DarkV schreef: 19 mei 2023, 08:46
Bedoel je gratis of moet je hem zelf betalen (zoals bij ons het geval).
"Gratis" zou ik er niet van wakker liggen, en gratis bestaat trouwens niet

Deze wordt betaald via de bonus en is bijgevolg een kleine extra bruto/netto optimalisatie.
Gemak is veel waard... of ga je iedere avond je wagen aan de oprit van de autostrade parkeren en met de fiets verder naar huis rijden ?
Tgoh ja, 1x per week laden is in principe voldoende. Ik zie wel oplossingen die weinig extra moeite kosten, maar de euro's zullen wel tikken als ik niet direct kan gaan unpluggen.
Handig dat je er niet moet naar kijken... bij ons staat er in car policy zelfs dat publiek laden moet vermeden worden ! (dan heb ik het zelfs nog niet over snelladers).
In principe voorkeursvolgorde: op het werk - thuisladen - openbaar - snelladers
Maar in praktijk als ik minstens 25.000 km moet betalen waar een bijhorend budget laadkosten bij hoort, zit er wel een ruime marge.
(niet echt motiverend om minder te rijden of efficiënter te laden als dit het minimum is)
Ik heb de indruk dat dit de melkkoe is van de laadpaal leveranciers... volgens mij is de meerkost voor hun quasi nul.
Tgoh ja dit zijn industrie componenten hé, zo'n module kost 200€ als je deze los koopt, maar voor het gemak is het natuurlijk interessanter om met CT's te werken (externe stroommetingen), dan even de zware bedrading door de meter te voeren. Dus daar komt nog de kost van een CT bij... echt moeilijk is het niet om richting de 300€ te gaan.
(Maar ik blijf erbij dat dit technisch veel goedkoper zou kunnen).
Ze hebben 12 modules vrije ruimte nodig, dat zullen weinigen hebben vrees ik.
Ik denk dat ik ook eens ga vragen voor een verzwaring van m'n aansluiting bij Fluvius, dit is beter besteed geld ipv. zo'n module die toch kapot kan gaan (maar dat is natuurlijk niet de snelste weg voor een installateur).
Als je dan ziet in een ander topic dat de fiscus er weer iedere cent wil uitpersen is dit inderdaad weer iets dat men in je schoenen schuift.
Er is nog wel wat marge tussen de prijzen van de CREG en de effectieve kWh prijs. Maar er valt inderdaad veel over te zeggen hoe nauwkeurig dit is en of dit zo zal blijven.
Tja, veel hangt af van wie hem moet betalen... en V2G in combinatie met een bedrijfswagen lijkt me een onmogelijke combinatie.
Daar ben ik zo zeker nog niet van, we hebben daarvoor de aggregatoren op de energiemarkt. Met een pool bedrijfswagens kan je een bepaalde hoeveelheid flexibiliteit gaan vermarkten als WG om er een financieel voordeel mee te doen. (maar dat ga je eerder merken bij de grootverbruikers, niet bij de KMO's)
Je moet toch een kabel trekken naar je electriciteitskast... wat maakt het dan uit dan er nog een ethernetkabel en P1-kabel bij moet ? Ik heb de dingen liever bedraad dan via WIFI.
Correct, maar ik heb aan m'n parkeerplaats een stopcontact op een afzonderlijke kring.
Paal van 1f 16A, klaar zonder oprit een goei 10m te hoeven open te breken, beste locatie.
Er is meer dan genoeg green-washing (trouwens als jij je stroom op het net zet en daarna terug gaat afnemen maakt voor het groene verhaal niets uit... wel voor je portomonnee natuurlijk).
Nee, men moet stoppen met ervan uit te gaan dat het net een functionele batterij is, zeker naar de toekomst toe.
Denk maar aan negatieve energieprijzen en windmolens die ze moeten stoppen wegens overcapaciteit. Dit gaat in de toekomst enkel en alleen maar toenemen als we meer hernieuwbare energie inzetten.
(Maar toegegeven ja, het verschil tussen de vergoeding per kWh en het injectietarief is winst)
ivob schreef: 19 mei 2023, 09:37
Betaalt de werkgever de volledige installatie van de paal en ben je daarom verplicht om voor deze "achterhaalde" laadpaal te kiezen?
Nee, wordt volledig zelf betaald. Echter via werkgever om kosten kWh terug te kunnen vorderen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –