Aan de EV rijders ...
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Er zijn amper wagens waar dit al mee kan en trouwens ben je er maar wat mee als de wagen thuis staat. Een wagen die de hele dag op een parking of op straat staat levert ook niet veel op buiten het opvangen van duivenshit.
Autodelen is op zich niet verkeerd maar er blijven veel haken en ogen aan waardoor het niet zo van de grond komt via eigen wagens. Maar het is inderdaad al beter dan niets en kan het aantal wagens per groep wel wat verminderen.
Japan toont dat men enorme grote groepen toch kan managen als men een performant OV systeem heeft dat kwalitatief en betrouwbaar is. Helaas doen we hier meer moeite om mensen van het OV weg te jagen en sponsoren we wagens terwijl we steeds vaker stil staan. Ondertussen worden die wagens, voor wie ze zelf moet betalen, onbetaalbaar.
Autodelen is op zich niet verkeerd maar er blijven veel haken en ogen aan waardoor het niet zo van de grond komt via eigen wagens. Maar het is inderdaad al beter dan niets en kan het aantal wagens per groep wel wat verminderen.
Japan toont dat men enorme grote groepen toch kan managen als men een performant OV systeem heeft dat kwalitatief en betrouwbaar is. Helaas doen we hier meer moeite om mensen van het OV weg te jagen en sponsoren we wagens terwijl we steeds vaker stil staan. Ondertussen worden die wagens, voor wie ze zelf moet betalen, onbetaalbaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat kan al jaren.Dizzy schreef: 29 mei 2023, 19:41 Er zijn amper wagens waar dit al mee kan en trouwens ben je er maar wat mee als de wagen thuis staat. Een wagen die de hele dag op een parking of op straat staat levert ook niet veel op buiten het opvangen van duivenshit.
Toch voor iedereen met een salarisauto + PV.

Zoals ik zei, als je wagen thuis aan de laadpaal staat levert deze dan extra geld op. Onder de carport ook geen last van welke shit dan ook.
Dit WE via de laadpaal al 39 € netto binnengehaald. Geen wereldschokkende bedragen maar altijd beter dan te moeten betalen voor een auto of hem werkloos ergens op straat onder de duivenshit achter te laten. Of erger, nodeloos korte afstanden mee afleggen omdat je toch een auto in bezit hebt.
En zoals elders al uitgelegd heb je DC en AC laadpalen. Via een AC laadpaal en wat creatief tweaken met hardware kan je met iedere huidige EV (maar wel met een laadpaal waarvan de software toegankelijk is) in principe al V2H koppelen.
Voor wie de mentaliteitswijziging al achter de rug heeft is dat geen probleem.Autodelen is op zich niet verkeerd maar er blijven veel haken en ogen aan waardoor het niet zo van de grond komt via eigen wagens. Maar het is inderdaad al beter dan niets en kan het aantal wagens per groep wel wat verminderen.
Doen we ook al jaren, de auto delen met drie andere gezinnen.
In tegenstelling tot anderen leef ik niet in Japan. Jij wel?Japan toont dat men enorme grote groepen toch kan managen als men een performant OV systeem heeft dat kwalitatief en betrouwbaar is. Helaas doen we hier meer moeite om mensen van het OV weg te jagen en sponsoren we wagens terwijl we steeds vaker stil staan. Ondertussen worden die wagens, voor wie ze zelf moet betalen, onbetaalbaar.
Wie niet in Japan leeft zal het dus moeten doen met wat hier voorhanden is en daar naar best vermogen toe handelen.
Op de Groenplaats moeten we - indien we in Antwerpen moeten zijn - ook al niet betalend parkeren.
Gewoon zelf een ondergrondse parkeerplaats kopen aan de stadrand, daar een semi publieke laadpaal plaatsen (die ook nog eens extra geld opbrengt) en vandaaruit het centrum in met het wel beschikbare openbare vervoer.
Met een beetje positieve ingesteldheid en creativiteit kom je ook in Vlaanderen al een heel eind.

Auto's zo duur maken dat een deel ze niet meer kan betalen is uiteraard ook een gedeeltelijke oplossing voor het fileprobleem. Niet mijn idee maar ik leer ook maar omgaan met de "visie" van onze Vlaamse politci verkozen door de Vlaamse kiezers. Maar geen nood, na juni 2024 zijn al die problemen voor iedere Vlaming van de baan.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3219
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
En niet enkel op de weg, maar ook op de trein: maandag, woensdag en vrijdag zijn daar beduidend minder druk. Ik weet het aan de velen (?) die 4/5den werken.
