Engie Electrabel gaat honderden snelladers plaatsen in ons land
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Energiebedrijf Engie Electrabel stapt in ons land in de markt van snelladers voor elektrische wagens. Met het merk Vianeo wil het de komende drie jaar enkele honderden snellaadpalen installeren.
Bron: https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... r-AA1cPZDe
Bron: https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... r-AA1cPZDe
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 31 keer
Hopelijk gaat er eindelijk eens iemand nadenken over zinnige "use cases".... In NL vind je zo goed als géén snellader zonder dat je er ook een koffie kan drinken of een snack eten wat perfect is om de 15-30 minuten om te krijgen die je daar gewoonlijk moet staan.
Een 22Kw lader aan een supermarkt is idioot... niemand gaat daar 2-3u rondlopen en een half uurtje aan een trage lader is gewoon zinloos.
Bij mij in de buurt is letterlijk één Albert Heijn met 1 50Kw lader. Dat zouden er eigenlijk minstens 4 moeten zijn maar het is wel de ideale configuratie voor een bezoek aan de supermarkt. Je bent daar al snel een uur kwijt en aan 50Kw kan je dan voldoende laden zonder dat je auto de helft van de tijd al 100% geladen aan de paal hangt...
Die FastNed woestijnen in België daar zit toch echt niemand op te wachten, of wel?
Een 22Kw lader aan een supermarkt is idioot... niemand gaat daar 2-3u rondlopen en een half uurtje aan een trage lader is gewoon zinloos.
Bij mij in de buurt is letterlijk één Albert Heijn met 1 50Kw lader. Dat zouden er eigenlijk minstens 4 moeten zijn maar het is wel de ideale configuratie voor een bezoek aan de supermarkt. Je bent daar al snel een uur kwijt en aan 50Kw kan je dan voldoende laden zonder dat je auto de helft van de tijd al 100% geladen aan de paal hangt...
Die FastNed woestijnen in België daar zit toch echt niemand op te wachten, of wel?
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Zoeken we de oplossing niet op de verkeerde plaats?
Het probleem is eerder dat laden te lang duurt, niet dat er vertier rond een laadstation moet zijn.
Ik gebruik collect&go, op die tijd zal er niet veel geladen zijn
Het probleem is eerder dat laden te lang duurt, niet dat er vertier rond een laadstation moet zijn.
Ik gebruik collect&go, op die tijd zal er niet veel geladen zijn

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5571
- Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Bij elektrische auto's is eigenlijk laadsnelheid nog meer een punt dan bij een smartphone.
Ik denk mochten er laders komen die een auto in 5 minuten(minstens 80%vol) en max 10 minuten snelladen dat bereik niet meer zo een probleem gaat zijn
Ik denk mochten er laders komen die een auto in 5 minuten(minstens 80%vol) en max 10 minuten snelladen dat bereik niet meer zo een probleem gaat zijn
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Afhankelijk van de temp. en SoC van de EV accu laad je op een half uur dan een 11 kWh op. Toch een bijkomende range van een 50 tot 75 km. Hopelijk kan je op je bestemming dan meer bijladen dan je nodig had voor de weg H/T?My_download schreef: 21 jun 2023, 15:31 Een 22Kw lader aan een supermarkt is idioot... niemand gaat daar 2-3u rondlopen en een half uurtje aan een trage lader is gewoon zinloos.
Destination chargers (zoals aan een supermarkt) hebben dan ook meer zin dan her en der verspreide laders op een parking waar je eigenlijk sowieso niet moet zijn.
Snelle lader (+ 50 kW) hebben hun nut voor doorgaand verkeer langsheen autosnelwegen. Niet voor lokaal verkeer.Die FastNed woestijnen in België daar zit toch echt niemand op te wachten, of wel?
Je kan ze dan idd beter ook voorzien van een koffieshop of iets dergelijks. Maar waarschijnlijk is dat een uitgangspunt voor wie voorheen een autosnelwegtankstation gewend was (?). Wanneer ik bv. eens aan de FastNed in Kontich passeer zit iedereen daar op de stoep voorovergebogen over zijn smartphone te tokkelen. Voor deze generatie waarschijnlijk doodgewoon tijdverdrijf?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Is dat geen idee, men toont tijdens het wachten reclame in ruil voor goedkoper laden. Tussen elke reclame steek je dan pakweg een kattenvideo en dan hoeven ze ook al niet meer hun eigen GSM daarvoor boven te halen 
Neen, serieus, eens de snelheid van laden hoog genoeg is, is dit probleem voorbij en is het net als tanken.

Neen, serieus, eens de snelheid van laden hoog genoeg is, is dit probleem voorbij en is het net als tanken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
En je verwacht dat overal voldoende vermogen beschikbaar is, of zomaar even een cabine verzwaard kan worden zonder een oplossing te hebben voor een tussentijdse oplossing ter voeding van de supermarkt?
Serieuze investering die zichzelf nog moet terugverdienen hé.
Serieuze investering die zichzelf nog moet terugverdienen hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ik verwacht niet dat de snelheid van het laden de eerstkomende jaren genoeg zal evolueren dat laden het equivalent van een tankbeurt zal worden.
Een van de redenen dat ik nog altijd geloof in hydrogen (of hybride hydro-elec); het is dan wel duurder in aanmaak enzo, maar je kan het tanken in een mum van tijd.
Een van de redenen dat ik nog altijd geloof in hydrogen (of hybride hydro-elec); het is dan wel duurder in aanmaak enzo, maar je kan het tanken in een mum van tijd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Indien ik het goed begrepen heb zal Engie, waarover het hier gaat, DC laadpalen willen plaatsen langs snelwegenhonda4life schreef:En je verwacht dat overal voldoende vermogen beschikbaar is, of zomaar even een cabine verzwaard kan worden zonder een oplossing te hebben voor een tussentijdse oplossing ter voeding van de supermarkt?
Serieuze investering die zichzelf nog moet terugverdienen hé.
