Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
boulder schreef: 24 mei 2023, 13:43
Het verhaaltje van het Kremlin dat ze 70 militairen vernietigd hebben, blijkt één grote leugen te zijn.
Zelfs hun fake news krijgen ze niet deftig in scène gezet...
Om te gieren hé, en met zulke figuren zou Zelensky dan moeten gaan onderhandelen.
De foto met zogezegde dode lichamen net hetzelfde, heleboel lichamen zonder ook maar enig teken van kwetsuur of bloed en allemaal in 'pixelcamo' uniformen terwijl de gasten die over de grens waren gesprongen hun eigen uniformen hebben en deze lijken totaal niet op de pixelcamo uniformen van Oekraïne.
Interview van France24 met Ilya Ponomarev, het is een verademing, iemand die het lef heeft om recht in de camera te kijken.
Op het einde worden hem vragen gesteld over Jevgeni Prigozjin, ik kon een gniffel niet onderdrukken omdat zijn woorden een kopie zijn van hetgene wat ik hier reeds in het lang en het breed heb uitgesmeerd over Prigozjin.
Ik hoop alvast dat hij en andere onderdrukte Russen nog veel mogen bereiken en dat ze snel een onderdeel mogen zijn vh einde van Putler en z'n bende.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Ondertussen beweren ze bij hoog en bij laag dat er geen brand geweest is.
Het begint hoe langs om lachwekkender te worden.
Ze kunnen hun eigen grenzen nog niet beschermen.
Als ik zie wat "Reporting from Ukraine" in zijn video toont is het ongelofelijk hoe sterk Oekraïne bezig is.
Russische rebellen dringen Oekraïne binnen.
Het is duidelijk dat Rusland veel te weinig troepen heeft om tegelijkertijd heel zijn grens te bewaken, want ze hebben die massaal naar Oekraïne gestuurd.
Dus moeten ze die terug naar Rusland brengen.
Ook voor Bachmoet moeten ze troepen verplaatsen.
En dan is het het ideale moment voor Oekraïne om die konvooien aan te vallen en te vernietigen.
Dan zitten ze weer met die problemen.
Het is duidelijk dat wat door een aantal waarnemers van in het begin voorspeld werd, bewaarheid wordt.
Oekraïne is een gigantisch land, en Rusland heeft niet de troepen om dat voldoende te bezetten.
Iedere keer ze ergens vooruitgang boeken is dat omdat er elders een zwakke plek ontstaat, waar Oekraïne dan kan toeslaan.
Ook die verdedigingslijn blijkt een lachertje omdat ze niet voldoende bemand is.
De verdedigingslijn staat op 2km van de grens, de rebellen geraakten 10km diep zonder problemen...
Een heel interessante dag voor Oekraïne geweest, met heel veel miserie aan Russische kant.
boulder
deze oorlog is ook een informatie oorlog waar beide partijen bepaalde gebuertenissen in hun voordeel proberen te draaien en wij heel veel niet weten.
ook opletten dat verslaggeving niet evolueert naar een soort van netflixaflevering.
https://www.businessinsider.com/ukraine ... &r=US&IR=T
hoeveel himars en stormshadow plukken de russen echt uit de lucht? geen mens die het weet
hoeveel volk zijn de oekraieners echt kwijt? je hoort dat ze ergens tussen de 50 en 100 000 man aan het klaarstomen zijn. beroepssoldaten of reservisten maar geen mens die het echt weet?
hoe zit hetn u met Musk zijn satellieten? ging die er nu niet mee stoppen?
boulder heb jij toevallig nog iets gehoord over de bevelvoerder van het leger van Oekraïne?
Dat is degene die op de afbeelding van je gedeelde video staat, die mens zou geraakt zijn aan z'n hoofd (Russische artillerie) en niet langer in staat zijn om z'n taak uit te voeren.
Z'n echtgenote zou ook gezien zijn toen ze in de ochtend naar het ziekenhuis ging en ze zou daar een halve dag gebleven zijn.
