Heb zopas een nieuwe TV gekocht
type Philips 55pus8007
Het valt mij op dat de 4 hoekpunten van de tv iets donker zijn dan de rest van het beeld.
Ik heb dit ook geverifieerd door er een wit beeld naar te casten.
De vier hoeken zijn inderdaad iets donkerder, ook afhankelijk van de kijkhoek....
https://www.youtube.com/watch?v=pveeVCuf5KU&t=806s
Erg is het allemaal niet, maar ik zie het toch....
Is dit normaal, of is er iets mis?
Zou ik dit melden bij Coolblue....
Graag jullie advies, mening....
Wat denken jullie hiervan
Is er iets mis met m'n nieuwe tv?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Zou alvast al eens starten met te kijken of er online geen tv software update is.
Daar worden al eens probleempjes mee opgelost.
Het verhaaltje van cool blue gaat zijn al update gedaan.
En of coolblue is waar men wezen moet voor aankoop.......
Daar worden al eens probleempjes mee opgelost.
Het verhaaltje van cool blue gaat zijn al update gedaan.
En of coolblue is waar men wezen moet voor aankoop.......
Laatst gewijzigd door philippe_d 04 jul 2023, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Mogelijk gewoon de kwaliteit van het paneel ?
Backlight bleeding ? In dit geval kun je wel wat spelen met kleur- en helderheidsinstellingen maar dit volledig weg krijgen is een utopie.
Aanwezig bij elke bron ?
HDMI kabel ?
...
Hoe dan ook, indien het niet eenvoudig op te lossen is en het echt stoort, zou ik zeker bij Coolblue vragen om te ruilen. Indien je niet vaak ruilt, heb ik bij Coolblue nog nooit een probleem ondervonden met hun 30 dagen- garantie. Ik ken andere ketens zoals van Van Den Borre waar het allemaal veel minder vlot gaat.
Backlight bleeding ? In dit geval kun je wel wat spelen met kleur- en helderheidsinstellingen maar dit volledig weg krijgen is een utopie.
Aanwezig bij elke bron ?
HDMI kabel ?
...
Hoe dan ook, indien het niet eenvoudig op te lossen is en het echt stoort, zou ik zeker bij Coolblue vragen om te ruilen. Indien je niet vaak ruilt, heb ik bij Coolblue nog nooit een probleem ondervonden met hun 30 dagen- garantie. Ik ken andere ketens zoals van Van Den Borre waar het allemaal veel minder vlot gaat.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Ik heb ook een Philips en herken wat je beschrijft. Ik kan niet oordelen over jouw specifiek geval (want andere tv), maar hier is het alvast een (standaard ingeschakelde) "feature" om zo een meer "dynamisch" beeld op te leveren. Heb de tv hier niet bij me, maar even zoeken in de beeldinstellingen, schakel maar eens alles wat cool klinkt uit. 

ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
Het fenomeen doet hem voor bij elke bron.
Ik heb al zitten spelen met de beeldinstellingen zonder resultaat...
Het is ook niet "heel " erg. Ik zeg het als je via youtube een wit scherm cast dat zijn de 4 hoekpunten (+/- 1 cm) gewoon aan de grijze kant, en dit deint uit naar wit
Ik ben aan het twijfelen, want anders vind ik hem super, ambilight, vlotte android, mooie klank...
@cloink
Jij kunt dit fenomeen dus uitschakelen met 1 instelling te veranderen. Ben wel benieuwd welke?
Het ziet er zo uit
Ik heb al zitten spelen met de beeldinstellingen zonder resultaat...
Het is ook niet "heel " erg. Ik zeg het als je via youtube een wit scherm cast dat zijn de 4 hoekpunten (+/- 1 cm) gewoon aan de grijze kant, en dit deint uit naar wit
Ik ben aan het twijfelen, want anders vind ik hem super, ambilight, vlotte android, mooie klank...
@cloink
Jij kunt dit fenomeen dus uitschakelen met 1 instelling te veranderen. Ben wel benieuwd welke?
Het ziet er zo uit
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
Perfectie bestaat niet hé, ik zou het persoonlijk ook niet zo erg vinden, je kijkt toch maar zelden naar een wit egale achtergrond.
Meestal iets van een mooie blauwe lucht met soms kleine wolkjes
Meestal iets van een mooie blauwe lucht met soms kleine wolkjes

EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
- Bedankt: 120 keer
Begin van elke deftige kalibratie: alle features afzetten waar image processing bij komt kijken. Dan pas kan je met zuivere testpatronen de kleuren kalibreren. Ik gebruik deze https://www.avsforum.com/threads/avs-hd ... on.948496/ Vaak kan je die gewoon vanaf een usb stick afspelen rechtstreeks op de TV.
Maar op basis van die foto zou ik die TV onmiddellijk terugbrengen. Dit krijg je niet goed met kalibratie, volgens mij.
