Oekraïne

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Plaats reactie
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

deze video vat goed samen wat de relatie Iran en Rusland vs Oekraïne en het westen is. En hoe deze oorlog voor hen een testronde is...
Greetz cyberbug

Afbeelding
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer

cyberbug schreef: 18 mei 2023, 14:53 deze video vat goed samen wat de relatie Iran en Rusland vs Oekraïne en het westen is. En hoe deze oorlog voor hen een testronde is...
interessant filmpje
het grootste probleem is natuurlijk dat de russen niet alleen belachelijk veel materiaal verliezen maar ook net iets teveel militair geschoold personeel.
vorige week verliezen ze 4 helikopters maar hoe lang duurt om nieuwe piloten op te leiden? ze kunnen nog een miljoen man sturen maar ze kunnen die nix geven, zelfs geen munitie meer als ge prigozhin moogt geloven

wat Iran betreft
het kan ook gewoon simpele handelaarslogica zijn
Rusland heeft niet meer zoveel landen die aan hen willen verkopen hé. als Iran zijn drones aan 3x de prijs kan verkopen ...
net zoals Indie en China nu Russische grondstoffen met geweldige korting kunnen inkopen.

ik snap dat verhaal met die raketten echt niet
op de moment dat kiev geen luchtverdediging heeft kan rusland Kiev aan gort schieten, cfr Mariupol, en doen ze het niet. Nu kiev luchtafweer heeft gaan ze plots hun high-techraketten gooien terwijl ze al een week weten dat die worden afgeschoten.
sorry, maar dit is er toch echt compleet over?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Denys davodof zegt hierboven ook dat de ontwikkelaar van die Russische Kinzhal raketten zijn family heeft overgebracht naar Navo Landen, een en ander zou zijn uitgelekt in Rusland, o.a. dat de snelheid van zo een raket ruim voor de helft minder is dan men voorzien had.
Vind bij die Patriots ook een geweldige uitleg,wat er gebeurd als er een doelwit een Jammer zou gebruiken (een Russische Jet bijv.) dan gaat die Patriot raket de jammer beschouwen als target nr 1.
Laatst gewijzigd door fluppie 18 mei 2023, 16:30, in totaal 1 gewijzigd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

sukkelaar schreef: 18 mei 2023, 15:55 ik snap dat verhaal met die raketten echt niet
op de moment dat kiev geen luchtverdediging heeft kan rusland Kiev aan gort schieten, cfr Mariupol, en doen ze het niet. Nu kiev luchtafweer heeft gaan ze plots hun high-techraketten gooien terwijl ze al een week weten dat die worden afgeschoten.
Allicht zijn de Russen te dom om een deftig richtsysteem in te bouwen. Nu ze neergehaald worden vallen de brokstukken tenminste binnen hun doelgebied?
Of
Misschien is het hun helemaal niet te doen om schade te berokkenen, maar eerder om angst te scheppen? Raketten zijn misschien helemaal niet duur of geladen, en intussen is Oekraïne/het Westen verplicht om duur luchtafweer te verschieten?
Of nog iets anders...
Wie zal het zeggen?

Btw, ben ik nu de enige die die chef van Wagner eerder een clown of acteur vind, dan een serieus te nemen iemand?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Men wil gewoon even bewijzen dat hun raketten (die van Rusland )niet neer te halen zijn door die Patriot,of gelijk welk ander syst. dat zal dan wel het doel zijn geweest.men heeft dat ook zeer lang gedacht in Rusland,nu blijkt ook dat de snelheden van die Kinzhal raketten voor meer dan 50% overdreven is,en de ontwikkelaar van die raketten zijn family al heeft onder gebracht in een Navo land.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

cyberbug schreef: 18 mei 2023, 14:53 deze video vat goed samen wat de relatie Iran en Rusland vs Oekraïne en het westen is. En hoe deze oorlog voor hen een testronde is..
Goede docu inderdaad.
Ik ben nu aan deze begonnen.

