Huawei omvormer SUN 2000-4KTL-L1

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb enkele vragen in verband met een Huawei SUN 2000 omvormer.

1) Kan je als eigenaar een installateur account aanmaken als je de omvormer zelf installeert,
en wat moet je dan invullen als bedrijfsnaam?

2) Het toestel heeft ingebouwde WIFI. Hiermee kan je echter geen verbinding maken met het internet, het dient om de omvormer te configureren via een rechtstreekse verbinding met een smartphone of tablet.
Kan je via deze ingebouwde WIFI en de Fusion app ook alle statistieken opvolgen zoals anders via het internet, en blijven de gegevens in het geheugen van de omvormer bewaard, of is er hiervoor de afzonderlijk aan te kopen WIFI dongel nodig en een internetverbinding?
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

2 kan ik beantwoorden.
Hier hangt al enkele weken een Huawei omvormer. Deze verbindt via de interne WiFi met internet (voorlopig nog), dit stel je in tijdens de indienstname. Dat is dus zeker mogelijk in tegenstelling tot wat jij denkt.

Ik heb mijn Huawei ‘installer’ paswoord ook moeten resetten (alle andere instellingen blijven dan behouden) zodat ik één wijziging kon maken om het uitlezen van gegevens via Home Assistant mogelijk te maken. Dat werkt prima (al viel dat in het begin af en toe weg, heb toen WiFi channel aangepast) en één van deze dagen ga ik de Huawei internet ontzeggen via de firewall. Hopelijk blijft ook dan het uitlezen via de WiFi goed werken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

mijn ervaring is dat ik -als ik het op voorhand wist- nooit de huawei had genomen.

ze doen updates zonder dat je van iets weet (huawei zelf, als de omvormer aan fusionsolar hangt), waardoor het ook kan voorvallen dat de wifi van de omvormer weg is & de modbus niet aanspreekbaar - "pech" is dan het antwoord van de "support".
laatste update die hier erdoor is gekomen gooide de omvormer zijn wifi eruit & de modbus... keer herstarten heeft me de wifi teruggegeven, maar de modbus is weg.

enige manier om dus gegevens uit te lezen is via de fusionsolar app/site/HA integratie (which i do not like) of ("volgens de support" de ethernet dongle aan te schaffen dewelke lokaal zou uitgelezen kunnen worden -normaalgezien-

NuKeM schreef: 21 mei 2023, 16:37 Deze verbindt via de interne WiFi met internet (voorlopig nog), dit stel je in tijdens de indienstname. Dat is dus zeker mogelijk in tegenstelling tot wat jij denkt.
Ligt eraan wat TS precies wil bedoelen:
de omvormer heeft een eigen wifi client en een wifi netwerk.
op het wifi netwerk van de omvormer kan/moet je inloggen voor de instellingen, maar kan je client niet verder mee naar het internet.
de omvormer zelf gebruikt vervolgens de client die met jou home wifi verbonden is om zelf op internet te gaan.

dus surfen, via het wifi netwerk van de omvormer zelf, lukt niet
NuKeM schreef: 21 mei 2023, 16:37 zodat ik één wijziging kon maken om het uitlezen van gegevens via Home Assistant mogelijk te maken. Dat werkt prima (al viel dat in het begin af en toe weg, heb toen WiFi channel aangepast) en één van deze dagen ga ik de Huawei internet ontzeggen via de firewall. Hopelijk blijft ook dan het uitlezen via de WiFi goed werken.
als je wil zeggen dat je de modbus hebt aangezet om de omvormer lokaal over het netwerk te benaderen... blijf dan hopen dat je de nieuwste update niet in je nek gedraaid krijgt, of je bent de modbus kwijt tenzij je de dongle hebt.
hem van het internet afhalen is dus een goed idee (en, zolang je de oudere firmware hebt kan je gewoon de modbus blijven gebruiken, zolang dat je maar de ingebouwde wifi ssid niet uitschakelt.... want dan sluit de modbus -die op de client side wifi luistert- ook mee, wat ze bij huawei ook normaal schijnden te vinden :roll: )

wat betreft de vraag voor een eigen installateursaccount, ik geloof dat er wel iets mogelijk was, maar ben niet zeker of je dat via een reeds geregistreerde firma moest regelen, of dat je dat rechtstreeks zelf kon.
je kan best even het zonstraal forum afschuimen en het daar ook even vragen (als het er nog niet staat)
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 17 keer

Vandaag een omvormer (her)installatie hier (+een batterij)...

