Netflix en account delen binnenkort voorbij?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Alai, de eerste met 192.168.1.30 gaat nogal een rekening krijgen...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Op die vreemde locatie zal Netflix waarschijnlijk controle gaan doen door middel van een tijdelijke code door te sturen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Dit gaat een kat en muisspel worden sowieso.
En de concurrentie gaat het effect met grote belangstelling volgen.

Ik denk dat dit Netflix meer gaat kosten dan dat het oplevert. En dat andere streaming diensten er klanten bij gaan krijgen, gewoon omdat het minder gedoe is.
De verontwaardiging bij de betalende klanten is nu al zo enorm, deze negatieve publiciteit gaat slecht zijn voor hun business.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, een bedrijf dat klanten lokte door op hun Twitter te stellen "Love is sharing a password", en dat dan een 180 graden bocht doet... dat is rampzalige PR.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je kan toch niet zeggen dat die bocht er 'plots' of 'onverwacht' komt hé, dit hangt al lang in de lucht.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

SPR schreef: 24 mei 2023, 21:24
Lidgeld bib Leuven, GRATIS tot 18 jaar, boven de 18 jaar 6 euro per kalenderjaar.

Je kan perfect boeken uitlenen voor een ander hoor. De bib zou natuurlijk 2 euro kunnen vragen als je ook boeken voor een ander wil uitlenen.

Ik blijf er bij, voor Netflix vinden we het normaal, voor alle andere dingen niet.
Dus vind je het OK om een met de gratis lidkaart (lees gesubsidieerd door de stad met belastinggeld) van het buurjongetje zelf boeken te gaan halen “omdat het kan”.

En ga je dan ook ambetant zijn als de bibliothecaris je op een zeker moment zegt dat het niet meer mag …
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn zat manieren om niet de "retail-prijs" te hoeven betalen voor wat je wil zien. De ene al wat grijzer/zwarter dan de andere. Het is aan de aanbieder om daar iets aan te doen. En zoals wel vaker is het dan een afweging vanaf wanneer de "brave gebruiker" er meer last van heeft dan dat je als bedrijf erbij wint.
Ik heb geen Netflix, maar ik lees online verhalen van mensen die via India etc een account nemen.
En het "ultieme" plan-B is gewoon piraterij via allerhande diensten. Sterker nog: piraterij biedt vaak een betere dienst (aanbod, bescikbaarheid). Iemand vroeg een tijdje geleden naar de filme "The Battles of Coronel and Falkland Islands". Ik zou niet weten waar die legaal te krijgen is.

De vergelijking met een bibliotheek is nogal van de pot gerukt. Het ene na het andere rapport toont aan dat het met de leesvaardigheid van de bevolking, zowel volwassenen als kinderen, dramatisch gesteld is. Gelukkig zijn er nog gemeentes die een bibliotheek hebben waar je gratis of voor een symbolisch bedrag per jaar boeken en media mag uitlenen.
Sinds 1978 hadden gemeenten een bibliotheekplicht en er was apart budget om die plicht te vervullen, budget dat enkel voor de bibliotheek gebruikt mocht worden en dat door Vlaanderen voorzien werd. Dat is niet zo onlogisch, als je de weet dat Vlaanderen "onderwijs" als bevoegdheid heeft. Een toegankelijke, ruime bibliotheek is een essentieel element in onderwijs. Dat hoef je niet te geloven natuurlijk. Dat blijkt wel uit PISA en PIRLS studies, waar Finland (met blijkbaar "overal" bibliotheken) telkens zeer hoog scoort.
Vlaanderen besliste echter om dat vanaf 2016 te lossen: vanaf dan werd het budget gewoon bij de algemene middelen van de gemeenten gevoegd.
Het gevolg laat zich raden: minder middelen naar bibliotheken en een verder dalend niveau van leesvaardigheid bij de schoolgaande kinderen (PIRLS, afgenomen in het 4de leerjaar).
Dus nee: een bibliotheek kan je niet vergelijken met een commerciële dienst als Netflix. Het doel van Netflix is de aandeelhouders een mooie return geven. Het doel van een bibliotheek is lezen bevorderen en toegankelijk(er) maken.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of het hier is toegelaten om het aan te moedigen maar in landen als Argentinië en Turkije is Netflix een pak goedkoper. Er zijn mensen die via die landen een abonnement afsluiten en al jaren zonder problemen kijken zonder een VPN e.d te gebruiken.

