Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Zelenski is terug een Europa Tour aan het doen,met de vraag om meer wapens,vooral de UK speelt een hoofdrol,samen met Duitsland,voorlopig ik denk dat Frankrijk ze wel zullen bijbenen.
Oekraine is nog niet van plan om een aanval in te zetten blijkbaar.
Oekraine is nog niet van plan om een aanval in te zetten blijkbaar.
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Frankrijk heeft reeds ingestemd om enkele dozijnen gepantserde voertuigen te sturen waaronder de AMX-10RC.
Eenmaal een droge ondergrond zou dit wel eens een machtig wapen kunnen zijn door z'n snelheid + vuurkracht.
De UK gaat een heleboel lange afstandsdrones (+200km) leveren en nog meer raketten voor lange afstand.
Ze gaan deze zomer ook piloten opleiden om navo vliegtuigen te besturen en de gesprekken om F-16's te leveren zijn reeds aan de gang.
Blijkbaar staat er ook een hele grote levering GLSDB's van de US op stapel.
Maar deze zouden allemaal nagekeken moeten worden 'voor' levering om problemen zoals explosies in de launchers tegen te gaan.
(de combo die ze willen leveren bevat immers hele oude componenten)
Daarom zijn Boeing en Saab al die oude stock (volgens Jake Broe +10.000 stuks) aan het nakijken voor release.
Lange tijd dacht ik dat deze knappe jongedame ten tonele werd gevoerd bij wijze van propaganda.
Blijkt nu dat ze niet alleen mooi is maar ook rijk maar toch bereid om zonder aarzelen haar land te willen verdedigen.
Oekraïne en Rusland, buren die toch werelden uit elkaar lijken te liggen...
Ik hoop alvast dat ze de oorlog mag overleven, het waarom zie je tegen het einde van de docu.
Eenmaal een droge ondergrond zou dit wel eens een machtig wapen kunnen zijn door z'n snelheid + vuurkracht.
De UK gaat een heleboel lange afstandsdrones (+200km) leveren en nog meer raketten voor lange afstand.
Ze gaan deze zomer ook piloten opleiden om navo vliegtuigen te besturen en de gesprekken om F-16's te leveren zijn reeds aan de gang.
Blijkbaar staat er ook een hele grote levering GLSDB's van de US op stapel.
Maar deze zouden allemaal nagekeken moeten worden 'voor' levering om problemen zoals explosies in de launchers tegen te gaan.
(de combo die ze willen leveren bevat immers hele oude componenten)
Daarom zijn Boeing en Saab al die oude stock (volgens Jake Broe +10.000 stuks) aan het nakijken voor release.
Lange tijd dacht ik dat deze knappe jongedame ten tonele werd gevoerd bij wijze van propaganda.
Blijkt nu dat ze niet alleen mooi is maar ook rijk maar toch bereid om zonder aarzelen haar land te willen verdedigen.
Oekraïne en Rusland, buren die toch werelden uit elkaar lijken te liggen...
Ik hoop alvast dat ze de oorlog mag overleven, het waarom zie je tegen het einde van de docu.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
dus samengevat
terwijl oekraine eindelijk deftige wapens krijgt escaleert Rusland, qua materiaal, vooral naar beneden?
de T14 vd russen is zo'n beetje gelijk een eenhoorn uit een sprookje
de T90's zijn aan gort geschoten
de T55's worden momenteel aan gort geschoten
de T34's ...
wat komt er daarna? paard en kar?
terwijl oekraine eindelijk deftige wapens krijgt escaleert Rusland, qua materiaal, vooral naar beneden?
de T14 vd russen is zo'n beetje gelijk een eenhoorn uit een sprookje
de T90's zijn aan gort geschoten
de T55's worden momenteel aan gort geschoten
de T34's ...
wat komt er daarna? paard en kar?
- Petrikske
- Elite Poster
De T14 is eigenlijk nooit echt ingezet omdat ze er daar maar enkele van hadden en blijkbaar vol kinderziektes.
De T90 is niet meer dan een upgrade van de T72.
Ik zag gisteren nog een afbeelding van een T55 met dubbele bbq grill als bescherming tegen de javelin terwijl die ganse tank amper een RPG kan weerstaan.