Wat de HS cabines betreft geen probleem er staat er eentje om de 2,5km ten behoeve van de snelweg verlichting die zelden nog gebruikt wordt
-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Da's exact het probleem. Je moet begrijpen dat je met een electrische wagen gewoon laadt wanneer je je wagen niet gebruikt (waarschijnlijk 95% van de tijd, thuis, op het werk, aan de supermarkt, hotel,...) niet wanneer je onderweg bent op je dagelijks traject om zo snel mogelijk te tanken. Het is een mentaliteitswijziging maar totaal geen probleem. De enige keren dat ik moet snelladen is wanneer ik lange afstanden doe (300+ km) en als je dan zoals ik met een EV6 (aan +240kw) kan laden dan is het een compleet non-issue. Op 15 min tijd van 10 naar 80% is voorbij voor je het weet (alvast voordat de dames naar toilet zijn geweest). Snelladen is waarschijnlijk in totaal 3% van mijn totale laden tot nu toe.ITnetadmin schreef: 22 jun 2023, 18:09 Ik verwacht niet dat de snelheid van het laden de eerstkomende jaren genoeg zal evolueren dat laden het equivalent van een tankbeurt zal worden.
Een van de redenen dat ik nog altijd geloof in hydrogen (of hybride hydro-elec); het is dan wel duurder in aanmaak enzo, maar je kan het tanken in een mum van tijd.
Ik spreek uit ervaring.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Het gaat nog een tijd duren alvorens Electrabel erin gaat slagen om alle electriciteitsnetwerken voldoende te versterken dat elk huis een goeie laadpaal aankan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Electrabel gaat helemaal geen laadpalen aan huis plaatsen. Dat gaan ze doen naast de grote doorgaande verkeersassen. Op andere plaatsen heeft een snellader weinig zin.
Ieder huis heeft overigens geen eigen laadpaal nodig want dat is zelfs niet mogelijk voor iedere woning.
En al helemaal geen snellader want dat is DC technologie en geen AC technologie. DC laadtechnologie is voor de meeste woningen een overbodige kost.
En voor ieder huis waar wel een AC laadpaal kan geplaatst worden is AC laden technisch niet zo'n probleem wanneer de bewoners verstandig omgaan met de periodes dat ze laden en niet allemaal op hetzelfde uur tegen max. vermogen willen laden. Hoe meer PV op de daken hoe gunstiger het is om te laden op uren van overproductie om het net in balans te houden en omvormers niet te doen uitschakelen door overspanning op hetzelfde net.
De betaalbare oplossing zal dus van de twee kanten moeten komen. Technisch haalbaar. Of het tijdig haalbaar is om de mensen de klik in hun hoofden te laten maken dat omgaan met een BEV iets anders werkt dan omgaan met een verbrandingsmotor moet nog blijken.
Waarom zouden woningen wel op inductie kunnen koken en met een WP verwarmen en dat al beschikbare vermogen niet op andere uren kunnen gebruiken om een BEV te laden?
Ieder huis heeft overigens geen eigen laadpaal nodig want dat is zelfs niet mogelijk voor iedere woning.
En al helemaal geen snellader want dat is DC technologie en geen AC technologie. DC laadtechnologie is voor de meeste woningen een overbodige kost.
En voor ieder huis waar wel een AC laadpaal kan geplaatst worden is AC laden technisch niet zo'n probleem wanneer de bewoners verstandig omgaan met de periodes dat ze laden en niet allemaal op hetzelfde uur tegen max. vermogen willen laden. Hoe meer PV op de daken hoe gunstiger het is om te laden op uren van overproductie om het net in balans te houden en omvormers niet te doen uitschakelen door overspanning op hetzelfde net.
De betaalbare oplossing zal dus van de twee kanten moeten komen. Technisch haalbaar. Of het tijdig haalbaar is om de mensen de klik in hun hoofden te laten maken dat omgaan met een BEV iets anders werkt dan omgaan met een verbrandingsmotor moet nog blijken.
Waarom zouden woningen wel op inductie kunnen koken en met een WP verwarmen en dat al beschikbare vermogen niet op andere uren kunnen gebruiken om een BEV te laden?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ik zie toch enkele problemen.
Ik lees hier tegelijk
Dan wordt het een gepuzzel en gedoe om een auto opgeladen te krijgen.
Laadpalen in de buurt? Hoeveel? En waar? En wat als er geen vrij is? De ganse nacht laten staan, of verplicht opstaan om hem na x uur te verplaatsen?
Ik denk dat de "mentaliteitswijziging" die gevraagd wordt, gewoonweg niet gaat gebeuren wegens te drastisch.
Waterstof heeft voordelen, en niet alleen het voordeel dat er mogelijk minder vervuilende batterijen nodig zijn.
Het ander voordeel is dat het geen mentaliteitswijziging nodig heeft: een tankbeurt blijft een tankbeurt.
En geen gigantische infrastructuur aanpassing om alle elektrische wagens van laadpalen te voorzien.
Ik lees hier tegelijk
maar ookVOiD schreef: 22 jun 2023, 21:54 Da's exact het probleem. Je moet begrijpen dat je met een electrische wagen gewoon laadt wanneer je je wagen niet gebruikt (waarschijnlijk 95% van de tijd, thuis, op het werk, aan de supermarkt, hotel,...) niet wanneer je onderweg bent op je dagelijks traject om zo snel mogelijk te tanken.
Hoe kan je nu "je wagen laden wanneer je hem niet gebruikt", wanneer tegelijk "elk huis geen laadpaal gaat kunnen krijgen"?ivob schreef: 22 jun 2023, 23:22 Ieder huis heeft geen eigen laadpaal nodig want dat is zelfs niet mogelijk voor iedere woning.
En voor ieder huis waar dat wel kan is dat technisch niet zo'n probleem wanneer de bewoners verstandig omgaan met de periodes dat ze laden en niet allemaal op hetzelfde uur tegen max. vermogen willen laden.
Dan wordt het een gepuzzel en gedoe om een auto opgeladen te krijgen.
Laadpalen in de buurt? Hoeveel? En waar? En wat als er geen vrij is? De ganse nacht laten staan, of verplicht opstaan om hem na x uur te verplaatsen?
Ik denk dat de "mentaliteitswijziging" die gevraagd wordt, gewoonweg niet gaat gebeuren wegens te drastisch.
Waterstof heeft voordelen, en niet alleen het voordeel dat er mogelijk minder vervuilende batterijen nodig zijn.
Het ander voordeel is dat het geen mentaliteitswijziging nodig heeft: een tankbeurt blijft een tankbeurt.