Toegevoegd na 3 minuten 47 seconden:
sukkelaar schreef: 25 mei 2023, 12:57
je hoort dat ze ergens tussen de 50 en 100 000 man aan het klaarstomen zijn. beroepssoldaten of reservisten maar geen mens die het echt weet?
Naar wat ik een tijdje geleden had gehoord zouden dit getrainde mensen zijn en het merendeel van de huidige gevechten
zouden gedaan worden door grenswachten en reservisten.
Ik denk dat dat de reden is waarom je vaak op foto's en video's oudere soldaten ziet.
Ik hoop in ieder geval dat die stelling klopt en dat we geen schilders en beenhouwers op al dat navo materiaal gaan zien.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Ikzelf luister af en toe naar de Duitsers
de Oostnerijker Reisner bv
ik vind die echt objectief
echt interessant (automatisch vertalen)
integenstelling tot die Jake of onze Houssen.
Die 2 neigen toch teveel naar 1 kant, voor de 1e heeft Rusland geen leger meer en volgens de 2e kan er elke dag een atoombom vallen
Kan best zijn dat die objectief is hoor, ik vind het nogal kil en steriel, ik vind dat er een beetje gevoel in mag zitten maar ik begrijp je punt over Jake Broe dat het er soms een beetje over gaat.
Housen lijkt me niets meer dan een Ruskie orc.
Mijn voorkeur gaat uit naar Jake Broe omdat het allemaal heel rustig en bedaard uit de doeken word gedaan.
Ik kijk ernaar als ik in de keuken bezig ben dus zijn tempo is me dan welgenegen.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk, niets mis mee.
Voor mij geniet die van "Reporting from Ukraine" de voorkeur, ik heb de indruk dat die er militair gezien meestal recht op zit.
Zijn video's zijn meestal ook maar 4 à 5 minuten, je bent dus snel op de hoogte van de situatie.
Dennys vind ik ook interessant.
Housen lijkt mij een echo van Poetin.
Een bangmaker eerste klas, die maar al te graag op het scherm komt om de moraal naar beneden te halen.
Heel wat lovende woorden voor Nederland alweer, en nogmaals... die F-16's komen er, bij deze de bevestiging van de US.
Toegevoegd na 27 minuten 56 seconden:
Ik zag net dat CivDiv opnieuw in Oekraïne is aangekomen, dus ja kijk naar de video's op zijn kanaal (combat footage) en inderdaad er vechten heel wat Amerikanen in Oekraïne.
Filmpjeu....
Petrikske schreef: 25 mei 2023, 20:49.
Mijn voorkeur gaat uit naar Jake Broe omdat het allemaal heel rustig en bedaard uit de doeken word gedaan.
Ik kijk ernaar als ik in de keuken bezig ben dus zijn tempo is me dan welgenegen.
Maar ieder zijn smaak natuurlijk, niets mis mee.
Of de mood waar ge zelf in zit
Af en toe feel good moet zeker kunnen en ben ik ook voor tevinden en dan is jakeperfect
sukkelaar schreef: 25 mei 2023, 12:57
boulder
deze oorlog is ook een informatie oorlog waar beide partijen bepaalde gebuertenissen in hun voordeel proberen te draaien en wij heel veel niet weten.
ook opletten dat verslaggeving niet evolueert naar een soort van netflixaflevering.
https://www.businessinsider.com/ukraine ... &r=US&IR=T
hoeveel himars en stormshadow plukken de russen echt uit de lucht? geen mens die het weet
hoeveel volk zijn de oekraieners echt kwijt? je hoort dat ze ergens tussen de 50 en 100 000 man aan het klaarstomen zijn. beroepssoldaten of reservisten maar geen mens die het echt weet?
En toch, sukkelaar.
Kijk, in een oorlog gaan de diverse partijen altijd hun successen etaleren, en de mislukkingen verdoezelen.
Als je echter kijkt, dan zie je dat heel veel van de Russische verhalen doorprikt worden, en veel minder van de Oekraïense.
De laatste video's van "Reporting from Ukraine" en van Dennis tonen nog maar eens hoe de Russen liegen.
Ergens een schip dat beschadigd of gezonken is, en de Russen tonen een ander schip om te zeggen dat er niets aan de hand is.