Je betaalt dus netjes voor Netflix maar dan niet de absurde prijzen die gericht zijn op de Belgische markt terwijl je gewoon wel de Belgische catalogus te zien krijgt hier.

En zo bestaat er YouTube premium via India etc etc.

Hier zal dan ook wel weer van gezegd worden dat het niet oké is maar Google en Netflix weten en zien echt wel dat die accounts constant in Europa gebruikt worden. Het straffe is nu op dit moment dat de controle op account delen actief is in Spanje Portugal Nederland en België maar mensen met een Turkse of Argentijnse account hebben hier geen last van, zij betalen niet alleen een pak minder, maar kunnen ook nog eens hun account blijven delen.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met iets in het buitenland kopen voor minder. Bij goederen zou je dan nog kunnen zeggen dat het schadelijk is voor de Europese economie maar bij een bedrijf als Netflix en zeker bij Google heb ik dat schuldgevoel totaal niet.

Want als het een ethisch debat zou worden dan vind ik toch dat die bedrijven het zelf uitlokken door hun prijsstrategie.
Ik vind het nog vrij netjes dat de overgrote meerderheid tegenwoordig netjes via een legale streamingdienst kijkt i.p.v. downloaden. We betalen dan misschien niet de volle mep voor premium maar uiteindelijk is deze creativiteit wettelijk niet strafbaar in tegenstelling tot het downloaden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 24 mei 2023, 19:22 Ik vind het toch vreemd, de algemene teneur van de topic is dat paswoorddelen perfect ok is en er is kritiek op het feit dat Netflix dit aan banden probeert te legen. Maar dezelfde mensen betalen dan wel allemaal netjes per persoon - binnen hetzelfde huishouden zelfs! - voor de VRT, zonder kritiek. Nochtans is de kwaliteit van wat Netflix levert in ruil voor je abonnementsgeld zoveel hoger en dat zie je ook aan de vele internationale prijzen en erkenningen die Netflix elk jaar wint. Bovendien staakt Netflix nooit.

De zwakte van Netflix is dus eigenlijk het vrije abonnement. Als Netflix zich hetzelfde geprivilegeerde verdienmodel als de VRT zou kunnen aanmeten: verplicht abonnement en tarief afgehouden van je loon of je nu kijkt of niet, dan zou het voor iedereen wellicht allemaal ok zijn.

Paul Jambers zei het al in zijn VTM-jaren: de Vlamingen, ze zijn ondoorgrondbaar.
Ik merk toch ook veel begrip voor de aanpak van paswoorddelen maar het is iets dat Netflix zelf normaal gemaakt heeft, het nu aanpassen levert uiteraard verdeelde meningen op.

VRT is een overheidsdienst waarvoor we betalen. VRT bereikt een enorm grote groep via diverse kanalen ook buiten TV en heeft daarnaast ook heel wat maatschappelijk relevante taken. De prijs voor VRT is belachelijk laag als je dat allemaal meeneemt in de beoordeling. Dat de kwaliteit van Netflix zoveel hoger is, is erg subjectief maar als ik naar mezelf kijk dan heb ik Netflix amper gebruikt terwijl ik er niet voor betaalde en gebruik ik VRT dagelijks. VRT-producties kunnen ook op Netflix komen tot politici ons ook dat via Streamz voor de tweede keer willen laten betalen. De Vlamingen zijn inderdaad ondoorgrondbaar, iets dat goed werkt afbreken om iets te maken dat duurder en beperkter is en nooit de concurrentie aan kan met de Netflixen. Nadien verkopen ze die oplossing van bij ons aan de Amerikanen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Dizzy schreef: 25 mei 2023, 09:05 Ik merk toch ook veel begrip voor de aanpak van paswoorddelen maar het is iets dat Netflix zelf normaal gemaakt heeft, het nu aanpassen levert uiteraard verdeelde meningen op.
het was een geste en die trekken ze nu in.
of ze er voordeel uit halen zal de tijd uitwijzen

Disney laat het nog steeds toe
VRT is een overheidsdienst waarvoor we betalen.
hier betalen we meermaals en dat roept vragen op

1) belastingsgeld voro de productie
2)allerlei privégegevens via de website die VRT uiteraard doorverkoopt (bv kijkgedrag en waarschijnlijk veel meer)
3) samenwerkingsvebranden met privébedrijven. wil je bepaalde, met belastingsgeld geproduceerde, programma's sneller zien moet je nog eens betalen
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 25 mei 2023, 11:33
Disney laat het nog steeds toe
Gegarandeerd dat zij met grote belangstelling dit in de gaten houden, en natuurlijk vooral de financiële resultaten / cijfers in het oog gaan houden en dan pas beslissen of ze dezelfde onpopulaire maatregel gaan invoeren.