En geen gigantische infrastructuur aanpassing om alle elektrische wagens van laadpalen te voorzien.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Als je zelfs maar 1F/40A hebt, kan je toch prima thuis laden?ITnetadmin schreef: 22 jun 2023, 22:17 Het gaat nog een tijd duren alvorens Electrabel erin gaat slagen om alle electriciteitsnetwerken voldoende te versterken dat elk huis een goeie laadpaal aankan.
aan 25A (= 6kW) laad je zo 33km/u, op een gemiddelde nachtrust van 6-8u laad je zo moeiteloos 200km.
Als je geen maffia-Fluvius-capaciteitsfactuur wil krijgen, kan je laden aan 3kW.
6u -> 100km
8u -> 125km
12u -> 190km
Ik ben vaak (niet altijd) 12u thuis tussen aankomen van het werk en terug vertrekken. En ik rij heus geen 200km/dag.
Dus voor thuis heb je heus niets speciaals nodig.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Gisteren was het toch zo warm niet dat je van de kaart wasITnetadmin schreef:Het gaat nog een tijd duren alvorens Electrabel erin gaat slagen om alle electriciteitsnetwerken voldoende te versterken dat elk huis een goeie laadpaal aankan.
Electrabel heeft niks met stroom netwerken te maken en al zeker niet die aan je huis, dat is het alleenrecht van Fluvius
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Dat is een discussie op zich maar duidelijk NIET het doel van de instap van Electrabel.
Dit topic gaat duidelijk over honderden SNELLAADPALEN (met een veel hoger vermogen dan 50 DC) langsheen autosnelwegen en andere grote doorgangswegen met als doel op korte tijd veel te laden voor de lange(re) afstand => transitverkeer langsheen de grote verkeersassen.
---------------------------------------------------------------------------------
Off topic:
Dat dit maar een deel van de oplossing is dat is duidelijk. Daarnaast is er o.a. nood aan traag (1,4 - 22 kW AC) thuisladen + verspreid openbaar laden (centrum van steden, parkeerplaatsen - AC 11 - 22 kW tot 50 DC) en destination chargers (bedrijfsparkings, park & ride, winkelcentra, bisocopen, hotels, horeca,........).
De elektricteitsinfra is voor het merendeel al over het hele land aanwezig.
Voor H2 stations heb je juist de uitrol van een totaal nieuwe infrastructuur nodig en deze is allerminst goedkoop. Eén H2 laadpunt kost momenteel het twintigvoudige van een snellaadstation. Bovendien moet H2 met vrachtwagens ter plekke gebracht worden en het station periodiek terug op druk gebracht worden wat de lokale snelheid van tanken beperkt tot een aantal auto's per etmaal. Om nog maar te zwijgen van de maatregelen die genomen moeten worden om de opslag van H2 onder grote druk in een woonomgeving te beveiligen. H2 is zo vluchtig dat je het bijna niet lekvrij opgeslagen krijgt. Het is dus in de praktijk niet zo dat je een fossiel tankstation zo maar even vervangt door een H2 station.
De transitie zal dus, op welke wijze ze ook gebeurt, nooit eenvoudig zijn noch goedkoop. Maar nietsdoen en alles bij het oude laten is geen optie meer voor wie zijn kop niet langer in het zand wil blijven steken.
Toegevoegd na 8 minuten 9 seconden:
Dat is het voornaamste punt niet.
Dat is een uitleg voor een woning die daarvoor goed gelegen is, met name een eigen oprit of parkeerplaats voor de eigen gevel.
Het op te lossen probleem stelt zich voor de duizenden (huur) rijhuizen en vooral rijhuizen gelegen in een (stedelijke) omgeving zonder eigen garage/staanplaats met een gevel grenzend aan de openbare weg. Vlaanderen met zijn lintbebouwing telt er zo tienduizenden.
Je kan er nauwelijks openbaar vervoer organiseren en eigen laadinfra wordt voor die bewoners ook problematisch. Dat zal je dus op een andere manier moeten oplossen. o.a. op bedrijfsparkings. Maar bedrijven met duizenden werknemers op dezelfde locatie hebben dan ook weer een probleem.
Woon je in een rijhuis zonder eigen garage/stalplaats en werk je op zo'n locatie heb je idd een praktisch probleem de komende jaren.
Maar zoals eerder gezegd, wil men daar een eigen discussie over voeren kan je beter een nieuw topic beginnen en het begin van deze discussie daarin onderbrengen.
Het heeft geen zin tijd en moeite in zo'n discussie te steken die nadien verwijderd of afgeblokt wordt wegens off topic.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Er speelt nog een ander belangrijk nadeel bij H2, de aanmaak kent veel verlies en daarom is het beter voor te behouden voor zaken waar er geen alternatief voor is. Voor personenwagens is dat alternatief er wel en zal H2 dus minder rendabel zijn.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Plus Member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
- Locatie: Heusden-Zolder
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 31 keer
Nee, dat is het laden bekijken door een "benzine-tanken bril". Met een EV wil je kunnen laden op plaatsen waar je zowieso al gaat parkeren aan een lader die afgestemd is op de tijd dat je gemiddeld daar gaat staan. En dat is dus niet noodzakelijk altijd "van zo leeg mogelijk naar zo vol mogelijk" maar eerder "genoeg voor de komende paar ritten".Dizzy schreef: 21 jun 2023, 15:50 Het probleem is eerder dat laden te lang duurt, niet dat er vertier rond een laadstation moet zijn.
Dat is vandaag (nog) niet aan een station, want de doorsnee treinreiziger heeft (nog) geen EV. En toch staan daar vooral (ongebruikte) palen bij mij in de buurt.
Dat zou kunnen zijn aan de supermarkt, maar ook daar ben je meestal maar een uur of iets meer en dus heb je daar toch al minstens een 43-50Kw lader nodig en niet zo'n 22Kw ding.
Als je een middagje gaat shoppen of s'avonds uit eten/iets drinken dan is de kans groot dat je een uur of 3-4 (of meer) je auto laat staan en dan is een trage 22Kw lader wél weer ideaal. Ook als je bv een fietsuitstap of boswandeling gaat maken, al zijn er daar wel al veel parkings maar meestal nog géén laders te bespeuren.
En voor langere trips stop ik ook liever elke 2u bij een snellader voor een koffie en een plasje om dan 15-20 minuten later verder te rijden, dan dat ik probeer de auto zo leeg mogelijk te rijden om dan 3 kwartier met de vingers te moeten draaien voordat de auto terug vol is. En daar is dan zo'n 250Kw lader weer ideaal voor.