En dan een Oekraïense commandant waarvan de Russen al maanden beweren dat hij dood is, maar die dan doodleuk weer opduikt, glimlachend naar de camera.
Kijk ook naar de in scène gezette voertuigen van de rebellen in Belgorot, die ze zogezegd buitgemaakt hadden.
Herinner u de Mosqva, die zogezegd niet gezonken was.
Voor mij is het toch wel duidelijk wie de meest zware slagen te verduren krijgt en via propaganda er probeert zich uit te liegen.
Omgekeerd zeg je dat je denkt dat de Russen misschien heel veel raken, maar dat we daar niets over horen.
Dat lijkt mij niet logisch, want elk succesje dat ze behalen gaan ze sowieso opkloppen.
Kijk maar hoe ze de verovering van Bachmoet in hun eigen media opklokten tot het een ongelofelijk grote overwinning leek.
De sterke man van Wit Rusland zou ineens zeer ziek zijn geworden,na bezoek aan Moskou bij Putin,er word erbij gezegd dat zijn gezondheid al enkele maanden heel erg achteruit was aan het gaan blijkbaar.Hoe het dan komt dat hij ineens in Moskou op bezoek was,is niet bekend,in ieder geval zou Loekatjenko zijn opgenomen in een hospitaal in Moskou.
Ik vermoed,als Loeka...en niet meer in slaagt om levend en wel in zijn thuisland te geraken dat Putin daar orde op zaken zal willen stellen,want de bevolking daar is niet zo voor Rusland,en dus zal Wit rusland moeten bevrijd worden.
Op de main website is er ook veel info te vinden die best wel interessant is.
Dat artikel komt van een zekere Vijainder K Thakur, bij opzoeken blijkt dat een Indiër te zijn.
India blijkt dan ook goede relaties met Poetin te onderhouden.
Het is maar dat je het weet.
Ik merk dat 'sputteren' van het Oekraïense tegenoffensief niet echt, toch niet in de filmpjes die ik volg.
Er zijn meerdere Russische vliegtuigen neergehaald, maar daarover zwijgt die auteur.
Hij zwijgt ook over de Russen die weglopen in de omgeving van Bachmoet omdat ze dreigen omsingeld te raken.
Hij zegt ook niets over de zwakheid waarmee de grenzen met Rusland door de Russische vrijheidsvechters zomaar konden overschreden worden.
Het lijkt mij een beetje de Indische versie van Housen, pro-Poetin maar zonder het te mogen zeggen.
fluppie schreef: 29 mei 2023, 15:36
Ik vermoed,als Loeka...en niet meer in slaagt om levend en wel in zijn thuisland te geraken dat Putin daar orde op zaken zal willen stellen,want de bevolking daar is niet zo voor Rusland,en dus zal Wit rusland moeten bevrijd worden.
En waar gaat Putler een 'bevrijdingsleger' vinden voor een 2é 'speciale militaire operatie'?
Weet ook dat er heel wat Wit-Russen tegen de Russen vechten in Oekraïne, en deze hebben reeds aangegeven dat hun volgende objectief het thuisland zal worden.
Toegevoegd na 2 minuten 6 seconden:
woutervh schreef: 29 mei 2023, 21:35Ik kan het artikel amper lezen door overaanbod aan advertisement... Echt een legit nieuwsbron ziet dit er wel niet uit
Op de smartphone had ik dit ook.
Op de laptop had ik geen advertenties op die site (Chrome + Ublock origin)
Toegevoegd na 8 minuten 34 seconden:
SPR schreef: 29 mei 2023, 13:48
Voor iedereen die het zowat rooskleurig in ziet...
Het is allesbehalve rooskleurig, probleem voor Oekraïne is vooral het Russische 'overtal' aan troepen.
Dus ik vrees dat het voor Oekraïne erop of eronder zal zijn, slechts 1 kans op succes als ze een groot offensief starten.