Toegevoegd na 1 uur 20 minuten 13 seconden:
sukkelaar schreef: 18 mei 2023, 15:55interessant filmpje
het grootste probleem is natuurlijk dat de russen niet alleen belachelijk veel materiaal verliezen maar ook net iets teveel militair geschoold personeel.
Je moet de door cyberbug gedeelde docu groter zien dan het op dit moment aan de gang zijnde conflict en dan zie je pas tot wat de tegenwoordige tijd kan leiden binnen 5, 10, 20 of meer jaren verder.
De gedachte die ik vooral overhoud na het kijken is "wat als de Russen Iran helpen om kernwapens te maken"
Ik denk dat we dan een hele gevaarlijke toestand gaan krijgen.
En op dit moment profiteren China, Iran, en Indië massaal van de sancties tegen Rusland.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Misschien is het hun helemaal niet te doen om schade te berokkenen, maar eerder om angst te scheppen?
daarom hebben de Russen gewacht op westers luchtafweergeschut?
ze willen raketten gooien maar niets beschadigen in Kiev?

het slaat echt volstrekt nergens meer op

ach en dat de ontwikkelaars van die raket, kan onmogelijk 1 man alleen zijn geweest, hun bazen belogen hebben is de evidentie zelve.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 18 mei 2023, 19:21 Je moet de door cyberbug gedeelde docu groter zien dan het op dit moment aan de gang zijnde conflict en dan zie je pas tot wat de tegenwoordige tijd kan leiden binnen 5, 10, 20 of meer jaren verder.
Tuurlijk niet. Het is simpel. Rusland valt Oekraïne binnen en heeft daar niets te zoeken. Rusland moet daar met alle geweld buiten en dan is alles opgelost. Je gaat toch geen groter geopolitiek plaatje gaan zoeken?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

sukkelaar schreef: 18 mei 2023, 15:55 ik snap dat verhaal met die raketten echt niet
Russische oorlogsdoctrine hé, niet te vatten gewoon. ;-)
Nee serieus, wat ik er vroeger al van mee heb gekregen is het feit dat Rusland Kiev niet wil vernietigen omdat het eigenlijk de geboortegrond is van Rusland.

https://www.trtworld.com/magazine/why-u ... much-52281

De reden waarom ze nu toch kruisraketten die richting uitsturen kan simpelweg gewoon de reden zijn om die Patriots uit te schakelen.
Ze weten dat die systemen hun kruisraketten uit de lucht halen dus ze zullen amper schade aanrichten in Kiev maar ze zullen wel weten welk gebied ze moeten aanvallen in de hoop dat ze de Patriot batterij kunnen neutraliseren, ik weet het, tis boerenlogica maar ze wisselen daar bij het Russische leger sneller van bevelvoerders dan dat ze bij de McDo nieuwe hamburgerdraaiers aanwerven. :-)

Toegevoegd na 1 minuut 28 seconden:
fluppie schreef: 18 mei 2023, 16:28 Denys davodof zegt hierboven ook dat de ontwikkelaar van die Russische Kinzhal raketten zijn family heeft overgebracht naar Navo Landen, een en ander zou zijn uitgelekt in Rusland, o.a. dat de snelheid van zo een raket ruim voor de helft minder is dan men voorzien had.
Vind bij die Patriots ook een geweldige uitleg,wat er gebeurd als er een doelwit een Jammer zou gebruiken (een Russische Jet bijv.) dan gaat die Patriot raket de jammer beschouwen als target nr 1.
Ik had deze week reeds gemeld dat een Kinzhal z'n topsnelheid niet lang kan vasthouden en eenmaal z'n doel naderend gaat deze z'n snelheid laten zakken.

Toegevoegd na 2 minuten 37 seconden:
woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Raketten zijn misschien helemaal niet duur of geladen, en intussen is Oekraïne/het Westen verplicht om duur luchtafweer te verschieten?
Volgens berekeningen van de eerdere aanval deze week zou het de Russen ongeveer 120 miljoen $ gekost hebben.
Toch een serieuze Take Away bestelling..

Toegevoegd na 5 minuten 19 seconden:
woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Btw, ben ik nu de enige die die chef van Wagner eerder een clown of acteur vind, dan een serieus te nemen iemand?
Budanov https://gur.gov.ua/en/content/chief.html gelooft toch dat Prigozjin zo'n 80% van de tijd de waarheid spreekt.
Ik vind het ook een roeptoeter maar volgens mij is die zich al lang aan het profileren voor de verkiezingen van 2024.
En als het te warm onder z'n voeten word kan hij nog steeds terug naar Afrika voor de steentjes.
En laat ons ook niet vergeten dat hij meer succes heeft gehad dan het reguliere Russische leger, en dat steekt.
Vandaar de vele conflicten.