In België vind je nog al te vaak een type lader dat niet matched met de verwachte parkeertijd en te veel snelladers waar je alleen maar in je auto kan blijven zitten wachten, met hier en daar een zeer welgekomen uitzondering... Vooral het aantal 43-50Kw laders mag wat mij betreft fors omhoog: Niet te lastig qua belasting op het net en toch snel genoeg dat de auto zo goed als vol is zelfs na een fastfood maaltijd. Hier in de buurt zijn er ondertussen al twee brasseries die het licht gezien hebben en zo'n 50Kw lader hebben geplaatst dus ik ben hoopvol...
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Die uitleg is wel ergens te volgen maar er zitten ook gaten in. De tijd die je er gemiddeld gaat staan is dus voor verschillende personen eugh... verschillend. Wat voor de ene goed is, deugt dus niet voor een ander. Behoeften veranderen dan ook nog eens waardoor deze oplossing niet echt realistisch is.
De supermarkt is dat een goed voorbeeld, de ene winkelt op 5 minuten door bvb collect en go een ander 25 minuten en nog een ander een uur. Dat kan dan per persoon ook nog eens variëren in de tijd en andere omstandigheden.
De pauzes bij lange ritten hangen puur van jezelf af. Nu zijn er ook die gelijk gekken de hele rit zo snel mogelijk willen afmalen ook al kunnen ze de hele rit op één tank doen.
De koffieshops zijn leuk om te wachten maar ook zij moeten rendabel zijn en dat is enkel als er genoeg mensen betalen, ofwel voor de koffie ofwel via het laadtarief. Omdat je EV's overal kan opladen zijn laadstations op dat vlak minder aantrekkelijk als locatie. Je hebt er dan ook nog die liever in de wagen of buiten kattenvideo's bekijken en niets consumeren.
En dan komt men bij de evolutie van tech, als de batterijen EN de laders verbeteren lossen deze problemen zich vanzelf op en worden al deze investeringen alweer minder interessant.
De supermarkt is dat een goed voorbeeld, de ene winkelt op 5 minuten door bvb collect en go een ander 25 minuten en nog een ander een uur. Dat kan dan per persoon ook nog eens variëren in de tijd en andere omstandigheden.
De pauzes bij lange ritten hangen puur van jezelf af. Nu zijn er ook die gelijk gekken de hele rit zo snel mogelijk willen afmalen ook al kunnen ze de hele rit op één tank doen.
De koffieshops zijn leuk om te wachten maar ook zij moeten rendabel zijn en dat is enkel als er genoeg mensen betalen, ofwel voor de koffie ofwel via het laadtarief. Omdat je EV's overal kan opladen zijn laadstations op dat vlak minder aantrekkelijk als locatie. Je hebt er dan ook nog die liever in de wagen of buiten kattenvideo's bekijken en niets consumeren.
En dan komt men bij de evolutie van tech, als de batterijen EN de laders verbeteren lossen deze problemen zich vanzelf op en worden al deze investeringen alweer minder interessant.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Fluvius, uiteraard; effe een brain fart, maar mijn statement stands.bruma schreef: 23 jun 2023, 09:21 Electrabel heeft niks met stroom netwerken te maken en al zeker niet die aan je huis, dat is het alleenrecht van Fluvius
Verder, ik hoor het allemaal graag, die mentaliteitsshift, maar de infrastructuur is daar nog lang niet klaar voor.
Als je gaat moeten veranderen van "tankstation" naar "overal laden", dan moet er ook overal laadinfrastructuur zijn.
Op elke job, in elke wijk, met een garantie dat er een werkende paal vrij is om aan te parkeren.
Voor mensen die in de stad wonen extra problematisch: laden aan huis kan/mag niet (en onvoldoende palen op straat), dus wordt de laadpaal op het werk essentieel, en ga je eigenlijk woon-werkverkeer aanmoedigen ipv ontmoedigen, want daar kan hun auto nog ns betaalbaar geladen worden.
En dan is er het feit dat een straatpaal 's avonds gewoon bezet gaat zijn door een auto tot de volgende ochtend.
Parkeerlengte aan de palen beperken? Wil dat zeggen dat mensen 's nachts gaan moeten opstaan om hun geladen wagen te verplaatsen?
Om maar te zeggen: met "honderden" gaan we er lang niet komen, het is een "mooi begin", maar ook niet meer dan dat.
En zo snel zullen die ook wel niet laden, want ik zie die auto niet op 5 mins 80% van zijn lading opgedaan hebben, en langer dan dat heeft ook een cascade effect (nl minder autos/uur dus meer palen nodig of langere rijen met nog langere wachttijden tot gevolg).
Ja, H2 is een ramp qua opslag enzo, maar het kan tenminste snel getankt worden.
Ik gaf H2 dan ook maar als een voorbeeld van "alternatieven" om EVs te versterken.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Je maakt de fout om er vanuit te gaan dat iedereen al zijn wagens zal kunnen behouden. Het is niet de bedoeling dat elke ICE vervangen wordt door een EV.
En ja, ligging zal wederom belangrijk zijn. Sommige wijken/regio's zullen infra te weinig hebben terwijl er op andere geen probleem is. Opnieuw zal dit weer sterker spelen waar er veel appartementen zijn zonder garages en dus opnieuw de mensen met lagere inkomens.
En nu worden salariswagens gebruikt om EV sneller in te voeren maar uiteindelijk kan men het laden gebruiken om de salariswagens af te bouwen. Men drijft de voorwaarden op en de prijzen en ipv een wagen kan je uw eigen wagen op het werk laden.
En ja, ligging zal wederom belangrijk zijn. Sommige wijken/regio's zullen infra te weinig hebben terwijl er op andere geen probleem is. Opnieuw zal dit weer sterker spelen waar er veel appartementen zijn zonder garages en dus opnieuw de mensen met lagere inkomens.
En nu worden salariswagens gebruikt om EV sneller in te voeren maar uiteindelijk kan men het laden gebruiken om de salariswagens af te bouwen. Men drijft de voorwaarden op en de prijzen en ipv een wagen kan je uw eigen wagen op het werk laden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- userbase crew
- Berichten: 9510
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Het is voor mij althans wel de bedoeling dat iedereen zijn wagen zal kunnen behouden.
