Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Rusland wil dat Polen grondgebied teruggeeft dat het na WOII “heeft ontvangen” en eist 700 miljoen euro “voor wederopbouw van het land”
Volgende fase :nono:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

boulder schreef: 21 mei 2023, 11:23Het is een aanmeten van autoriteit door zogezegd betere kennis van de materie.
Ivob gebruikt dit regelmatig, het is een sofisme, een nepargument.
Best wel zielig als hij dan nog moet gaan reageren op verborgen berichten omdat hij al lang in m'n trollenfilter zit.

Enfin, ondertussen hebben ook Denemarken en Portugal zich aangesloten bij de "fighter coalition"

En Prigozjin heeft z'n pyrrusoverwinning beet met de inname van Bakhmut.
Eens kijken of hij nu wel woord gaat houden betreffende de terugtrekking van z'n overblijvende muzikanten en de stad
zal overdragen aan het reguliere Russische leger op 25 mei.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Het is niet 700 miljoen euro maar 750 miljard euro die Rusland van Polen vraagt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Och, Russische dreigementen zijn als afleveringen van de Kampioenen, ze worden vaak herhaald, en hebben vooral amusementswaarde.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

boonpwnz schreef: 21 mei 2023, 12:56 Het is niet 700 miljoen euro maar 750 miljard euro die Rusland van Polen vraagt.
Maakt niet uit, er gaat geen Euro betaald worden :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Neenee... roebels :banana:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

sukkelaar schreef: 21 mei 2023, 11:14 en de militaire top vd westerse grootmachten vinden dit wel een goed en haalbaar idee. mja, wie zou het beter weten? uw kennissen of ...
Nee dat doen ze beslist niet.
Dat is iets dat youtubers graag onder elkaar verspreiden en dan overal als de onweerlegbare waarheid gaan verkondigen.
Soit, mij maakt het niet uit.
Ik noch iemand uit de familiale en kennissenkring noch enig piloot van de "westerse grootmachten, moeten gelukkig niet met een basic conversie van vier maanden op F-16 naar het front. :roll:
Geen enkele militaire top zou zo iets toelaten. :nono:
Maar voor de sukkelaars uit Oekraïne is dat blijkbaar voldoende?
Dat het ook voor de top van de Westers grootmachten en hun online volgers niet steekt op een Oekraïner meer of minder is al langer duidelijk.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Nederland heeft de verdere verkoop van z'n F16's aan Draken International stopgezet.
Er zouden 40 toestellen verkocht worden en 12 werden in 2022 reeds verkocht.
Waar de resterende 28 toestellen naartoe gaan mag al duidelijk worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Petrikske schreef: 21 mei 2023, 12:44 En Prigozjin heeft z'n pyrrusoverwinning beet met de inname van Bakhmut.
De ene dag geven ze het op, de andere dag zijn ze omsingeld, dan winnen ze terein... en nu is het volledig ingenomen ?

Feit is dat dit geen inname is van een stad maar gewoon een gebied platbombarderen tot op de grond.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

Ik noch iemand uit de familiale en kennissenkring noch enig piloot van de "westerse grootmachten, moeten gelukkig niet met een basic conversie van vier maanden op F-16 naar het front. :roll:
Moest Rusland nu geen imperialistische barbaarse oorlog voeren dan moesten de oekraieners zulke dingen ook niet doen om zichzelf te verdedigen
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 21 mei 2023, 14:45 De ene dag geven ze het op, de andere dag zijn ze omsingeld, dan winnen ze terein... en nu is het volledig ingenomen ?
In theorie hebben ze de stad daadwerkelijk ingenomen, rest slechts 1 probleem.
De Oekraïners zijn via het noorden en zuiden de stad volledig aan het omsingelen, Prigozhin weet dus dat hij onmogelijk de stad (puinhoop)
kan vasthouden nu z'n orkest alsmaar verder word uitgedund.
Vandaar dat hij vermoedelijk zo snel mogelijk er vanaf wil en dan de plaats poetsen richting Afrika veronderstel ik.
Mocht hij terugkeren naar Rusland dan zie ik hem niet lang meer in leven blijven.

