Home Assistant alternatief voor Rpi

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hallo,

Al een hele tijd loop ik Home Assistant op een Raspberry Pi 2, al een tijdje zoek ik een upgrade maar daarbovenop zijn de prijzen de hoogte in gegaan.
Er mag dus wel wat meer rekenkracht ter beschikking te zijn om ook als volwaardige NAS etc. te functioneren en ook van die geheugenkaartjes of halve oplossingen met USB naar... aan de slag te gaan.
Een oude laptop... geen probleem maar vind het ook belangrijk dat zulke toestellen ook energiezuinig zijn voor 24/7 te draaien > ARM-processor?.
In principe een Linux met Docker denk ik dan?
Ik heb al wat gegoogled richting (tweedehands) mini pc, maar word niet echt wijzer om er geen hogere prijs voor neer te leggen.

Tips graag
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Toevallig net deze zien passeren: https://www.mydealz.de/deals/fujitsu-fu ... nt-2189448

Ook interessant als je echt de meest low power opties zoekt:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Synology nas met docker ondersteuning?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Ik ben van RPI overgestapt naar docker onder Synology, maar ondertussen alweer overgestapt naar Docker Desktop onder Windows.

Probleem met synology zijn de inodes volgens mij. Zodra de database van HA te groot werd, crashte de volledige docker (inclusief andere apps die op synology draaiden) en kon ik herbeginnen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

pfuhu schreef: 18 jun 2023, 15:21 Ik ben van RPI overgestapt naar docker onder Synology, maar ondertussen alweer overgestapt naar Docker Desktop onder Windows.

Probleem met synology zijn de inodes volgens mij. Zodra de database van HA te groot werd, crashte de volledige docker (inclusief andere apps die op synology draaiden) en kon ik herbeginnen.
Werkt HA goed onder docker desktop ? Ik heb docker desktop draaien voor andere zaken. HA draait dedicated op een ander toestel.
Krijg je ook de dongles voor zwave en zigbee aan de praat ?

@topicstarter, kijk is voor een goedkope intel nuc.
https://tweakers.net/barebones/aanbod/
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Hier werk ik met HA op een raspberry pi 4, in een docker op raspbian, samen met nog x andere services inc kodi.
Werkt allemaal perfect nu sinds een jaar.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik zag dat er een Home Assistant Linux OS bestond voor PC.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ik gebruik home assistant als vm op m'n home servertje.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Ik heb HA hier draaien op een Odroid XU4.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

yaris schreef: 18 jun 2023, 16:12
pfuhu schreef: 18 jun 2023, 15:21 Ik ben van RPI overgestapt naar docker onder Synology, maar ondertussen alweer overgestapt naar Docker Desktop onder Windows.

Werkt HA goed onder docker desktop ? Ik heb docker desktop draaien voor andere zaken. HA draait dedicated op een ander toestel.

Correctie (ik besef nu mijn fout). Ik heb deze even onder docker desktop gedraaid, maar geen succes. Draai hem nu op VMWare Workstation (Home Assistant OS). Draait zo goed en moet er zo weinig aan doen dat ik het zelfs al niet meer wist :)
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

pfuhu schreef: 18 jun 2023, 20:21
yaris schreef: 18 jun 2023, 16:12

Correctie (ik besef nu mijn fout). Ik heb deze even onder docker desktop gedraaid, maar geen succes. Draai hem nu op VMWare Workstation (Home Assistant OS). Draait zo goed en moet er zo weinig aan doen dat ik het zelfs al niet meer wist :)
Hier draait Home assistant OS via virtual box op windows 10.

Even offtopic maar: hoe heb jij ervoor gezorgd dat Windows niet automatisch update?
Enige probleem met VM op Windows (10 en 11 zeker) dat je de updates kan pauzeren maar niet oneindig (1 maand max dacht ik).
Wat er regelmatig voor zorgt dat HA offline is en dat windows blijkbaar opnieuw is opgestart.

Ik heb ook HAos gedraaid op mijn barebone via Proxmox maar hier was het verbuik 3x zo hoog. 9W onder Windows, Proxmox alleen net geen 30W.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Odroid HC4? 64-bit arm met de mogelijkheid om twee SATA disken aan te sluiten.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

vanpeers schreef: 19 jun 2023, 21:38 Even offtopic maar: hoe heb jij ervoor gezorgd dat Windows niet automatisch update?
Enige probleem met VM op Windows (10 en 11 zeker) dat je de updates kan pauzeren maar niet oneindig (1 maand max dacht ik).
Wat er regelmatig voor zorgt dat HA offline is en dat windows blijkbaar opnieuw is opgestart.
Ik hoop dat je dan deze machine niet connect met het internet... Zelfde voor Linux/OSX geen updates installeren doet véél meer kwaad dan goed.

Veel beter is om je setup in orde te maken zodat de HA vm automatisch wordt gestart bij het starten van Windows. Meer info: https://superuser.com/questions/1027410 ... -10-reboot
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”