woutervh schreef: 06 jun 2023, 12:03
Med schreef: 06 jun 2023, 11:35
Ongetwijfeld heeft het Oekraïnse opperbevel hiermee in hun plannen wel rekening mee gehouden dat dit kon gebeuren. Zij kennen de russen als geen ander op dit moment.
Mja, ik denk dat niemand zijn hand in het vuur durft steken wie die dam nu echt heeft opgeblazen (ik zou het toch niet durven

) Taktiek van verschroeide aarde is beide partijen niet vreemd...
Eigenlijk had ik van u (en ivob) niets anders verwacht dan zulks een reactie.
Wat heeft Oekraïne dan te winnen hiermee? Watertoevoer naar Krim afsluiten? Hadden zij ook militair binnen 1 of 2 weken kunnen doen indien hun offensief lukte, of het kanaal zelf bombarderen waar zij er geen last van hebben.
Voor het overige enkel maar nadelen voor Oekraïnse zijde.
- militairen op linkeroever nu geïsoleerd (indien zij zich al in veiligheid hebben kunnen brengen)
- militairen en materiaal dicht aan de rechteroever moeten ongetwijfeld in veiligheid gebracht worden.
- evacuatie burgers gaat tijd en aandacht kosten, ook van de militairen. Wegen zullen overspoeld worden met verkeer, dus militair verkeer komt ook vast te zitten.
- overzetten militairen in nabijheid van Kherson naar linkeroever véél moeilijker.
- de weg over de dam zelf is nu ook compleet weg en kan niet snel hersteld worden.
Als "voordeel" hoor ik ook zeggen dat hoger stroomopwaarts de rivier (of het meer) smaller word. Dat geldt enkel voor het meer zelf, weinig bij de rivier zelf. En die bodem staat al jarenlang onder water en zal een modderpoel zijn. Dat moet ook opdrogen eerst.
En waarom moet Oekraïne de taktiek van verschroeide aarde toepassen? Die taktiek is voor terugtrekkende troepen, en had een specifieke doelstelling qua voedsel. Niet voor troepen die vooruitgang willen gaan boeken.