Ik heb bij Disney+ de eerste dag eens een blokkade gehad na account delen, toen moest ik contact opnemen.
Ik kwam toen bij een call center uit bij iemand die er duidelijk geen verstand van had en ze hebben m’n account toen vrijgegeven en ik heb nooit meer last gehad.
We delen het ook maar met 2 en kijken er amper naar.

Gewoon zeggen dat je per ongeluk nog op de werk VPN zat. Dan zeggen ze “oh maar meneer u mag geen VPN gebruiken”
Ja sorry foutje stond nog aan. En klaar.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ptoeneigh schreef: 25 mei 2023, 12:53“oh maar meneer u mag geen VPN gebruiken”
moeiduni :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

heist_175 schreef: 25 mei 2023, 08:26 De vergelijking met een bibliotheek is nogal van de pot gerukt.
De vergelijking met de bibliotheek dient om duidelijk te maken dat je je daar ook moet houden aan de regels van de uitleendienst. Net zoals bij netflix mag je daar ook niet op een ander zijn account content lenen…

En als de regels wijzigen, dan ben je vrij om
- te stoppen om de dienst te gebruiken
- de dienst te gebruiken volgens de nieuwe regels
- de dienst te gebruiken door de regels te omzeilen
- te neuten op een forum dat “het elders wel mag”
- te neuten op een forum dat “het te duur is als ke de regels volgt”

Enkel jou interpretatie en het bijsleuren van vanalles over bibliotheken dat er niet staat is van de pot gerukt…
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Misschien toch beter wat meer boeken gelezen vroeger...
duizend schreef: 25 mei 2023, 13:22 ...
Enkel jouw interpretatie ...en het bijsleuren van vanalles over bibliotheken dat er niet staat is van de pot gerukt.
...
Maar ik snap ook niet wat er zo erg is aan het feit dat NetFlix het gedoogbeleid afschaft, iets wat je al een hele tijd zag aankomen.
Wees blij met wat je gehad hebt en trek je conclusies nu met de nieuwe situatie.

J.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

sinds februari hebben ze al 2 miljoen klanten verloren, en ze gaan er nog verliezen.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Aangezien ik morgen weer voor een nieuwe maand moet betalen heb ik alles maar stop gezet.
Nadien mag je dan de reden van stopzetting aanvinken en ja ik heb dus voor de optie gekozen omdat ik mijn paswoord niet mag delen met iemand buiten m'n huishouden.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

master-magic schreef: 25 mei 2023, 17:02 sinds februari hebben ze al 2 miljoen klanten verloren, en ze gaan er nog verliezen.
Bron daarvan?

In de laatste resultaten (Q1/23) die in april bekendgemaakt werden hadden ze wereldwijd een stijging van 1,75 miljoen abonnees vergeleken met Q4/22.

https://www.statista.com/statistics/250 ... worldwide/
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

@CCatalyst foutje, is 1 miljoen en in Spanje door die nieuwe maatregel van niet meer delen.

https://techpulse.be/nieuws/420930/netf ... in-spanje/
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Hier is zelfs een engelse term voor, voor wat Netflix doet: "Enshittification".
Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die.
This is called enshittification.
Surpluses are first directed to users; then, once they're locked in, surpluses go to suppliers; then once they're locked in, the surplus is handed to shareholders and the platform becomes a useless pile of shit. From mobile app stores to Steam, from Facebook to Twitter, this is the enshittification lifecycle.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Petrikske schreef: 25 mei 2023, 17:07 ...heb ik alles maar stop gezet.
Nadien mag je dan de reden van stopzetting aanvinken en ja ik heb dus voor de optie gekozen omdat ik mijn paswoord niet mag delen met iemand buiten m'n huishouden.
De enige manier om als gebruikers gehoor te krijgen is als iemand het georganiseerd krijgt dat pakweg:
- meer dan 20% van de benelux de komende maand zijn abbo opzegt
- al de rest zo veel mogelijk zijn abbo downgrade & niet bijbetaald voor externe kijkers
=> zoniet zal de "Enshittification" zijn weg banen.