Misschien dat sommigen hem niet nodig hebben en liever naar OV overstappen, maar dat moet een keuze zijn gebaseerd op gebruiksgemak, niet op betaalbaarheid of andere dwang.
Misschien dat sommigen hem niet nodig hebben en liever naar OV overstappen, maar dat moet een keuze zijn gebaseerd op gebruiksgemak, niet op betaalbaarheid of andere dwang.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Men gaat het u niet komen vragen, net zomin als aan mij maar de realiteit is dat wagens steeds duurder worden en ook al die laadfaciliteiten dienen rendabel te zijn en dat maakt dat nu al een wagen voor veel mensen gewoon niet meer haalbaar is. Daar komt nog bij dat de overheid de dalende inkomsten uit verbranding via wagens ook moet recupereren en dat feit kan gebruiken om te sturen naar andere mobiliteit.
De Europese rekenkamer stelde het zo "In Europa geproduceerde elektrische wagens dreigen onbetaalbaar te blijven voor de modale Europeaan."
De voorzitter van de federatie elektrische mobiliteit zegt dan weer "Er zullen de komende jaren heel veel snelladers zijn voor een beperkt aantal elektrische wagens".
Ook geeft hij aan dat door het verschil tussen prijzen aan de laadstations en thuis werkgevers maatregelen zullen nemen:"Aangezien een groot deel van de elektrische wagens bedrijfswagens zijn, valt het niet uit te sluiten dat bedrijven het snelladen zullen beperken als het prijsverschil met een thuislaadbeurt vergroot."
Als je het van wat verder bekijkt dan besef je snel dat het eenvoudig vervangen van ICE door EV gewoon te weinig oplost. Het is beter op één punt maar al de andere problemen zoals files, drukte, veiligheid, leefbaarheid,... worden niet opgelost. Een wagen wordt maar 10% van de tijd gebruikt en soms zelfs minder, dat is dus gewoon inefficiënt.
De Europese rekenkamer stelde het zo "In Europa geproduceerde elektrische wagens dreigen onbetaalbaar te blijven voor de modale Europeaan."
De voorzitter van de federatie elektrische mobiliteit zegt dan weer "Er zullen de komende jaren heel veel snelladers zijn voor een beperkt aantal elektrische wagens".
Ook geeft hij aan dat door het verschil tussen prijzen aan de laadstations en thuis werkgevers maatregelen zullen nemen:"Aangezien een groot deel van de elektrische wagens bedrijfswagens zijn, valt het niet uit te sluiten dat bedrijven het snelladen zullen beperken als het prijsverschil met een thuislaadbeurt vergroot."
Als je het van wat verder bekijkt dan besef je snel dat het eenvoudig vervangen van ICE door EV gewoon te weinig oplost. Het is beter op één punt maar al de andere problemen zoals files, drukte, veiligheid, leefbaarheid,... worden niet opgelost. Een wagen wordt maar 10% van de tijd gebruikt en soms zelfs minder, dat is dus gewoon inefficiënt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Wanneer het o.a. om een personenauto gaat heeft het argument van efficiëntie in de meest voorkomende gevallen weinig tot geen zin want het gaat grotendeels louter over individuele emoties die men de vrije loop laat.Dizzy schreef: 24 jun 2023, 10:30 Een wagen wordt maar 10% van de tijd gebruikt en soms zelfs minder, dat is dus gewoon inefficiënt.
Velen kopen een auto met een vermogen dat ze bijna nooit op de openbare weg kunnen gebruiken, een max. snelheid die bijna nergens nog toegelaten is en willen een max. range voor die een of twee keer per jaar dat ze een reis van 1000 km onafgebroken willen ondernemen. En dan spenderen ze daar een geldsom aan die al met tientallen procenten in waarde verminderd vanaf de eerste km dat ze met hun speelgoed buiten mogen komen.
Weinig rationeel en efficiënt bij de aankoop van een personenauto.
Het zal dus nog wel even duren voor een meerderheid die klik in hun hoofd kan maken.
Overigens een kleine nuance over je opmerking: een personenauto wordt gemiddeld maar 10% van de tijd gebruikt.
Voor sommigen is dat dus nog minder en wie meer rationeel wil/kan handelen is dat (ruim) meer. Het is immers ook niet verboden om je eigen wagen als deelauto in te zetten en zo de efficiëntie op te drijven of zelf in een deelautopool te stappen en je spaargeld te beschermen tegen overdreven ontwaarding.
Gewoon een tip. Niet te nemen of te laten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Natuurlijk gaat iedereen zijn auto houden.Dizzy schreef: 23 jun 2023, 19:54 Je maakt de fout om er vanuit te gaan dat iedereen al zijn wagens zal kunnen behouden. Het is niet de bedoeling dat elke ICE vervangen wordt door een EV.
Dat heet marktwerking.
Vandaag zijn EVs kunstmatig duur en profiteert men van de salariswagen markt die verplicht moet omschakelen.
Met een duidelijke shift naar merken zoals huyndai en Kia, waar vroeger een salariswagen rijder niet wou in gezien worden.
Voor Jan met de pet is de shift naar goedkopere Chinezen EV al bezig.
Als de andere autobouwers willen blijven verkopen dan zullen ze mee moeten in de prijzenslag op termijn.
Zelfs Tesla heeft al een paar keer een forse prijsverlaging doorgevoerd…
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Never say "iedereen".

Hier is bv. al beslist dat vanaf de dag er geen salarisauto meer beschikbaar is (of deze meer gaat kosten dan ie opbrengt) er geen auto meer in huis zal komen. Dat zal dan een combinatie van OV, e-bike, fiets, deelauto's worden.
En uit ervaring weet ik dat dit zelfs meer dan n=1 betekent.
Van onze vier huidige kinderen (twintigers en dertigers) heeft er nog slechts één een auto. En nadat wij geen beschikking meer hebben over een auto zal, volgens de huidige stand van zaken, er slechts één van de autoloze drie dan zelf een auto aanschaffen.
Maar dat niet iedereen ook die klik kan of wil maken is uiteraard geen geheim.
En het zal Engie er waarschijnlijk ook niet van weerhouden om maar één snellaadpaal minder langs de grote doorgaande verkeersassen te plaatsen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Dat een wagen voor velen een statussymbool is heb ik hier al eens gezegd maar voor status moet je ook de centen hebben. We stellen vast dat voor een groeiend aandeel die centen er niet meer zijn.