Computer(k)nul
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Telewerken is inderdaad belangrijk en één van de voorbeelden van een echte shift naar anders gaan leven/werken. Een ander voordeel is ook dat bij telewerk je meer kan gebruiken van de eigen opgewekte energie.
Je hoeft niet ergens te wonen om in te zien dat er wel mogelijkheden bestaan om het anders te doen dan hoe wij het momenteel doen. De afbouw van OV is pijnlijk als men tegelijk problemen heeft met files en betaalbaarheid van mobiliteit.
Je hoeft niet ergens te wonen om in te zien dat er wel mogelijkheden bestaan om het anders te doen dan hoe wij het momenteel doen. De afbouw van OV is pijnlijk als men tegelijk problemen heeft met files en betaalbaarheid van mobiliteit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 3219
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Zonder te willen bashen: mochten de budgetten die aangewend worden voor het subsidiëren van de salariswagens voor het openbaar vervoer aangewend worden, dan zou er toch wel 't een en ander kunnen bewegen (pun intended)...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Alle nieuwe KIA's vanaf 2024 (eerste uitrol in Spanje, dus waarschijnlijk niet voor 2025 in België) zullen uitgerust zijn met V2X. Voor thuisladen werken ze ook samen met een compatibele AC lader (die minder kostelijk is dan de dure DC lader).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als we maar genoeg geld geven aan het openbaar vervoer zou het perfect werken... een hele dikke pun intendedSinna schreef: 30 mei 2023, 14:37 Zonder te willen bashen: mochten de budgetten die aangewend worden voor het subsidiëren van de salariswagens voor het openbaar vervoer aangewend worden, dan zou er toch wel 't een en ander kunnen bewegen (pun intended)...

-
- Elite Poster
- Berichten: 2510
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Als je ziet hoeveel miljarden er jaarlijks in openbaar vervoer worden gestoken en wat het resultaat daarvan is dan kunnen we beter alles afschaffen en wagens subsidieren lijkt me 
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Anderzijds, niet/nauwelijks investeren zoals de laatste 10-20 jaar, doet het 'em duidelijk ook niet, me dunkt.
Treinen die om de haverklap uitvallen, sporen/wissels die blokkeren, bovenleidingen die knappen, trams die ontsporen, .... En als je vergelijkt met andere landen, rijden we hier nog bijna uitsluitend op diesel. En dan hebben we het nog niet gehad over de ondermaatse verloning, waardoor er geen personeel gevonden wordt.
Dus nee: niet investeren in OV is geen goed idee.
https://www.autogids.be/autonieuws/tite ... ecord.html
Het grondstofgebruik van het inductief laden zal ook wel fors zijn.

https://wegenenverkeer.be/sites/default ... g%29_0.pdf
Treinen die om de haverklap uitvallen, sporen/wissels die blokkeren, bovenleidingen die knappen, trams die ontsporen, .... En als je vergelijkt met andere landen, rijden we hier nog bijna uitsluitend op diesel. En dan hebben we het nog niet gehad over de ondermaatse verloning, waardoor er geen personeel gevonden wordt.
Dus nee: niet investeren in OV is geen goed idee.
https://www.autogids.be/autonieuws/tite ... ecord.html
Deze Toyota RAV4 PHEV heeft een elektrisch rijbereik van bijna 2.000 kilometer
Titel is natuurlijk clickbaitDeze door Electreon ingezette Toyota RAV4 Plug-in Hybrid heeft 1.943 kilometer gereden op elektriciteit alleen en dat is goed voor een nieuw wereldrecord, want dat gebeurde zonder onderweg bij te laden.
Electreon brak het "het wereldrecord elektrisch rijden zonder opladen"op een ovalen testpiste in de buurt van de Israelische hoofdstad Tel Aviv. Daarbij werden 55 bestuurders ingeschakeld, die achtereenvolgens het stuur van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid namen. Een dikke 100 uur later hadden ze 1.942,6 elektrische kilometers, zonder interventie van de benzinemotor en zonder hulp van een stekker.