Daarbuiten kan je enkel hopen dat netflix zijn abbonnee-aantallen en financiele resultaten toch snel genoeg de verkeerde kant uitgaan. Zoniet zullen veel andere streamingdiensten hun voorbeeld volgen.

Ik vermoed/hoop toch dat netflix mensen hun betalingsbereidheid overschat. Ja ik deel netflix maar we doen dit voor verschillende streamingdiensten (3 momenteel):
-Doet er 1 moeilijk dan vliegt die eruit (netflix dus mogelijk binnenkort)
-Doen ze allemaal moeilijk dan houden we er 0 tot 1 en roteren we tussen diensten
=> loose-loose scenario in mijn specifieke geval. Ik hoop dat er zo voldoende mensen zijn dat de "Enshittification" ergens gestopt word.

ps: @ITnetadmin heerlijk woord, dankje => mag voor mij ongewijzigd in de dikke vandale

Toegevoegd na 55 minuten 7 seconden:
/offtopic: gelinkt aan "enshittification" is de term "kloteklanten".

Zie bvb https://www.demorgen.be/nieuws/hoe-firm ... ~bc00bd65/, waar het over energieleveranciers en telecomfirmas gaat. Het geld echter voor wel meer bedrijven.

2 stukjes:
-Ooit was de klant koning, maar in tijden van crisis en forse besparingen is hij vooral een ‘kloteklant’, een wandelende geldmachine, een noodzakelijk kwaad om winst te boeken
-directielid van een grote telecommaatschappij.....: ‘Een klant is iemand met míjn geld in zijn zak.’
/offtopic end
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Gisteren ook onze Netflix stopgezet. Totale abonnementskosten zouden 26 euro geworden zijn, dat geven wij er niet aan uit aangezien de mensen aan wie wij ons account deelden niet meebetaalde.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Waarom al stopzetten? Heeft iemand al een persoonlijk bericht gehad?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Matomatisch schreef: 26 mei 2023, 08:36 Gisteren ook onze Netflix stopgezet. Totale abonnementskosten zouden 26 euro geworden zijn, dat geven wij er niet aan uit aangezien de mensen aan wie wij ons account deelden niet meebetaalde.
Nog zo een tenenkrullende redenering. Dat die anderen maar hun plan trekken en jij verder doet zonder die extra kosten voor het delen, is blijkbaar geen optie ? Voor die anderen maakt het niets uit, want in beide gevallen hebben ze geen Netflix meer.

Allez, ik wil hier niet de grote Netflix-verdediger uithangen (zie ook mijn kritiekpunten hierboven), maar sommigen komen toch echt met de meest absurde redenen af om nu ineens Netflix op te zeggen.

Toegevoegd na 47 seconden:
ddd schreef: 26 mei 2023, 08:38 Waarom al stopzetten? Heeft iemand al een persoonlijk bericht gehad?
Ik heb al van mensen gelezen (kan op Facebook geweest zijn), die bericht gehad hebben. Ik vermoed eigenlijk dat ze selectief de mensen aanschrijven van wie ze vrij zeker zijn dat die hun account aan het delen waren.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Hier deze nacht de mail ontvangen.
An update on sharing between households
Hi,
Your Netflix account is for you and the people you live with — your household.
You can easily watch Netflix on the go and when you travel — either on your personal devices or a TV at a hotel or vacation home.
To control how your account is used, you can:

Check who’s using your Netflix. Review which devices are signed in to your account. Sign out of devices that shouldn’t have access and consider changing your password.
If you want to share Netflix with someone outside of your household, you can use these features:

Transfer a profile. Anyone on your account can transfer a profile to a new membership that they pay for.

Buy an extra member. You can share your Netflix account with someone who doesn’t live with you for 3,99 €/month more.
We know you might have questions. Our Help Center has detailed information for you.
Thank you for choosing Netflix. We appreciate your membership and we look forward to bringing you more great TV shows and movies.
The Netflix team
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat dit voor veel mensen een moment is dat ze Netflix en hun kosten / behoefte eraan in vraag beginnen stellen.

Mogelijk kijken we onbewust er al een pak minder naar, vinden we het allemaal niet meer zo interessant en boeiend en is dit de laatste trigger die we nodig hebben om de stap te zetten dit op te zeggen. Zeker nu in de lente / zomer, de nog steeds toenemende kosten vooral in de supermarkt.

