Een voorzichtige eerste telling toonde minstens 9-10 jongen. De dagen/weken daarna zagen we de ouders ongelofelijk hard werken om de jongen gevoed te krijgen. Het was best plezant te weten dat daar zo'n nestje vol leven zat en we hoorden de jongen steeds beter roepen. Vrijdag 12 april nog eens voorzichtig gekeken en we zagen heel wat (8+) gezond jongen met pluimen. Bijna klaar om uit te vliegen dus (volgens wikipedia 16 dagen na uitkomen). De ouders waren daarna nog enkele dagen stevig in de weer.
Eergisteren werd het ineens stil en al snel bleek gisteren dat de vogeltjes in het (levenloze) nest eigenlijk gestorven waren. Gisterenavond heb ik dan maar het nest uitgeruimd in de hoop niet veel vogeltjes/kleintjes aan te treffen (in de hoop dat er toch enkelen het nest hebben kunnen verlaten in goede gezondheid). Maar, ik telde helaas 9 vogellijkjes

Nu is mijn vraag hoe dit kan komen?
Verlaten pimpelmees ouders hun kinderen soms zomaar?
Onze kinderen speelden met het mooie weer wat meer in de tuin al probeerden we de buurt van het nest te vermijden... (en het heeft hun eerder ook niet gestoord).
Was het nest wel goed? De jongen moesten pakweg 5-10cm omhoog geraken uit het nest om door het gat naar buiten te kunnen, misschien was dat teveel?
Misschien een buur die met vergif heeft gewerkt waardoor hun eten besmet was?
Ik wil vooral zeker zijn dat dit niet onze fout is en voorkomen dit in de toekomst nog voor te hebben. Ik heb al spijt dat ik 2 keer voorzichtig ben gaan kijken