Of we nu elke auto moeten voorzien van een kleine batterij van 20kWh (+/- 100km bereik), om zo grondstoffen te besparen, maar wel tegelijkertijd straten moeten opbreken om daar inductie-laders in te steken, betwijfel ik.Tijdens het zetten van het nieuwe wereldrecord voor elektrisch rijden zonder opladen, verbruikte de Toyota 241,7 kWh per 1.942,6 kilometer. En dat werd mogelijk gemaakt dankzij de draadloze oplaadtechnologie van Electreon, die de batteriijen onderweg bijladen kon. En zo zet de wetenschap een nieuwe stap naar de inductiesnelwegen waarmee verschillende bedrijven momenteel experimenteren.
Het grondstofgebruik van het inductief laden zal ook wel fors zijn.

https://wegenenverkeer.be/sites/default ... g%29_0.pdf
-
- Elite Poster
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Het is niet alleen clickbait, maar ook gewoon verkeerd.
Trouwens:Tijdens het zetten van het nieuwe wereldrecord voor elektrisch rijden zonder opladen, verbruikte de Toyota 241,7 kWh per 1.942,6 kilometer. En dat werd mogelijk gemaakt dankzij de draadloze oplaadtechnologie van Electreon, die de batteriijen onderweg bijladen kon.
Dus gemiddeld 19km/u. Ik durf wedden dat hij met 10km/u dan gewoon onbeperkt kon blijven rijden 'zonder opladen'. Want een gegeven moment kun je toch echt sneller bijladen, ook met inductie, dan dat je verbruikt al rijdend.Een dikke 100 uur later hadden ze 1.942,6 elektrische kilometers
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Staat er allemaal niet in.
Hoe snel kon de PHEV inductief laden?
https://www.ct.nl/achtergrond/hoe-draad ... -qi-werkt/
Hoe snel kon de PHEV inductief laden?
https://www.ct.nl/achtergrond/hoe-draad ... -qi-werkt/
Of dat de weg is die we moeten inslaan, betwijfel ik.In een studie die in 2017 in opdracht van de Zwitserse ministerie van energie werd gepubliceerd, schatte de Research Foundation for Electricity and Mobile Communication de energie-efficiëntie van inductief opladen per Qi op ongeveer 50 procent.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het is niet enkel onderinvesteren bij OV maar gewoon doelbewust afbouwen. Iets waarvan men niet wil dat het werkt, zal zelden werken. Maar we zitten in een speciale regio, hier denkt men nog altijd dat zij die het einde van iets willen datzelfde beter gaan laten draaien 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 31 keer
https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... en-geloven
Autobatterij gaan langer mee dan we ze geloven...
Autobatterij gaan langer mee dan we ze geloven...
Laatst gewijzigd door warpozio2 13 jun 2023, 15:58, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
"We"? Behoor je dan toch het tweede deel van de titel?
EV rijders weten dat uit praktijkervaring uiteraard al langer maar ze behoren meestal ook niet tot dat tweede deel.

EV rijders weten dat uit praktijkervaring uiteraard al langer maar ze behoren meestal ook niet tot dat tweede deel.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Jammer zo'n titels, EV-haters gebruiken terwijl men de problemen in het artikel gewoon bevestigt, ze zijn gewoon minder erg/snel dan gevreesd.
Bij elke nieuwe tech zullen er in het begin wat problemen zijn en ook zal er evolutie zijn in de tech waardoor de nadelen verminderd worden.
Bij elke nieuwe tech zullen er in het begin wat problemen zijn en ook zal er evolutie zijn in de tech waardoor de nadelen verminderd worden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
In Nederland zijn de EV's tot en met 2024, net zoals in Vlaanderen, vrijgesteld van verkeersbelastingen.
Vanaf 2025 wijzigt dat - volgens de huidige plannen - en zal men ook verkeersbelasting moeten betalen op een EV.
Uit recente vergelijkingen blijkt nu dat voor een vergelijkbare benzinewagen (VW ID3/VW Golf - Renault Zoe/Clio) een benzineauto ruim minder verkeersbelasting zou gaan betalen dan de vergelijkbare elektrische variant.
Vanaf 2030 zou er de km-heffing worden ingevoerd.
Vanaf 2025 wijzigt dat - volgens de huidige plannen - en zal men ook verkeersbelasting moeten betalen op een EV.
Uit recente vergelijkingen blijkt nu dat voor een vergelijkbare benzinewagen (VW ID3/VW Golf - Renault Zoe/Clio) een benzineauto ruim minder verkeersbelasting zou gaan betalen dan de vergelijkbare elektrische variant.