Toegevoegd na 18 minuten 23 seconden:
woutervh schreef: 18 mei 2023, 19:28 Tuurlijk niet. Het is simpel. Rusland valt Oekraïne binnen en heeft daar niets te zoeken. Rusland moet daar met alle geweld buiten en dan is alles opgelost. Je gaat toch geen groter geopolitiek plaatje gaan zoeken?
Het is nooit verkeerd om verder te kijken dan de neus lang is en eventuele voorspellingen aangaande de toekomst te doen na beslissingen die vandaag aan een onderhandelingstafel of slagveld worden behaald.
Zo vind ik de route die Rusland zou 'kunnen' gebruiken om te traden met Iran en Indië heel belangrijk net zoals het contract dat de Russen nu hebben met Syrië om de haven van Tartus voor 49 jaar naar believe te gebruiken. (inclusief de opslag van kernwapens)

https://syrianobserver.com/features/500 ... -port.html

Dus nee het is allemaal niet simpel en 1 'militaire speciale operatie' kan veel in beweging zetten.

Toegevoegd na 43 minuten 20 seconden:
Abusimbal schreef: 17 mei 2023, 18:08 Jake zijn video was ook goed...
Amai nog niet, ben hem nu aan het kijken en om dan te beginnen met een Busta Rhymes song als quote hahaha...

https://www.youtube.com/watch?v=EQzvQO2LcA4
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Btw, ben ik nu de enige die die chef van Wagner eerder een clown of acteur vind, dan een serieus te nemen iemand?
Hij is serieus te noemen in de zin dat het iemand is met z'n botten in het veld... hij doet het toch maar.

Feit is wel dat hij gewoon is te vechten zonder veel tegenstand en met totale overmacht aan materiaal en middelen... beide vallen echter wat tegen in Oekraine (als spreken de Oekrainers dat laatste tegen, dus misschien is het wel een excuus voor hem dat hij niet genoeg munitie heeft).

Ook hoeft hij zich niets aan te trekken van verschrikkelijke oorlogsmisdaden... tja, dan kan je natuurlijk iets sneller successen halen. Op zich doet hij ook niet aan klassieke oorlogsvoering maar gewoon aan de verschroeide aarde taktiek, gewoon alles platbombarderen tot er niets meer rechtstaat.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

woutervh schreef: 18 mei 2023, 19:28 Tuurlijk niet. Het is simpel. Rusland valt Oekraïne binnen en heeft daar niets te zoeken. Rusland moet daar met alle geweld buiten en dan is alles opgelost. Je gaat toch geen groter geopolitiek plaatje gaan zoeken?
dat is er ook niet
het is gewoon klassiek russisch imperialisme
basically de Russische buitenlandse politiek sinds eeuwen. Het is geen toeval dat Rusland zo groot is hé.

als er al een groter iets zou zijn dan toch gewoon het elementaire feit dat je niet kunt aanvaarden dat een land met bruut geweld internationaal erkende grenzen gewoon in zijn voordeel verschuift.
als je dat aanvaardt dan zet dat de deur open voor heel veel dictators die met hetzelfde idee spelen en heeft dat verregaande consequenties (niet alleen china). Rusland wordt dan gewoon een precedent voor half Afrika.
Laatst gewijzigd door sukkelaar 19 mei 2023, 12:57, in totaal 1 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Mss. gaat Rusland stilaan de economische weg op,die Duitsland heeft ondervonden in WO2?? Op CNN was er een interview met een lid v/d Wiking brigade (WO2) en die zij dat ze het al vlug in de gaten hadden,ze moesten s nachts hun tanks terug gaan halen,die gedeeltelijk waren beschadigd,terwijl de anderen die gewoon lieten staan,(en konden uitrusten)Duitsland kon er een 58 nieuwe maken,per maand de gealieerden echter meer dan 250 per maand,ja op een bepaald moment gaat dat ook een rol spelen,de sterkte v/d economie.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Allicht zijn de Russen te dom om een deftig richtsysteem in te bouwen.
Of de componenten die ze nodig hebben daarvoor, kunnen ze niet in voldoende hoeveelheden krijgen (santies...).
woutervh schreef: 18 mei 2023, 16:30 Misschien is het hun helemaal niet te doen om schade te berokkenen, maar eerder om angst te scheppen? Raketten zijn misschien helemaal niet duur of geladen, en intussen is Oekraïne/het Westen verplicht om duur luchtafweer te verschieten?
Angst scheppen, daar geloof ik niet veel in.
Ik denk dat de Oekraïners ondertussen heel wat gewoon zijn.
En of ze nu bang zijn of niet, het zal hen niet plots veranderen in medestanders van Poetin, integendeel.
Hoe meer Rusland burgerdoelwitten bestookt, hoe meer vastberaden de Oekraïners zijn.
:-D Nu de man zaken zegt die niet in het kraam van het Kremlin passen, wordt hij plots een clown of acteur...

