Proximus en Telenet ruziën over wie de snelste heeft

Nieuws omtrent telecommunicatie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Marsmillo schreef:EDPnet Fiber XL geeft dacht ik tot 100 up.
Aan de andere kant, hun Fiber XS heeft maar een upstream van 10, dat is minder dan VDSL XL voor dezelfde prijs…
Klopt, maar dit las ik :
https://tweakers.net/nieuws/192334/prox ... r%20maand.

Ik veronderstel dat EDPNet het netwerk van Proximus gebruikt?
Die 110/10 lijkt mij dus een "oplossing" voor wie gedwongen naar fiber moet.
Maar je uploadsnelheid gedeeld door 4 zien is echt niet leuk, voor dat klein beetje extra dat je er aan download voor bijkrijgt.

Het direct afschakelen van het oude product ten opzichte van het nieuwe product lijkt mij ook weer de ideale truc om de prijzen te verhogen.
Als beide producten naast elkaar zouden bestaan, dan zou fiber minder duur kunnen zijn, want je kunt nog altijd terugvallen op VDSL.
Door VDSL ineens te schrappen zetten ze je voor het blok.
Door dan nog eens de upload vier keer trager te maken, duwen ze je richting een veel duurder fiberaanbod, dat hun in werkelijkheid veel minder kost.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

NuKeM schreef:Wel, ik heb NIKS gevonden. Wat een draak van een website, nergens informatie alleen maar lucht (nog erger dan Telenet lijkt het). Ik wil gewoon weten welke pakketten er zijn, wat de specs zijn met prijs en welke opties er zijn (met prijs). Nergens te vinden, of ik moet echt wel blind zijn. Triest triest triest, nu ja, blijkbaar beantwoord ik niet aan hun doelpubliek aangezien ik die basisinfo belangrijk vind... :bang:
Helemaal akkoord.
Op volgende onvindbare pagina vind je een overzicht. https://www.proximus.be/nl/id_cr_contra ... tting.html

Snelheidsprofielen Proximus Fiber:
Internet-only:
Internet Start Fiber: 120 Mbps down/ 20 Mbps up
Internet Maxi Fiber: 350 Mbps down/ 30 Mbps up

Internet in een pack met televisie:
Snelheidsupgrade mogelijk naar 1000 Mbps down/ 50 Mbps up
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

NuKeM schreef:
TiTanium schreef:Proximus is volop hier bezig om glasvezel te leggen. Vanaf ik het kan bestellen, ligt Telenet er uit.
Indertijd waren we terugvallen op een 70Mbps verbinding, met een groot huishouden geen leuke ervaring.
Proximus wordt hier nu 1000/50 (tenzij je €15 bij doet, dan is het 100Mbps)
Naar aanleiding van je post dacht ik, mmm interessant, ik ga eens kijken op de Proximus website wat ze eigenlijk te bieden hebben en wat het kost (nu Fiberklaar ook bij mij komt).
Wel, ik heb NIKS gevonden. Wat een draak van een website, nergens informatie alleen maar lucht (nog erger dan Telenet lijkt het). Ik wil gewoon weten welke pakketten er zijn, wat de specs zijn met prijs en welke opties er zijn (met prijs). Nergens te vinden, of ik moet echt wel blind zijn. Triest triest triest, nu ja, blijkbaar beantwoord ik niet aan hun doelpubliek aangezien ik die basisinfo belangrijk vind... :bang:
Ik heb een adres ingegeven waar ik zeker wist dat het kon, zo kon ik alles bekijken.
Zonder "goed" adres, krijg je niets te zien.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ja, stel je voor dat je interesse hebt in de prijzen voor dat Proximus dat toestaat :lol:

Geef gewoon de prijzen aan iedereen zonder gedoe met adressen. Dat adres is er enkel om te checken of het al dan niet kan maar de info over de prijzen hoeft toch niet zo weggestopt te worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Dizzy schreef:Ja, stel je voor dat je interesse hebt in de prijzen voor dat Proximus dat toestaat :lol:

Geef gewoon de prijzen aan iedereen zonder gedoe met adressen. Dat adres is er enkel om te checken of het al dan niet kan maar de info over de prijzen hoeft toch niet zo weggestopt te worden.
Maar heeft dit niet te maken met wat ik eerder schreef?
Dat eens ze het netwerk ergens upgraden je niet meer voor VDSL kunt kiezen?
En dat ze willen vermijden dat iedereen daar nu al van op de hoogte is?
Door het te koppelen aan het adres komen enkel diegene die in zo'n omgeschakeld gebied wonen te weten dat ze geen VDSL meer kunnen nemen, en dus 10€/maand extra mogen ophoesten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Dagupan
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

TiTanium schreef: Ik ga moeten inboeten in de mobiele data (200GB is echt veel), maar de kwaliteit van het proximus mobiel netwerk is gewoon beter.
Meer uitval van diensten gehad bij Telenet. Tv ervaring van Telenet is dan weer superieur. (Ben gestopt bij Px met een v6 decoder).

