Ik merk dat het wifisignaal soms hapert in bepaalde ruimtes. Ik dacht daarom om een access point te plaatsen.
Er zijn 2 netwerkaansluitingen (bedraad) in de ruimte maar die zijn al beiden gebruikt.
Ik dacht dus aan een soort switch met een paar netwerkpoorten en daar dan het access point op aan te sluiten. Die dingen zijn helaas soms vrij groot.
In de Fnac zag ik toevallig ook wat kleinere toestellen die meer als een verbinding via het stroomnet werken maar waar soms ook netwerkaansluitingen op zitten. Die zijn uiteraard handiger want snel in en uit een stopcontact te pluggen en je kan ze dus ook sneller op andere plaatsen gebruiken, bijvoorbeeld op terras.
Bij de accesspoints viel me ook op dat velen geen stroomadapter hebben. Stroom gaat via de netwerkkabel maar soms heb je nog extra brol nodig om dat dan weer te laten werken wat het weer ingewikkelder maakt.
Heeft iemand tips voor een oplossing die eenvoudig en niet te duur is voor deze usecase?
Ik heb al een Powerline set van TP-link AV500 maar ik dacht dat een AP een beter resultaat zou kunnen geven.
Access point advies
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Een Unifi AC Pro heeft 2 aansluitingen: 1 inkomend en 1 uitgaand.
Zo kan je de AP bedraad aansluiten en toch het "volgende" apparaat ook van bedraad internet voorzien.
De unifiy controller hoef je niet constant "aan" te hebben, enkel voor de setup. Steek dat in een Docker ofzo en klaar. Ikzelf heb het wel 24/7 op een RPI.
PLC kan ook, maar de snelheden daarvan zijn wisselvallig.
Op een 2000Mbps kit haalde ik 300-450Mbps, aangezien ik een Gbps verbinding wilde naar mijn NAS, voldeed dat niet.
Zo kan je de AP bedraad aansluiten en toch het "volgende" apparaat ook van bedraad internet voorzien.
De unifiy controller hoef je niet constant "aan" te hebben, enkel voor de setup. Steek dat in een Docker ofzo en klaar. Ikzelf heb het wel 24/7 op een RPI.
PLC kan ook, maar de snelheden daarvan zijn wisselvallig.
Op een 2000Mbps kit haalde ik 300-450Mbps, aangezien ik een Gbps verbinding wilde naar mijn NAS, voldeed dat niet.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 52 keer
Inderdaad een UAP Pro, die heeft 1 PoE input en 1 normale output, waardoor je dus je volgend device eraan kunt hangen achter de AP.
Een andere mogelijkheid is bv https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/categ ... s/usw-flex
Die switch is klein, kan je voeden met PoE (dus geen adapter/extra kabel nodig) en geeft zelf ook PoE output voor uw AP.
Een andere mogelijkheid is bv https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/categ ... s/usw-flex
Die switch is klein, kan je voeden met PoE (dus geen adapter/extra kabel nodig) en geeft zelf ook PoE output voor uw AP.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
Ik heb deze al meer dan 5 jaar in gebruik
TP-Link EAP245 v3
Die heeft zoals de bovenvermelde Unifi ook een ethernet ingang + 2e voor dan device via ethernet aan te sluiten.
In de doos zit POE voeding om aan te sluiten op netvoeding.
Maar die heb ikzelf niet in gebruik omdat ik POE+ Switch in gebruik heb
TP-Link EAP245 v3
Die heeft zoals de bovenvermelde Unifi ook een ethernet ingang + 2e voor dan device via ethernet aan te sluiten.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Bij die Unifi's moet je wel opletten: die 2e poort zit in een hub-config met de eerste. Dus alle traffiek die op de 1e poort toekomt (evt met VLAN's/...) komt ook op de 2e, je kan ze niet afzonderlijk instellen.
Afhankelijk van je usecase kan dat een probleem zijn.
PoE wordt ook niet doorgegeven op de 2e poort.
Afhankelijk van je usecase kan dat een probleem zijn.
PoE wordt ook niet doorgegeven op de 2e poort.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Een TP-Link EAP615-Wall (802.11ax, of EAP235-Wall als je het 802.11ac-broertje wil) heeft ook PoE en nog drie extra aansluitingen voor clients (of doorlussen van je netwerk als je wil). Is wel wandmontage.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Dat ziet er wel uit wat ik nodig heb en meer, vooral omdat er de stekker/adapter bij zit voor aansluiting op stroom.TheCeet schreef: 14 jul 2023, 12:58 Ik heb deze al meer dan 5 jaar in gebruik
TP-Link EAP245 v3
Anders heb ik iets nodig als dit: Ubiquiti Passieve Injector POE-48-24W-G
Aan de ene kant de bestaande netwerkkabel in en een tweede netwerkkabel wordt dan POE als ik het goed begrijp.
De ubiquiti AP's kosten ook al wat meer dan de TP-link.
Mijn hoop is om het op één plaats te installeren op bovenverdieping zodat ik daar overal bereik heb maar ook op terras. Het terras bedien ik nu met de AV500 als we er zitten en dient vooral om tablet wifi te geven en muziek te streamen.
De AV500 vormt een ander wifinetwerk en dat is vervelend want je moet telkens switchen, ook dat zou ik via 1 AP oplossen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
AFAIK is een PoE adapter inbegrepen als je een verpakking van 1 unit nieuw koopt van die Ubiquiti AP. Er is ook een verpakking van 5 waar er dan geen adapters inzitten omdat een PoE switch dan verondersteld wordt.Dizzy schreef: 14 jul 2023, 14:30 Dat ziet er wel uit wat ik nodig heb en meer, vooral omdat er de stekker/adapter bij zit voor aansluiting op stroom.
Anders heb ik iets nodig als dit: Ubiquiti Passieve Injector POE-48-24W-G
Aan de ene kant de bestaande netwerkkabel in en een tweede netwerkkabel wordt dan POE als ik het goed begrijp.
Bij tweedehands moet je idd opletten dat die ook meegeleverd wordt, sommigen durven de PoE adapter wel eens voor zich te houden omdat die ook voor andere zaken gebruikt kan worden (of apart verkocht kan worden).
Staat qua kwaliteit ook een stapje hoger dan TP-Link (alhoewel beiden ook niet de top zijn), en je hebt meer configuratieopties.
Als het voor gewoon thuisgebruik is, zonder speciale configuraties, zal TP-Link wel volstaan.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Bij de lite-serie is de adapter helaas al niet inbegrepen. De TP-link lijkt me voldoende voor het gebruik dat ik voorzie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.