Toegevoegd na 1 minuut 52 seconden:
fluppie schreef: 18 mei 2023, 16:33 Men wil gewoon even bewijzen dat hun raketten (die van Rusland )niet neer te halen zijn door die Patriot,of gelijk welk ander syst. dat zal dan wel het doel zijn geweest.men heeft dat ook zeer lang gedacht in Rusland,nu blijkt ook dat de snelheden van die Kinzhal raketten voor meer dan 50% overdreven is,en de ontwikkelaar van die raketten zijn family al heeft onder gebracht in een Navo land.
Misschien waren die snelheden niet overdreven, maar was dat in een periode waarin Rusland vrij high-tech componenten op de internationale markt kon kopen?
Tegenwoordig moeten ze alles in het geniep, via omwegen, kopen.
Ik kan mij indenken dat dat wel een verschil maakt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 19 mei 2023, 14:16 was dat in een periode waarin Rusland vrij high-tech componenten op de internationale markt kon kopen?
Ik denk dat er genoeg omwegen zijn om dingen in te kopen... trouwens ik kan me moeilijk inbeelden dat Rusland die onderdelen per stuk aankoopt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

DarkV schreef: 19 mei 2023, 14:20
boulder schreef: 19 mei 2023, 14:16 was dat in een periode waarin Rusland vrij high-tech componenten op de internationale markt kon kopen?
Ik denk dat er genoeg omwegen zijn om dingen in te kopen... trouwens ik kan me moeilijk inbeelden dat Rusland die onderdelen per stuk aankoopt.
Er zullen zeker omwegen zijn, maar dat zal voor tragere leveringen zorgen, en als je de vijand wilt overweldigen met massa's raketten dan zorgt dat voor problemen.
Misschien dat ze dan daarom minder specifieke componenten inzetten, die ze iets vlotter kunnen krijgen, en dat hun tuig dan lagere snelheden haalt.
Het is maar een theorie.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 19 mei 2023, 14:51Er zullen zeker omwegen zijn, maar dat zal voor tragere leveringen zorgen, en als je de vijand wilt overweldigen met massa's raketten dan zorgt dat voor problemen.
Misschien dat ze dan daarom minder specifieke componenten inzetten, die ze iets vlotter kunnen krijgen, en dat hun tuig dan lagere snelheden haalt.
Het is maar een theorie.
Het is eigenlijk heel simpel, Kinzhal is meer hype dan hypersonic.
En Oekraïne heeft de meest moderne versie van raketten gekregen voor z'n Patriot systemen (PAC3)

sukkelaar
Plus Member
Plus Member

boulder schreef: 19 mei 2023, 14:16 Of de componenten die ze nodig hebben daarvoor, kunnen ze niet in voldoende hoeveelheden krijgen (santies...).
normaal gezien hadden ze alle componenten al lang voor de oorlog en toen er nog geen sancties waren. het falen van bv de kinzhal nu op sancties steken is een zwak excuus
het is een zwak systeem en poetin wordt weer door de realiteit ingehaald
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Maar Putler heeft wel kernwapens, "en dat is geen bluf" :banana:
Zouden die nog kunnen vliegen? :roll:

Meest recente video van Jake Broe gaat over de 200.000 gesneuvelde soldaten die vochten voor Putler.
Het gaat dan vooral over welke soldaten dit dan zijn en verder de rangorde van al deze mensen.
Verder ook nog aandacht over het zogenaamde Patriot systeem dat de Russen hadden vernield maar blijkbaar al hersteld en volledig operationeel blijkt te zijn.
Jake zat verschillende jaren in een bunker diep onder de grond en was verantwoordelijk voor verschillende nucleaire kruisraketten.
Dus ik vergeef hem als hij soms een gniffel niet kan onderdrukken als hij commentaar geeft op de Russen.

