Nest pimpelmezen dood, oorzaak?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Op 30 april merkten we dat er een stel pimpelmezen jongen hadden gekregen in een vogelnestje dat we hadden hangen. Een nestje van 'Natuurpunt' trouwens.
Een voorzichtige eerste telling toonde minstens 9-10 jongen.
Image 17-05-2023 at 08.43.jpeg
De dagen/weken daarna zagen we de ouders ongelofelijk hard werken om de jongen gevoed te krijgen. Het was best plezant te weten dat daar zo'n nestje vol leven zat en we hoorden de jongen steeds beter roepen. Vrijdag 12 april nog eens voorzichtig gekeken en we zagen heel wat (8+) gezond jongen met pluimen. Bijna klaar om uit te vliegen dus (volgens wikipedia 16 dagen na uitkomen).
Image 17-05-2023 at 08.44.jpeg
De ouders waren daarna nog enkele dagen stevig in de weer.

Eergisteren werd het ineens stil en al snel bleek gisteren dat de vogeltjes in het (levenloze) nest eigenlijk gestorven waren.
Image 17-05-2023 at 08.46.jpeg
Gisterenavond heb ik dan maar het nest uitgeruimd in de hoop niet veel vogeltjes/kleintjes aan te treffen (in de hoop dat er toch enkelen het nest hebben kunnen verlaten in goede gezondheid). Maar, ik telde helaas 9 vogellijkjes :cry:

Nu is mijn vraag hoe dit kan komen?
Verlaten pimpelmees ouders hun kinderen soms zomaar?
Onze kinderen speelden met het mooie weer wat meer in de tuin al probeerden we de buurt van het nest te vermijden... (en het heeft hun eerder ook niet gestoord).
Was het nest wel goed? De jongen moesten pakweg 5-10cm omhoog geraken uit het nest om door het gat naar buiten te kunnen, misschien was dat teveel?
Misschien een buur die met vergif heeft gewerkt waardoor hun eten besmet was?

Ik wil vooral zeker zijn dat dit niet onze fout is en voorkomen dit in de toekomst nog voor te hebben. Ik heb al spijt dat ik 2 keer voorzichtig ben gaan kijken :-(
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Gaan kijken is volgens mij nooit een goed idee.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

Altijd geleerd om nooit een nest te openen/storen in het broedseizoen aangezien de ouders dit dan verlaten zodra ze het door hebben.

Geen idee of dit ook telt voor pimpelmezen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Kan vanalles zijn. Ons eerste nestje koolmezen aan gelijkaardige grootte gestorven. Volgende 2 nestjes volledig uitgevlogen. Eergisteren ons recentste nestje (ook 9), eentje dood achtergebleven. We checkten ook elke 2 dagen, en jengelende kinderen in de tuin. Ouders kunnen gepakt zijn door een kat, of vergiftigd. Idem voor vogeltjes zelf, vergiftigde wormpjes, ... Niet te veel vragen bij stellen. Nestje ruimen en hopen op betere uitkomst de volgende keer
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Het is idd beter om niet "te gaan kijken", maar om enkel met webcam etc te werken. Zo doet Natuurpunt etc het ook trouwens.

Velt heeft trouwens enkele jaren geleden een onderzoek gedaan naar sterfte in/bij mezennesten:
https://velt.nu/node/59
https://velt.nu/system/files/media/docu ... en_DEF.pdf

Je kan niet serieus hopen/denken dat iedereen zomaar wat vergif in het rond spuit en dat daar geen negatieve gevolgen aan vast hangen natuurlijk.

Afbeelding

En ondertussen iedereen maar spuiten tegen de buxusmot :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Op een bepaald moment stellen de ouders vast dat ze te weinig eten vinden om 10 jongen te voederen. (Omdat de mens in de directe buurt van het nest te veel ruimte inpalmt, betonneert of kortwiekt.)
Dan zien ze de jongen verzwakken tot ze sterven. En dan houdt het op. Een nestkastje is soms een vergiftigd geschenk voor die vogels.

