smartphone met goede leesbaarheid in volle daglicht

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

met mijn huidige samsung Galaxy S10 is het onbegonnen werk om deze buiten in volle zonlicht te gebruiken (navigeren via bv een navigatieapp is hier onmogelijk) Ook al zet ik de helderheid op max.
Stel ik koop een nieuwe S23 is dat probleem bij dat model opgelost of kijk ik beter naar een ander merk? Gaan testen in een winkel binnen heeft weinig zin
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Laten we zeggen dat recente high end toestellen wel een beter display hebben... of daar iets voldoende voor jou is vind ik subjectief.
Hoor eens rond bij je vriendenkring als je een terrasje doet zou ik zeggen, wordt snel duidelijk voor jouw persoonlijke beleving denk ik.
Zelf klaag ik niet van de S22 in de zon, maar die reduceert dan weer z'n helderheid als hij dreigt te oververhitten en is ongetwijfeld ook geen toestel om in de volle zon te navigeren op deze manier.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom geen scherm zoals bij sommige Garmin gps toestellen, bij licht van buitenaf heb je geen schermverlichting nodig, als het donker is wel.
Principe is dan omgekeerd, wat voor batterijverbruik zal zorgen bij weinig licht.
Hier vond ik vergelijking tussen een Samsung en een Garmin van enkele jaren geleden: http://infracanis.com/yggdrasil/Article ... phone.html
Maar bestaat dit wel voor een smartphone ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Weet dat sommige Smartphones hun scherm dimmen als ze te heet worden door de zon (bij navigatie), zoals bij mijn Oneplus 9.

Max helderheid staat in de specs van ieder toestel.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

en toch zijn er die de aanschaf van een echte wandelgps nutteloos vinden want genoeg keuze aan wandelapps voor de smartphone. Tot voor kort gebruikte ik ook komoot of een ander app om te wandelen maar sinds ik een garmin heb is de leesbaarheid een pak beter (bij de smartphone was het bij helder weer vaak even wachten tot ik in een schaduwplek stond om fatsoenlijk het scherm te lezen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Een wandelgps is beter als je vaak en vooral lang wandelt omdat het toestel daarvoor gemaakt is. ja, je kan met een gsm ook wandelen maar naast de zichtbaarheid heb je ook het probleem dat de batterij snel leeg is. Dat is dubbel erg als je na uren wandelen de gsm dringend nodig hebt voor andere zaken. Een GSM is ook niet zo goed bestand tegen ruig gebruik of een val.

Voor korte wandelingen in de stad volstaat een gsm voor de rest gebruik ik toch de GPS.

Ik heb trouwens al gemerkt dat sommige GSM's erg heet worden bij lang navigeren, dat is niet goed voor batterij en batterijduur.

Met een gps kan je ook de route herberekenen als de plannen onverwacht veranderen door bvb een beer op je pad. Met een GSM moet je dan bereik hebben of de kaarten telkens offline downloaden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Kan je ook coördinaten ingeven in een gps app op een smartphone ? Zonder vast te zitten aan een betalend abonnement of app ?
Maar bon, we zijn aan het afwijken :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Ja.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Via Google maps dan misschien ? Ik gebruik Here We Go, met offline kaarten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Locus Maps is gratis (met reclame) of betalend.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Dizzy schreef: 25 mei 2023, 08:50 Een wandelgps is beter als je vaak en vooral lang wandelt omdat het toestel daarvoor gemaakt is. ja, je kan met een gsm ook wandelen maar naast de zichtbaarheid heb je ook het probleem dat de batterij snel leeg is. Dat is dubbel erg als je na uren wandelen de gsm dringend nodig hebt voor andere zaken. Een GSM is ook niet zo goed bestand tegen ruig gebruik of een val.
Voor korte wandelingen in de stad volstaat een gsm voor de rest gebruik ik toch de GPS.
Ik heb trouwens al gemerkt dat sommige GSM's erg heet worden bij lang navigeren, dat is niet goed voor batterij en batterijduur.
Met een gps kan je ook de route herberekenen als de plannen onverwacht veranderen door bvb een beer op je pad. Met een GSM moet je dan bereik hebben of de kaarten telkens offline downloaden.
Ik heb hier zo'n wandel GPS liggen van Garmin T-66 denk ik, helemaal in orde dmv screen protector en volledige gelcover.
Heb het ding nooit gebruikt omdat het zo'n zwaar ding is en het blijft een pietluttig klein schermpje.
Mijn voorkeur gaat uit naar een goed sporthorloge en als backup de smartphone.
Ik heb net een wandeling gedaan van een kleine 5u (25km) en de batterij van m'n sporthorloge (Garmin Fenix 6X Pro) gaf na de wandeling nog steeds 86% aan en dit is met continu de navigatie aan. (ik maak zelf m'n routes en upload die dan naar horloge en smartphone.
De smartphone gebruik ik dus als backup en deze is ook veel overzichtelijker omdat je veel meer ziet op een groot smartphonescherm dan op het scherm van je sporthorloge.
Ook is de smartphone handig om on the fly je route aan te passen omdat je bv een route hebt gemaakt die een gebied passeert dat volledig onder water staat.
Als app op m'n Android gebruik ik GPX viewer van Vectura Games.
En meestal gebruik ik een offline map zodat je ergen in the middle of... geen data nodig hebt.
Weet je dat je overal goed internet hebt kan je Openstreetmap gebruiken natuurlijk, maar omdat het online inladen van de map als je bv gaat inzoomen soms wat lang kan duren opteer ik meestal voor de offline map.