Toegevoegd na 58 seconden:
DarkV schreef: 21 mei 2023, 14:45Feit is dat dit geen inname is van een stad maar gewoon een gebied platbombarderen tot op de grond.
Dat is de Russische oorlogsdoctrine.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Belgische piloten moeten jaren trainen,vooraleer men een officiele gevechtspiloot kan zijn.Oekrainsche piloten moeten dat doen in een 4-6 maanden.maar hoelang/hoeveel vlieguren moeten Russische piloten hebben?? dat is ook een extreem laag cijfer,helemaal geen vgl. met piloten v/d Navo.vergis je niet het merendeel van de piloten van Belgie en Nederland zijn opgeleid in de US.Dat zal hetzelfde zijn met de F-34 denk ik.
Die VR training word gebruikt om daarna de skills te kunnen onderhouden,v/d piloten,het is heel wrsl zo dat oekrainsche piloten hun opleiding voor een groot deel zullen verkrijgen,als ik het goed heb heeft Rusland zo geen syst.Die V Syst. werden gelevert door de US bij de F-16 maar zijn natuurlijk de laatste jaren enorm realistisch geworden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Wat is het nut van de F16 voor Oekraïne? De Oekraieners zijn toch gewend aan hun mig equivalenten? Mig29? Waarvan ze er al een heel deel verkregen hebben van oud Sovjet landen? Welk verschil zal in de praktijk kunnen gemaakt worden met een F16?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

woutervh schreef: 22 mei 2023, 10:55 Wat is het nut van de F16 voor Oekraïne? De Oekraieners zijn toch gewend aan hun mig equivalenten? Mig29? Waarvan ze er al een heel deel verkregen hebben van oud Sovjet landen? Welk verschil zal in de praktijk kunnen gemaakt worden met een F16?
Dat zei men ook van de tanks.
Beetje bij beetje zijn de Oekraïners net zo vertrouwd met het NATO wapentuig als met de ex-Sovjetbrol.
Maar goed, ik veronderstel dat je de voordelen graag als nadeel wilt voorstellen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ik vraag me ook af in hoeverre de "geintegreerdheid" er niet mee te maken heeft.

Voor zover ik weet is dat een van de sterktepunten van NATO materiaal waarbij de F16 info doorkrijgt van de awacs doorspeelt naar de patriot, etc, etc.
een gigantische stroom informatie van de vijand en zijn acties.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Petrikske schreef: 21 mei 2023, 17:48 Mocht hij terugkeren naar Rusland dan zie ik hem niet lang meer in leven blijven.
Hij zal dan waarschijnlijk tegen de hamer lopen.

Beter materiaal zal wel degelijk een verschil kunnen maken ook als de Oekraïners niet de ideale training hebben gehad. Als je ziet welke schade ze kunnen aanrichten met een drone dan zal dat met een F-16 toch ook wat kunnen geven.

Een tweede punt is dat de Russen er rekening mee moeten houden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Er word op dit moment blijkbaar een stevig robbertje gevochten in Rusland (Belgorod regio)
Volgens Oekraïne zouden ze niets te maken hebben met deze gevechten maar volgen ze de situatie wel op de voet.
De "Legion of Freedom“ zou achter de aanval zitten en dit zijn Russen die de wapens opnemen tegen het Russische regime.
Ze blijken zelfs over tanks te beschikken maar dat hoeft niet vreemd te zijn want in Rusland is alles nu eenmaal te koop.
De lokale Russen slaan alvast massaal op de vlucht.

Hopelijk het begin van het einde voor dictator Putler!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie niet echt veel nut in de aanvallen op Belgorod tenzij Putin wat frustreren wat alleen maar een extra raketregen veroorzaakt op Oekraiene.

