- LAN1 = Internet
- LAN2 = Internet (rechtstreeks doorgepatcht naar de bureau)
- LAN3 = Belgacom TV
- LAN4 = Guest access
Nu ook de datalogger van de zonnepanelen (bekabeld) aangesloten is, zou ik eigenlijk een IoT-netwerkje willen introduceren. Niet dat ik mij heb bang laten maken door de media, maar enige voorzichtigheid lijkt toch geboden.
Mijn eerste insteek zou zijn om het gastnetwerk (wat ik nu nog niet gebruik) als IoT-netwerk in te zetten, maar idealiter zou ik dus nog een extra netwerkje willen opzetten. Ik zou uiteraard een VLAN-capable router kunnen inzetten, maar mocht het mogelijk zijn om in de Fritz! een VLAN-trunk te configureren, dan geniet dat mijn voorkeur.
Op basis van wat ik nu weet zijn VLANs op een Fritz! niet mogelijk, maar gebruikt die wel VLAN10, VLAN20 en VLAN30 aan de WAN-kant. Lijkt mij een beetje tegenstrijdig. Het lijkt mij dat ik gericht zou moeten kunnen foefelen met ar7cfg, maar ik ben nog niet veel wijzer geworden.
Mocht dit wel mogelijk zijn met Freetz of Freetz-NG, dan kan ik mijn 7490 gerust herflashen. Dat lukt mij momenteel echter nog niet met Fritz!OS 7.50 of hoger (lijkt niet door te starten). Met Fritz!OS 7.29 lukt het wél.
Mijn uiteindelijke doel: één netwerkkabel tussen de Fritz!Box en de switch zodat ik die Fritz! in de living kan hangen en de Fritz! (ook) als AP kan inzetten. Probleem is daar dat ik maar één CAT5e-aansluiting heb...