Marktwerking betekent ook dat als je iets niet meer kan betalen je naar alternatieven moet kijken, noodgedwongen dus ook als je wel iets anders zou willen.
EV's zijn niet kunstmatig duur omdat de batterijen gewoon veel geld kosten en de ontwikkeling ook moet terugverdiend worden. Door steeds meer EV's groeit de vraag naar grondstoffen wat de prijzen weer doet stijgen. Dat is marktwerking. Als je merkt dat de sector en verwante organisaties zelf al spreken van hogere prijzen en minder mensen die een wagen kunnen veroorloven dan weet je het wel.
De verschuiving van dure ICE's naar kleinere maar even dure Chinese EV's geef bovenstaande gewoon aan. Zij die het kunnen betalen zullen nog altijd een wagen kunnen hebben (meestal ook omdat hij zwaar gesubsidieerd is). Die wagen zal gewoon kleiner zijn en van een merk waar ze voorheen hun neus voor ophaalden. Wie moeite had om een ICE te betalen valt uit de boot.
En de autobouwers gaan niet onder de kostprijs verkopen. Er zijn trouwens meer manieren om de inkomsten te behouden, een grotere markt is één manier maar hogere prijzen is een andere.
En vergeet ook niet dat het probleem tegenwoordig niet echt te weinig wagens is maar eerder te veel, een verandering naar minder wagens zal door de overheid dus niet echt tegengewerkt worden, zeker niet als die overheid nu al miljarden aan subsidies aan wagens geeft. De vervanging van ICE door EV lost niet alle problemen door teveel wagens niet op.
Marktwerking betekent ook dat als je iets niet meer kan betalen je naar alternatieven moet kijken, noodgedwongen dus ook als je wel iets anders zou willen.
EV's zijn niet kunstmatig duur omdat de batterijen gewoon veel geld kosten en de ontwikkeling ook moet terugverdiend worden. Door steeds meer EV's groeit de vraag naar grondstoffen wat de prijzen weer doet stijgen. Dat is marktwerking. Als je merkt dat de sector en verwante organisaties zelf al spreken van hogere prijzen en minder mensen die een wagen kunnen veroorloven dan weet je het wel.
De verschuiving van dure ICE's naar kleinere maar even dure Chinese EV's geef bovenstaande gewoon aan. Zij die het kunnen betalen zullen nog altijd een wagen kunnen hebben (meestal ook omdat hij zwaar gesubsidieerd is). Die wagen zal gewoon kleiner zijn en van een merk waar ze voorheen hun neus voor ophaalden. Wie moeite had om een ICE te betalen valt uit de boot.
En de autobouwers gaan niet onder de kostprijs verkopen. Er zijn trouwens meer manieren om de inkomsten te behouden, een grotere markt is één manier maar hogere prijzen is een andere.
En vergeet ook niet dat het probleem tegenwoordig niet echt te weinig wagens is maar eerder te veel, een verandering naar minder wagens zal door de overheid dus niet echt tegengewerkt worden, zeker niet als die overheid nu al miljarden aan subsidies aan wagens geeft. De vervanging van ICE door EV lost niet alle problemen door teveel wagens niet op.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
neen, marktwerking betekent gewoon dat als er geen verkopen genoeg zijn, de prijs zakt ...Dizzy schreef: 24 jun 2023, 15:47 Marktwerking betekent ook dat als je iets niet meer kan betalen je naar alternatieven moet kijken, noodgedwongen dus ook als je wel iets anders zou willen.
... totdat er terug meer verkopen zijn
Zo simpel is het.
Tegen de tijd dat je geen ICE meer kan kopen zijn er goedkope EV's op elke hoek van het straat.
En tot dan wordt de koper gewoon deskundig verder uitgemolken.
Je ziet dat mooi aan de salarisrijders.
Om nog een iet of wat fatsoenlijke gocar te hebben schakelen ze over naar KIA en Hyundai en consoorten.
Dat blijft duren todat de Duitsers vinden dat ze te weinig EV's verkopen ...
Dan zakken de Duitsers
en daarna zakken de KIA en consoorten opnieuw
en daarna terug de Duitsers
enz ...
totdat elke autobouwer terug genoeg verkopen heeft in "zijn" doelpubliek
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Je vergeet altijd een aantal factoren. Het doel van handel is winst, als die winst er ook is met minder verkoop is er geen probleem voor hen. Onder de prijs verkopen is tegen de marktwerking en doel van bedrijven in. Er is hier al gezegd waarom de grondstoffen niet direct goedkoper worden en bovendien moeten ook de ontwikkelingskosten terugverdiend worden. Deze factoren maken dat lagere prijzen niet voor direct zijn zoals ook de sector erkent.
Men schakelt inderdaad naar kleinere modellen van minder gerenommeerde merken omdat de anderen te duur geworden zijn. Mochten die anderen gewoon de prijs kunnen laten zakken om hun aandeel terug op te krikken dan hadden ze dat al gedaan. De marges zijn niet zodanig dat dat zomaar kan. De marges op de duurste wagens zijn wel nog rendabel en daarom worden kleinere modellen geschrapt en biedt met vooral de duurste modellen aan. Zo kan men de inkomsten toch gelijk houden terwijl de verkoop daalt. Het doel van de auto-industrie is niet iedereen een wagen bieden maar wel winst maken.
Men schakelt inderdaad naar kleinere modellen van minder gerenommeerde merken omdat de anderen te duur geworden zijn. Mochten die anderen gewoon de prijs kunnen laten zakken om hun aandeel terug op te krikken dan hadden ze dat al gedaan. De marges zijn niet zodanig dat dat zomaar kan. De marges op de duurste wagens zijn wel nog rendabel en daarom worden kleinere modellen geschrapt en biedt met vooral de duurste modellen aan. Zo kan men de inkomsten toch gelijk houden terwijl de verkoop daalt. Het doel van de auto-industrie is niet iedereen een wagen bieden maar wel winst maken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Stop eens met zeggen dat salaris/firmawagens gesubsidieerd worden. Ze worden minder belast, dat is waar.
Maar gesubsidieerd? Dat betekent dat er subsidies bestaan (geld overgeschreven van overheid naar werkgever/werknemer). Is dus niet het geval ...
Maar gesubsidieerd? Dat betekent dat er subsidies bestaan (geld overgeschreven van overheid naar werkgever/werknemer). Is dus niet het geval ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Echt?