Het lijkt mij dat er betere plaatsen zijn om de Russen stokken in de wielen te steken.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

fluppie schreef: 22 mei 2023, 09:32 Belgische piloten moeten jaren trainen,vooraleer men een officiele gevechtspiloot kan zijn.Oekrainsche piloten moeten dat doen in een 4-6 maanden.
je moet een onderscheid maken tussen jonge kerels die uit de pilotenschool komen en goed getrainde combat piloten hé.
Blijkbaar is de conversie van een Mig naar een F16 niet zo groot omdat die laatste makkelijk te besturen zou zijn. (basis opstijgen/landen hebben ze in enkele weken onder de knie)
De grote uitdaging zit em eerder in alle wapensystemen die dit toestel heeft en ook alle verdedigingssystemen tegen wat de agressor ten berde kan brengen.
Om dit allemaal blindelings te kunnen gebruiken wanneer het stressgehalte door het dak gaat zal een serieuze uitdaging zijn.

En inderdaad worden simulators alsmaar belangrijker en ook realistischer.
Niet enkel voor piloten trouwens, ook voor infanteristen is er genoeg virtueel spul om te trainen en de US army stimuleerd dit ook.
Want ook al is het een FPS shooter, het blijft toch trainen op reflexen en snelle beslissingen nemen.
Sinds vele jaren passen vele games ook teamplay toe in hun games zodat je op die manier kan leren om samen te werken met 'teamies' om je doel te bereiken, net zoals in het echte leven waarin een 'lone wolf' tactiek vaak gedoemd is om te mislukken.

En dan is het nu tijd voor 'eun filmpjeu..' :banana:

Toegevoegd na 8 minuten 3 seconden:
DarkV schreef: 22 mei 2023, 16:37 Ik zie niet echt veel nut in de aanvallen op Belgorod tenzij Putin wat frustreren wat alleen maar een extra raketregen veroorzaakt op Oekraiene.
Je moet altijd kijken of er een groter geheel mee gediend kan zijn. ;-)
Zou me immers niet verbazen dat achter gesloten deuren Oekraïne hier wel een vinger in de pap heeft.
Ik leg uit: er zijn heel wat Russen die de zijde van Oekraïne hebben gekozen en dus vechten tegen landgenoten.
Heb daarnet een video van die groep gezien en die was vrij duidelijk.
En hoe 'zou' dit Oekraïne in de kaart kunnen spelen?
Simpel.. de Russen moeten nu eenheden verplaatsen om het moederland (Belgorod regio) te beschermen, maw er komen in bepaalde delen van het veroverd gebied in Oekraïne leemtes waar Zelensky gebruik van kan maken om ofwel een wig te drijven of om het tegenoffensief te starten.

Toegevoegd na 29 minuten 12 seconden:
woutervh schreef: 22 mei 2023, 10:55 Wat is het nut van de F16 voor Oekraïne? De Oekraieners zijn toch gewend aan hun mig equivalenten? Mig29? Waarvan ze er al een heel deel verkregen hebben van oud Sovjet landen? Welk verschil zal in de praktijk kunnen gemaakt worden met een F16?
Qua 'vliegen' zou de Mig29 zeker op lagere snelheid een beter vliegtuig zijn dan de F16
Maar er is natuurlijk veel meer wat je kan doen met zowel een Mig29 als met een F16