.
Waarom ga je dan niet voor je mobiel naar Hey? Het Orange netwerk is zo goed als van Proximus heb ik de indruk.

En tv en internet bij Prox via fiber.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Zoals hier terecht wordt geponeerd, geven we met z'n allen te veel uit aan internet en digi-tv evenals telefoonabonnementen.

Bij deze heel kort mijn visie:

1. Telenet en Proximus zijn de koplopers om mensen het geld uit de zakken te kloppen. Da's een open deur intrappen.
2. Veel mensen zitten met tè dure abonnementen omwille voor hen het subjectief belang van snelheid en andere diensten (bv. 5G) of omdat ze gewoon multimedia fanaten zijn, etc. Ik behoor ook tot deze groep. Eerlijker kan ik dus niet zijn.

Maar de vraag is: uitrol van fiber met abonnementen met sterke specs, uitrol van DOCSIS 4, enz. enz. Allemaal goed en wel want het is de technische vooruitgang.

Finale vraag is waar de consument prioriteit zal aan geven als hij volgend jaar zijn gas- en elektriciteitsrekening ontvangt? Gas en elektriciteit of internet/digi-TV/telefoonabo's
... ?

Je kan van alles uitrollen maar op een bepaald moment zal de prijs een kantelpunt bereiken i.m.o. en zullen gas en elektriciteit prioritair worden. Dus de vraag naar die dure packs zal m.i. vanaf begin volgend jaar inzakken als een pudding. Ik spreek dan nog niet over deurwaarders tussenkomsten en mensen die in een systeem van schuldbemiddeling zullen terecht komen waarbij ze zelfs zelf niet meer zullen beslissen of het fiber of DOCSIS 4.0 wordt.

Moderne technologie .... maar 'jan modaal' in omvang de grootste consumentengroep, kan het niet meer betalen. Hoe gaan providers dan reageren?

Het geruzie over de snelste zou wel een secundair kunnen worden als mensen letterlijk in de kou komen te zitten en met een budgetmeter voor elektriciteit verder moeten.
Ze gaan hun dure packs nog kwijt geraken aan enkele happy few. Rendabel?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik weet het niet. Als ik zie hoe zwaar mensen zich in de schulden steken om sommige zaken te behouden, maar dan de basis zaken niet meer kunnen betalen.. ik weet het niet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ik deed de oefening onlangs. Ik heb al de vaste lijn geschrapt en dacht na de overstap op fiber ook de TV diensten van PX op te zeggen en te vervangen door TV-Vlaanderen en over te stappen op MV voor internet. Wat blijkt? Het prijsverschil is 15 EUR, exact de prijs voor TVV. Toeval? ik denk het niet.

Uiteraard komt dat ook deels omdat ik 3 simkaarten heb. Bij PX krijg je 2de en 3de aan 10 EUR. Bij MV krijg je een korting van 3 EUR als je simkaarten toevoegt maar niet per simkaart.

Uiteraard kan ik ook opteren om niet voor TVV te gaan en enkel via apps te werken. Dan bespaar ik dus 15 EUR/maand of 180 EUR/jaar. Op één jaar kan ik zo een Apple-TV terugverdienen.

TVV blijkt ook niet de beste kwaliteit te bieden en heeft ook (te) veel reclame volgens sommigen. Dat is ook al een afknapper. Ik ben van plan een proefperiode te nemen en dan kan ik zien of het de moeite is.

Over betaalbaarheid dit: vroeger kwam ik vaak over de vloer bij heel wat bakkers. In september klaagden ze vaak over de inkomsten: mensen eten precies geen brood in september was een vaak terugkerende uitspraak. Een ander voorbeeld zijn de kinderen die zonder eten naar school gestuurd worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

koenraaddeconinck schreef: 15 sep 2022, 08:40 Zoals hier terecht wordt geponeerd, geven we met z'n allen te veel uit aan internet en digi-tv evenals telefoonabonnementen.
Hoeveel je aan die abo's wil uitgeven bepaal je toch gewoon zelf.
Deze maand gaf ik, voor alles wat je opsomt, bv. 30,84 € uit (Telenet + Orange).
Vind dat nog meevallen voor wat ik ervoor terugkrijg. En vond ik dat niet dan liet ik het afsluiten.
En nog nooit een FOMO gevoel gehad.
Zodoende moet je ook geen "hartverscheurende" keuze maken tussen de energierekeningen en de andere rekeningen => gewoon de tering naar de nering zetten. Altijd en overal en niet alleen wanneer het niet meer anders kan.
Een verslaving, aan wat dan ook, is uiteraard nooit goed en dan verlies je ook de controle over jezelf en je budget.