https://www.youtube.com/@JakeBroe/videos

Om nog even terug te komen op het Kinzhal debacle.
Rusland gaat bij deze echt wel met de billen bloot, als je kernwapens hebt zullen meeste landen niet zo gek zijn om je aan te vallen.
Heb je conventionele wapens die volgens jou beweringen niet te counteren zijn maar die in realiteit gewoon neer te knallen zijn dan is dat een serieuze slag in het gezicht.
Daarom ook is de oorlog in Oekraïne een 'testcase' voor veel wapens en heel wat landen zoals bv China volgen dit met argusogen.
Zo waren de Patriots in de golfoorlog niet echt succesvol (max 25% hitrate) ,maar die hebben sinds die tijd zoveel upgrades gekregen en lijken nu net zoals het Himars systeem een gamechanger te zijn.
Laatst gewijzigd door Petrikske 19 mei 2023, 20:45, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

sukkelaar schreef: 19 mei 2023, 17:53
boulder schreef: 19 mei 2023, 14:16 Of de componenten die ze nodig hebben daarvoor, kunnen ze niet in voldoende hoeveelheden krijgen (santies...).
normaal gezien hadden ze alle componenten al lang voor de oorlog en toen er nog geen sancties waren. het falen van bv de kinzhal nu op sancties steken is een zwak excuus
Het is geen theorie die door de Russen aangehaald wordt, maar iets dat ik zelf mij afvroeg.
Ik hoef geen excuses te vinden voor hun falen natuurlijk...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder ik denk niet dat je bij een ingewikkeld wapensysteem zomaar componenten kan vervangen door een minderwaardig component waardoor jou wapentuig minder snel kan vliegen.
Zo werkt het niet denk ik.
Rusland heeft zoals wel vaker de wereld afgebluft en nu krijgen ze een antwoord gepresenteerd.
Enkele hoge omes die de Kinzhal hebben uitgetekend gaan nu wel voor de bijl natuurlijk
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

*Ik geloof dat Putin van plan was die Kinzhal raketten ook uit te rusten met kernkoppen,zo zeker was hij van zijn onoverwinnelijke super raket.Men moet zich duidelijk beginnen af te vragen welke raketten hij daarvoor dan wel zou gebruiken,dit is een echte catastrofe voor hem.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 19 mei 2023, 20:48 boulder ik denk niet dat je bij een ingewikkeld wapensysteem zomaar componenten kan vervangen door een minderwaardig component waardoor jou wapentuig minder snel kan vliegen.
Zo werkt het niet denk ik.
Rusland heeft zoals wel vaker de wereld afgebluft en nu krijgen ze een antwoord gepresenteerd.
Enkele hoge omes die de Kinzhal hebben uitgetekend gaan nu wel voor de bijl natuurlijk
OK, zoveel te beter dan, dan kan hij dat ook niet eenvoudigweg oplossen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder eigenlijk gaat het veel verder dan dat.
Heel wat landen zijn immers grote afnemers van Russisch wapentuig en diezelfde landen zitten nu op de eerste rij en zien dat al hun spulletjes aangekocht bij Vava Putler minderwaardig zijn aan US en navo wapentuig.
Rara.. hoe gaat Putler dat uitleggen?
Rusland is als het ware op alle 'fronten' zware verliezen aan het lijden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Yep, zijn leger valt door de mand als paradedecor.
De economisch meest productieve jongeren vluchten het land uit.
Hij raakt veel bondgenoten kwijt.
Alles valt in duigen voor Poetler.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen wordt Marioepol getroffen door Oekraiense raketten... https://www.hln.be/buitenland/verschill ... ~a510144b/
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is toch al lang algemeen geweten dat het Russisch wapentuig niet kan tippen aan het NAVO wapentuig? Budgetten zijn veel groter, kennis en kunde ook. Hun ene vliegdekschip wordt vergezeld van een sleepboot om te depanneren in geval van pech. Ik dacht dat Putin zelfs aan het begin van de invasie zelf gezegd had dat Rusland sowieso niet kan winnen van NAVO. Ik begrijp dan trouwens ook niet waarom de headliners vandaag weer zijn:
Tijdens de NAVO-top in Vilnius in juli zullen de bondgenoten zich buigen over duizenden pagina’s geheime militaire plannen waarin voor het eerst sinds de Koude Oorlog wordt beschreven hoe het bondgenootschap zou reageren op een (Russische) aanval. Dat meldt persbureau ‘Reuters’.
Rusland is vooral een bluffende kernmacht...
En in geval Oekraïne hebben ze (imho) de vlucht vooruit genomen. Maar je moet eens zien hoeveel moeite ze daar al hebben. In welke parallelle wereld zouden ze het dan wagen om een bestaand NAVO land effectief aan te vallen?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 19 mei 2023, 23:30 Het is toch al lang algemeen geweten dat het Russisch wapentuig niet kan tippen aan het NAVO wapentuig?
Ben ik dan de enige hier die durft luisteren naar de toespraken van Vladimir Vladimirovich Putler?
Zijn wapens zijn beter en sneller dan alles wat de navo heeft, toch? 😉
Het gaat niet over wat mij mogen weten of geloven maar vooral over wat de klanten van Rusland geloven wanneer ze hun handtekening plaatsen onder een verkoopsovereenkomst.