Commercieel gezien is deze timing toch echt wel bizar slecht voor een bedrijf als Netflix. :bang:

Kun je nagaan, ik ben zelf niet getroffen door deze maatregel, maar ik vind het zo onsympathiek dat ik zelfs zin heb om op te zeggen, dus hier speelt een stukje gevoel mee want ik betaal niet de Belgische prijzen.

Ik ben soms een half uur kwijt met scrollen en zappen door de catalogus, uiteindelijk Switch ik uit verveling dan naar YouTube en kijk ik daar iets.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 26 mei 2023, 09:27 Ik denk dat dit voor veel mensen een moment is dat ze Netflix en hun kosten / behoefte eraan in vraag beginnen stellen.
Inderdaad, hier een beetje hetzelfde, al speelt het al wat langer dan deze extra kosten voor account-delers.
Ik stoor me al jaren aan het feit dat je extra betaalt voor extra kwaliteit, met dan als gevolg dat je meer parallelle streams kan hebben, wat ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. We zijn wel met zijn vieren in huis, maar er zijn hoogstens 2 streams tegelijk actief, en 95% van de tijd zelfs maar ene. Ik kijk zelf maar heel sporadisch Netflix, en mijn kinderen eigenlijk al helemaal niet. Dan is €18 pokkeduur, zeker vergeleken met de concurrentie (we hebben ook Disney+ en Prime). Dus verlagen van abonnement is een optie die ik serieus overweeg, want voor mijn vrouw is 4K/HDR ook geen must (voor mezelf wel, maar ik kijk dus weinig).
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer

Hoe gaat dit in zijn werk met dynamische ip adressen? Voor zover ik weet hebben we dit nog altijd op de meeste particuliere verbindingen in België. Al is dit de laatste tijd wel eerder stilzwijgend een vaster ip geworden. Toch is het geen garantie dat we niet opeens een ander op adres krijgen toegewezen.

Met ipv6 heeft zelfs ieder toestel zijn eigen public ip dacht ik. Dus hoe gaan ze dit dan nagaan? Lijkt mij dat dit ook voor de brave gebruikers problemen kan gaan geven.
-*-
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Tomby schreef: 26 mei 2023, 09:06
Matomatisch schreef: 26 mei 2023, 08:36 Gisteren ook onze Netflix stopgezet. Totale abonnementskosten zouden 26 euro geworden zijn, dat geven wij er niet aan uit aangezien de mensen aan wie wij ons account deelden niet meebetaalde.
Nog zo een tenenkrullende redenering. Dat die anderen maar hun plan trekken en jij verder doet zonder die extra kosten voor het delen, is blijkbaar geen optie ? Voor die anderen maakt het niets uit, want in beide gevallen hebben ze geen Netflix meer.

Allez, ik wil hier niet de grote Netflix-verdediger uithangen (zie ook mijn kritiekpunten hierboven), maar sommigen komen toch echt met de meest absurde redenen af om nu ineens Netflix op te zeggen.
Wij keken nog amper Netflix. Niets tenenkrullend aan.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 26 mei 2023, 09:47
Ptoeneigh schreef: 26 mei 2023, 09:27 Ik denk dat dit voor veel mensen een moment is dat ze Netflix en hun kosten / behoefte eraan in vraag beginnen stellen.
Inderdaad, hier een beetje hetzelfde, al speelt het al wat langer dan deze extra kosten voor account-delers.
Ik stoor me al jaren aan het feit dat je extra betaalt voor extra kwaliteit, met dan als gevolg dat je meer parallelle streams kan hebben, wat ik eigenlijk helemaal niet nodig heb. We zijn wel met zijn vieren in huis, maar er zijn hoogstens 2 streams tegelijk actief, en 95% van de tijd zelfs maar ene. Ik kijk zelf maar heel sporadisch Netflix, en mijn kinderen eigenlijk al helemaal niet. Dan is €18 pokkeduur, zeker vergeleken met de concurrentie (we hebben ook Disney+ en Prime). Dus verlagen van abonnement is een optie die ik serieus overweeg, want voor mijn vrouw is 4K/HDR ook geen must (voor mezelf wel, maar ik kijk dus weinig).
Ik zit met exact dezelfde situatie.
Trouwens het verschil tussen 4K en HD merk ik zelf niet op een 55” TV.
Soms downgrade ik dan naar HD om minder te betalen. Zeker als je niet deelt heb je met 2 streams vaak voldoende.

