CCatalyst schreef: 29 jun 2023, 14:46
Nee hoor, ook niet-grootverdieners worden financieel flink afgestraft omdat ze werken.
Nou dan zal ik een uiterst kleine verdiener zijn want ik heb nog nooit van mijn leven in totaal 50% belasting betaald op het inkomen verworven via arbeid.
Ik kijk wel ieder jaar mijn gemiddelde aanslagvoet na en kijk telkens na wat er bruto aan jaarinkomen binnenkwam en netto daarvan overbleef en dat was meer dan 50%. Op het vermogen bijeengegaard na gedane arbeid betaal ik zelfs geen belasting en op de extra winsten uit dat vermogen al zeker geen 50% belasting.
Het is tegenwoordig uiteraard bon ton om populistische praat maar wat na te roepen.
Waarmee ik niet de stelling ga verdedigen dat de belastingen uit arbeid in België niet (te) hoog zijn. Maar dat is iets totaal anders dan 50% van je inkomen uit arbeid moeten afdragen aan de belastingen.
Toegevoegd na 1 minuut 33 seconden:
heist_175 schreef: 29 jun 2023, 15:09
In theorie moet je al €46K verdienen voor je aan 50% komt.
In de realiteit zit je dan waarschijnlijk in het segment met "optimalisaties" (firmawagen, laptop, GSM, verzekeringen, employee shareholder programs, ...) of als zelfstandige.
Dus in de realiteit zit je nog niet zo snel aan die 50%

.
Je bedoelt dan 50% op de hoogste schijf van dat belastbaar* inkomen, dus het inkomen boven de 46.440 € die de belastingsvrije som overstijgen (inkomsten 2023 - AJ 2024).
Het is niet zo dat iemand die 46K bruto verdiend uit arbeid over die volle 46K dan 50% belastingen betaalt.
Wie 46K inkomen heeft valt in 2023 sowieso voor geen enkele schijf onder de 50%.
*Bovendien is er voor inkomen 2023 zelfs voor iedere werknemer een belastingsvrije som van 10.160 euro.
Je moet dus al bruto meer dan 56.600 € inkomen hebben voor dat bovenste deel aan 50% belast wordt.
En zoals je zegt heeft iemand met dat inkomen veel mogelijkheden om het belastbare inkomen naar beneden te halen
zoals voor voor bepaalde inkomsten (bijvoorbeeld voor buitenlandse inkomsten, pensioenen en ervangingsinkomsten…)
en voor bepaalde uitgaven (bijvoorbeeld voor kinderoppas, pensioensparen, lange termijnsparen…)