Toegevoegd na 2 minuten 22 seconden:
DarkV schreef: 19 mei 2023, 23:27 Ondertussen wordt Marioepol getroffen door Oekraiense raketten... https://www.hln.be/buitenland/verschill ... ~a510144b/
Voorbereidende werkzaamheden waarschijnlijk.
Morgen extra files op de Krimbrug...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 19 mei 2023, 23:51 Morgen extra files op de Krimbrug...
En als de laatste over de brug is, opnieuw een kapotte brug? :-D
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Petrikske schreef: 19 mei 2023, 23:51 Ben ik dan de enige hier die durft luisteren naar de toespraken van Vladimir Vladimirovich Putler?
Uiteraard, want dat is een personage dat in de werkelijke wereld niet bestaat.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

De US heeft zich dan toch aangesloten bij de 'fighter coalition' ,komende maanden zullen dus piloten opgeleid worden om te kunnen vliegen met F16's ,ook Belgische instructeurs gaan hieraan meewerken.
Wie hoeveel vliegtuigen zal afstaan zal later beslist worden.
Lengte van de opleiding zou voor goede piloten zo'n 4 maanden duren.

Ondertussen is ook bekend gemaakt dat de recent neergehaalde Russische raketten dateren van het eerste kwartaal van dit jaar.
Wat ze nu nog maandelijks 'zouden' kunnen maken.
25 Calibers
35 'X-101's'
2x Kynzhal
5x Iskander-M

Blijkbaar kunnen ze dan toch aan de nodige componenten geraken.
Laatst gewijzigd door Petrikske 20 mei 2023, 13:20, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of dit hier betrouwbaar is, weet ik niet, want The Sun is nogal een sensatiekrantje, maar als het klopt is dit wel straf:

https://www.thesun.co.uk/news/22414536/ ... e-russia/]

Die vliegtuigen en helikopters die neergehaald werden, zouden dus met Patriot raketten neergehaald zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Het zou kunnen want meerdere bronnen berichten daarover.
Maar het zou wel een hele riskante onderneming zijn omdat je die batterij toch dicht tegen de Russische grens moet gaan posteren.
En dan is het nog te bezien welke munitie ze hebben gekregen voor hun Patriot systeem.

MIM-104A = 105 km
PAC-2 = 160 km
PAC-3 = 70 km voor een aerial target en 20km voor een ballistic missile target.
PAC-3 MSE = 100km voor een aerial target en 30km voor een ballistic missile target.

De reden dat de modernere PAC-3 missiles minder ver reiken is omdat ze veel kleiner zijn dan de PAC-2 missiles.
1 cannister kan wel 4 PAC-3 missiles bevatten terwijl de behuizing van de PAC-2 er slechts 1 kan bevatten.
1 PAC-3 batterij heeft dus 16 raketten terwijl een PAC-2 batterij slechts 4 raketten* kan hebben.

*de lange herlaadtijd indachtig ga je toch liefst de PAC-3 gebruiken denk ik.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zou inderdaad straf zijn. Voor zover ik kon volgen heeft Oekraïne Westers wapentuig gekregen onder de grote voorwaarde dat ze geen direct Russisch grondgebied zouden aanvallen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 20 mei 2023, 11:44 Lengte van de opleiding zou voor goede piloten zo'n 4 maanden duren.
:eek:
Dat zijn de Oekraïnse piloten toch allemaal uitzonderlijke supermannen.
Een F-16 piloot leid je niet op in vier maanden.
Een getrainde piloot op een ander type vliegtuig doet in vier maanden geen conversie op F-16 tot geoefend oorlogsvlieger zodat hij op blind gevoel de F-16 kan besturen en zich dan kan concentreren op de doelgerichtheid van de wapensystemen aan boord.
Er is een verschil tussen kunnen vliegen met een F-16 (zelfs koning Filip is daar destijds in geslaagd) en het aan het front succesvol bedienen als een wapensysteem in een combined arms warfare gevechtstechniek.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

woutervh schreef: 20 mei 2023, 14:20 Zou inderdaad straf zijn. Voor zover ik kon volgen heeft Oekraïne Westers wapentuig gekregen onder de grote voorwaarde dat ze geen direct Russisch grondgebied zouden aanvallen.
Wel, die vliegtuigen zitten in de lucht hé, dat is geen grondgebied.