Vanaf 2030 zou er de km-heffing worden ingevoerd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Inderdaad.
Maar als je een transitie wil doen slagen is het wel niet logisch dat je dan minder belasting gaat heffen op de auto's die op fossiele brandstof rijden.
Soit, ze doen maar. Zolang ze de fiets maar niet terug gaan belasten.
Maar als je een transitie wil doen slagen is het wel niet logisch dat je dan minder belasting gaat heffen op de auto's die op fossiele brandstof rijden.
Soit, ze doen maar. Zolang ze de fiets maar niet terug gaan belasten.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Betalen de fossiele rijders minder dan vroeger of gewoon minder dan een EV?
Dat de inkomsten van fossiele brandstoffen elders moeten gehaald worden is logisch en dat ze ze dan halen bij de vervangers van fossiele brandstoffen is ook logisch. Het probleem is dat de EV's nu al te duur zijn voor een toenemende groep en dat dit met deze evolutie nog zal toenemen. Zo ga je naar een situatie waarbij persoonlijk vervoer er enkel nog is voor de rich few. Anderzijds zal dit ook een push zijn naar een andere mobiliteit en meer collectief vervoer en andere vormen.
Dat de inkomsten van fossiele brandstoffen elders moeten gehaald worden is logisch en dat ze ze dan halen bij de vervangers van fossiele brandstoffen is ook logisch. Het probleem is dat de EV's nu al te duur zijn voor een toenemende groep en dat dit met deze evolutie nog zal toenemen. Zo ga je naar een situatie waarbij persoonlijk vervoer er enkel nog is voor de rich few. Anderzijds zal dit ook een push zijn naar een andere mobiliteit en meer collectief vervoer en andere vormen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik denk dat je dit iets ernstiger moet nemen... als de massa die met de fiets of openbaar vervoer gaat groter wordt dan zullen ook daar de kosten stijgen !
De centen moeten van ergens blijven komen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bwa, de mentaliteit van de doorsnee honkvaste Vlaming kennende zal die omslag nog wel even duren. Wie nog niet met de (e-)fiets en/of te voet naar de winkel of de buurtschool om de hoek kan (en daar allerlei redenen voor blijft bedenken om het voor zichzelf aanvaardbaar te maken) zal nog langer wachten om met de fiets WW-verkeer te doen. Meestal geraak je nu al niet vlugger met de auto op het werk dan met de fiets. Het is tenslotte Vlaanderen, een zakdoek groot, waar je zowat alles vindt in een straal van tien tot twintig km.
Uiteraard moeten de centen van ergens blijven komen. Zolang er hier meer centen van elders binnenkomen dan ik centen de andere richting moet uitsturen klaag ik niet. Het blijft wel idd een spelletje waar je alert moet blijven en je dan telkens moet proberen de massa voor te blijven. Niets mis mee met alert moeten blijven.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hoe denk je dat doen?DarkV schreef: 14 jun 2023, 12:45 Ik denk dat je dit iets ernstiger moet nemen... als de massa die met de fiets of openbaar vervoer gaat groter wordt dan zullen ook daar de kosten stijgen !
De fietsbelasting van lang geleden is afgevoerd omdat de controle meer kostte dan opbracht.
Het plaatje om aan te tonen dat je betaald had, zag er zo uit:
http://biezel.blogspot.com/2013/05/de-f ... ew=classic
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Inderdaad.heist_175 schreef: 14 jun 2023, 13:23 Hoe denk je dat doen?
De fietsbelasting van lang geleden is afgevoerd omdat de controle meer kostte dan opbracht.