Voor de rest denk ik dat je de bal volkomen mis slaat.
Het is net Jan Modaal (wie dat ook mag zijn) die zich laat verleiden door al die multimedia packs.
De "happy few" moeten daar zelden zelf voor betalen.

Tot zover mijn visie daarover.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

goh nen belg betaald graag veel, als ik soms naar de colruyt ga (iets dat ze in frankrijk nie verkopen) en ik zie met welke karren ze naar buiten gaan terwijl ze met enkele muisklikken water frisdrank enzo - 30 -40% goekoper kunnen hebben op nog geen 5 minuten rijden. Enkele muisklikken betalen rijden koffer open en ze zetten het allemaal in uw auto, ja dan weet ge genoeg. klein vb vittel 18x1L beuden in promo E.Eclerc 4.04 colruyt 9.36
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

FRA met BE vergelijken is appels met peren vergelijken.

Denk maar eens aan Engie verhaal. Is van FRA.

Tevens woont niet iedereen dicht genoeg om bvb even bij Auchan goedkoop te shoppen. Diesel Benzine kosten ook geld.

Denk 50% van de mensen kan goedkoper voor telecom.

Heb dit al jaren geleden hier aangehaald de Belg is gewoon lui ( groot deel ).
Wat telt er, het moet werken en verder einde.
Vergelijken kost moeite, een deel heeft geen kennis, anderen zijn lui.
( Verder heb je het probleem met beperkte keuze vb: vdsl is geen optie door slechte lijn )

Je kan 101 vb geven maar vergeet niet dat we in be veel meer verdienen dan andere landen bvb Spanje.

Nog zo een vb, vroeger had ik zelf ook graag snelste internet, gedaan ermee dacht ik.
99% van de Belgen heeft geen 1000mbps nodig een gemiddel gezin komt ruim toe met 100mbps.

Heb onlangs veel back ups gedaan en sync.
Ruim 3tb op 2 weken. Simpel deel in de nacht laten lopen en deel als ik op pc bezig was.

Je kan nog 100 dagen lang discusieren hierover maar koop wat je echt nodig hebt is de boodschap.

Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb gehoord dat fiber in de komende maanden misschien komt. Er komt een firma hier intern alles regelen in oktober. Maarja aannemers en hun termijnen...
Het ding is dat Proximus het wel tot binnen legt maar de aftakkingen moeten nog zelf gebeuren. Dus hopen tegen het eind van het jaar dat er fiber is.

Aan andere kant ben ik nu bijna 3 jaar klant bij Orange en tot nu toe geen zware problemen.
Matyi
Starter
Starter

Dacht eraan om over te schakelen naar telenet maar na het lezen van een aantal topics dus beter niet doen?
Modbreak:
bijlage verwijderd. reden: publiek IPv4 adres zichtbaar
speedtest.jpg
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Van fiber naar coaxkabel is toch wel een serieuze stap terug.
De uploadsnelheid valt terug onder de 40 Mbps en de stabiliteit van de snelheden zal ook minder zijn omdat de capaciteit op het coaxnetwerk over véél meer klanten moet gedeeld worden. (Het risico op storingen en uitval bij een coaxnetwerk is ook veel hoger dan bij fiber.)
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

technieker schreef: 09 feb 2022, 16:48
Benbits schreef:Vdsl is niet ten einde, ter komt nog een stevige investering aan om om te schakelen naar het MX6 platform van nokia.
De eerste MX6 wordt momenteel geinstalleerd in Westerlo centrum.
Maar... Dit ligt stil. Enkel nieuwe Rop's en gesatureerde rop's krijgen MX6 apparatuur.
Is de MX6 tech al in veel kasten geplaatst of heel beperkt?
PS: toevallig geen weet van fiberuitrol data en regio's :banana:
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

https://tweakers.net/nieuws/211294/prox ... ieden.html

Het ziet er naar uit dat Proximus aan het langste eind trekt in de ruzie
Proximus Ultra Fiber
Down: 8,5Gbit/s
Up: 1,0Gbit/s
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Sowieso, waarom zou Telenet anders opeens 2 miljard euro in fiber investeren.
Zelfs het basisaanbod van 500 Mbps symmetrisch is op de Telenet-coaxkabel de komende jaren onmogelijk haalbaar.
Daarvoor zou Telenet eerst alle Digiboxen, Digicorders en EuroDOCSIS 3.0-modems moeten uitfaseren. Een werk van vele jaren.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”