Gaan kijken naar de jongen is uiteraard uit den boze. Alsook grasmaaiers, katten en honden in de buurt. Alle menselijke activiteiten in de buurt van het kastje tout court.
Zelfs voorbijwandelen langs de opening van het kastje verstoort de aanvliegroute van de ouders.

Eten voorzien betekent hagen en struiken en hoog gras en netels laten groeien. Een composthoop aanleggen en eens omkeren tijdens de lente helpt ook. Vogels pikken de beestjes er gulzig uit. Kortom, meer biodiversiteit en minder mens.
Zoals David Attenborough een paar jaar geleden zei: "De natuur was veel beter af geweest zonder de mens."
NuKeM
Administrator
Administrator

Eten hadden ze zeker genoeg (veel struiken/hagen en zeer groot stuk verwilderde natuur op nog geen 5 meter van het nest). Er was wel activiteit rond het nest bij momenten, maar dat leek hun niet te deren (ze bleven actief voedsel aanbrengen).
Ik vrees dat er iets mis moet gegaan zijn met de ouders of er (onrechtstreekse) vergiftiging in het spel zit.
Het huisje ga ik nog meer tegen de grens met het verwilderde stuk natuur plaatsen zodat eventueel toekomstige vogels nog rustiger kunnen zitten. Ik denk dat een kastje hier wel meerwaarde heeft aangezien er veel katten zijn en ze er daar niet aan kunnen (in struiken en hagen mogelijk wel).
heist_175 schreef: 17 mei 2023, 09:51 Er kwamen meldingen it alle provincies, de meeste uit de province Oost-Vlaanderen.
Oost-Vlaanderen hier dus ook :-(
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Ik heb ook een nestkastje en na veel jaren eindelijk ook huurders. Koolmeesjes zijn het.

We hoorden de jongen piepen en de ouders die tot 1000 keer per dag aanvliegen kan je ook niet missen.

Ik ben nooit gaan kijken in het kastje en bleef uit de buurt. De kinderen van de buren waren soms wel afschrikkend door te basketten wat harde klappen genereert. Ook de kat was een teken van groot alarm maar het viel me op dat het mannetje die kat zelfs uitdaagde door expres ervoor te gaan lopen op de grond! Ook zagen we een gevecht van de ouders met eksters die ook interesse in het nest hadden.

Vandaag zijn ze blijkbaar al heel vroeg uitgevlogen, eentje kwam langs op ons terras nog voor de kat er was. De kat houden we binnen of uit de buurt zoveel als kan. Die zit soms te staren naar dat kastje met overduidelijke frustratie :)

Morgen, als ik niets meer hoor en zie rond het nestkastje zal ik eens kijken wat er binnen te zien is. Hopelijk keren ze terug want het is toch een mooie gratis attractie :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

De algemene afmetingen van vogelkastjes zijn ook belangrijk qua vermijden van parasieten als ze te groot/te klein (?) zijn, geloof ik, maar de natuur is brutaler dan een goedaardige mens dus gewoon hopen op beter in de toekomst. C'est la vie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als je kastjes van natuurpunt neemt dan zijn de afmetingen OK.

Neem geen te kleine kastjes of net te grote. Als ze te diep zijn is het moeilijk om naar het gaatje te gaan.
  • Nestkast voor mezen en mussen
-25 x 12 x 12 cm
-De ideale ophanghoogte is 2 à 3 meter
-Diameter invliegopening: Pimpelmees: 2,8 cm / Koolmees & ringmus: 3,2 cm / Huismus: 3,5 cm
  • Nestkast voor roodborst en winterkoning
-16x18x 12cm + opstapje van 5 cm
-De ideale ophanghoogte is 0 à 2 meter
-Halfopen invliegopening
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Kan ook van de ene of de andere zijn die incecticide gebruikt heeft.
Zo'n plant vol met rupsen is natuurlijk op het eerste zicht erg interessant, en niet voor één rupsje tussen een kaalgevreten plant te halen uiteraard.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

We hebben ook een nest koolmeesjes. De kat van de buren heb ik vandaag al 2 keer moeten wegjagen. Hopelijk komt dat goed.
Een 5 -tal meter van het nestkastje hebben we vetbollen hangen, dat hebben ze heel graag. Ze nemen stukjes mee naar het nest.

