heeft. Dus mogelijks moet ik de werkgever erop wijzen dat ik best twee laadkaarten zou krijgen :-).
Twee laadkaarten werd hier na enkele jaren ook een noodzaak.
De eerste jaren werkte de Total laadkaart op zowat elk laadstation.
Maar de laatste tijd waren er met de Total laadkaart meer en meer problemen (o.a. bij de laadpalen van BlueCorner die meer niet dan welk werkten). Oplossing was dan ook een extra "witte" laadkaart van de werkgever die gebruikt mag worden wanneer de standaard Total kaart het niet doet. De "witte" kaart werkt tot nu toe op iedere openbare laadpaal.
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

https://electrify.brussels/nl/waar-opladen is blijkbaar toch niet zeer accuraat of up to date.
  • Nieuwe laadpalen bij mij in de buurt staan er (nog) niet op vermeld.
  • Laadpalen op private bedrijfsparkings staan er wel op hoewel die dus niet bereikbaar zijn voor het publiek. (bijvoorbeeld laadpalen op de parking van de VRT - ze noemen dat semi publiek maar de gewone burger kan daar niet bij)
Laatst gewijzigd door R2D2 22 jul 2023, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

@ivob met welke laadpalen werken ze volgens jouw ervaring wel correct? En is energydrive erbij?
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voor zover ik weet nog nooit een laadpaal van energydrive tegengekomen (je kan op een destiny charger niet altijd zien wie de beheerder is).
Met uitzondering van Blue Corner werkt het meestal op de andere laadpalen wel en dat zijn er doorgaans van Allego en in mindere mate van EV Box en EV Point.
Op de snelladers van Fastnet in binnen- en buitenland werkt het ook altijd.
Op de destiny AC laders van Tesla ook.
Met andere snellaadpunten nauwelijks ervaring. Het overgrote deel van het opladen gebeurt hier op de thuisoplaadpunten (op 2 locaties waarvan eentje P&C en de andere via de Total bedrijfslaadkaart) of op de bedrijfsparking (waar de Total bedrijfskaart soms ook dienst weigert).
Het is dus eerder een loterij waar en wanneer je welke kaart het best gebruikt.
Sol Invictus!
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Ik heb een Shell laadkaart (mee met Network Fuel Card) via Leaseplan (en werkgever) deze werkt bijna overal in België, in het buitenland daarentegen 1/2e tijd geluk in NL en FR.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Voor mij 3 onmisbare apps:
- Chargefinder voor het zoeken en checken van de status van laadpalen
- Chargeprice om de prijs van laadsessies te vergelijken (en soms 3x duurder/goedkoper afhankelijk van de laadkaart. Al enorm veel geld mee uitgespaard).
- ABRP om een route uit te stippelen en de laadpunten te selecteren.

Laden AC -> 100%, laden DC -> 80%.

Toegevoegd na 1 minuut 24 seconden:
Goztow schreef: 18 jul 2023, 21:55 Er is er wel eentje 300 meter verder met 22 kW. Maar daar stonden al auto's bij (tjah, die weten dat ook hé).
Jouw wagen laadt maximaal aan 11kW. Als je sneller wil laden moet je een DC laadpaal zoeken.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 87 keer
Provider

liber! schreef: 22 jul 2023, 16:14 Ik heb een Shell laadkaart (mee met Network Fuel Card) via Leaseplan (en werkgever) deze werkt bijna overal in België, in het buitenland daarentegen 1/2e tijd geluk in NL en FR.
Bedoel je de Shell Recharge kaart? Interessant om te horen van een gebruiker, want https://laadpastop10.nl/ zet die kaart op de derde plek. Ik was mijn werkgever daarom naar die kaart aan het pushen... Hier, net als de OP, eerste EV in ons vlootje én werk in BXL, woon er net buiten.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

@serialchiller kaart nog eens bekeken er staat enkel LeasePlan en Network Fuel Card op. De App is die van Shell Recharge.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik kreeg net mijn total herlaadkaart. Samen met de "my card" app van TotalEnergies is het heel duidelijk welke laadpalen ik kan gebruiken. De laadplen van beide Brusselse providers (total en energydrive) staan in de app, dus dat is goed nieuws! Energydrive is met de total herlaadkaart 10 % duurder dan de energydrive prijs. Dus waarschijnlijk ga ik mijn werkgever voorstellen om een energydrive kaart extra te bestellen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ben je er zeker van dat je werkgever de kost betaalt die de laadpaal beheerder omschrijft?
Normaal sluiten werkgevers een globaal contract af voor al hun werknemers (net zoals met een tankkaart) zodat ze een gunstiger tarief krijgen bij gebruik van die kaart dan het normale openbare tarief.
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

We gaan het zien. Ik ben de eerste elektrische chauffeur bij ons. En ik volg alles financieel ook op.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 02 aug 2023, 00:38 We gaan het zien. Ik ben de eerste elektrische chauffeur bij ons. En ik volg alles financieel ook op.
Waarschijnlijk dan een klein bedrijf met slechts enkele werknemers?
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Inderdaad.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Vandaag voor het eerst snelladen in de buurt van Aarlen. Ik stond hier in Messancy bij ionity.

De total kaart werkte natuurlijk niet. Ik vraag me f waar dat onding wel werkt. Dan maar de ionity app geïnstalleerd en daar kon ik mijn Mastercard eenvoudig linken. De app is heel intuïtief en het is dus snel gelukt. Duurde wel een ganse minuut of zo alvorens de bevestiging kwam dat ik aangesloten was. Even zweten toch.