En elke dag extra gewacht zorgt voor extra wapens die het land binnen komen, andere kant van de medaille is dan weer dat elke
dag vertraging een versterking is van de Russische defensielijn.
woutervh schreef: 29 mei 2023, 21:35
Ik kan het artikel amper lezen door overaanbod aan advertisement... Echt een legit nieuwsbron ziet dit er wel niet uit
Dat is dus een probleem dat ik dat niet op merk. Blokada op de smartphone, µblock Origin in de browser. Hoeveelheid advertenties zegt niet altijd alles.
Ik volg wel meer websites en het is altijd wat schipperen om er de 'waarheid' uit te halen. Kan geen kwaad om ook eens iets van tegengas te zien te krijgen, denk dat de waarheid wel ergens in het midden zit. Wou vooral met het artikel aantonen dat Rusland ook Storm Shadows kan neerhalen. Als ik sommige artikels lees is het prijsschieten voor de Oekraïners maar dat lijkt mij allesbehalve. Ondertussen volgen andere landen met argusogen wat en hoe. Veel wapentuig gaat binnenkort zelfs niet eens meer renderen omdat bepaalde landen aan sneltempo wel iets zullen ontwikkelen om ze onderscheppen. Lees, wapenwedloop tegen de sterren op.
Op de main website is er ook veel info te vinden die best wel interessant is.
De auteur is een indische ex-militaire piloot. India heeft militair al jarenlang een goede band met Rusland met enorme belangen aan beide zijdes.
Als ik wat meer van hem lees, ook zijn tweets, zie ik telkens toch bijna uitsluitend russische officiele bronnen om zijn artikels op te baseren. Dus toch een beetje voorzichtigheid met zijn analyse.
Een offensief,met alles erop en eraan is iets heel raar, het slagen hangt hem vooral ook af van de motivatie v/d tegenstander je kan je niet voorstellen wat het betekent het geluid van aankomende tanks (Ben eens op oefening geweest met een (vijand) met twee tanks had het voor echt geweest,de helft was gaan lopen ) terwijl je in een dekking zit.Bij vele Russen zullen ook de gedachten aan het verleden een rol spelen,waar de Duitse tanks zeer gevreesd waren,vooral door hun gewicht(de Russische tanks waren veel lichter en minder beschermd,ze waren wel met veel meer) konden die tanks loopgraven dicht duwen,als ze vlakbij waren,met alles erin een gedachte die je inderdaad op een lopen zet ..........Gemotiveerde strijders blijven in dekking en proberen de tank te vernietigen,maar dan moet wel het juiste materieel hebben,en het liefst in overvloed.
Het is ook zo als er een vijtigtal de benen nemen dat dit aanstekelijk gaat werken.
Med schreef: 30 mei 2023, 07:51
De auteur is een indische ex-militaire piloot. India heeft militair al jarenlang een goede band met Rusland met enorme belangen aan beide zijdes.
Als ik wat meer van hem lees, ook zijn tweets, zie ik telkens toch bijna uitsluitend russische officiele bronnen om zijn artikels op te baseren. Dus toch een beetje voorzichtigheid met zijn analyse.
Yep, ik had al gezegd dat hij een Indiër was, en dat India aan de kant van het Kremlin staat.
Maar ook in zijn artikel kun je makkelijk zien dat hij niet neutraal is.
Inidische pro-Poetin site schreef:Determined to weaken Russia through a proxy counteroffensive, on May 11, 2023, the UK threw caution to the wind and announced that it would gift Ukraine 250+ km range of Storm Shadow air-launched cruise missiles.
Goede raad in de wind gooien, dus, het klinkt als een gefrustreerde Poetin fan die het niet kan hebben dat het VK Oekraïne helpt.
Indische pro-Poetin site schreef:With the transfer of Storm Shadows, the UK blatantly crossed a Russian redline and became the first country to give Ukraine longer-range weapons capable of hitting targets deep inside Russia.
Je voelt de kwaadheid dat het VK de Russische rode lijnen schaamteloos (blatantly) overschrijdt.
Waarom zou het VK moeten beschaamd zijn omdat het Russische rode lijnen overschrijdt?
Dat gevoel heb je natuurlijk alleen maar als je aan de kant van het Kremlin staat.
