radio frequenties op de kabel
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 67 keer
Terechte vraag, waarvan alleen Telenet het antwoord weet.glda19 schreef:waarom meer via de ether dan via de kabel
In vergelijking met Nederland is kabelradio in België altijd al stiefmoederlijk behandeld geweest, zeker in ex-Electrabel-gebieden was het aanbod lang miniem met enkel openbare zenders. Uitzenden was te duur voor Vlaamse private radiostations, zowel de doorgiftevergoeding, als Sabam e.d. waren onleefbaar hoog. Vroeger mochten Vlaamse ketenradio's ook niet op de kabel. Het was ofwel op de kabel ofwel in de ether.
Nu mag dit wel, maar in de praktijk gebeurt dit enkel digitaal, hoewel een uitgebreid analoog fm-aanbod wel een meerwaarde zou hebben op het kabelabonnement.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Vaste radio via de coax is zo voorbijgestreefd vind ik... hier speelt alléén nog internet radio.
Enorm grote keuze, geen geleuter tussen de muziek, storingsvrij, ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Amazor schreef:Terechte vraag, waarvan alleen Telenet het antwoord weet.glda19 schreef:waarom meer via de ether dan via de kabel
In vergelijking met Nederland is kabelradio in België altijd al stiefmoederlijk behandeld geweest, zeker in ex-Electrabel-gebieden was het aanbod lang miniem met enkel openbare zenders. Uitzenden was te duur voor Vlaamse private radiostations, zowel de doorgiftevergoeding, als Sabam e.d. waren onleefbaar hoog. Vroeger mochten Vlaamse ketenradio's ook niet op de kabel. Het was ofwel op de kabel ofwel in de ether.
Nu mag dit wel, maar in de praktijk gebeurt dit enkel digitaal, hoewel een uitgebreid analoog fm-aanbod wel een meerwaarde zou hebben op het kabelabonnement.
Waarom zou je nu als radiozender zelfs nog moeite willen doen om op de kabel te zitten als je via FM en DAB overal iedereen kan bedienen. En met internetradio nog veel meer....
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Fm ontvangst indoor is hier huilen met de pet op. DAB+ is okay, maar dat ondersteund m'n onkyo niet. Dus, kabel aan gesloten, zuiver ontvangst, iedereen blij.
Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Nochtans waren op het einde van de jaren 90 een aantal kabel radiozenders zoals Radio Flandria en de huidige JOE FM is ook zo begonnen maar dan nog onder de oude naam 4 FM.Amazor schreef:Terechte vraag, waarvan alleen Telenet het antwoord weet.glda19 schreef:waarom meer via de ether dan via de kabel
Radio 538 is ook een tijdje op de kabel geweest met een Vlaamse versie maar dat heeft niet lang meegegaan, ook Radio Flandria heeft het loodje neergelegd, enkel 4 FM heeft het overleefd omdat die zender ook via de ether is beginnen uitzenden en die zender is dan later door MEDIALAAN overgenomen en heeft nu een andere naam gekregen nl JOE FM.
-
- Pro Member
Inderdaad, eind jaren '90 werd commerciële radio mogelijk op de kabel. Radio Flandria moest ervoor wel vanuit Luxemburg uitzenden, omdat het in Vlaanderen eerst niet mocht. In 1999 waren er in één klap Radio Magdalena (later met andere pogingen als Radio 7, Sweet FM,...), Radio 538 Vlaanderen, B.O.B. (oldiesproject van Flandria) en S&Si Hitmix (later Radio Roxy) van Gust De Coster, dat nog eens later opgevolgd werd door Cable-Dance. Dit was de kabelversie van C-Dance, omdat een 100% kopie van de keten ook niet op de kabel mocht.apestaart schreef:Nochtans waren op het einde van de jaren 90 een aantal kabel radiozenders zoals Radio Flandria en de huidige JOE FM is ook zo begonnen maar dan nog onder de oude naam 4 FM.
Radio 538 is ook een tijdje op de kabel geweest met een Vlaamse versie maar dat heeft niet lang meegegaan, ook Radio Flandria heeft het loodje neergelegd, enkel 4 FM heeft het overleefd omdat die zender ook via de ether is beginnen uitzenden en die zender is dan later door MEDIALAAN overgenomen en heeft nu een andere naam gekregen nl JOE FM.