De rechtstreeks misgelopen inkomsten door het subsidiëren van salarisauto's als vervanging van een deel van het normaal belastbare loon bedragen 3,75 miljard euro per jaar.
Minder belasting betalen op een deel van je inkomen is ook een vorm van subsidie aan bepaalde groepen.
Moest het systeem niet zo voordelig zijn voor zowel werkgever als werknemer werd het gewoon niet toegepast en was er niet zoveel weerstand tegen de afschaffing ervan.
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/ver ... 94588.html
En meer on topic, bedrijven krijgen uiteraard ook overheidssubsidies voor het plaatsen van laadpalen die openbaar toegankelijk zijn. Zelfs werknemers kunnen daarvoor subsidies krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
De rechtstreeks misgelopen inkomsten door het subsidiëren van salarisauto's als vervanging van een deel van het normaal belastbare loon bedragen 3,75 miljard euro per jaar.
Minder belasting betalen op een deel van je inkomen is ook een vorm van subsidie aan bepaalde groepen.
Moest het systeem niet zo voordelig zijn voor zowel werkgever als werknemer werd het gewoon niet toegepast en was er niet zoveel weerstand tegen de afschaffing ervan.
https://www.tijd.be/opinie/algemeen/ver ... 94588.html
En meer on topic, bedrijven krijgen uiteraard ook overheidssubsidies voor het plaatsen van laadpalen die openbaar toegankelijk zijn. Zelfs werknemers kunnen daarvoor subsidies krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
De marges op EV zijn vandaag gigantisch, gewoon omdat het kan, de salarisrijder moet immers overstappen naar een of andere EV variant.Dizzy schreef: 25 jun 2023, 11:51 Men schakelt inderdaad naar kleinere modellen van minder gerenommeerde merken omdat de anderen te duur geworden zijn. Mochten die anderen gewoon de prijs kunnen laten zakken om hun aandeel terug op te krikken dan hadden ze dat al gedaan. De marges zijn niet zodanig dat dat zomaar kan.
Als minder gerenommeerde merken goedkoper kunnen aanbieden, dan kunnen de Duitsers dat ook.
Ze willen en hoeven gewoon nog niet.
Vandaag is het model een beperkt aantal EVs verkopen aan grote winst per EV
Dat gaat binnen enkele jaren terug vallen naar grote aantallen verkoop aan een normale winst per EV.
Hetzelfde zie je nog steeds met speed pedelecs door de fietsleasing.
Een 45 km per uur elektrische scooter kan je kopen aan 2000 euro.
Een mountainbike met top afmontage kan je kopen aan 1500 euro.
Speed pedelec vanaf 6000 en meer …
… gewoon 1500 euro pure extra winst…
Maar ja de Belg betaalt zeer graag voor gebakken lucht hè …

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Salarisauto's zijn een typisch Belgisch fenomeen.duizend schreef: 25 jun 2023, 14:35 De marges op EV zijn vandaag gigantisch, gewoon omdat het kan, de salarisrijder moet immers overstappen naar een of andere EV variant.
Als minder gerenommeerde merken goedkoper kunnen aanbieden, dan kunnen de Duitsers dat ook.
Zijn de verkoopsprijzen voor EV's in de ons omringende landen dan zoveel goedkoper?
De laatste keer dat ik vergeleek was eenzelfde EV in bv. NL niet gigantisch goedkoper dan in België.
Moest dat zo zijn dan importeer je toch gewoon je EV vanuit een ander land binnen de EU.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Het is natuurlijk handig enkel naar de min-inkomsten te kijken van salariswagens... dat deze een ganse industrie in leven houden vergeten we even voor het gemak ?ivob schreef: 25 jun 2023, 12:35 Echt?
De rechtstreeks misgelopen inkomsten door het subsidiëren van salarisauto's als vervanging van een deel van het normaal belastbare loon bedragen 3,75 miljard euro per jaar.
Minder belasting betalen op een deel van je inkomen is ook een vorm van subsidie aan bepaalde groepen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ik vergeet uiteraard niets. Ik gaf een antwoord op een opmerking over de "niet bestaande" subsidies voor salarisauto's.
Met een bronvermelding van iemand die toch beter op de hoogte zou moeten zijn dan de gemiddelde UB'er.
Je gaat er dus vanuit dat de Belgische automarkt de volledige Europese autoindustrie in leven houdt?
Hoeveel % van de in België ingeschreven salarisauto's is daadwerkelijk in België geconstrueerd en bezorgd rechtstreeks werk aan Belgische werknemers?
En waarom gaat in de rest van de EU diezelfde industrie, zonder het systeem van salarisauto's, dan niet ten onder?
Mij niet gelaten* maar je vindt het dus volstrekt normaal dat de Belgische belastingbetaler jaarlijks bijna 4 miljard steun geeft aan de Belgische autodealers? Het is niet de federale overheid, al jaren virtueel failliet, die de steun geeft maar de werknemers waar ze dat geld jaarlijks gaat ophalen.
*ik rij zelf al jaren met een salarisauto maar dat betekent nog niet dat ik niet besef bij wie dat voordeel jaarlijks opgehaald wordt en dat men dat geld beter anders zou besteden. Bv. in het verhogen van de belastingsvrije som voor ALLE werknemers.
Met een bronvermelding van iemand die toch beter op de hoogte zou moeten zijn dan de gemiddelde UB'er.
Je gaat er dus vanuit dat de Belgische automarkt de volledige Europese autoindustrie in leven houdt?
Hoeveel % van de in België ingeschreven salarisauto's is daadwerkelijk in België geconstrueerd en bezorgd rechtstreeks werk aan Belgische werknemers?
En waarom gaat in de rest van de EU diezelfde industrie, zonder het systeem van salarisauto's, dan niet ten onder?
Mij niet gelaten* maar je vindt het dus volstrekt normaal dat de Belgische belastingbetaler jaarlijks bijna 4 miljard steun geeft aan de Belgische autodealers? Het is niet de federale overheid, al jaren virtueel failliet, die de steun geeft maar de werknemers waar ze dat geld jaarlijks gaat ophalen.