Maar ten eerste reden er toen nog veel minder fietsen rond en al helemaal geen e-bikes noch speedpedelecs en moest de controle nog volledig manueel gebeuren want er hingen nog niet op iedere hoek van de straat ANPR en andere camera's om iedere mobiele beweging te registreren.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hoog tijd dat men terug een stevige fietsbelasting gaat invoeren dan... ipv. de automobilist nog harder te pesten/uit te melken en ondertussen de rijweg opeist voor fietsers die niets bijdragende opbrengst van taksen kon aangewend worden om fietspaden aan te leggen

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Vandaar in NL de, vanaf 2025, hogere verkeersbelasting voor EV's want - deels - gebaseerd op gewicht.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Héhé.DarkV schreef: 14 jun 2023, 14:13Hoog tijd dat men terug een stevige fietsbelasting gaat invoeren dan... ipv. de automobilist nog harder te pesten/uit te melken en ondertussen de rijweg opeist voor fietsers die niets bijdragende opbrengst van taksen kon aangewend worden om fietspaden aan te leggen![]()
Als we de externe kosten (file, ongevallen, doden, vervuiling) in rekening brengen, weet ik niet of de automobilist er nog zo goed vanafkomt

- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
De arme automobilist toch, zeker in België waar er een ongeziene subsidiëring is van (salaris)wagens. Waar men hele steden compleet verminkt heeft omdat men voor de deur wil parkeren en de stad ziet als een gebied waar men door kan cruisen. Waar het aantal verkeersdoden belachelijk hoog blijft...DarkV schreef: 14 jun 2023, 14:13Hoog tijd dat men terug een stevige fietsbelasting gaat invoeren dan... ipv. de automobilist nog harder te pesten/uit te melken en ondertussen de rijweg opeist voor fietsers die niets bijdragende opbrengst van taksen kon aangewend worden om fietspaden aan te leggen![]()
Hoeveel fietspaden zou je kunnen aanleggen met alleen maar de oosterweelwerken in Antwerpen?
Wagenbezitters dragen inderdaad meer bij... aan lawaai, milieuhinder, ziekten, files, onleefbare buurten,...
Mocht de wagenbezitter inderdaad zo gepest worden dan zouden er geen meer bijkomen maar ondanks dat ze elkaar het rijden praktisch onmogelijk maken komen er nog altijd bij.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Nope, want het zijn Belgen/Vlamingen en die .........Dizzy schreef: 14 jun 2023, 16:21 Mocht de wagenbezitter inderdaad zo gepest worden dan zouden er geen meer bijkomen maar ondanks dat ze elkaar het rijden praktisch onmogelijk maken komen er nog altijd bij.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
We moeten dat eens uitbrengen als single, en op de andere kant staat dan de andere hit "Het is de schuld van..." 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Of misschien moete gij eens ne fiets kopen, ook geen last meer van auto taksen.DarkV schreef: 14 jun 2023, 14:13 Hoog tijd dat men terug een stevige fietsbelasting gaat invoeren dan... ipv. de automobilist nog harder te pesten/uit te melken en ondertussen de rijweg opeist voor fietsers die niets bijdragen![]()

- Matt555
- Elite Poster
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
Nederlands bedrijf brengt snoerloze stekker voor elektrische auto’s op de markt
Het Nederlandse bedrijf Total Safety Solutions heeft een stekker op de markt gebracht zonder snoer. Deze wordt gebruikt door hulpdiensten wanneer er een ongeluk is gebeurd met een elektrische auto of een hybride.
De uitvinders van deze stekker met de naam ‘Emergency Plug’ zijn de Nederlanders Ralf Adams en Jan Wijnans. Beide heren waren nog brandweerman toen ze in de kroeg spraken over de gevaarlijke werkomstandigheden voor veiligheidsdiensten wanneer een elektrische auto betrokken is bij een ongeval.
Vaak staat een verongelukt elektrisch voertuig kort na een ongeval nog in ‘Drive’ of in zijn achteruit. Hulpverleners weten op dat moment niet of de auto nog aanstaat omdat je niets hoort. Het is dan nog steeds mogelijk dat de bestuurder het gaspedaal intrapt en de auto in beweging zet. Het resultaat kan zijn dat de auto ineens wegrijdt, met mogelijk verschrikkelijke gevolgen.
Elektrische auto wordt gefopt
Het kost vaak veel tijd om een veilige werkomgeving te creëren voor hulpdiensten, onder meer doordat het elektrische voertuig eerst compleet moet worden uitgeschakeld. Dankzij de Emergency Plug kan dit volgens de makers in slechts enkele seconden. Het principe is simpel: de elektrische auto denkt dat ie aan een laadpaal hangt, waarna het besturingssysteem de auto in neutraal zet en in veel gevallen ook de parkeerrem aantrekt. Aan een lichtsignaal op de stekker kunnen hulpverleners zien of het veilig is om in en rond de auto te werken.