Er wordt ook 4 keer gebruik gemaakt van het uitroepteken, dat leesteken zullen professionele journalisten niet zo vaak gebruiken.
Het duidt op onmacht of frustratie.
De site staat ook vol met schreeuwerige reclame.
Geen tekenen van een professionele site.
SPR schreef: 30 mei 2023, 00:54
Ik volg wel meer websites en het is altijd wat schipperen om er de 'waarheid' uit te halen. Kan geen kwaad om ook eens iets van tegengas te zien te krijgen, denk dat de waarheid wel ergens in het midden zit.
boulder schreef: 30 mei 2023, 09:31
Yep, ik had al gezegd dat hij een Indiër was, en dat India aan de kant van het Kremlin staat.
Maar ook in zijn artikel kun je makkelijk zien dat hij niet neutraal is.
Neemt niet weg dat er feiten in het artikel staan zoals het beschadigen van 5 vliegtuigen (en Oekraiene heeft slechts een beperkte voorraad), het vernietigen van munitie opslagplaatsen in het westen van Oekraiene, ... toch best wel belangrijke issues in een tijd waarin het tegenoffensief moet aanvangen (en ik heb een beetje de indruk dat de druk om dit te doen slagen bij Oekraiene enorm hoog ligt, misschien te hoog).
DarkV schreef: 30 mei 2023, 11:45
Neemt niet weg dat er feiten in het artikel staan zoals het beschadigen van 5 vliegtuigen (en Oekraiene heeft slechts een beperkte voorraad), het vernietigen van munitie opslagplaatsen in het westen van Oekraiene, ... toch best wel belangrijke issues in een tijd waarin het tegenoffensief moet aanvangen (en ik heb een beetje de indruk dat de druk om dit te doen slagen bij Oekraiene enorm hoog ligt, misschien te hoog).
Maar dat van die vliegtuigen is ook in andere media geweest.
Als ik het goed begrijp zou het overigens om onderdelen van vliegtuigen gaan, dus vliegtuigen die half ontmanteld zijn en gebruikt worden voor wisselstukken voor vliegtuigen die nog in gebruik zijn.
Reporting from Ukraine schreef:Later it turned out that the politician made a mistake, and the aircraft were actually the so-called donors, meaning that they were half-disassembled and their remnants were used as spare parts.
Even the Russian Ministry of defense said they targeted aviation equipment.
Vraag is of we die correctie ook in andere media gaan zien.
De druk ligt inderdaad hoog, uiteindelijk is Oekraïne afhankelijk van militaire steun van andere landen, als zij veel materiaal aangeleverd krijgen, maar het niet kunnen benutten, zal het vertrouwen afnemen, en de kans op meer materiaal slinken.
De Russen hopen daar natuurlijk op.
In deze video zie je een vrij duidelijke satellietfoto en je ziet ook betonnen bunkers om de vliegtuigen te beschermen bij een aanval.
Enkel speciale munitie kan deze betonnen bunkers doorboren en door een latere timing van ontploffing de vliegtuigen vernietigen. (bunker busters..)
Als Oekraïne nu (wat hun gewoonte niet is) toegeeft dat ze op dat vliegveld verliezen hebben geleden zou het misschien wel eens kunnen dat er rubberen of houten vliegtuigen stonden opgesteld om de Russen te verleiden om hun dure kruisraketten hieraan te verspillen.
Hopelijk binnenkort hier ook te zien.
De film vertelt het verhaal van een van de grootste oorlogsmisdaden in de moderne geschiedenis gepleegd door het <RuZzian-leger. Op 17 juli 2014, met behulp van een Buk luchtafweerraketsysteem :
En een hoofdverantwoordelijke voor het neerhalen van de MH17 is nog steeds heel actief en overal te vinden op vele Telegram kanalen, oh wat zou ik dat ranzige zwijn graag uit een venster zien vallen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Igor_Girkin
Heb net naar een interview van enkele dagen geleden met Ben Hodges geluisterd.
Ik ben geen US lover of fanatic maar dat lijkt me toch een mens met een goede kijk op alles, zitten enkele goede pointers in dit interview.