Een Ethernet dongle is handig om met eigen LAN te verbinden (en de omvormer alzo zelf met het Internet te verbinden). De omvormer WiFi kan dan, ook zonder Internet, vlakbij als Access Point (dus niet als Gateway) gebruikt worden om als gebruiker of installateur via de SUN2000 app in te loggen en te werken. USB en Bluetooth rechtstreekse connectie kan eventueel ook zo (vlakbij de omvormer dus).

De Fusion app en de Fusion web credentials kunnen door de bedrijf installateur ingesteld worden zodat je als eigenaar installateur access hebt. We hebben hier Fusion installateur access gekregen. Het default SUN2000 app installateur paswoord (ik vond ergens: 00000a) moet door de bedrijf installateur bij installatie veranderd worden voor beveiligd SUN2000 installateur access. Onze installateur geeft dit niet vrij.

De SUN2000 app heeft misschien meer, of misschien minder, of waarschijnlijk identieke, installateur features dan de Fusion app en het Fusion web. Ik moet het SUN2000 installateur paswoord nog vragen aan de bedrijf installateur om beide apps te kunnen vergelijken met installateur access.
Laatst gewijzigd door dior dna 24 mei 2023, 01:49, in totaal 2 gewijzigd.
NuKeM
Administrator
Administrator

Splitter schreef: 21 mei 2023, 22:18 ze doen updates zonder dat je van iets weet (huawei zelf, als de omvormer aan fusionsolar hangt), waardoor het ook kan voorvallen dat de wifi van de omvormer weg is & de modbus niet aanspreekbaar - "pech" is dan het antwoord van de "support".
Ik heb de Huawei sun2000 van mij hier alvast maar van het internet gehaald. Uitlezen via HA/Modbus blijft gelukkig voorlopig werken.
Ik zou inderdaad Huawei ook niet echt meer aanbevelen als je net iets meer wil dan de doorsnee consument. Er is behoorlijk wat kritiek te vinden ook op het Huawei forum ivm aanhoudende problemen die worden weggewuifd. Zo is voor velen een ethernet dongle bv. lang niet de betere en vooral stabielere optie gebleken voor het uitlezen via Modbus.

Bv:
https://forum.huawei.com/enterprise/en/ ... 679-100027
https://skyboo.net/2022/02/huawei-sun20 ... good-idea/

Zie ook
https://github.com/wlcrs/huawei_solar/w ... e-inverter
en daar staat volgende warning:
⚠Warning⚠: connections via a Huawei Dongle are noticeably more unreliable than other options. We therefore recommend AGAINST this option if possible.

⚠Note⚠: when the dongle is unable to connect to the Huawei FusionSolar cloud (for example due to a service or network outage), it will periodically restart in an attempt to restore connectivity. This will also interrupt the connection to this integration.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

NuKeM schreef: 21 mei 2023, 16:37 Ik heb mijn Huawei ‘installer’ paswoord ook moeten resetten (alle andere instellingen blijven dan behouden) zodat ik één wijziging kon maken om het uitlezen van gegevens via Home Assistant mogelijk te maken. Dat werkt prima (al viel dat in het begin af en toe weg, heb toen WiFi channel aangepast) en één van deze dagen ga ik de Huawei internet ontzeggen via de firewall. Hopelijk blijft ook dan het uitlezen via de WiFi goed werken.
Zonder het topic te willen kapen: hoe heb je dit gedaan? En wat is het gevolg hiervan? Ik heb zelf sinds een half jaartje een Huawei omvormer hangen, en lees alles uit via HA die via een directe Wifi verbinding maakt met de omvormer. Tot nu toe heb ik nog geen installer paswoord nodig gehad, maar in de toekomst zou dit wel eens nodig kunnen zijn (en eigenlijk wil ik dit ook gewoon uit principe). Maar aangezien alles nu gewoon werkt zoals het hoort ben ik wat terughoudend omdat ik niet zeker weet wat effect van het resetten gaat zijn.

Ben overigens wél tevreden van de installatie: geen last van updates die onverwacht de modbus dicht zetten of andere issues. De verbinding van de omvormer met HA is stabiel en automations gebaseerd op parameters van de batterij status/ZP opbrengst werken al een half jaar vrijwel perfect.
NuKeM
Administrator
Administrator

(heb ik een paar keer moeten proberen, maar het lukt wel)
dan gewoon volgende volgen:
https://github.com/wlcrs/huawei_solar/w ... e-inverter
You need to enable "Local O&M" in "Settings" -> "Router connection settings" in the "Device Commissioning" part of the FusionSolar App. This needs to be done using an Installer account.
Dat ging bij mij direct (soms moet je blijkbaar paar keer aan en uit zetten). Daarna was poort 6607 open en kon ik de HA integration via HACS toevoegen zonder problemen.

