Unifi Dream Router op Proximus ONT

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
kthomeer
Starter
Starter

Besten,

heeft iemand ervaring met een directe connectie tussen de Unifi Router en de ONT van Proximus?

Ik heb via de klantendienst mijn PPPoE login/paswoord gekregen, echter het werkt niet. Heb het geprobeerd op VLAN10, 20,30: werkt ook niet ...

Bedankt!!

Koen
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Je wilt dus de Proximus router vervangen door je eigen router?
- Heb jij van Proximus een Internet Box gekregen?
- Of werkte jouw fiber met een B-box3?
  • In het eerste geval heb je geen PPPoE login nodig: zet je WAN poort op VLAN20 en gebruik DHCP!
  • In het tweede geval is het met PPPoE: zet je WAN poort op VLAN10 en gebruik PPPoE.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kthomeer
Starter
Starter

philippe_d schreef: 26 jun 2023, 23:37 Je wilt dus de Proximus router vervangen door je eigen router?
- Heb jij van Proximus een Internet Box gekregen?
- Of werkte jouw fiber met een B-box3?
Bedankt Philippe,
ik had geen van beiden: dus een directe connectie op de ONT is dus niet mogelijk?
Wat is beter: de internet box of de B-box3?

Mvg,

Koen
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 51 keer
Provider

Normaal gezien had Proximus u een modem moeten toesturen bij de installatie van uw lijn...
Op dit moment is het beter om een internetbox te hebben om PPPOE te omzeilen en in één single VLAN te zitten.
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

kthomeer schreef: 27 jun 2023, 23:20 Bedankt Philippe,
ik had geen van beiden: dus een directe connectie op de ONT is dus niet mogelijk?
Wat is beter: de internet box of de B-box3?
Een directe connectie is de ONT is wel mogelijk! Maar je moet weten welke soort connectie je hebt. Het is:
  • ofwel DHCP over VLAN20
  • ofwel PPPoE over VLAN10
Eén van beide zou moeten werken (op voorwaarde dat je een Internet abonnement hebt van Proximus.
Maar ik begrijp niet dat de technieker die de ONT geïnstalleerd heeft, geen Proximus router heeft aangesloten. Hij moet de verbinding toch testen??
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

philippe_d schreef: 28 jun 2023, 15:21 Maar ik begrijp niet dat de technieker die de ONT geïnstalleerd heeft, geen Proximus router heeft aangesloten. Hij moet de verbinding toch testen??
Waarom zou je een Proximus router moeten hebben als je zelf reeds een router hebt met fiberaansluiting ?

(een tijd geleden stond iedereen hier te roepen voor vrije keuze en nu gaan we klagen dat we geen Proximus router hebben :bang: )
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

@DarkV ???
Tot het BIPT op een dag in de toekomst ooit eens (2024?) eventueel een beslissing zou nemen, is er spijtig genoeg nog altijd een (Proximus) "(fiber)modem" nodig (t.t.z. een Bbox/internetbox) = fiber -> ethernet
-> cfr info alloja & philippe_d hierboven
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Oh bizar! Ik dacht dat m'n rechtstreeks van de ONT naar de sfp module op je router kon verbinden.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Een SFP-module gebruiken kan steeds op eigen initiatief: viewtopic.php?p=942908#p942908
Voor XGS-PON is er nu ook een mogelijks werkende SFP-module: https://hack-gpon.org/xgs/ont-hisense-ltf7267-bha+/
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

DarkV schreef: 29 jun 2023, 12:07 Waarom zou je een Proximus router moeten hebben als je zelf reeds een router hebt met fiberaansluiting ?
(een tijd geleden stond iedereen hier te roepen voor vrije keuze en nu gaan we klagen dat we geen Proximus router hebben :bang: )
Natuurlijk heb je geen Proximus router nodig. Leve de vrije routerkeuze :-) .
De vraag naar B-box3 of Internetbox was alleen om te weten te komen op welk "systeem" hij aangesloten is, zodat hij zijn eigen router kan instellen:
- DHCP/VLAN20 (indien hij een Proximus Internetbox zou hebben).
- PPPoE/VLAN10 (indien hij een Proximus B-box-3 zou hebben).
kthomeer
Starter
Starter

philippe_d schreef: 28 jun 2023, 15:21 Een directe connectie is de ONT is wel mogelijk! Maar je moet weten welke soort connectie je hebt. Het is:
  • ofwel DHCP over VLAN20
  • ofwel PPPoE over VLAN10
Eén van beide zou moeten werken (op voorwaarde dat je een Internet abonnement hebt van Proximus.
Even een snelle update:
Het werkt eindelijk zonder tussenstuk (bbox/internet box) van Proximus en direct op de ONT van Proximus. (Dus UDR <=> ONT).
Ik kreeg dit dus niet opgelost via de helpdesk van Proximus.
Ik had in het verleden PPPoE over VLAN10 zeker geprobeerd, maar dat werkte niet. Een bevriende technieker heeft de instellingen bij Proximus op 3vlan gezet om het te laten werken op de b-box 3V+. Ik vermoed dat 3vlan dan PPPoE inlog vraagt. Ik had DHCP over VLAN20 nooit geprobeerd, omdat ik dat nergens gevonden had. Hoe zou je dit moeten weten?

Bedankt iedereen, in het bijzonder philippe_d!

Mvg,

Koen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”