kloksnelheid laptop packard bell easynote e1260

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Goedemorgen,

Ik heb een eigenaardig probleempje met de kloksnelheid van mijn laptop

Wanneer ik een kijkje ga nemen in mijn eigenschappen van 'mijn computer' dan krijg ik de ene keer een kloksnelheid van 663 Mhz en een andere keer een snelheid van 1,99 Ghz.

Weet iemand van jullie hoe dit komt en hoe ik dat zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt

detail laptop: AMD Athlon XP-M 2600+ \ 1,99 Ghz, 224 Mb ram \ 30 GB HDD \ dvd-schrijver

Lizard King
chant Hare Krishna and be happy
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Dit is normaal, het kom door een powersafe optie, als je je processor weinig gebruikt schakelt deze terug naar een lagere kloksnelheid om zo minder stroom te gebruiken en dus langer op batterij te kunnen werken.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

of het kan zijn dat je laptop zo is ingesteld dat als hij op batterij werkt op een lagere frequentie gaat werken om batterij te sparen.

Dit kwam vroeger nogal voor, maar zoals onze sensei al zei: tegenwoordig gebruiken moderne laptops enkel hun volledige CPU snelheid als het echt nodig is!
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

NickG schreef:of het kan zijn dat je laptop zo is ingesteld dat als hij op batterij werkt op een lagere frequentie gaat werken om batterij te sparen.

Dit kwam vroeger nogal voor, maar zoals onze sensei al zei: tegenwoordig gebruiken moderne laptops enkel hun volledige CPU snelheid als het echt nodig is!


NickG, SeNsEi Ze0n bedankt voor jullie snelle reactie, nu weet ik dat ik me niet ongerust hoef te maken. bedankt

Lizard king
chant Hare Krishna and be happy
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

lizardking schreef:
NickG schreef:of het kan zijn dat je laptop zo is ingesteld dat als hij op batterij werkt op een lagere frequentie gaat werken om batterij te sparen.

Dit kwam vroeger nogal voor, maar zoals onze sensei al zei: tegenwoordig gebruiken moderne laptops enkel hun volledige CPU snelheid als het echt nodig is!


NickG, SeNsEi Ze0n bedankt voor jullie snelle reactie, nu weet ik dat ik me niet ongerust hoef te maken. bedankt

Lizard king


Da's inderdaad normaal voor iedere Mobile CPU. Als je dit echter zelf in de hand wil houden kan ik je het programmatje "RMClock" aanraden. Gratis en voor niets, en je krijgt volledige controle over je cpu snelheid, ongeacht de aanwezigheid van lader of XP's rare logica ivm clocksnelheden. De Mobiel doet trouwens meer als enkel de cpu clock veranderen : ook de cpu Vcore zal in functie van de snelheid zwaar omhoog of omlaag gescalled worden.

Let ook op : de meeste AMD's rond een XP-M rapporteren de snelheid enkel tijdens een opstartfase. Alles wat daarna komt kan er soms huizenhoog langs zitten. (Centrino's lossen in het algemeen een stuk beter op). Maar zoals gezegd, via RMclock heb je als gebruiker weer de volledige controle over de cpu policies.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”