Let in de betere reviews op de color uniformity die gemeten wordt over het hele paneel. 't Is natuurlijk geen garantie dat de gebruikte panelen altijd dezelfde zijn, maar vaak is er een duidelijk onderscheid tussen kwaliteitspanelen en mainstream.
Maar op basis van die foto zou ik die TV onmiddellijk terugbrengen. Dit krijg je niet goed met kalibratie, volgens mij.
Let in de betere reviews op de color uniformity die gemeten wordt over het hele paneel. 't Is natuurlijk geen garantie dat de gebruikte panelen altijd dezelfde zijn, maar vaak is er een duidelijk onderscheid tussen kwaliteitspanelen en mainstream.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Dat het een functie is kan zijn want het fenomeen noemt men vignette en wordt in fotografie vaak gebruikt om de kijker meer in het beeld te trekken. Zet al de foefjes eens af en kijk dan of het fenomeen er nog steeds is.
Dat gezegd zijnde is het wel vaker zo dat monitoren een afwijking hebben in de hoeken, veel mensen merken dat zelfs niet op maar wie met beeldbewerking bezig is zal het wel zien. Elk scherm is lichtjes anders en dus bij het ene zie je het meer. Heb je er zelf last van dan zou ik het terugbrengen nu het nog kan.
Het is ook een beetje van eens je het gezien hebt kan je het moeilijk nog negeren en fixeer je je er op. Omdat het een TV is en geen computermonitor zou ik er niet zo zwaar aan tillen want ik voeg zelf vaak vignette toe aan foto's omdat ik dat mooi vind.
Dat gezegd zijnde is het wel vaker zo dat monitoren een afwijking hebben in de hoeken, veel mensen merken dat zelfs niet op maar wie met beeldbewerking bezig is zal het wel zien. Elk scherm is lichtjes anders en dus bij het ene zie je het meer. Heb je er zelf last van dan zou ik het terugbrengen nu het nog kan.
Het is ook een beetje van eens je het gezien hebt kan je het moeilijk nog negeren en fixeer je je er op. Omdat het een TV is en geen computermonitor zou ik er niet zo zwaar aan tillen want ik voeg zelf vaak vignette toe aan foto's omdat ik dat mooi vind.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Bij schermen met "direct-LED" backlight is dat redelijk normaal omdat de ledjes dan verdeeld zijn achter het paneel tov "edge-LED" waar er vanaf de zijkanten wordt verlicht.
Dus bij direct-LED heb je aan de zijkanten dan een ledje achter het paneel maar geen naast het paneel waardoor er een verschil in helderheid is tov het midden. Dat effect kan nog versterkt worden door de filters van het paneel (afhankelijk van fabrikant en model).
In principe heeft direct-LED wel voordelen op edge-LED bij IPS schermen omdat edge-LED meer kans heeft op "backlight bleeding" (licht dat langs de zijden doorschijnt) en dat kan het "IPS glow" effect versterken. IPS glow is een effect dat de hoeken lichter maakt.
Spelen met de lichtsterkte van het paneel en het omgevingslicht zou het kunnen wegmoffelen.
Dus bij direct-LED heb je aan de zijkanten dan een ledje achter het paneel maar geen naast het paneel waardoor er een verschil in helderheid is tov het midden. Dat effect kan nog versterkt worden door de filters van het paneel (afhankelijk van fabrikant en model).
In principe heeft direct-LED wel voordelen op edge-LED bij IPS schermen omdat edge-LED meer kans heeft op "backlight bleeding" (licht dat langs de zijden doorschijnt) en dat kan het "IPS glow" effect versterken. IPS glow is een effect dat de hoeken lichter maakt.
Spelen met de lichtsterkte van het paneel en het omgevingslicht zou het kunnen wegmoffelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Dat heb ik zelf ook al twee keer ondervonden. Ik heb nu een Samsung LS03 uit de "Frame reeks'. Dit zijn vrij dure (doch nog niet de duurste) exemplaren i.t.t. vroegere tv's met een modaal paneel. En men kan contra qled-technologie zijn t.v.v. OLED maar het verschil in beeldkwaliteit is echt wel duidelijk.didi79 schreef: 04 jul 2023, 18:26 't Is natuurlijk geen garantie dat de gebruikte panelen altijd dezelfde zijn, maar vaak is er een duidelijk onderscheid tussen kwaliteitspanelen en mainstream.
M.i. is het vooral de kwaliteit van het paneel dat maakt dat je dit fenomeen hebt. Maar zoals iemand al aangaf: "hoe vaak kijk je naar een louter wit scherm?".
Als je beter ambieert, zal je m.i. ook meer moeten betalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Is normaal en heet vignetting. Is eigen aan LCD TVs en ene model is daar al slechter in dan andere. Is een van de redenen waarom ik by far OLED verkies. Hebben hier thuis een 65” LED en 55” OLED en op de LED erger ik me toch wel vaak aan de typische LED artefacten (vignette, blooming, beperkte kijkhoek…).