(Lengte: 36 minuten...)
Personeel van de door Rusland bezette kerncentrale van Zaporizja in het zuidoosten van Oekraïne waarschuwt dat de toestand er steeds slechter wordt en vreest voor een “nucleaire ramp” op een schaal “erger dan Tsjernobyl”.
De Britse zender ‘Sky News’ sprak de afgelopen weken met 2 technici van de kerncentrale - de grootste van Europa - en zij vertelden onafhankelijk van elkaar hetzelfde verontrustende verhaal. Ze drukten erop dat de gevolgen van een eventuele kernramp ook zwaar zouden zijn voor Europa.
“De radioactieve vervuiling en - nog belangrijker - besmetting zal duizenden vierkante kilometers land en zee beslaan. Het zou veel, veel erger zijn dan Fukushima en erger dan Tsjernobyl”, aldus één van hen.
Rusland bezet de kerncentrale van Zaporizja al sinds begin maart vorig jaar, amper een week na de start van de invasie van Oekraïne. Sindsdien zijn de Russische troepen niet meer weggegaan. Het personeel klaagt dat het geïntimideerd wordt en dat het zijn mond moet houden over wat er allemaal gebeurt.
Al van in het begin zijn er zorgen om de veiligheid. Temeer omdat er onophoudelijk gevochten wordt rond de kerncentrale en het gebouw al meermaals geraakt is door artillerie en raketten. Oekraïne en Rusland wijzen naar elkaar als aanstichter. Feit is wel dat Rusland er opzettelijk de elektriciteitsleidingen onder vuur neemt.
Al 7 keer is de elektriciteit uitgevallen en dat houdt telkens gevaar in. Er is immers stroom nodig om de reactoren af te koelen en een meltdown te voorkomen. De back-upgeneratoren worden volgens één van de personeelsleden die ‘Sky News’ sprak, ook niet goed onderhouden als gevolg van een personeelstekort. Van de 11.000 personeelsleden voor de oorlog zijn er nog maar 3.500 over. “De beste mensen zijn vertrokken”, zegt hij. “De situatie gaat steeds verder achteruit.”
Vijf van de zes reactoren zijn intussen in ‘koude shutdown’, wat betekent dat de temperatuur binnen de reactoren onder de 100 graden Celsius blijft en dat de radioactieve uitstoot onder controle is. Maar er wordt gevreesd dat Rusland de kerncentrale zal gebruiken voor een ‘false flag’-operatie. Moskou zou dan een groot incident kunnen simuleren, zoals een radioactief lek, en Oekraïne als schuldige aanwijzen. Dat om het aangekondigde tegenoffensief te vertragen.
Volgens het personeel is er de jongste weken sprake van “een dramatische stijging” van de militaire activiteit in de kerncentrale. In anderhalve maand tijd verdubbelde het aantal militairen, zagen ze de Russen wapens en munitie aanvoeren en hun posities versterken. “Vermoedelijk omdat ze erop vertrouwen dat Oekraïne de centrale nooit zal aanvallen. Ze bereiden zich duidelijk voor op het tegenoffensief”, klinkt het.
Het Internationaal Atoomenergieagentschap voert inspecties uit en heeft al meermaals zijn bezorgdheid geuit over wat zich in de kerncentrale afspeelt. Maar noch Rusland, noch Oekraïne wil zich engageren om enkele grondregels te respecteren die een kernramp moeten voorkomen, zo klaagde het hoofd van het agentschap Rafael Grossi gisteren nog. Die regels houden onder meer een onmiddellijke stopzetting van de vijandigheden in het gebied in en een verbod op de opslag van zware wapens op het terrein.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Heeft Rusland een ernstig probleem?? het komt in ieder geval v/e kant waar men het niet zou verwachten.Kwil het volledige art. hier niet posten,maar het komt erop neer dat Rusland dus vals speelt in de vergadering met OPEC en dals Opec +lid ) Rusland houd zich immers niet aan de produktie qwota en daar is de Opec zelf,en vooral Saudi A.helemaal niet blij mee,journalisten zijn daar de zaal uit gestuurt,en worden geweerd, het lijkt heeeel serjeus te zijn,wat te verstaan is,want daardoor staan de olieprijzen verder onder druk.