Erik Kouwenhoven 14-06-23, 15:30 Laatste update: 15:56
https://www.hln.be/mobiliteit/nederland ... ~ad24bb8f/
(Heden nog totaal open leesbaar) 17'52 uur
Het Nederlandse bedrijf Total Safety Solutions heeft een stekker op de markt gebracht zonder snoer. Deze wordt gebruikt door hulpdiensten wanneer er een ongeluk is gebeurd met een elektrische auto of een hybride.
De uitvinders van deze stekker met de naam ‘Emergency Plug’ zijn de Nederlanders Ralf Adams en Jan Wijnans. Beide heren waren nog brandweerman toen ze in de kroeg spraken over de gevaarlijke werkomstandigheden voor veiligheidsdiensten wanneer een elektrische auto betrokken is bij een ongeval.
Vaak staat een verongelukt elektrisch voertuig kort na een ongeval nog in ‘Drive’ of in zijn achteruit. Hulpverleners weten op dat moment niet of de auto nog aanstaat omdat je niets hoort. Het is dan nog steeds mogelijk dat de bestuurder het gaspedaal intrapt en de auto in beweging zet. Het resultaat kan zijn dat de auto ineens wegrijdt, met mogelijk verschrikkelijke gevolgen.
Elektrische auto wordt gefopt
Het kost vaak veel tijd om een veilige werkomgeving te creëren voor hulpdiensten, onder meer doordat het elektrische voertuig eerst compleet moet worden uitgeschakeld. Dankzij de Emergency Plug kan dit volgens de makers in slechts enkele seconden. Het principe is simpel: de elektrische auto denkt dat ie aan een laadpaal hangt, waarna het besturingssysteem de auto in neutraal zet en in veel gevallen ook de parkeerrem aantrekt. Aan een lichtsignaal op de stekker kunnen hulpverleners zien of het veilig is om in en rond de auto te werken.
Erik Kouwenhoven 14-06-23, 15:30 Laatste update: 15:56
https://www.hln.be/mobiliteit/nederland ... ~ad24bb8f/
(Heden nog totaal open leesbaar) 17'52 uur
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
- Berichten: 1856
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Mijn perceptie zo der het nu te kunnen checken:
De laadklep gaat niet open als het voertuig 'aan' staat (daarom nog niet in drive)
Brandweer kan sneller de motorkap open doen en de veiligheidslus doorknippen dan zijn ze zeker dat de HS batterij volledig geïsoleerd is
De laadklep gaat niet open als het voertuig 'aan' staat (daarom nog niet in drive)
Brandweer kan sneller de motorkap open doen en de veiligheidslus doorknippen dan zijn ze zeker dat de HS batterij volledig geïsoleerd is
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 1 keer
In mijn niet elektrische wagen gaan alle deuren (en tankklep) trouwens automatisch op slot bij een minimum snelheid.bruma schreef: 15 jun 2023, 11:42 Mijn perceptie zo der het nu te kunnen checken:
De laadklep gaat niet open als het voertuig 'aan' staat (daarom nog niet in drive)
Normaal zouden ze wel moeten opengaan bij een ongevaal (nog niet echt getest

-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Einde van gratis laden bij Lidl.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230615_91015025
Voordeel is dan weer dat je er terug aan een snelheid van 50 kW DC kan laden ipv tegen de gereduceerde snelheid van 20 kW.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230615_91015025
Voordeel is dan weer dat je er terug aan een snelheid van 50 kW DC kan laden ipv tegen de gereduceerde snelheid van 20 kW.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik las een paar dagen geleden dat je ook gratis bij de IKEA kan laden.
Alsof zo'n fratsen blijven duren
. Als je een kapstok koopt van €2 krijg je gratis 50kWh opladen? Mij niet gelaten hé, ik moet de business case van IKEA niet maken
.
Alsof zo'n fratsen blijven duren


-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ik meende gelezen te hebben dat ook Ikea met gratis laden ging stoppen of er zelfs al mee gestopt was (laadpalen afgeplakt/buiten gebruik of zo iets).
Bij de Lidl begrijp ik overigens wel dat het niet meer gratis kan. Je moest er niet eens gaan winkelen en in het begin was er zelfs geen tijdslimiet waardoor laadtoeristen gewoon hun EV er gingen opladen terwijl ze vanachter het stuur op hun smartphone zichzelf bezig hielden.
Daar na werd er een tijdslimiet ingesteld van een uur. Wat sommigen er niet van weerhield om na dat uur gewoon terug een nieuwe sessie te beginnen. Dan werd de laadsnelheid verminderd tot 20 kW. Maar ook dat hield het laadtoerisme blijkbaar niet tegen.