Op zich is de Huawei SUN2000 natuurlijk geen slechte inverter en hij doet wat hij moet doen, maar als je wat onafhankelijker wil zijn of wil tweaken is het niet altijd even vanzelfsprekend. Gelukkig is er een grote community omdat ze ook veel gebruikt worden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: 22 mei 2023, 08:26 Tot nu toe heb ik nog geen installer paswoord nodig gehad, maar in de toekomst zou dit wel eens nodig kunnen zijn (en eigenlijk wil ik dit ook gewoon uit principe). Maar aangezien alles nu gewoon werkt zoals het hoort ben ik wat terughoudend omdat ik niet zeker weet wat effect van het resetten gaat zijn.
En die toekomst is dus nu :-( Sinds enkele dagen merk ik dat de batterij traag oplaadt en maar tot een bepaald percentage (15%), om dan meteen te ontladen door alles te injecteren in het net. Volgens wat ik kan lezen is dat een soort van calibratie modus waar hij nu in vast zit. Installateur komt met een raar verhaal van een firmware update die faalt door een vorige update die nog bezig lijkt, en dat het moeilijk is om een bepaalde update te pushen... maar dat kan ik allemaal maar moeilijk geloven als ik zie hoe dat werkt in de documentatie. Via direct contact met Huawei support ook doorgekregen dat de firmware upgraden naar een recente versie allicht de oplossing is.

Kortgezegd: ik wil het passwoord resetten zodat ik alles kan toevoegen in de FusionSolar app als installateur om zelf één en ander te checken. MAAR! Ik wil ook de installateur zijn toegang niet afpakken, want het is zijn verantwoordelijkheid om dit probleem te fixen. Ik zou de eigen toegang enkel gebruiken om te valideren wat er juist aan de hand is.

Mijn vraag: door het resetten van het pwd via de gekende procedure kan ik het systeem toevoegen aan FusionSolar als installateur. Maar heeft mijn échte installateur vanaf dan nog toegang? Of gaat hij er niet meer aankunnen? @NuKeM , heb jij enig idee?

Van zodra het huidige probleem opgelost is ben ik dit sowieso van plan te doen, maar dit issue moet de installateur nog maar oplossen, moest er echts iets fout gegaan zijn met de firmware upgrade is het zijn probleem.
NuKeM
Administrator
Administrator

Als je het default installer paswoord terugzet kan hij daar weinig bezwaar tegen hebben vind ik. Hij kan er zo nog steeds in dan. Enige dat hij dan kan zeggen is dat jij misschien hebt liggen prutsen (ook al is dat niet zo), daar kan hij wel nog moeilijk over doen bij problemen.
Ik weet het ook niet zeker, maar ik denk dat hij sowieso online nog aan je installatie kan omdat deze in FusionSolar gelinkt is aan zijn account (dit gaat denk ik niet weg door een reset).
Ik heb bij mij alles veranderd. Installer paswoord, WiFi wachtwoord (van de WiFi AP die altijd aan staat :roll: ) en de boel van internet gehaald. Van mijn installateur (SolarConstructs) verwacht ik sowieso al niet meer veel, daar ik amper respons krijg op mijn vraag mijn panelen op een plat dak verder uit elkaar te zetten voor een betere opbrengst in de winter… er zitten er daar toch echt die gewoon geld willen verdienen en zo weinig mogelijk support willen doen. Ik heb nog dik 1.8€/Wp betaald, dan zou je toch meer verwachten. Oef, dat moest ik even luchten :wink:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

de huawei support is eigenlijk niet meer dan een hoop standaardantwoorden, en dat van die firmware update (als ik kijk naar mijn omvormer) kan ik écht wel geloven.
het lijkt er soms op alsof huawei de geconnecteerde omvormers (en wss dus batterijen) gewoon beta-firmwares toestuurt, en dan krijg je dit soort onzin.