Ik heb voor jou een 'fillumpje' met een volledige vergelijking tussen beide toestellen.
Ik weet wat ik zou kiezen maar hey, ik ga niet spoileren. ;-)

by the way... niet aangehaald in de video. de zichtbaarheid in een F16 zou veel beter zijn dan in een Mig29
Ook wel handig misschien als je leven er vanaf hangt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 22 mei 2023, 17:23 En hoe 'zou' dit Oekraïne in de kaart kunnen spelen?
Simpel.. de Russen moeten nu eenheden verplaatsen om het moederland (Belgorod regio) te beschermen, maw er komen in bepaalde delen van het veroverd gebied in Oekraïne leemtes waar Zelensky gebruik van kan maken om ofwel een wig te drijven of om het tegenoffensief te starten.
Dat werkt in twee richtingen... Putin zou vanuit die regio een veiligheidscoridor kunnen instellen door Oekraine terug aan te vallen, op die manier moet ook Oekraine terug meer middelen vrijmaken voor die regio... en we weten allemaal dat Rusland nu eenmaal een grotere vijver heeft om uit te vissen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 22 mei 2023, 17:40 Dat werkt in twee richtingen... Putin zou vanuit die regio een veiligheidscoridor kunnen instellen door Oekraine terug aan te vallen, op die manier moet ook Oekraine terug meer middelen vrijmaken voor die regio... en we weten allemaal dat Rusland nu eenmaal een grotere vijver heeft om uit te vissen.
Maar hij beschiet vanuit die regio nu ook al Oekraïne.
Neen, volgens mij heeft dit enkel voordelen voor Oekraïne.
Het zijn weer eens extra troepen die Poetler moet vastzetten, en die niet elders kunnen gebruikt worden.
Volgens Dennys zijn er meerdere dorpen (tijdelijk) veroverd door deze groepering, en zijn de Russen heldhaftig op de vlucht geslagen.

Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 22 mei 2023, 17:40Dat werkt in twee richtingen... Putin zou vanuit die regio een veiligheidscoridor kunnen instellen door Oekraine terug aan te vallen, op die manier moet ook Oekraine terug meer middelen vrijmaken voor die regio... en we weten allemaal dat Rusland nu eenmaal een grotere vijver heeft om uit te vissen.
Instellen? Putler?
Een privé militie (Wagner) heeft er een jaar over gedaan om ocharme ochere een stadje van 70.000 zielen in te nemen.
En dan moet je weten dat uiteindelijk de Wagner militie het meest succesvol is geweest sinds de aanvang van de speciale militaire operatie.
Dus...als Prigozjin echt woord houd en z'n muzikanten terug trekt uit Bakhmut op 25/5 dan gaan we nog lachen.
Een overdracht immers terwijl je tegenstander aan de voordeur staat is een missie gedoemd om te mislukken.

En inderdaad heeft Rusland een grote visvijver, maar ik denk niet dat daar nog veel hapgraag kanonnevoer in zit te zwemmen.

Toegevoegd na 8 minuten 10 seconden:
boulder schreef: 22 mei 2023, 18:47Volgens Dennys zijn er meerdere dorpen (tijdelijk) veroverd door deze groepering, en zijn de Russen heldhaftig op de vlucht geslagen.
Ja dat er al meerdere dorpen 'bevrijd' zouden zijn had ik ook gelezen.
En laat het ons misschien als kleinschalig bestempelen, er zijn zaadjes geplant en wie weet komt er wel iets moois van deze zomer. ;-)
Budanov heeft toevallig ook vandaag een oproep gedaan aan alle Russen om zich via de "I Want to Live" hotline om zich over te geven.
(zo'n 10.000 Russen zouden reeds contact hebben opgenomen tot op heden)

https://kyivindependent.com/budanov-tel ... get-worse/

En om nog eens terug te komen op de F16..
Gerucht gaat dat er al 40 toestellen klaar staan en dit zijn dan toestellen van slechts 2 deelnemende landen zijnde Nederland en Denemarken.
Als nu de andere landen van de fighter coalition hun steentje nog kunnen bijdragen dan gaan we er misschien nog geraken.

Maar ik heb van bij aanvang ook steeds verteld... die F16's komen er!

Toegevoegd na 21 uren 36 minuten 25 seconden:
Wat me niet verbaasde is dus aan het gebeuren.
De Russen moeten daadwerkelijk troepen terugtrekken uit Oekraïne om de speciale militaire operatie in Belgorod aan te pakken.
Tot zover de reserves vh grote Russische leger.
Het Russische bevrijdingsleger is zich ondertussen aan de grensovergang aan het ingraven blijkbaar.

