instellen access point

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
koswo
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik heb thuis een TP-Link Deco M9 Plus mesh wifi systeem (verbonden met Telenet modem). In de buurt van m'n tuinhuis had ik echter geen signaal en heb nu een TP-Link Omada EAP245 access point gekocht en geïnstalleerd (via powerline adapter). Dit werkt, maar: is er een mogelijkheid om gewoon mijn bestaand wifi netwerk "uit te rekken" ipv een nieuw netwerk te maken? Is het een optie om dezelfde SSID en paswoord te gebruiken dan dat van de Deco M9 binnen? Of zou dit problemen geven?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Je kan normaal perfect zelfde ssid en ww gebruiken zodat je toestellen automatisvh kiezen.

Zo iets geeft enkel maar wat hinder als je acces points te dicht bij elkaar staan. Hij kan dan soms moeilijk kiezen wat de beste acces point is. Maar in jouw geval versta ik dat ze zeker ver genoeg van elkaar staan
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

koswo schreef: 22 jun 2023, 08:47 Ik heb thuis een TP-Link Deco M9 Plus mesh wifi systeem
Kon je dat niet gewoon uitbreiden... en is dat geen "centrale configuratie" ?
koswo
Starter Plus
Starter Plus

DarkV schreef: 22 jun 2023, 08:56
koswo schreef: 22 jun 2023, 08:47 Ik heb thuis een TP-Link Deco M9 Plus mesh wifi systeem
Kon je dat niet gewoon uitbreiden... en is dat geen "centrale configuratie" ?
heb ik ook overwogen, maar vermits er 0,0 bereik was in tuinhuis, lukte dat niet, dus moest het via powerline adapter en bovendien vond ik nergens nog een Deco M9 Plus uitbreiding.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Belgissschenaap schreef: 22 jun 2023, 08:52 Je kan normaal perfect zelfde ssid en ww gebruiken zodat je toestellen automatisvh kiezen.
Inderdaad!
Bavooo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

koswo schreef: 22 jun 2023, 09:40
heb ik ook overwogen, maar vermits er 0,0 bereik was in tuinhuis, lukte dat niet, dus moest het via powerline adapter en bovendien vond ik nergens nog een Deco M9 Plus uitbreiding.
Je moet eigenlijk het access point niet zetten waar je bereik wilt, maar tussen waar je bereik wilt en het laatste mesh punt. Je kan de Deco reeks ook uitbreiden met andere punten, dus in u geval had zelf een deco e4 al beter geweest dan weer een apart netwerk. Je kan die in het slechtste geval ook op u powerline aansluiten.
koswo
Starter Plus
Starter Plus

Bavooo schreef: 22 jun 2023, 12:59
koswo schreef: 22 jun 2023, 09:40
Je moet eigenlijk het access point niet zetten waar je bereik wilt, maar tussen waar je bereik wilt en het laatste mesh punt. Je kan de Deco reeks ook uitbreiden met andere punten, dus in u geval had zelf een deco e4 al beter geweest dan weer een apart netwerk. Je kan die in het slechtste geval ook op u powerline aansluiten.
"Je moet eigenlijk het access point niet zetten waar je bereik wilt, maar tussen waar je bereik wilt en het laatste mesh punt" -> begrijp ik, maar dat gaat praktisch niet, want dan zou ik het ergens in het midden van de gazon moeten zetten...

Een Deco op de powerline, gaat dat? En zo ja, is de E4 compatibel met mijn reeds bestaande M9 Plus setup (heb er 5 verspreid over het huis)?
Bavooo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Ja, alle Deco modellen werken met elkaar samen: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2248/ Als de powerline op hetzelfde netwerk zit is er geen probleem om die te gebruiken.
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 17 keer

Bavooo schreef: 22 jun 2023, 12:59 Je moet eigenlijk het access point niet zetten waar je bereik wilt, maar tussen waar je bereik wilt en het laatste mesh punt.
Ook in het geval van een verbinding via een powerline?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nee... dan plaats je het gewoon voor een optimale dekking.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”