welke USB 4G dongle voor Fritzbox?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 5 keer

Ik wil mijn 3G stick op de fritzbox 7590 updaten naar een 4G USB dongle.

Welke 4G USB dongle is compatibel met de fritzbox voor 4G data en spraak?
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Beste Ken, ik gebruik de Huawei E3372 in de asus router. Alleen lof voor deze combo.
KenVdB
Plus Member
Plus Member

Ik kocht mij recent een Huawei E3372-325, maar die blijkt niet te werken.

Gaat het enkel om dit type dongle of waarmee dien ik rekening te houden bij de keuze?
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

T’is een beetje technisch, maar ja, je dient eerst te kijken welke frequenties jou favo provider gebruikt en dan de juiste huawei E3372 te kopen. Ik meen me te herinneren dat er verschillende zijn. Dat is het hardware gedeelte..

Het software gedeelte of de instellingen is bij elke router anders. Bij de asus was het zo eenvoudig dat ik het me niet herinner. Maar de enigste tip dat ik je kan geven is zoek al de APN settings zeer goed uit en controleer of alle gegevens in huawei kloppen.

Succes!

Ps : een dingetje dat ik niet logisch vond. De Huawei moest in de USB 2.0 poort gestoken worden van de router in de USB 3.0 poort werkte niets.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

KenVdB schreef: 23 jun 2023, 10:53 Welke 4G USB dongle is compatibel met de fritzbox ...
Ik denk dat @Nexus1980 gelijk heeft.
De vraag is niet welke 4G USB dongle compatibel is met de fritzbox, maar welke 4G USB dongle compatibel is met het netwerk van jouw provider.

Voor de Fritz!Box zijn er 2 mogelijkheden voor "internet via USB":
  • ofwel een "USB modem", met andere woorden compatibel met de "AT" modem commands.
  • ofwel "USB thethering" (zoals je bijvoorbeeld een GSM zou aansluiten op de USB poort).
Alle USB dongles die ofwel de AT instructieset ondersteunen, of USB tethering ondersteunen, zijn dus compatibel denk ik.
Gezien FritzShop.nl de Huwaei E3372-325 4G LTE USB Stick verkoopt als accessoire voor de Fritz!Box ga ik er toch van uit dat deze compatibel is :wink:

Zorg ervoor dat de dongle genoeg stroom krijgt. Ik gebruik altijd een USB hub met externe voeding voor het aansluiten van USB apparaten die stroom nodig hebben.
En dat je de SIM kaartlezer niet beschadigt door bijvoorbeeld het gebruik van een SIM-kaart adapter.
KenVdB schreef: 23 jun 2023, 10:53 ... voor 4G data en spraak?
Wat bedoel je met spraak? Telefoneren via de SIM kaart?
Ik denk niet dat je kan telefoneren via de SIM kaart over 4G (tenzij de 4G dongle VoLTE ondersteunt, jouw provider je VoLTE toegang geeft, en de dongle door je provider ondersteunt wordt voor VoLTE ??
Of dat deze automatisch terugschakelt naar 2G/3G tijdens een gesprek?

Je kan natuurlijk wel bellen over de 4G dataverbinding via de VoIP providers die ingesteld zijn in de Fritz!Box.
- uitgaande gesprekken zonder probleem.
- binnenkomende gesprekken alleen als jouw SIM kaart een publiek IPv4 adres krijgt (en niet achter een CGNAT zit)?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Ik heb ook nog steeds een 3g dongle in mijn fritzbox. Ik kan daar ook rechtstreeks via het gsm netwerk mee bellen. Dat bellen via gsm netwerk wil ik behouden. Een 4g modem dongle die dat kan heb ik ook nog niet gevonden.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Die Huawei E3372-325 is 40-50+ euro zie ik. Kan je dan niet beter zo'n 2dehands flybox kopen? dan heb je ineens extra ethernet poorten, eigen webinterface met settings en externe antenne aansluitingen...
Bellen daarmee is iets anders, maar t'is voornamelijk toch voor data?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Het leuke is dat de fritzbox fall back doet naar de 3g of 4g dongle als de vdsl uitvalt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Kan die dat niet met ethernet ?
KenVdB
Plus Member
Plus Member

philippe_d schreef: 26 jun 2023, 22:24 Gezien FritzShop.nl de Huwaei E3372-325 4G LTE USB Stick verkoopt als accessoire voor de Fritz!Box ga ik er toch van uit dat deze compatibel is
Bovenstaande hoopte ik eveneens, maar de dongle wordt niet ondersteund door AVM (https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... -mogelijk/) Helaas kwam ik dit artikel pas tegen na de bestelling.