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Men moet er ook aan denken dat zulke Jets geweldige machines zijn,die bijzonder veel onderhoud nodig hebben,ik weet niet of dat in Rusland wel zo goed word opgevolgt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Heb ook geen idee of de Russen het goed opvolgen.
Ik weet wel dat het Belgische SABCA het onderhoud doet van alle F16's in Europa (80 toestellen)
Toch mooi dat de Amerikanen ons kleine Belgenlandje goed genoeg achten daarvoor.

https://www.sabca.be/news?query=F16&id=492

Ondertussen blijft de 'bevrijding' van Rusland maar duren, gerucht gaat dat dit leger 10.000 man sterk zou zijn wat ik voorlopig in twijfel durf trekken.
Maar mocht dit waar zijn dan heeft Putler toch een probleem.

https://twitter.com/albafella1
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De Russen gaven de indruk dat ze Belgorod weer in handen hadden, en de bevrijders gedood hadden.
Maar inderdaad, op die Twitter account zien we dat er nog altijd acties gebeuren in Belgorod, maar nu ook in Kursk, wat weer een andere oblast is :-D
Twitter schreef:Pro-Ukraine Russian sabotage group has entered Gogolevka in Kursk region of Russia.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Russische propaganda is steeds te nemen met een zak zout van 25kg. ☺️
Maar stel je eens voor als enkele Russische eenheden zich hierbij aan moesten sluiten.
Het zou wel eens heel snel einde verhaal kunnen zijn voor Putler.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat dit vooral dient om de aandacht van Rusland af te leiden over zaken die in de achtergrond aan het gebeuren zijn voor dat komende offensief.
Ze houden ze bezig in Bachmoet, daardoor kunnen de Russen die troepen niet zomaar wegtrekken.
Ze houden ze bezig in Belgorod, in Kursk, en ik zie dat er nog een derde oblast is die grenst aan Oekraïens gebied, het zou mij niet verwonderen als daar plots ook die Russische anti-Kremlin militie opduikt en amok maakt.
Niet alleen leidt het de aandacht af van het komende offensief, het zorgt er ook voor dat het onrust zaait bij de bevolking, die zich afvraagt of hun nazi regering de mensen wel kan beschermen.
Het is het zoveelste doorprikken van de leugens voor de gewone Rus.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Niet vergeten: 1/3 van de Vlamingen stemt op een partij die niet ondubbelzinnig tegen de oorlog is
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230523_95658929
Vlaams Belang en PVDA op dezelfde lijn, het wordt een gewoonte als het over Oekraïne gaat. De kamercommissie Buitenlandse Zaken keurde een resolutie van Els Van Hoof (CD&V) goed waarin wordt gevraagd om de Wagner-groep, actief in Oekraïne maar ook in Afrika, toe te voegen aan de Europese lijst van terroristische organisaties. Als gevolg daarvan kan de EU de financiële activa en tegoeden bevriezen. Vlaams Belang en PVDA onthielden zich.
Als DeCroo dus in NL Zelenski tegenkomt en daar beweert dat alle Belgen als 1 man achter Oekraïne staan, is dat niet bepaald correct.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/10 ... vooruit-p/
VB: 24,6%
PVDA: 9,5%
tezamen = 34,1%
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 24 mei 2023, 08:53 Als DeCroo dus in NL Zelenski tegenkomt en daar beweert dat alle Belgen als 1 man achter Oekraïne staan, is dat niet bepaald correct.
Stemmen is nu eenmaal een ondeelbaar iets, je stemt voor een heel pakket, waarvan ongetwijfeld een deel je niet zal bevallen.
Als je CD&V stemt maar toch wilt dat euthanasie voor dementerenden mogelijk wordt, stem je ook tegen een deel van je ideeën.
Als je VLD stemt, dan stem je tijdens de verkiezingen voor lagere belastingen, maar met Vivaldi krijg je er nog bij in de plaats.
Stem je vooruit, dan zul je moeten verdragen dat Rousseau regelmatig hardere standpunten tegen migratie inneemt.
Enz.