Nu zag ik dat er bij mijn wagen een eneco laadpas zit die ik kan activeren en die zou werken bij alle laadpalen in België en Nederland. Ik ga die eens activeren en zien wat dat geeft.
Bijlagen
Screenshot_2023-10-31-16-59-59-14_b64c14ca49cc0622bd5d1880f5067062.jpg
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef: 31 okt 2023, 17:06 De total kaart werkte natuurlijk niet. Ik vraag me f waar dat monding wel werkt.
Ik gebruik al ruim vier jaar een laadkaart van TE en dat werkt bijna overal in de EU.
In België werkt het op sommige plaatsen inderdaad niet (in het buitenland nog nooit een fail gehad). En daar is geen lijn in te trekken (alhoewel de palen van BlueCorner meer niet dan wel werken maar ook weer niet altijd wel).
Vandaar één extra back up laadkaart die wel altijd werkt (maar bij voorkeur alleen gebruikt wordt als TE niet werkt want duurder voor de werkgever).
Sol Invictus!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Zelfs op de Total oplaadpalen langs de Brusselse straten werkt de kaart regelmatig niet. Dan moet ik via de app de paal activeren. Bij een paal van EnergyDrive werkt de kaart wel maar heeft Total de functie om ze via de app te activeren er met de laatste update uitgehaald. De nieuwere EnergyDrive palen daar doet de kaart niks op en ook de app werkt er niet mee. Mijn ervaring met Total kaart is waardeloos slecht tot nu toe. Leuk te horen dat het bij jou beter is.

Bij ionity herkende hij zelfs niet dat er een kaart werd bij de lezer gehouden met de Total kaart.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Is de uitleesfunctie van je kaart nog wel in orde?
Hier is de TE kaart ook al eens vervangen geweest om die reden.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

De meeste EV rijders blijven volgens mij in de range van 20-80%... da's dus 46.2 van je 77 kWh.

Aan 7 kWh is deze marge dus geladen aan ongeveer 6.5u... perfect mogelijk op een nacht (zelfs als je laat thuiskomt en vroeg moet vertrekken).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

R2D2 schreef: 22 jul 2023, 12:03 https://electrify.brussels/nl/waar-opladen is blijkbaar toch niet zeer accuraat of up to date.
  • Nieuwe laadpalen bij mij in de buurt staan er (nog) niet op vermeld.
Die 2 laadpalen waarover ik het 4 maanden geleden had werken nog altijd niet.
De ene is van EnergyDrive. Geen QR-code aanwezig en als je belt naar het 0800 nummer bevestigen ze inderdaad dat die paal nog altijd niet werkt.
Ik heb intussen ook al gemaild naar EnergyDrive met de vraag wanneer die paal gaat werken maar ze vonden het niet nodig om te antwoorden.
De andere is gelabeld "Made by Ecotap" maar dat is waarschijnlijk de fabrikant. Verder geen uitbater vermeld.

Ik heb nu 2 weken mijn EV en vind de versnippering van laadpassen en palen en vooral van de tarieven zeer verwarrend. Omdat ik niet thuis kan laden zoek ik dus naar een laadpas zonder te veel vaste kost en meerprijs.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Ik heb hier als backup de chargemap pass, is gratis in gebruik, dus geen abonnement en ondersteunt redelijk wat laadpalen. Zelf wel nog niet gebruikt vermits ik een laadpas van Luminus heb en die andere dus als backup dient.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 87 keer
Provider

De Chargemap-pass al gebruikt intussen ? Ervaringen te delen?
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb zelf ondertussen de EnergyDrive kaart en in Brussel is dit perfect. We hebben de chargemap kaart als reserve maar nog nooit gebruikt.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Kleine update: ik gebruik nu al een jaar de publieke laadpalen nabij onze Brusselse woonst. Dit verloopt heel vlot. Ik heb er een 8-tal op wandelafstand (5 minuten wandelen max). Wat me wel is opgevallen: de prijzen verschillen naagelang de locatie en de provider (energydrive is goedkoper dan total) tussen de 0,29 € / KWH en de 0,69 € per KWH. Dit kan je op voorhand zien in de app van je laadkaart. Voorlopig nog geen kosten perm inut, al verwacht ik dat dat vroeg of laat zal toegevoegd worden.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer

Dat de kost per minuut er zal komen, zou me niet verbazen. Energydrive was enkele maanden geleden niet echt tevreden want gemeenten wilden een tax per stekker introduceren wegens het missen van parkeergeld. Ze willen de prijs zo laag mogelijk houden. TE heeft daarentegen geen problemen om de extra kost door te rekenen. Brusselse gemeenten zijn wat kortzichtig vind ik….

https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... ntaks-2024
Laatst gewijzigd door bvhalst 19 aug 2024, 07:30, in totaal 1 gewijzigd.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik dacht altijd dat je bij openbare laadpalen ook nog het parkeertarief van de zone moest betalen via de conventionele manier. In Brussel heb ik er allesinds geen ervaring mee, aangezien ik binnen Brussel alles met het OV doe, en enkel mijn auto uit de Interparking haal wanneer ik verder ga. En die Interparking geraak ik gewoon niet binnen op de belofte dat ik er zal laden.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Bij het in de straat laden is er geen parkeertarief in Brussel. Maar als je er staat zonder te laden, dan kan je een retributie moeten betalen.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Waarom beginnen ze dan niet gewoon met parkeergeld vragen aan iedereen? Dan worden de regels iets minder ingewikkeld in plaats van meer ingewikkeld. Nu worden ze zelf nog iets oneerlijker, want als er later een auto gaat staan zonder te laden, moet er zowel parkeergeld EN belasting betaald worden. Als er nagedacht is over de nieuwe regel, is het echt alleen met winstmaximalisatie in gedachte.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”