Als je op de meest memorabele parade slechts 1 stokoude tank ten berde kan brengen dan ben je gedoemd om in de geschiedenisboeken te verschijnen als de man die een ganse natie naar de afgrond heeft geleid.
En als de trollen mogen beweren dat het allemaal te danken is aan de wapens geleverd door de navo dan zeg ik...welke moderne wapens hebben ze afgestaan?
Bij mijn weten enkel oud en afgedankt spul is richting Oekraïne gegaan.
Zelfs de Abrams M1 die in het najaar zullen geleverd worden zullen door de US gestript worden van de meest moderne electronics zodat deze zeker niet in verkeerde handen zullen vallen.
De T90 is niet meer dan een upgrade van de T72.
Ik zag gisteren nog een afbeelding van een T55 met dubbele bbq grill als bescherming tegen de javelin terwijl die ganse tank amper een RPG kan weerstaan.
Als je op de meest memorabele parade slechts 1 stokoude tank ten berde kan brengen dan ben je gedoemd om in de geschiedenisboeken te verschijnen als de man die een ganse natie naar de afgrond heeft geleid.
En als de trollen mogen beweren dat het allemaal te danken is aan de wapens geleverd door de navo dan zeg ik...welke moderne wapens hebben ze afgestaan?
Zelfs de Abrams M1 die in het najaar zullen geleverd worden zullen door de US gestript worden van de meest moderne electronics zodat deze zeker niet in verkeerde handen zullen vallen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Het maakt ook niet uit, het zijn de excuses van een slechte verliezer.Petrikske schreef: 15 mei 2023, 23:35 En als de trollen mogen beweren dat het allemaal te danken is aan de wapens geleverd door de navo dan zeg ik...welke moderne wapens hebben ze afgestaan?
In een oorlog zoekt elke partij steun bij de bondgenoten.
Dat doet Rusland net zo goed, zij gebruiken Wit-Rusland om van daaruit aanvallen op Oekraïne uit te voeren.
Dat Rusland niet veel bondgenoten heeft, dat ligt natuurlijk voor 100% aan zichzelf.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
Patriot syst. is een typisch Amerikaanse-Isaelisch luchtafweer,die door zeer veel landen word/werd aangekocht.het is een luchtafweer die al meer dan zeven jaren bestaat en vooral door Israel en de VS constant word geupdate daarmee ook dat er in Oekraine meerdere syst. van Patriot staan die Navo landen aan Oekraine hebben gegeven,mss. is het laatste woord gegeven niet het juiste,het zou kunnen dat Oekraine daar ook wel wat moet voor betalen,afhankelijk van de ouderdom v/h syst.en de Updates die het heeft gehad. Het is voor Rusland dus vrij zinloos zo een of ander syst. te viseren,het is zeer gevaarlijk en er zijn er velen.
-
- Elite Poster
Vanwaar komt die info?DarkV schreef: 16 mei 2023, 08:50 Tijdens de afgelopen nacht zou Rusland het Patriot systeem in Kiev hebben "uitgeput" en nadien vernietigd hebben ?
Ik zeg daarom niet dat ze fout is.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik vind er ook niet onmiddellijk info over, wel over het feit dat het een grote aanval was met velerlei soorten raketten en drones.
De Russen zouden trouwens ook gebruik kunnen maken van CCTV camera's die op veel plaatsen in Kiev hangen en continu beelden uploaden via Youtube.
Ze zouden die toch maar beter uitschakelen.
De Russen zouden trouwens ook gebruik kunnen maken van CCTV camera's die op veel plaatsen in Kiev hangen en continu beelden uploaden via Youtube.
Ze zouden die toch maar beter uitschakelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Klopt. Dit hoeven zelfs geen hele dure of gesofisticeerde dingen te zijn. Gewoon oude stock, eventueel zelfs zonder munitie of dummies. En op het moment dat ze niet meer uit de lucht gehaald worden het geladen dure spul sturen...DarkV schreef: 16 mei 2023, 09:52 Je hoeft dus maar n + 1 drones erop af te sturen om het te vernietigen.
