speedtest plots slechts één tiende van de gebruikelijke snelheid: help!

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Even mijn setup uitleggen:

(allerlei wired apparaten) <-----> Switch <-----> TP-Link Deco M9 Plus (mesh) main router <-----> Telenet Modem (witte "DOCSIS 3.1 E-ROUTER")

Met de TP-Link main zijn er 4 bijkomende Deco M9 Plus uitbreidingen verbonden (draadloos) en sinds vandaag ook een X50-Outdoor (wired over powerline adapter).

Dit werkte prima tot ik vandaag opmerkte dat ik op mijn vaste PC (die dus met kabel verbonden is met de switch) de internet speedtest slechts 60 Mpbs oplevert!

Wanneer ik een speedtest doe op de TP-Link krijg ik wel de gebruikelijke snelheid, zo'n 800 Mbps dus. De laatste keer dat ik de speedtest deed op de vaste PC (ongeveer een maand geleden) gaf die 948 Mpbs! Er is m.a.w. iets veranderd. Rechtstreeks aan de Telenet modem krijg ik ook de correcte snelheden.

2 Vragen nu:
1) ik heb een deco mesh uitbreiding toegevoegd (de X50) die in tegenstelling tot de andere uitbreidingen aangesloten is via powerline adapter (kon niet anders) : kan dit het probleem mede veroorzaken? De powerline adapter dateert van 2017 en is verbonden met de switch.

2) indien ik de switch zou verbinden met de Telenet modem ipv met de TP-Link zit ik natuurlijk met het probleem dat de wired apparaten de wireless apparaten elkaar niet gaan zien (vermits andere IP ranges), kan ik in de Telenet Modem ergens een route toevoegen tussen de verschillende subnets? Of hoe kan ik dat oplossen?

Alvast dikke merci voor jullie hulp!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Het lijkt me zeer raar dat die componenten welke niet in je gebruikte pad zitten een probleem gaan opleveren.

Heb je al getest als je die nieuwe x50 afzet? Al eens getest rechtstreeks op de modem - dat het geen tijdelijk effect is? Al eens een echte test gedaan (bvb iso downloaden vanop belnet) ipv zo een speedtest?

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koswo
Starter Plus
Starter Plus

Heb de X50 zonet uit netwerk verwijderd -> zelfde resultaat.
Heb ook eens een andere M9 als main ingesteld (om uit te sluiten dat het aan de ethernetpoort lag) -> zelfde resultaat
Rechtstreeks op de modem zijn de snelheden OK.
Gewone download is ook traag (tss. 3 en 7 MB/sec).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Kapotte of losse UTP-kabel op de switch of je pc misschien?

Bouw gewoon je netwerk vanaf nul stap voor stap terug op met telkens een speedtest tussen de stappen.
Op de E-router (Mijn Telenet geavanceerde instellingen) is de configuratie van bridge-mode aan te raden om dubbele NAT te vermijden.
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Power lines kunnen ook gewoon slechte overdracht van data geven he doordat ze niet in hetzelfde segment hangen
koswo
Starter Plus
Starter Plus

Probleem is opgelost. Ik heb een beetje vanalles geprobeerd (waaronder alle apparaten een aantal minuten volledig afgezet) en weet dus niet precies wat het precies heeft gedaan :?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”