Het ligt voor de hand dat de laadtoeristen nu uitwijken naar waar het wel nog kan waar men dan ook genoodzaakt zal zijn dezelfde maatregelen te nemen.
Bij de Lidl begrijp ik overigens wel dat het niet meer gratis kan. Je moest er niet eens gaan winkelen en in het begin was er zelfs geen tijdslimiet waardoor laadtoeristen gewoon hun EV er gingen opladen terwijl ze vanachter het stuur op hun smartphone zichzelf bezig hielden.
Daar na werd er een tijdslimiet ingesteld van een uur. Wat sommigen er niet van weerhield om na dat uur gewoon terug een nieuwe sessie te beginnen. Dan werd de laadsnelheid verminderd tot 20 kW. Maar ook dat hield het laadtoerisme blijkbaar niet tegen.
Het ligt voor de hand dat de laadtoeristen nu uitwijken naar waar het wel nog kan waar men dan ook genoodzaakt zal zijn dezelfde maatregelen te nemen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik heb ondertussen een Hybride gekregen op 't werk.
Er is een functie om de batterij op te laden tijdens het rijden. Waarom zou je dat willen gebruiken? Lijkt me toch altijd meer te kosten dan gewoon elektrisch op te laden?
over Lidl: Ik stond daar deze week dus, werknemer van Lidl zelf ging net haar auto laden.
Ze hebben een badge gekregen voor zichzelf.
Ze vertelde me ook dat klanten wel kunnen laden en een korting kunnen krijgen. Gratis is gedaan.
Er is een functie om de batterij op te laden tijdens het rijden. Waarom zou je dat willen gebruiken? Lijkt me toch altijd meer te kosten dan gewoon elektrisch op te laden?
over Lidl: Ik stond daar deze week dus, werknemer van Lidl zelf ging net haar auto laden.
Ze hebben een badge gekregen voor zichzelf.
Ze vertelde me ook dat klanten wel kunnen laden en een korting kunnen krijgen. Gratis is gedaan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat gratis bij de Lidl is hier ook al een paar weken verleden tijd.
Heb jij daar kunnen achterhalen hoe die korting zou moeten werken?
Op de paal zelf vind je niets terug alleen dat je de QR code moet scannen met de Lidl app of je gewone laadkaart moet gebruiken. Maar niets van prijzen en hoe die korting dan verwerkt zou worden en hoe de betaling wordt verwerkt via de app. Of kan je alleen maar betalen met je laadkaart en krijg je via de app dan een soort puntenkorting?
Veel EV rijders zijn salariswagenrijders met sowieso een laadkaart van het werk. Die gaan toch niet hanessen met een QR code en zelf gaan betalen als ze een laadkaart hebben waar ze overal gratis mee kunnen laden?
Het blijft wel handig dat je op de parking van de Lidl nu 24/7 kan laden en terug aan de volle DC 50 snelheid.
Dat opladen van de batterij door de benzinemotor, door Toyota een tijd verkocht als gratis je batterij laden, is niet meer dan een marketingstunt van constructeurs die (bijna) de boot gemist hebben van het full electrisch rijden.
Uiteraard verbruik je op dat ogenblik dan meer benzine.
Heb jij daar kunnen achterhalen hoe die korting zou moeten werken?
Op de paal zelf vind je niets terug alleen dat je de QR code moet scannen met de Lidl app of je gewone laadkaart moet gebruiken. Maar niets van prijzen en hoe die korting dan verwerkt zou worden en hoe de betaling wordt verwerkt via de app. Of kan je alleen maar betalen met je laadkaart en krijg je via de app dan een soort puntenkorting?
Veel EV rijders zijn salariswagenrijders met sowieso een laadkaart van het werk. Die gaan toch niet hanessen met een QR code en zelf gaan betalen als ze een laadkaart hebben waar ze overal gratis mee kunnen laden?
Het blijft wel handig dat je op de parking van de Lidl nu 24/7 kan laden en terug aan de volle DC 50 snelheid.
Dat opladen van de batterij door de benzinemotor, door Toyota een tijd verkocht als gratis je batterij laden, is niet meer dan een marketingstunt van constructeurs die (bijna) de boot gemist hebben van het full electrisch rijden.
Uiteraard verbruik je op dat ogenblik dan meer benzine.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.