Uiteindelijk ging ik vervolgens opzoek naar AT-commands. Ik sloot al een eerste keer de "ALCATEL LINKKEY IK41 4G" maar voorlopig zonder succes. Om 100% zeker te zijn, dien ik nog een powered USB-hub te voorzien.
philippe_d schreef: 26 jun 2023, 22:24 Wat bedoel je met spraak? Telefoneren via de SIM kaart?
Ik denk niet dat je kan telefoneren via de SIM kaart over 4G (tenzij de 4G dongle VoLTE ondersteunt, jouw provider je VoLTE toegang geeft, en de dongle door je provider ondersteunt wordt voor VoLTE ??
Of dat deze automatisch terugschakelt naar 2G/3G tijdens een gesprek?
De huidige 3G USB heeft de mogelijkheid om de inkomende SMS-en door te sturen naar mail, handig voor een notificatiefunctie. Bijkomend kan je eveneens uitbellen met het nummer van de SIM-kaart. Leuke extra opties, maar prioriteit ligt natuurlijk bij de automatische fall back bij internetproblemen.

We zoeken verder ... Indien iemand de setup werkende heeft met een bepaalde 4G dongle lees ik het graag.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

KenVdB schreef: 04 jul 2023, 09:38
philippe_d schreef: 26 jun 2023, 22:24 Gezien FritzShop.nl de Huwaei E3372-325 4G LTE USB Stick verkoopt als accessoire voor de Fritz!Box ga ik er toch van uit dat deze compatibel is
Bovenstaande hoopte ik eveneens, maar de dongle wordt niet ondersteund door AVM (https://nl.avm.de/service/knowledge-bas ... -mogelijk/) Helaas kwam ik dit artikel pas tegen na de bestelling.
Oeps ... wat een tegenslag.
Toch raar dat een Fritz webshop een dongle verkoopt die niet compatibel is??
Nexus1980 schreef: 24 jun 2023, 15:55 Beste Ken, ik gebruik de Huawei E3372 in de asus router. Alleen lof voor deze combo.
Ook raar dat deze dan wel werkt in een asus router.
Het is dus niet alleen de schuld van Huawei :-)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
KenVdB
Plus Member
Plus Member

Niemand die een 4G dongle in zijn Fritzbox heeft steken als backup?
HaagseSjonny
Starter
Starter

KenVdB schreef: 07 jul 2023, 14:31 Niemand die een 4G dongle in zijn Fritzbox heeft steken als backup?
Wist je dat je ook gewoon een smartphone kunt aansluiten op de USB poort? Zodra je USB tethering dan aan zet, krijg je ook de opties voor mobiel te zien.
Zo gebruik ik het, want kon ook geen dongel vinden. Er hangt gewoon een oude smartphone in de meterkast met een simkaart erin. Ik lees overigens op Tweakers dat iemand de Alcatel LinkKey IK41 4G USB LTE Stick (M2M/IoT) gebruikt. Deze zou moeten werken.
Laatst gewijzigd door HaagseSjonny 08 dec 2023, 15:54, in totaal 1 gewijzigd.
KenVdB
Plus Member
Plus Member

Hier uiteindelijk overgeschakeld naar de Fritzbox 6890 LTE. Werkt netjes.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Kan je eens een screenshot posten van jouw 6890 LTE pagina?
Hieronder screenshot van een 6850 LTE met een Mobile Vikings SIM.
.
68505LTE.png
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

HaagseSjonny schreef:
KenVdB schreef: 07 jul 2023, 14:31 Niemand die een 4G dongle in zijn Fritzbox heeft steken als backup?
Wist je dat je ook gewoon een smartphone kunt aansluiten op de USB poort? Zodra je USB tethering dan aan zet, krijg je ook de opties voor mobiel te zien.
Zo gebruik ik het, want kon ook geen dongel vinden. Er hangt gewoon een oude smartphone in de meterkast met een simkaart erin. Ik lees overigens op Tweakers dat iemand de Alcatel LinkKey IK41 4G USB LTE Stick (M2M/IoT) gebruikt. Deze zou moeten werken.
Heb je ook de optie om via de sim te bellen, dus met het nr van de sim in de 4g stick? Met enkele Huawei 3g sticks in de FB lukt dat, zelfs sms ontvangen. Daarom zit er bij mij nog een 3g stick in.
KenVdB
Plus Member
Plus Member

Hierbij een screenshot van de 6890 LTE pagina.
Ik gebruik momenteel een SIM-kaart van EdpNet
2023-12-09 16_04_43-Window.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Hierbij een screenshot van dezelfde Fritz!Box 6580 LTE
Maar deze keer met een Telenet "onbeperkte" (300GB) Data SIM (abonnement One for 2)
.
68505LTE Telenet.png
.
Wat mij opvalt:
- vorige screenshot (locatie Waregem, Mobile Vikings) had ik een verbindingssnelheid van 150/50 (op 1700m van de mast).
- laatste screenshot (locatie Sint-Amandsberg, Telenet) krijg ik maar 150/21 op 200m van de mast.
In beide gevallen had ik toch een betere snelheid verwacht :-( .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”