Enkele praktische vragen ivm switchen van VDSL XL naar Fiber.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
77slevin
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Gisteren het fijne nieuws gekregen dat Fiber mogelijk is op mijn adres maar heb enkele praktische vragen die hier mischien wel een antwoord kunnen krijgen.

Momenteel loopt er een telefoonlijn van gelijkvloers naar mijn 2de verdieping. Kan die blijven gebruikt worden of moet er een nieuwe kabel getrokken worden tussen de aansluiting in de ketelruimte waar alles binnen komt en mijn appartement?

Kan ik mijn huidige VDSL modem blijven gebruiken (Fritz!Box WLAN 7530) met Fiber, en het accesspoint? (ook Fritz!Box)

Kan ik in 'MY EDPNet' aangeven dat ik het huidige VDSL abo wil omzetten naar Fiber of kan dit alleen telefonisch?

Alvast bedankt voor alle tips.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Die telefoonlijn kan enkel hergebruikt worden als dat min Cat5e netwerkkabel is. Dan beneden de fibermodem en boven je router.

Die router kan je idd behouden, de VDSL-aansluiten wordt niet meer gebruikt, één van je lan-poorten kan worden omgezet naar de WAN-poort.
EDPnet website --> support --> installeren&gebruiken --> internet (die supportpagina is wat ISPs betreft een voorbeeld!)

Voor de bestelling zou ik even chatten of bellen zodat alles juist in hun systeem wordt gezet.
77slevin
Starter
Starter

serialchiller schreef: 28 jun 2023, 13:53 Die telefoonlijn kan enkel hergebruikt worden als dat min Cat5e netwerkkabel is. Dan beneden de fibermodem en boven je router.
Daar houdt het Fiber avontuur dan op voor mij. De lijn naar boven is nog een klassieke telefoonlijn waar wel VDSL door kan. Toch bedankt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Met een trekveer trek je gemakkelijk een nieuwe UTP cat 6A netwerkkabel door een bestaande buis.
Eventueel kan je bestaande telefoonkabel ook als trekdraad gebruiken om de nieuwe kabel door te trekken.
Een elektrotechnisch installateur weet daar wel raad mee.

Maar op zich is dit een eenvoudig klusje. Genoeg voorbeelden op Youtube te vinden hoe je dit doet: https://www.youtube.com/results?search_query=trekveer
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

77slevin schreef: 28 jun 2023, 14:03
serialchiller schreef: 28 jun 2023, 13:53 Die telefoonlijn kan enkel hergebruikt worden als dat min Cat5e netwerkkabel is. Dan beneden de fibermodem en boven je router.
Daar houdt het Fiber avontuur dan op voor mij. De lijn naar boven is nog een klassieke telefoonlijn waar wel VDSL door kan. Toch bedankt.
De kans is groot dat diegene die de fiber ONTP komt installeren deze meteen in jouw appartement installeert, hij zal de fiber dan tot boven trekken. Je kan het op zijn minst vragen, en indien het niet loopt zoals gewenst kan je kosteloos annuleren.
77slevin
Starter
Starter

raf1 schreef: 28 jun 2023, 14:14 Met een trekveer trek je gemakkelijk een nieuwe UTP cat 6A netwerkkabel door een bestaande buis.
Zal zeker doenbaar zijn maar ik huur het appartement van een zeer slechte huisbaas (Huur aannemen maar geen gehoor geven aan klachten van huurders) Na 3 jaar klagen dat de deurbel en intercom het niet meer deden stuurde hij een Poolse klusjesman met een emmer als gereedschapskist, deze plaatste de intercom en liet het op de manier achter met de melding: ça marche. ( Het werkt zeker: als je belt bij mijn onderbuur gaat mijn bel mee. :cry: Ik ga het zeker zelf niet doen, en vertrouw er ook niet op dat de huisbaas iemand vertrouwbaar stuurt.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik begrijp nu pas dat het om de aansluitkabel gaat vanuit de gemeenschappelijke ketelruimte naar een privaat appartement.
Dus gewoon fiber bestellen en de installateur zal zelf een fiberkabel trekken naar je appartement en een fiberaansluitpunt (ONTP) plaatsen.
In je appartement kan je dan verder met UTP-kabel werken en je Fritz!Box 7530 zoals vandaag blijven gebruiken.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb het initieel niet vermeld, maar idd wanneer de fiber intro wordt gedaan weten die techniekers zeker raad met een geschikte route voor een heel dun kabeltje. Ik zou me geen zorgen maken en alsnog doorzetten met de omschakeling naar glas.
Joachim van EDPnet zélf, die ook in die zin reageerde, is overigens geen helpdesker maar op zijn zachtsr gezegd minstens even bekwaam.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Zijn de glasvezelkabels in je straat toevallig aan de gevels van de gebouwen bevestigd? Dan komt de kabel rechtstreeks via een gaatje in de gevel het appartement binnen. Dan is de situatie op het gelijkvloers ook niet van tel verder.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”