*ik rij zelf al jaren met een salarisauto maar dat betekent nog niet dat ik niet besef bij wie dat voordeel jaarlijks opgehaald wordt en dat men dat geld beter anders zou besteden. Bv. in het verhogen van de belastingsvrije som voor ALLE werknemers.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Tja, ook in Nederland moeten de zakelijke rijders overstappen naar EV…ivob schreef: 25 jun 2023, 14:47 Salarisauto's zijn een typisch Belgisch fenomeen.
Zijn de verkoopsprijzen voor EV's in de ons omringende landen dan zoveel goedkoper?
De laatste keer dat ik vergeleek was eenzelfde EV in bv. NL niet gigantisch goedkoper dan in België.

Waarom zou daar een “auto van de zaak” niet bestaan?
En blijkbaar is het in Nederland dan toch al goedkoper …
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Een salarisauto en een auto van een ZZP'er zijn wel twee verschillende begrippen. Bovendien heb je in NL nog eens de maandelijkse bijtelling welke afzonderlijk wordt berekend.
Soit, zoveel te beter wanneer je op termijn gelijk blijkt te hebben en ook een fatsoenlijk uitgeruste BEV binnen het bereik van iedereen komt welke nu nog met een ICE rijdt.
Wat betreft de salarisrijder is het overigens niet de salarisrijdende Belg die doorgaans voor de gebakken lucht betaalt maar zowat iedere belastingsbetaler, salarisrijder of niet.
De rechthebbende elektrische salarisrijder betaalt nog altijd maar de minimale VAA uit eigen zak en zelfs daar is een mouw aan te passen.
Soit, zoveel te beter wanneer je op termijn gelijk blijkt te hebben en ook een fatsoenlijk uitgeruste BEV binnen het bereik van iedereen komt welke nu nog met een ICE rijdt.
Wat betreft de salarisrijder is het overigens niet de salarisrijdende Belg die doorgaans voor de gebakken lucht betaalt maar zowat iedere belastingsbetaler, salarisrijder of niet.
De rechthebbende elektrische salarisrijder betaalt nog altijd maar de minimale VAA uit eigen zak en zelfs daar is een mouw aan te passen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Het is heus niet alleen voor de autodealers... trouwens ik moet voor zoveel dingen betalen waar ik geen "voordeel" bij heb.ivob schreef: 25 jun 2023, 15:58 Mij niet gelaten* maar je vindt het dus volstrekt normaal dat de Belgische belastingbetaler jaarlijks bijna 4 miljard steun geeft aan de Belgische autodealers?
Als je puur spreekt over salariswagens dan kan ik die uitspraak begrijpen, heb je het over bedrijfswagens dan geeft dit blijk van een hoog Robin Hood gehalte.ivob schreef: 25 jun 2023, 15:58Bv. in het verhogen van de belastingsvrije som voor ALLE werknemers.
Ik pleit er ook niet voor dat men andere mensen hun "werkgerief" gaat afnemen om het dan maar gratuit te verdelen onder de massa.
Enfin, het lijkt me best dat de mods dit afsplitsen naarf een topic "salariswagen bashen".
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Ik had het duidelijk over salariswagens (van werknemers).
Dat is in de meeste gevallen een extra legaal voordeel en geen "werkgerief".
En ik gun iedereeen dat voordeel. Ik maak er, zoals ieder voorkomend mattheuseffect, (onrechtstreeks) dankbaar gebuik van.
Maar dat betekent niet dat je niet op mogelijke alternatieven mag wijzen die voordeliger kunnen zijn voor een bredere laag van de bevolking/werknemers.
De cijfers zijn momenteel ook gewoon wat ze zijn.
Het overgrote deel van de BEV-rijders is nog altijd zakelijk en salarisrijders.
Een beetje BEV kost nog altijd tussen de 40 en 50.000 €. Dat is privé meestal een te zotte kost voor een vervoermiddel dat meer stilstaat dan rijdt en als het rijdt waar één tot hoogstens twee man in zit.
De snelladers van Engie op de grote verkeersassen zullen dan in het beginstadium alleen ten gunste zijn van het doorgaand buitenlands verkeer (bv. Nederlanders met de sleurhut op weg naar het zuiden), zakelijke rijders en salarisrijders die laadkosten meestal ook niet zelf moeten betalen.
Dat is in de meeste gevallen een extra legaal voordeel en geen "werkgerief".
En ik gun iedereeen dat voordeel. Ik maak er, zoals ieder voorkomend mattheuseffect, (onrechtstreeks) dankbaar gebuik van.
Maar dat betekent niet dat je niet op mogelijke alternatieven mag wijzen die voordeliger kunnen zijn voor een bredere laag van de bevolking/werknemers.
De cijfers zijn momenteel ook gewoon wat ze zijn.
Het overgrote deel van de BEV-rijders is nog altijd zakelijk en salarisrijders.
Een beetje BEV kost nog altijd tussen de 40 en 50.000 €. Dat is privé meestal een te zotte kost voor een vervoermiddel dat meer stilstaat dan rijdt en als het rijdt waar één tot hoogstens twee man in zit.
De snelladers van Engie op de grote verkeersassen zullen dan in het beginstadium alleen ten gunste zijn van het doorgaand buitenlands verkeer (bv. Nederlanders met de sleurhut op weg naar het zuiden), zakelijke rijders en salarisrijders die laadkosten meestal ook niet zelf moeten betalen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
De marges zijn zodanig groot... dat men bang is van de Chinezen. De kleinere modellen worden geschrapt omdat de marges erop te klein zijn, niet omdat ze gigantisch zijn. Was dat waar dat moest men de Chinezen niet vrezen en zakten de prijzen ipv te stijgen.duizend schreef: 25 jun 2023, 14:35 De marges op EV zijn vandaag gigantisch, gewoon omdat het kan, de salarisrijder moet immers overstappen naar een of andere EV variant.
Als minder gerenommeerde merken goedkoper kunnen aanbieden, dan kunnen de Duitsers dat ook.
Ze willen en hoeven gewoon nog niet.
Vandaag is het model een beperkt aantal EVs verkopen aan grote winst per EV
Dat gaat binnen enkele jaren terug vallen naar grote aantallen verkoop aan een normale winst per EV.
De Chinezen kunnen goedkoper aanbieden door lage lonen en omdat ze beschikken over de grondstoffen die ze voordeliger kunnen inkopen wegens ook Chinees.
Tja, dan is dat model marktaandeel verliezen, logisch dat anderen het dan inpikken. Hoe ze dat binnen enkele jaren gaan keren is een raadsel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.