Begin 2000 stopte Radio 538 er al weer mee, eventjes later was Flandria (met B.O.B.) ook al failliet, de anderen waren ook geen lang leven beschoren. In 2005 is Radio BemBem van de VMMa nog even op de kabel geweest.
En 4FM ... niet meer bij te houden hoeveel keer die zender overgenomen werd voor ze bij Medialaan terecht kwamen. Ik wil maar zeggen, het was gewoon niet leefbaar.
Ondertussen zitten als commerciële zenders nog altijd enkel Qmusic en Joe op de analoge kabel.
En ja, ondanks het magere aanbod hangt mijn radio hier ook aan de kabel, de FM-band is bij mij een allegaartje van zenders die te zwak zijn om kwalitatief binnen te komen en een paar ketenradio's die op 3 frequenties te ontvangen zijn, maar nooit deftig.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ik ben gestopt met radio luisteren via de kabel toen ik telenet hier wilde buiten kieperen.
Maar ik was er wel tevreden over.
J.
Maar ik was er wel tevreden over.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Dat live radio voorbijgestreefd is, is m.i. een heel voorbijgestreefde mening. Live radio via de ether wordt nu al een jaar of 30 ten dode opgeschreven.r2504 schreef:Vaste radio via de coax is zo voorbijgestreefd vind ik... hier speelt alléén nog internet radio.
Terwijl het momenteel nog springlevend is. Dat zal niet snel veranderen. Live radio is nog wat anders dan een juxebox die wat muziek draait van jouw keuze. Ik hou ook enorm veel van muziek maar stel vast dat ik eigenlijk veel meer naar de live radio luister dan naar zelfgekozen muziek.
Van live radio kan je nog wat leren, wat mij betreft is het het ook de beste en de snelste manier om het politiek debat te volgen enz.
Het politieke nieuws zou ik nog wel kunnen missen (en sportverslaggeving + de zondagse mis mogen wat mij betreft uit de ether). Maar sommige andere programma's wil ik niet missen, noch uitgesteld beluisteren !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
M'n statement bevat dan ook twee delen; vaste radio via coax, en anderzijds de veel ruimere keuze via internet radio's.
Ook via internet radio kan je nog gewoon naar de VRT zenders of wat dan ook luisteren (dat is een persoonlijke keuze)... maar zo heb je tenminste niet meer het probleem dat coax met zich meebrengt (beperkt spectrum, storingsgevoelig, ...).
Ook via internet radio kan je nog gewoon naar de VRT zenders of wat dan ook luisteren (dat is een persoonlijke keuze)... maar zo heb je tenminste niet meer het probleem dat coax met zich meebrengt (beperkt spectrum, storingsgevoelig, ...).
-
- Pro Member
Ook ik leef in 2016 hoor en internetradio wordt ook al jaren gebruikt bij mij, maar dat is niet bij iedereen zo. Ik denk dat voor de meesten de drempel nog altijd veel lager is om radio te beluisteren via FM, al dan niet via de kabel.r2504 schreef:M'n statement bevat dan ook twee delen; vaste radio via coax, en anderzijds de veel ruimere keuze via internet radio's.
Ik heb onlangs een Onkyo AV-receiver aangeschaft met alle toeters en bellen zoals Spotify en TuneIn (helaas geen DAB+), maar als het rap moet gaan is het nog altijd het handigst om gewoon de FM-tuner te gebruiken, dan via een favorietenlijst op het toestel zelf, of via de smartphone naar de gewenste zender te navigeren.
En beperkt spectrum en storingsgevoelig, dat valt wel mee. Als je ongestoord naar digitale tv kunt kijken, zal het fm-signaal ook wel oké zijn.
En vrije ruimte is er nog zat. Tussen 100 en 106 MHz zit er bij mij geen enkele radiozender en ik denk niet dat deze ruimte voor andere doeleinden gebruikt wordt, in NL kan het wel...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Ik luister weinig naar de radio wegens tijdsgebrek maar als ik dan luister dan is dat via de digitale TV platform van Telenet via mijn Digicorder en ook via het internet met mijn laptop maar niet meer via de analoge FM kabel.
In de keuken is dat nog met mijn radiootje via FM ether maar de ontvangst is erbarmelijk, ik moet mijn radio op tafel zetten en dan heb ik een betere ontvangst maar ook niet altijd.
