bruma schreef: 10 jun 2023, 14:25
Volgens ik me herinner heb ik brutto 10% loonindexering gekregen maar daar bleef iets van 40% netto van over maar moet ik straks dus 9% meer betalen voor mijn KI
Hopelijk bleef er door de indexering van je loon op jaarbasis netto meer over dan je OV in euro gestegen is?
Het netto gezinsinkomen uit inkomen waar rechtstreekse voorafhoudingen op gebeuren steeg hier - door de combinatie van indexering van inkomsten en indexering van de belastingschalen overigens met 10,32%.
Dat er netto minder dan 100% van het brutoinkomen overbleef maakt voor ons niet uit gezien wij altijd rekening houden met het netto inkomen en niet met het virtuele bruto inkomen (wij zijn geen zelfstandigen dus wij zijn dat bruto inkomen alleen maar als een cijfertje op papier en daar koop je niets voor).
De stijging van de jaarlijkse onroerende voorheffing is overigens beduidend minder dan de netto loonsverhoging van één maand.
Disclaimer: dit is een persoonlijke vaststelling (net zoals jouw vaststelling eveneens persoonlijk is) en betekent niet dat dit voor iedereen tot dezelfde vaststelling moet leiden.
Toegevoegd na 24 minuten 2 seconden:
philippe_d schreef: 10 jun 2023, 12:58
Correctie:
De onroerende voorheffing wordt altijd betaald door de
eigenaar.
Aanvullende correctie:
de onroerende voorheffing dient voor het volledige jaar betaald te worden door wie op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar was van het pand waarop de aanslag wordt geheven.
Ben je op 2 januari (of later in hetzelfde jaar) pas eigenaar geworden van het pand dient de vorige eigenaar voor het volledige jaar nog de OV te betalen.