Zolang je niet thema per thema je stem kunt uitbrengen, ga je met die spagaat zitten.
Je kunt echter wel een andere stem uitbrengen Europees tov. de rest, en daar wordt het Oekraïnebeleid echt bepaald.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 24 mei 2023, 09:09 Stemmen is nu eenmaal een ondeelbaar iets, je stemt voor een heel pakket, waarvan ongetwijfeld een deel je niet zal bevallen.
Hopelijk staan de kiezers die voor Trump willen kiezen maar wel voor Oekraïne zijn in de volgende presidentsverkiezingen in de US daar ook even bij stil.
Het hangt er natuurlijk alleen maar van af hoeveel meer belang je persoonlijk hecht aan het deel van het pakket van een partij dat je wel bevalt dan het deel dat je niet bevalt. En dat geldt uiteraard ook voor zelfverklaarde VB fans.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

boulder schreef: 24 mei 2023, 09:09 Je kunt echter wel een andere stem uitbrengen Europees tov. de rest, en daar wordt het Oekraïnebeleid echt bepaald.
Ik denk niet dat het Oekraïnebeleid van de EU bepaald wordt door de EU-parlementsleden, maar wel door de regeringsleiders van de EU.
Met Draghi had je andere standpunten dan met Meloni of Salvini, hoewel er tussentijds niet per sé verkiezingen voor EU-parlementsleden waren.

Dus de nationale politiek maakt wel degelijk uit op het Europese & internationale toneel.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:28 Ik denk niet dat het Oekraïnebeleid van de EU bepaald wordt door de EU-parlementsleden, maar wel door de regeringsleiders van de EU.
Met Draghi had je andere standpunten dan met Meloni of Salvini, hoewel er tussentijds niet per sé verkiezingen voor EU-parlementsleden waren.

Dus de nationale politiek maakt wel degelijk uit op het Europese & internationale toneel.
Veel verschil zal het niet maken, waar Nederland F16's kan sturen naar Oekraïne kunnen wij dat niet, omdat er hier al vele decennia bespaard werd op het leger.
Veel moet Oekraïne van België dus niet verwachten, je zit trouwens met partijen als Groen en Ecolo in de regering, partijen die ook maar koele minnaars zijn van militaire hulp aan de Oekraïners.
heist_175
Moderator
Moderator

Aangezien sanctiepakketten op EU-niveau worden beslist, maar wel met goedkeuring van de nationale regeringen, maakt het nationale niveau wél een groot verschil. Als je daar dus Rusland-fans zoals VB of PVDA hebt zitten, zit je wel met een probleem. Heeft de pacifistische vleugel van Groen/Ecolo ooit al negatieve invloed gehad op het standpunt van België in de oorlog?

Uw analyse over ons Belgische leger en de mogelijkheden om hen materiaal te schenken (zo goed als onbestaande), deel ik volledig.