Wat betreft het scherm van je smartphone bij fel zonlicht, koop een smartphone waarbij het aantal NITS heel hoog is en dan heb je totaal geen probleem in fel zonlicht. (ik gebruikte vandaag een POCO F3)

https://www.gearrice.com/update/the-mob ... rightness/

Van een warm worden smartphone heb ik totaal geen last en ik heb meestal nogal wat aan staan.
Zoals vandaag een soort van babyphone app om de hond op het thuisfront te monitoren, Spotify, GPX Viewer, wat foto's nemen, surfen op internet tijdens het wandelen....
Batterij stond na de wandeling nog op zo'n 65% en dat met behoorlijk intens gebruik onderweg.
Dus om de batterij van de meeste hedendaagse smartphones leeg te trekken moet je toch je best doen denk ik.
Soit... ik kan m'n eigen zweetgeur niet meer verdragen dus de douche roept.
Deze maand staat de teller op... 356km en 677,666 stappen. (ik doe deze maand mee aan de Roze mars van Think Pink)

Ik wil vooral al m'n collega's verslaan haha.... https://pink-ribbon.be/projecten/de-roze-mars
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

lacer schreef: 25 mei 2023, 18:25 Via Google maps dan misschien ? Ik gebruik Here We Go, met offline kaarten.

Ik gebruik Magic Earth, GPS coördinaten ingeven is geen probleem. Modus voor auto/fiets/wandelaar/vrachtwagen/...

Gratis app, met focus op privacy en offline kaarten, wat wil je nog meer? :-)
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

je kan het voor een stuk opzoeken:
-galaxy s10 => Piekhelderheid wit (33% schermoppervlakte) = 915 cd/m² https://tweakers.net/pricewatch/1317284 ... ificaties/

vervolgens kan je dan zoeken op gsm's met een hogere piekhelderheid. Bvb +1200: https://tweakers.net/smartphones/vergel ... 90jvc_W2s_
momenteel staat in die lijst dan de galaxy S23 bovenaan (meest bekeken phone met die specs) en deze blijkt daarvoor als waarde 1750 te hebben. Dat is dus al een pak hoger (en dus beter leesbaar in de zon).

Ik heb een poco f3, deze heeft 1300 piekhelderheid en is voor mij altijd perfect leesbaar. Enkel met volle zon + zonnebril voor mezelf is het even kijken, maar dat lijkt me logisch ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 25 mei 2023, 20:01Ik heb hier zo'n wandel GPS liggen van Garmin T-66 denk ik, helemaal in orde dmv screen protector en volledige gelcover.
Heb het ding nooit gebruikt omdat het zo'n zwaar ding is en het blijft een pietluttig klein schermpje.
Mijn voorkeur gaat uit naar een goed sporthorloge en als backup de smartphone.
Dat model is eerder een pro-model, er zijn andere modellen met een groter/beter scherm.

Vreemd dat je een sporthorloge verkiest maar spreekt over een klein scherm, zo'n sporthorlogescherm is nog kleiner dan van de GPS.