Kidding aside. Uiteindelijk gaan ze toch de lamceerinstallaties van die raktten moeten uitschakelen, of je eindigt in een israel/palestina situatie waarbij men al decennia rekening moet houden met raketten.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Petrikske schreef: 19 mei 2023, 22:59 boulder eigenlijk gaat het veel verder dan dat.
Heel wat landen zijn immers grote afnemers van Russisch wapentuig en diezelfde landen zitten nu op de eerste rij en zien dat al hun spulletjes aangekocht bij Vava Putler minderwaardig zijn aan US en navo wapentuig.
Wat zou Putin moeten uitleggen? Die klanten zijn niet achterlijk. Die kopen niet bij de Navo omdat ze niet mogen, het geld er niet voor hebben, niet houden van de Navo etc. Als je wapens nodig hebt om je bevolking onder knoet te houden, op extremisten in de woestijn schieten of andere bevolkingsgroepen uit te moorden dan zijn die wapens meer dan goed genoeg. Ik betwijfel dat die klanten de illusie hebben dat door wat kleingeld uit te geven bij Rusland ze ineens king of the hill zijn, als de USA elk jaar +700 miljard dollar uitgeeft aan defensie.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 20 mei 2023, 14:29
Petrikske schreef: 20 mei 2023, 11:44 Lengte van de opleiding zou voor goede piloten zo'n 4 maanden duren.
:eek:
Dat zijn de Oekraïnse piloten toch allemaal uitzonderlijke supermannen.
Een F-16 piloot leid je niet op in vier maanden.
Een getrainde piloot op een ander type vliegtuig doet in vier maanden geen conversie op F-16 tot geoefend oorlogsvlieger zodat hij op blind gevoel de F-16 kan besturen en zich dan kan concentreren op de doelgerichtheid van de wapensystemen aan boord.
Er is een verschil tussen kunnen vliegen met een F-16 (zelfs koning Filip is daar destijds in geslaagd) en het aan het front succesvol bedienen als een wapensysteem in een combined arms warfare gevechtstechniek.
Ik zuig dat niet uit mijn duim maar citeer mensen die het kunnen weten namelijk een F16 piloot.
Een goede piloot die de Engelse taal machtig is (en blijkbaar heeft Oekraïne heel wat piloten die Engels kunnen) zou dmv een snelcursus
in een goeie 4-tal maanden overweg kunnen met dat toestel.
Is die snelcursus ideaal? Nee dat is ze niet want een goede opleiding zal jaren duren.
Maar nood breekt wet en oorlog doet dat ook.
Komt er ook nog bij waarvoor Oekraïne die toestellen vooral wil inzetten, niet elke missie is even moeilijk of risicovol als de volgende.
Maar waar ik bijna zeker van ben is ook hetgene waar Lieutenant Colonel Dan Hampton in de video over spreekt, er zijn veel piloten die bereid zijn om missies te vliegen in Oekraïne, hij spreekt over een poule van 400 mensen, en dat zijn niet enkel Amerikaanse piloten.
Dus het zou mij alvast niet verbazen als er samen met die vliegtuigen ook piloten zullen worden geleverd.
Hetzelfde vermoed ik trouwens ook bij de Patriot systemen, een ingewikkeld systeem en rara... de Oekraïners knallen de éne na de andere hypersonische Kinzhal uit de lucht.

Oh ja mocht de video niet overtuigend genoeg zijn kan je zich misschien een beetje inlezen.
Want ja ik geloof ook zomaar niet alles en iedereen...