Toegevoegd na 1 minuut 3 seconden:
Marsmillo schreef: 26 mei 2023, 10:11 Hoe gaat dit in zijn werk met dynamische ip adressen? Voor zover ik weet hebben we dit nog altijd op de meeste particuliere verbindingen in België. Al is dit de laatste tijd wel eerder stilzwijgend een vaster ip geworden. Toch is het geen garantie dat we niet opeens een ander op adres krijgen toegewezen.

Met ipv6 heeft zelfs ieder toestel zijn eigen public ip dacht ik. Dus hoe gaan ze dit dan nagaan? Lijkt mij dat dit ook voor de brave gebruikers problemen kan gaan geven.
Ik denk dat ze niet alleen naar het IP kijken maar zeker ook naar het apparaat dus Mac adres of een ander soort van fingerprint / ID vanuit de app.

Want altijd als je inlogt op een nieuw apparaat krijg je een mail met welk type apparaat is ingelogd vanaf welke locatie. Dus dat maakt identificatie makkelijker.

Ook is er een lijst met apparaten in je accounts waarop downloads zijn toegestaan.

Ik deel je zorgen en de frustratie van velen dat gezinnen met kotstudenten, kinderen in co-ouderschap of verblijf op internaat, lat relaties, werk, en noem nog 100 legitieme voorbeelden, hierdoor op extra kosten worden gejaagd.
Zeker als je daar een vaste tv of spelcomputer gebruikt.
Enige wat je dan kunt proberen is casten vanuit je GSM en hopen dat dat werkt.

Ze maken het zichzelf vooral zo ongelooflijk lastig nu.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 26 mei 2023, 10:25, in totaal 2 gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Matomatisch schreef: 26 mei 2023, 10:15 Wij keken nog amper Netflix. Niets tenenkrullend aan.
Idem hier. Ideaal excuus nu om abonnement stop te zetten 8)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Matomatisch schreef: 26 mei 2023, 10:15 Wij keken nog amper Netflix. Niets tenenkrullend aan.
Maar dan heeft jouw beslissing al helemaal niets met die €4 extra per sharing account te maken, want dan is €18 ook al veel te duur. Je deed uitschijnen alsof €26 te duur was, wat natuurlijk onzin is, want er is niemand die jou verplicht van die sharing accounts te bekostigen. Dat is wat ik bedoelde met tenenkrullend.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Tomby schreef: 26 mei 2023, 10:39 is niemand die jou verplicht van die sharing accounts te bekostigen. Dat is wat ik bedoelde met tenenkrullend.
Het is maar hoe je het bekijkt, ga je als vader bij je kinderen bedelen om elke maand 3.99€ te storten?
Ik ga nu gewoon kijken voor iets anders en deel dat dan weer met hen.
Een reden ook waarom ik dit doe is omdat ik Spotify via de dochter kan gebruiken. (familie account)
En zo heeft iedereen z'n redenen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ptoeneigh schreef: 26 mei 2023, 10:18 Ik denk dat ze niet alleen naar het IP kijken maar zeker ook naar het apparaat dus Mac adres of een ander soort van fingerprint / ID vanuit de app.

Want altijd als je inlogt op een nieuw apparaat krijg je een mail met welk type apparaat is ingelogd vanaf welke locatie. Dus dat maakt identificatie makkelijk.
Ik denk dat we het allemaal veel te ver zoeken.
Ik ben momenteel in Spanje. Ik probeerde zopas Netflix met mijn Google TV.
Ik kreeg op mijn scherm de boodschap over de nieuwe policy, en de vraag of dit toestel (Google TV) deel uitmaakt van mijn huishouden.
Helemaal geen vraag over lokatie of IP adres.

Daarna kreeg ik, als houder van het abonnement, een mail om te bevestigen. Van zodra ik bevestigde kon ik weer kijken.
Netflix
Je Netflix-huishouden is bevestigd
Beste Philippe,
Dat is alles! De onderstaande apparaten maken nu deel uit van je Netflix-huishouden:

NETFLIX-HUISHOUDEN
Je Google Settopbox, Google Settopbox, Vestel Smart-tv en andere apparaten
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Voorlopig is het inderdaad in orde. Maar die apparaten die deel uitmaken van je huishouden moeten dus om de zoveel tijd bevestigd worden en allemaal vanaf dezelfde locatie een keer inloggen.