vraag anders aan je installateur om je een installer account/access te geven voor jouw installatie ?
(niet dat je zoveel nuttigs kan zien/doen in fusionsolar, imho)

wat betreft local access denk ik dat het idd weinig uitmaakt, paswoordje resetten is gewoon van de lokale account, en dan denk ik idd (zolang je de omvormer niet gaat resetten) dat die verbinding met fusionsolar in orde blijft.
let wel: ik heb het in het verleden wel voorgehad dat ik door een paar instellingen (die me unrelated leken), de verbinding met fusionsolar ineens gewoon verbroken was.
NuKeM schreef: 29 jun 2023, 20:00 WiFi wachtwoord (van de WiFi AP die altijd aan staat :roll: )
i know right :bang:
heb hier (althans met vorige firmware) dat AP wel kunnen uitschakelen trouwens, maar toen was mijn modbus toegang ook weer helemaal weg...
en volgens de huawei "support" is dat normaal, dat als je een wifi AP uitschakelt, je de modbus op de wifi client verliest :roll:
CyberThijs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Als je de WiFi AP wil uitzetten maar toch de toegang tot de Modbus interface wil behouden, dan raad ik aan om gebruik te maken van de seriële interface. Het is zeer simpel om de kabelaansluiting te doen op de communicatiepoort van de omvormer, en je kan kiezen of je een rechtstreekse aansluiting via USB doet met je HA-server of dat je een RTU-to-WiFi/Ethernet bridge gebruikt.

Bijkomend voordeel is dat je geen inloggegevens van het installer account moet hebben. Op de seriële Modbus interface heb je sowieso elevated permissions.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CyberThijs schreef: 29 jun 2023, 20:37 Als je de WiFi AP wil uitzetten maar toch de toegang tot de Modbus interface wil behouden, dan ....

Bijkomend voordeel is dat je geen inloggegevens van het installer account moet hebben.
het blijft ruk dat je de wifi AP uitzet, en dan de modbus op de CLIENT interface verliest - puur bad design.
verder heb ik (afaik) ook geen inloggegevens nodig om de modbus uit te lezen over het netwerk (op client zijde dan dus), werkt(e) prima tot een van de laatste updates.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ok, thx voor de antwoorden. Het vermoeden is dus dat het geen impact gaat hebben. Als ze het tegen zondag niet in orde hebben reset ik en probeer ik zelf te upgraden. Heb uiteraard al installer toegang gevraagd aan de installateur, maar die lijkt niet geneigd om dat te geven. Of toch allessinds niet zonder veel verder discussie, en daar heb ik geen zin in.

Toegevoegd na 11 uren 13 minuten 51 seconden:
Update: gezien de feedback van de installateur ga ik toch maar gewoon zelf proberen te upgraden. Ik heb de pwd reset procedure gevolgd volgens mij:

- AC & DC af, wachten tot alle LEDs uitgaan
- AC & DC aan, wachten tot DC LED langzaam knippert
- AC & DC af, wachten tot alle LEDs uitgaan
- AC & DC aan, wachten tot AC & DC LED langzaam knipperen
- Omvormer herstart vanzelf
- wachten tot AC & DC LED langzaam knipperen
- Log in APP om pwd te resetten

Maar bij die laatste stap weet ik niet goed wat te doen. Dat is inloggen als installateur in de app? En dan? Mijn systeem is nog niet gelinkt daar, dus moet ik dan eerst een device commission doen? Als ik dat probeer krijg ik "Device connected, please try again later". Nergens een prompt om mijn paswoord te wijzigen zoals ik wel zou verwachten...
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik heb het ook een aantal keer moeten proberen, blijven proberen dus. Zie ook de video hierboven.
Als je verbindt met de omvormer via wifi (Modbus) voor bv. Home Assistant integratie, zet die dan zeker ook even uit. Want dat blokkeerde bij mij ook heel wat (kreeg ik idd ook een vage error dat ik al verbonden was ofzo waardoor ik dus niet lokaal via QR op omvormer kon inloggen).
Normaal krijg je, als het goed gaat, duidelijk een melding om je Installer paswoord direct te kiezen als ik het mij nog goed herinner.
Een device commission denk ik niet dat je moet doen.

Add:
Na de procedure dus via de QR code verbinden met je omvormer en installer account ingeven. De app zal dan normaal direct de mogelijkheid geven het paswoord te kiezen / in te geven (2 keer).
Exact wat je hier ziet (al kan het ook met QR, hij doet het manueel)
NickG
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 30 jun 2023, 10:34 Als je verbindt met de omvormer via wifi (Modbus) voor bv. Home Assistant integratie, zet die dan zeker ook even uit. Want dat blokkeerde bij mij ook heel wat (kreeg
Dat was de tip, na het uitzetten van de HA integratie krijg ik de error niet meer en kon ik het pwd resetten. Thanks, daar had ik zelf nooit aan gedacht :P !

Toegevoegd na 1 uur 37 minuten 6 seconden:
Ondertussen FW update van batterij modules uitgevoerd en alles werkt weer zoals het hoort.
Grappig detail: binnen het uur kreeg ik bericht van de installateur dat de update eindelijk door was gekomen en het probleem opgelost was :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”