OPEC bant voor het eerst media van vergadering: ‘Spanningen tussen Saudi’s en Russen lopen hoog op’
Rusland vals spelen? Moh nee toch..
Is al langer geweten hoor, maar wat kunnen de Arabieren ertegen doen?
Maar goed laat Rusland maar de ganse wereld tegen zich krijgen.
Putler gaat in ieder geval z'n plaats in de geschiedenisboeken krijgen, een hele zwarte bladzijde.
En ondertussen gaan de hit and run spelletjes in Belgorod gewoon verder.
Even de grens over wippen en wat spul pikken en weer weg.
Men zou toch denken dat in tijde van oorlog de grenzen bewaakt worden.
Och ja...speciale militaire operatie, was ik vergeten.
Maar goed, ondertussen zouden die rebellen al Mi-8 en Mi-24 helicopters hebben net als T-72B tanks.
Hun doel blijkt nu om meer ontevreden Russen in te lijven en naarmate ze sterker worden niet meer de grens overgaan maar in Rusland blijven en steeds verder op te rukken richting Moskou.
Stel je voor dat dit ook maar enigzins lukt..
Nederland, ja dat kleine landje boven ons, wil opnieuw tientallen Leopard 1 tanks aankopen bij een Zwitsers bedrijf maar de Zwitsers moeten dan wel eerst hun goedkeuring geven voor de verkoop.
Wat die kerncentrale betreft,als ik het goed heb is de windrichting daar (over een termijn v/e jaar)veruit het meeste van Oekraine naar Rusland,dus ja bij een ernstig ongeval aldaar hebben ook de Russen het zeker en vast zitten.
Het begint voor Rusland steeds slechter te gaan.
Het Wagner huurlingenleger werd aangevallen door het gewone Russische leger, maar zij sloegen terug en maakten slachtoffers bij het officiële Russische leger.
Hallucinant gewoon, (zie ook de filmpjes van Dennys en "Reporting from Ukraine")!
Prigozjin, de leider van dat Wagner leger klaagt het gebrek aan initiatief aan waarbij ze het Russische grondgebied verdedigen dat nu door de Russische rebellen bevrijd is/wordt.
Hij gaat zijn troepen naar daar verplaatsen.
Ook Ramzan Kadyrov, de Tjetsjeense leider die Poetin steunde zegt troepen te zullen sturen naar Belgorod en co.
Op die manier wordt Poetin mooi te kakken gezet.
De Russische rebellen maakten krijgsgevangenen bij het officiële Russische leger, en dan weigert Poetin een gevangenenruil, hij laat dus zijn eigen soldaten in de steek...
Ondertussen bevrijdt Oekraïne een deel van Bachmoet.
Waar Russen 10 maanden voor vochten om het te veroveren, wordt op korte tijd weer verkwanseld.
Ondertussen bevrijdt Oekraïne ook grondgebied in het zuiden.
Heb enkele dagen pauze genomen dus ik moet wat inhalen, maar dit is alvast goed nieuws.
Ik las daarnet ook dat heel wat Russische soldaten vluchten, het begin van het einde?
En voor Prigozjin lijken de verkiezingen al begonnen, stel je voor dat die schurk het voor elkaar krijgt volgend jaar.
Ik vraag me eerder af of die Prigozjin niet betaald krijgt uit het Kremlin om net een rookgordijn op te werpen en verwarring te zaaien... In ieder geval, zoals deze zich gedraagt zou ik toch liever hebben dat zo'n type niet aan de knopjes geraakt. Stel deze bij de Russen en Trump bij de Amerikanen. Dan zijn we nog niet aan de nieuwe patatjes
Petrikske schreef: 05 jun 2023, 13:18
En voor Prigozjin lijken de verkiezingen al begonnen, stel je voor dat die schurk het voor elkaar krijgt volgend jaar.
Welke verkiezingen trouwens? Nu doe je alsof Russische verkiezingen eerlijk zouden verlopen en hij effectief een kans zou maken