Maar ik hoop inderdaad dat het meevalt voor jullie en dat het bruikbaar blijft. Laat daarom binnenkort zeker even je ervaringen weten hier.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Ik betaal al jaren voor vrouw en kleinkinderen, dus ben ik meteen naar basic gegaan en heb een 2de basic genomen voor de kleinkinderen. Terwijl Disney+ qua content eindelijk voorzichtig een tandje bijsteekt, gaan we binnenkort de Netflix-betalingen onderbreken voor kortere periodes...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

En bij mij is het precies het omgekeerde.
Ik surf gratis mee op het account van mijn zus.
Zodra ze moet betalen heb ik gevraagd mij uit haar account te gooien en zal ik een eigen abonnement nemen.
Het is leuk geweest dat ik vele maanden gratis heb kunnen genieten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Iedereen zal nu inderdaad een afweging maken of het gebruik de kosten rechtvaardigen.

Ik had het ook lang gratis maar ik gebruikte het vaak maanden aan een stuk niet. Eens sporadisch op vakantie of bij vliegreizen is het handig om films offline te zetten.

Netflix is ook niet de enige streamer meer en dus zal men die toenemende kosten ook kritischer bekijken naarmate ze toenemen.

Een ander punt is dat iets dat je gratis hebt ook minder waardeert. Ik merk dat bij muziek, vroeger reed ik 20 km met de fiets om een CD te huren. Nu heb ik de ganse catalogus binnen bereik maar het boeit me minder. Als je alles altijd ter beschikking hebt is de waardering minder. Dat is iets psychologisch.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member

Tomby schreef: 26 mei 2023, 10:39
Maar dan heeft jouw beslissing al helemaal niets met die €4 extra per sharing account te maken, want dan is €18 ook al veel te duur. Je deed uitschijnen alsof €26 te duur was, wat natuurlijk onzin is, want er is niemand die jou verplicht van die sharing accounts te bekostigen. Dat is wat ik bedoelde met tenenkrullend.
Natuurlijk heeft dat met die € 4 euro per persoon extra te maken. Mijn ouders en schoonvader keken met ons account mee, en € 18 voor het 4K abonnement vond ik nog net de grens voor iets waar wij zelf amper naar keken. Nu het naar € 26 gaat vind ik het teveel. Ik kan dan zeggen tegen mijn ouders en schoonvader, jullie mogen niet meer meekijken. Maar dat staat niet mooi vind ik en dus zeg ik op.

Nog steeds niets tenenkrullend aan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Ptoeneigh schreef: 26 mei 2023, 11:27 Voorlopig is het inderdaad in orde. Maar die apparaten die deel uitmaken van je huishouden moeten dus om de zoveel tijd bevestigd worden en allemaal vanaf dezelfde locatie een keer inloggen.
Eventjes de VPN naar Waregem aanzetten, en ik log weer een keer in van "thuis" :wink: .
Normaal gebruiken we hier de VPN niet voor Netflix, want ons internet is 300 Mbps symmetrisch. Via de VPN is mijn download beperkt tot de upload thuis (8 Mbps) :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 26 mei 2023, 13:32
Ptoeneigh schreef: 26 mei 2023, 11:27 Voorlopig is het inderdaad in orde. Maar die apparaten die deel uitmaken van je huishouden moeten dus om de zoveel tijd bevestigd worden en allemaal vanaf dezelfde locatie een keer inloggen.
Eventjes de VPN naar Waregem aanzetten, en ik log weer een keer in van "thuis" :wink: .
Normaal gebruiken we hier de VPN niet voor Netflix, want ons internet is 300 Mbps symmetrisch. Via de VPN is mijn download beperkt tot de upload thuis (8 Mbps) :-(
Heel goed geregeld. Beat the system.

Want feitelijk horen ze jou niet te straffen met een toeslag voor een tweede verblijf, je kijkt nog altijd netjes binnen het gezin. Binnen Europa nog wel.
Dat is zelfs wettelijk geregeld dat de diensten van je thuisland niet geblokkeerd of beperkt mogen worden in een ander EU land. Maar Netflix maffia zou je het liefst extra laten betalen als je niet een beetje handig was.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”