Zelf heb ik een Apple watch, ik gebruik dat niet voor navigatie omdat het enerzijds een klein scherm is en je te weinig van de omgeving ziet en ten tweede omdat die horloge wel degelijk snel leeg is en ik heb de versie 7 met betere batterij. De horloge gebruik ik om de hike te meten en zo krijg ik wel snel zicht op de afstand, tijd, calorieverbruik, hoogte enz...

Soit, iedereen gebruikt wat hem het beste past maar ik heb toch de ervaring dat je niet zomaar spullen kunt inruilen die niet specifiek voor een taak gemaakt zijn. Uiteraard zal dit pas spelen als je het toestel veel en in moeilijkere omstandigheden gebruikt. Ik wandel veel in hooggebergte en dan heb je je handen nodig en een toestel dat snel kapot kan, is dan niet gepast. Het kan ook regenen of mistig zijn en dan is zo'n gsm ook al minder bruikbaar.

Het komt in dat soort gebieden wel eens voor dat een bepaald pad niet meer bruikbaar is of geblokkeerd door bijvoorbeeld een landslide. Dan moet je een overzicht hebben van de andere mogelijkheden. Vaak is dat een wirwar van paadjes dus moet je kunnen zien waar deze naartoe leiden, ook hoogtelijnen zijn dan belangrijk want wat op een kaart enkele milimeters is kan in realiteit +500 hoogtemeters betekenen :)

Batterij speelt ook geen rol met GPS, ik neem 2 extra AA's mee en ben safe. Mijn GSM is ook nog volledig vrij/opgeladen in geval van nood... als er al bereik is. Ik heb ooit een powerpack geprobeerd als backup bij gsm, dat was miserie met dat kabeltje en de verbinding verbrak dan ook geregeld door beweging. Ik was meer bezig met dat gedoe dan met de wandeling.

Veel succes met de roze mars!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ik heb momenteel de realme gt master, omdat ik an sich wel geniet van de BBK-android versies (voorheen oneplus, maar dat is me onbetaalbaar geworden, dus ben naar zustermerk realme gestapt)
qua helderheid is het echter een teleurstelling buiten, ondanks dat het een '1000 nits peak brightness' zou moeten zijn.
maar dat (en de matige camerakwaliteit) is eigenlijk het enige wat ik te klagen zou hebben over dit toestel.

de nothing 1 is trouwens ook (momenteel) een afrader, want ondanks zijn hoge nits op papier, is het momenteel max 700 nits (nothing zou dat opzettelijk gedaan hebben, en mogelijk in een software update terug verhogen...)

de s23 (bv in de review van mkbhd tegenover de a54) zou die effectief zijn 1750 nits halen, en goed leesbaar zijn buiten.
als je dus het budget voor de s23 hebt, en samsung al gewend bent, denk ik niet dat dat een slechte keuze zou zijn.

worst case: bestel hem op coolblue, test hem 2 dagen, en indien niet helder genoeg, retourneren.
(maar in dat geval denk ik dat je vooral richting iphones moet gaan, want betwijfel dat er androids zijn met +2000 nits brightness momenteel ?)
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Splitter schreef: 26 mei 2023, 12:54 qua helderheid is het echter een teleurstelling buiten, ondanks dat het een '1000 nits peak brightness' zou moeten zijn.
'Peak brightness' is meestal maar op een klein stukje van het scherm en voor kortere tijd. Meestal ook enkel zichtbaar in HDR content. Het zegt niets over de normale helderheid, die is meestal in lijn met de standaard helderheid die je bij 95%+ van de toestellen ook ziet.
Splitter schreef: 26 mei 2023, 12:54(maar in dat geval denk ik dat je vooral richting iphones moet gaan, want betwijfel dat er androids zijn met +2000 nits brightness momenteel ?)
Op papier is dit het android toestel met de beste specs: https://tweakers.net/pricewatch/1932306 ... ificaties/
Helderheid: 1300nits.
Helderheid piek: 2600nits.

De iphone 14 pro max heeft 1000nits helderheid.

Hou ook rekening mee dat dat dan beter is maar mogelijks nog steeds niet optimaal. Op een zonnige dag heb je al snel 3000+ nits aan omgevingslicht.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
zwintje
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

De pixel 8 pro heeft 1600 nits en pieken tot 2400. Maar in werkelijk vlakke zon op het scherm is het ook nauwelijks te lezen.

Edwin
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”