In de keuken is dat nog met mijn radiootje via FM ether maar de ontvangst is erbarmelijk, ik moet mijn radio op tafel zetten en dan heb ik een betere ontvangst maar ook niet altijd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Hier gewoon totaal geen coaxkabel, alles via internet & satelliet.. 
De meeste mensen luisteren nog FM in hun wagen tegenwoordig, en als er binnenshuis radio wordt geluisterd is dat meestal via de digibox/corder/... Kleine minderheid via DAB+ & internetradio/sonos/...
Als radiostation investeren in fm op de kabel is zinloos volgens mij... Het is een te hoge kost vergeleken met de return die je ervan krijgt. Dan investeer je beter in DAB+ of in een kanaaltje op de digibox.

De meeste mensen luisteren nog FM in hun wagen tegenwoordig, en als er binnenshuis radio wordt geluisterd is dat meestal via de digibox/corder/... Kleine minderheid via DAB+ & internetradio/sonos/...
Als radiostation investeren in fm op de kabel is zinloos volgens mij... Het is een te hoge kost vergeleken met de return die je ervan krijgt. Dan investeer je beter in DAB+ of in een kanaaltje op de digibox.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Thuis is radio (stubru en radio 1) niet te doen via FM, dus via coax. Waarom? Een HiFi keten van 22 jaar doet nog perfect zijn werk, dus waarom niet. Vrouw luistert graag naar stubru, dus het eenvoudigst is gewoon een druk op Power en het huis is gevuld met muziek (of gekweel meer dan de helft van de tijd...
)
Als ik alleen thuis ben luister ik ook internetradio. Maar dat is dan via een 2.1 systeem, dus het huis is minder gevuld met geluid dan wanneer ik mijn deftige luidsprekers van de HiFi aan het werk laat.

Als ik alleen thuis ben luister ik ook internetradio. Maar dat is dan via een 2.1 systeem, dus het huis is minder gevuld met geluid dan wanneer ik mijn deftige luidsprekers van de HiFi aan het werk laat.
-
- Elite Poster
Ja dat klopt, maar ik wil wel een goede geluidskwaliteit van die radiozender op mijn hifi in de woonkamer. Goedkoopste oplossing met beste geluidskwaliteit en eenvoudige bediening zijn dan de ether radio uitzendingen via dvb-t. Veel te lage bitrates zoals op internet (96 Kbps), dat ga ik niet door mijn hifi jagen. Daarvoor werken mijn oren nog te goed.r2504 schreef:M'n statement bevat dan ook twee delen; vaste radio via coax, en anderzijds de veel ruimere keuze via internet radio's.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 39 keer
Radio is hier via internet via kodi. Nog gedacht om dit te kopen voor de keuken: http://www.medion.com/be/shop/geluidssy ... 225a1.html
Denk dat alles meer en meer gewoon streaming via internet gaat worden.
Denk dat alles meer en meer gewoon streaming via internet gaat worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Het zou goed zijn mochten ze, net zoals ze bij TV gedaan hebben, een einddatum plakken op FM (en die dan ook respecteren, ongeacht hoeveel ontvangers er dan nog in circulatie zijn) zodat ze eindelijk DAB radio's gaan pushen op de markt, want anders gaat het er weer nooit van komen en zal de VRT ons miljoenen belastinggeld blijven kosten aan het onderhouden van 2 redundante zendparken naast elkaar, pure verspilling.
-
- Elite Poster
Uiteraard hoor ik dat, zeker bij muziek. Niet bij gepraat uiteraard maar bij muziek wel. En ik hoor trouwens nog meer het verschil tussen bv een mp3, zelfs 1 van 192 kbps en een flac muziekbestand. Bij compressieformaat en/of te lage bitrates zijn de bassen veel te dof, de hoge tonen ook niet echt helder en is het verschil tussen die 2 ook niet echt heel groot. Alles is flat, weinig dynamiek in het geluid.glda19 schreef:het is of je het verschil gaat oren tussen 128 en 192kbps en hoger
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Analoge radio via coax vind ik ook voorbijgestreefd, gewoon via digitale TV gebruik ik het heel regelmatig, vooral VRT Nieuws (vroeger Nieuws+).r2504 schreef:Vaste radio via de coax is zo voorbijgestreefd vind ik... hier speelt alléén nog internet radio.