Mijn persoonlijke voetnoot..
Ik vind het een beetje raar dat Oekraïne zo sterk de nadruk legt op de F-16
Dit is immers een ouder toestel dat enkel in bepaalde situaties de overhand heeft op bv de Mig29.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/t ... t-to-f-16s

Toegevoegd na 5 minuten 9 seconden:
boran_blok schreef: 20 mei 2023, 15:37 Kidding aside. Uiteindelijk gaan ze toch de lanceerinstallaties van die raketten moeten uitschakelen, of je eindigt in een israel/palestina situatie waarbij men al decennia rekening moet houden met raketten.
Ik denk dat het merendeel van die Russische raketten worden afgevuurd door bommenwerpers boven Russisch grondgebied en vanop schepen vanuit de zwarte zee.

Toegevoegd na 12 minuten 9 seconden:
dragonflo schreef: 20 mei 2023, 16:38
Petrikske schreef: 19 mei 2023, 22:59 boulder eigenlijk gaat het veel verder dan dat.
Wat zou Putin moeten uitleggen? Die klanten zijn niet achterlijk. Die kopen niet bij de Navo omdat ze niet mogen, het geld er niet voor hebben, niet houden van de Navo etc. Als je wapens nodig hebt om je bevolking onder knoet te houden, op extremisten in de woestijn schieten of andere bevolkingsgroepen uit te moorden dan zijn die wapens meer dan goed genoeg. Ik betwijfel dat die klanten de illusie hebben dat door wat kleingeld uit te geven bij Rusland ze ineens king of the hill zijn, als de USA elk jaar +700 miljard dollar uitgeeft aan defensie.
Dat het Russische wapentuig niet kan doen wat werd beloofd.
De 9-mei parade moet echt een kaakslag zijn geweest voor Putler omdat eigenlijk op deze dag steeds het meest moderne spul word getoond aan potentiele kopers. (dit jaar 1 tanks uit WWII)
In Oekraïne zouden ze al zeker 2000 tanks zijn verloren, ook niet echt propaganda.

Wees maar zeker, Rusland is miljarden aan het verliezen als het over de verkoop van wapens gaat. (en dit door de oorlog in Oekraïne en de vele sancties)

ivob
Elite Poster
Elite Poster

Petrikske schreef: 20 mei 2023, 18:30 Ik zuig dat niet uit mijn duim maar citeer mensen die het kunnen weten namelijk een F16 piloot.
Een goede piloot die de Engelse taal machtig is (en blijkbaar heeft Oekraïne heel wat piloten die Engels kunnen) zou dmv een snelcursus in een goeie 4-tal maanden overweg kunnen met dat toestel.
Je moet wel eerst lezen wat ik schreef.
Er is wel meer nodig om een F-16 als wapen te beheersen dan het volgen van een snelcursus en het beheersen van de basisbegrippen van de Engelse taal en een theoretische omscholing van het metrisch stelsel naar een automatisme om te denken en handelen in customary units. :roll:
En ik vermoed toch dat ik heel wat meer mensen in defensie (waaronder F-16 piloten) van nabij ken dan diegene die jij "citeert" (blijkbaar weer info uit een YT-filmke dus :-D ).

Dat er eventueel westerse piloten bij die F-16's "geleverd" zullen worden is iets van een andere orde dan het opzetten van een conversie van piloten opgeleid in een wat eigenlijk nog altijd een systeem uit de Sovjet tijd is.
Dat er al lang kleine onderdelen van NATO troepen op Oekraïens grondgebied opereren is ook geen geheim maar is hier ook niet aan de orde en heeft niets te maken met de conversie van piloten.
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member

ivob schreef: 21 mei 2023, 09:19 En ik vermoed toch dat ik heel wat meer mensen in defensie (waaronder F-16 piloten) van nabij ken dan diegene die jij "citeert" (blijkbaar weer info uit een YT-filmke dus :-D ).
dit riekt naar een drogreden
en de militaire top vd westerse grootmachten vinden dit wel een goed en haalbaar idee. mja, wie zou het beter weten? uw kennissen of ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

sukkelaar schreef: 21 mei 2023, 11:14
ivob schreef: 21 mei 2023, 09:19 En ik vermoed toch dat ik heel wat meer mensen in defensie (waaronder F-16 piloten) van nabij ken dan diegene die jij "citeert" (blijkbaar weer info uit een YT-filmke dus :-D ).
dit riekt naar een drogreden
en de militaire top vd westerse grootmachten vinden dit wel een goed en haalbaar idee. mja, wie zou het beter weten? uw kennissen of ...
Het is een aanmeten van autoriteit door zogezegd betere kennis van de materie.
Ivob gebruikt dit regelmatig, het is een sofisme, een nepargument.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”