Een vrouwtje herken je trouwens aan de zwarte streep op de borst, deze loopt enkel bij het mannetje door tot aan de staart.

Afbeelding
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Niet kijken in een nestkast uiteraard, maar dat verstoren door spelen in de omgeving van de nestkast valt heus wel mee. Zeker mussen zijn zo gewoon aan de mens, daar gaan hun jongen zeker niet dood van.
Van katten en pesticiden daarentegen…

Wij hebben 2 kasten hangen en beide zijn bewoond. 1 door koolmezen en de ander door pimpelmezen. Fantastisch om te bekijken.

Vorig jaar minder geluk, toen de ouders door een kat gevangen werden. 6 jongen dood :(
NuKeM
Administrator
Administrator

Ons kastje heeft wel een spiegeltje ingebouwd in het deksel. Zo moet dat niet helemaal open en kan je toch snel binnen kijken vanop de grond. Nu, volgende keer ga ik me iets meer inhouden en er niet te snel mijn smartphone boven houden voor een filmpje.
Een ipcam zou leuk zijn, maar dat kost mogelijk wat teveel en je hebt er maar iets aan als het nest (kort) gebruikt wordt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heb mijn kastje geopend nu ze vertrokken zijn. Prachtig hoe mooi ze een nest bouwen en eigenlijk zeer proper binnenin. Geen dode vogeltjes en ook geen eieren meer.

Ik heb het kastje goed uitgekuist met warm water en terug gehangen. Ik ga wel een ander kopen want na enkele jaren zonder bewoners is het huisje serieus verweerd.

De kat kwam wel direct op het huisje af toen het lag te drogen, hij kent het zeer goed blijkbaar :)

Dat van die spiegels binnen wordt trouwens afgeraden want de vogels kunnen erdoor verstoord worden. Ze hebben een spiegelbeeld niet altijd door, daarom vliegen ze ook tegen ramen omdat ze denken dat ze een indringer moeten wegjagen terwijl ze het zelf zijn.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Mezen kunnen meerdere legsels per jaar leggen, iemand met kennis ter zake die kan zeggen of de ouders dan dezelfde nestkast verkiezen, en zo ja of het de bedoeling is dat we het nest opkuisen of kunnen ze dit hergebruiken?

Bij ons zijn de koolmezen ook uitgevlogen gisteren of vandaag.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Wij hebben hier ook een nest gehad. Niettegenstaande onze katten hier rondlopen, waarvan 1 echte jager, zijn ze ook allemaal uitgevlogen.
Het is hier wel rustig "in den hof" met veel natuur achteraan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De ouders heb ik nog één keer gezien, het mannetje had nog voedsel bij en ging kijken in het kastje maar dat had ik al gekuist en er zaten geen jongen of eieren meer in. Voederen ze de jongen nog na het uitvliegen?
kamielken
Starter
Starter

Sproeistoffen (insectiden, herbiciden,...) hebben er niets mee te maken. Zie https://dwhc.nl/mezensterfte/
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Er staat daar toch niet dat pesticiden/herbiciden er niets mee te maken hebben? Er staat dat buxusmotbestrijding er niets mee te maken heeft...

Niet te snel de lijn doortrekken dus...
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

kamielken schreef: 19 mei 2023, 15:00 Sproeistoffen (insectiden, herbiciden,...) hebben er niets mee te maken. Zie https://dwhc.nl/mezensterfte/
Niets?
Dan zou ik uw eigen bron nog eens herlezen :).
Afbeelding
Afbeelding

"Waarschijnlijk toch niet" is niet "niet" :).

En of de insecticiden nu tegen buxusmot was of tegen iets anders, gezonder zullen de vogeltjes die van besproeide rupsen eten er zeker niet van worden hé :?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Begrijpend lezen wordt problematischer met de dag. Het is niet omdat er geen oorzakelijk verband kan bewezen worden dat er geen probleem is. Wie gewoon logisch nadenkt zal wel beseffen dat vergif niet goed is, ook niet voor vogels die dat opeten of aan jongen voederen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”