Internet radio van overal ter wereld vind ik boeiend, maar als ik het opneem heb ik dikwijls miserie (verspringen, 1 uur opnemen, en er staat misschien 15 minuten in totaal op).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ik bezit nog altijd mijn oude AKAI stereo-installatie ( versterker - tuner - cassettedeck - platendraaier ). De installatie werkt nog steeds perfect op FM.Ik had graag van alle beschikbare radiozenders de frequenties gehad,zodat ik de instellingen kan controleren en desnoods aanpassen.Jullie geven wel de zendernummers mee,doch nergens vind ik de frequenties.Graag had ik jullie hulp gekregen om dit op te lossen.
De aansluiting van de TV gaat via de coaxkabel naar de digicorder.
De aansluiting voor de radio gaat via de coaxkabel naar versterker van de radio-installatie.
Er is ook een Telenetmodem aangesloten.Waar dient dit voor?Mijn internetverbinding gaat via Proximus,met zijn eigen modem.
Is dit wel allemaal juist?
Graag jullie mening a.u.b.
mvg,
WillyV
De aansluiting van de TV gaat via de coaxkabel naar de digicorder.
De aansluiting voor de radio gaat via de coaxkabel naar versterker van de radio-installatie.
Er is ook een Telenetmodem aangesloten.Waar dient dit voor?Mijn internetverbinding gaat via Proximus,met zijn eigen modem.
Is dit wel allemaal juist?
Graag jullie mening a.u.b.
mvg,
WillyV
Widows XP met SP 2 - N.I.S.2007 - I.E. 6.0 - O.E. 6.0 -
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
Exit FM via kabel in 2020.
https://press.telenet.be/telenet-schake ... 1-februari
Op mijn oude hifi keten hangt een kleine dab+ radio aan de aux. Perfect geluid en kleine investering.
https://press.telenet.be/telenet-schake ... 1-februari
Op mijn oude hifi keten hangt een kleine dab+ radio aan de aux. Perfect geluid en kleine investering.
Laatst gewijzigd door bvhalst 29 mei 2023, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb ook nog zo'n AKAI-combo!
Maar dat terzijde, zelf als je geen internet van Telenet afneemt, krijg je alsnog een modem om je decoder interactief te maken.
In de tijd dat je gewoon opnam, kon je de modem er perfect tussenuitlaten als je geen programma's wil opvragen en dergelijke. Ik weet niet of dat nu nog hetzelfde is en of Telenet al dan niet met cloudopnames werkt. Ik veronderstel dat diensten zoals 'terugkijk-tv' ook via de modem lopen.
Maar net als glda19 vraag ik me ook af... zit er überhaupt nog analoge FM-radio op de kabel?
(edit: bvhalst heeft het net bevestigd

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
ik word een beetje nostalgisch nu. Als tiener had ik de kabel tot in de slaapkamer doorgetrokken om BBC R2 te kunnen ontvangen en dit voor jaren. Ontwaken en slapen met de BBC, heeft mijn Engels gigantisch verbeterd.
(kleine intercommunale in Z-WVL, had ook NL en FR zenders op de FM)
@WillyV ik vermoed dat je FM beluisterd via de ether (maar dan de kabel gebruikt als antenne). Frequenties kan via deze sites bekeken worden (ik weet wel niet of die lijsten volledig zijn, wat de kwaliteit is van de lijst)
https://www.online-radio-luisteren.be/radiofrequenties
http://frequenties.janhodister.be

@WillyV ik vermoed dat je FM beluisterd via de ether (maar dan de kabel gebruikt als antenne). Frequenties kan via deze sites bekeken worden (ik weet wel niet of die lijsten volledig zijn, wat de kwaliteit is van de lijst)
https://www.online-radio-luisteren.be/radiofrequenties
http://frequenties.janhodister.be
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
FM-ontvangst zal afhangen van de sterkte van de zender alsook afstand tussen zender en ontvanger.
https://frequenties.janhodister.be/
Geen idee als die lijst nog up-to-date is.
Ook DVB-C radio via de Telenet-kabel is nog mogelijk.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ontvanger/
49 € bij Telenet. Ik denk dat er via Amazon wel goedkopere alternatieven zijn.
https://frequenties.janhodister.be/
Geen idee als die lijst nog up-to-date is.
Ook DVB-C radio via de Telenet-kabel is nog mogelijk.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... ontvanger/
49 € bij Telenet. Ik denk dat er via Amazon wel goedkopere alternatieven zijn.