edit: halve zin verstuurd, aangepast
ivob
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 24 mei 2023, 09:35 Veel verschil zal het niet maken, waar Nederland F16's kan sturen naar Oekraïne kunnen wij dat niet, omdat er hier al vele decennia bespaard werd op het leger.
Je moet de Nederlanders ook niet onderschatten.
Hun F-16's zijn louter toevallig - door het tijdig leveren van de JSF F-35 - dood gewicht geworden.
Als goede commercanten is dit een uitstekende gelegenheid om hun "goed hart" te tonen en in één beweging van hun overbodig geworden materiaal af te geraken. Het is niet voor niets dat het juist NL was dat in deze de druk opvoerde.
Nederland doet internationaal nooit iets zonder eerst naar het eigenbelang te kijken.
De Belgische F-16's zijn (ook al hadden we ze zelf niet meer nodig) met de huidige uitrusting trouwens niet eens geschikt om aan welk land dan ook geleverd te worden, laat staan Oekraïne. Daar is wel meer toestemming (die er nooit zal komen zonder ze deels te demonteren) voor nodig dan deze van de US.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Nederland is toch wat minder "commercant" dan je doet uitschijnen, niet?
https://www.ifw-kiel.de/topics/war-agai ... el=not-set
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:43 Aangezien sanctiepakketten op EU-niveau worden beslist, maar wel met goedkeuring van de nationale regeringen, maakt het nationale niveau wél een groot verschil. Als je daar dus Rusland-fans zoals VB of PVDA hebt zitten, zit je wel met een probleem. Heeft de pacifistische vleugel van Groen/Ecolo ooit al negatieve invloed gehad op het standpunt van België in de oorlog?
Jawel, hoor.
Groen sputterde in het begin wel echt tegen, ik herinner mij de exacte details niet meer, maar ze wilden liever niet teveel betrokken worden bij wapenleveringen.
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:43 Uw analyse over ons Belgische leger en de mogelijkheden om hen materiaal te schenken, zijn zo goed als onbestaande.
Het materiaal is onbestaande, mijn analyse vind je overal terug.

Toegevoegd na 1 minuut 28 seconden:
ivob schreef: 24 mei 2023, 09:58 Hun F-16's zijn louter toevallig - door het tijdig leveren van de JSF F-35 - dood gewicht geworden.
Ze zijn "toevallig" op tijd?
Als je ze natuurlijk jaren later bestelt zoals België, gaan ze nu nog niet geleverd zijn, natuurlijk.
Herinner u hoe de socialisten tegensputterden bij het bestellen.

Toegevoegd na 1 minuut 4 seconden:
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 10:24 Nederland is toch wat minder "commercant" dan je doet uitschijnen, niet?
Hoezo?
5e op wereldniveau lijkt mij best indrukwekkend gezien de grootte van het land.
heist_175
Moderator
Moderator

boulder schreef: 24 mei 2023, 10:34
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 09:43 Uw analyse over ons Belgische leger en de mogelijkheden om hen materiaal te schenken, zijn zo goed als onbestaande.
Het materiaal is onbestaande, mijn analyse vind je overal terug.
Excuses.
Uw analyse en conclusie over het Belgische leger is terecht. Foutje van mij bij het versturen van het bericht.
Toegevoegd na 1 minuut 4 seconden:
heist_175 schreef: 24 mei 2023, 10:24 Nederland is toch wat minder "commercant" dan je doet uitschijnen, niet?
5e op wereldniveau lijkt mij best indrukwekkend gezien de grootte van het land.
Zeer zeker.
Het is dus niet de commercant die enkel maar "de oude brol" wil buitenwerken.
Nederland is een grote donor aan de bewapening van Oekraïne. België kan dat gewoon niet, wegens totaal gebrek aan investeringen in het leger in de laatste 10-tallen jaren.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Niet vergeten dat Nederland reeds een verkoopsovereenkomst had voor al hun toestellen.
En ze waren ook de eerste om een Patriot batterij te leveren.
Samen met Polen zijn ze de 2 landen die mij al het meest hebben verbaasd met hun inspanningen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het verhaaltje van het Kremlin dat ze 70 militairen vernietigd hebben, blijkt één grote leugen te zijn.
Zelfs hun fake news krijgen ze niet deftig in scène gezet...

https://threadreaderapp.com/thread/1661 ... 04673.html

SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Prigozjin gaat over zijn 'totaal van de pot gerukte plannen van de Oekraïners (24/03)' toch nog gelijk krijgen.

https://www.hln.be/buitenland/wagnerbaa ... ~adee8f09/
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”