-
- Elite Poster
Dat heb ik een tijdje geleden gezegd: dat het soms een dilemma is of je elke raket moet vernietigen.
Toen ging precies niemand akkoord.
Hier vind ik er iets meer over, maar erg betrouwbaar lijkt dit kanaal niet: (02:33)
Het komt in elk geval niet erg professioneel over.
En hij heeft het dan weer van een Russische militaire blogger.
Dat wil niet zeggen dat die altijd liegen, natuurlijk.
Vooraleer te concluderen dat het effectief klopt moet er ergens een bevestiging komen.
Als dat klopt, zal diegene die ik volg op Youtube (https://www.youtube.com/@RFU) het in een volgende update zeker vermelden.
Toen ging precies niemand akkoord.
Hier vind ik er iets meer over, maar erg betrouwbaar lijkt dit kanaal niet: (02:33)
Het komt in elk geval niet erg professioneel over.
En hij heeft het dan weer van een Russische militaire blogger.
Dat wil niet zeggen dat die altijd liegen, natuurlijk.
Vooraleer te concluderen dat het effectief klopt moet er ergens een bevestiging komen.
Als dat klopt, zal diegene die ik volg op Youtube (https://www.youtube.com/@RFU) het in een volgende update zeker vermelden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Aan de ene kant kan het wel, aan de andere kant claimt Rusland ook tientallen Himars systemen te hebben vernietigd. Dus dat maakt het wat moeilijk om de waarheid te zien door de mist van propaganda (van beide kanten, want ik denk ook niet dat Oekraiene snel iets gaat zeggen moest er een patriot systeem vernietigd zijn)
-
- Elite Poster
Als ik tussen de lijnen door kijk wat er op CNN staat, zou het wel kunnen.boran_blok schreef: 16 mei 2023, 10:33 Aan de ene kant kan het wel, aan de andere kant claimt Rusland ook tientallen Himars systemen te hebben vernietigd. Dus dat maakt het wat moeilijk om de waarheid te zien door de mist van propaganda (van beide kanten, want ik denk ook niet dat Oekraiene snel iets gaat zeggen moest er een patriot systeem vernietigd zijn)
Er wordt gezegd dat er op een bepaald moment vanuit veel verschillende hoeken en met verschillende wapensystemen tegelijk aangevallen werd.CNN schreef:Kyiv hit by "exceptional" air raid, Ukrainian military official says"
CNN schreef:This time, the enemy launched a complex assault from multiple directions simultaneously, using UAVs, cruise missiles and probably ballistic missiles. This attack was exceptional in its density, with the maximum number of attacking missiles in the shortest time possible,” said Serhiy Popko, head of the Kyiv city military administration."
De overgrote meerderheid dus, dat laat nog altijd ruimte om later te zeggen dat er helaas ook een Patriot systeem geraakt werd.CNN schreef:Popko added that “the vast majority of enemy targets in Kyiv's airspace were detected and destroyed.”
We zullen zien.
In elk geval, zelfs als het zo mocht zijn, het is niet dat daarmee het tegenoffensief plots mislukt is.
- Petrikske
- Elite Poster
Tja vermoedelijk zullen ze dat inderdaad doen om een exacte locatie te bekomen van de luchtafweer.boulder schreef: 16 mei 2023, 10:49 Er wordt gezegd dat er op een bepaald moment vanuit veel verschillende hoeken en met verschillende wapensystemen tegelijk aangevallen werd.
Maar we hoeven niet naief te zijn, de Oekraïners verliezen ook veel materiaal in deze oorlog.
Een Wagner bevelvoerder op Telegram post veel filmpjes en sommige mogen dan misschien fake zijn vaak kan je toch
Westers kapot geschoten spul herkennen.
Er 'zou' een Kinzhal raket een Patriot systeem geraakt hebben, ook werden er zoveel Patriot raketten afgevuurd dat het nog maar de vraag is hoelang Oekraïne dit kan volhouden omdat die dingen peperduur zijn.
Maar goed, Duitsland gaat nu 3 extra Iris T-systemen leveren.
Update: Ik begin toch meer en meer te lezen dat het verhaal niet zou kloppen, ik heb nu ook het filmpje gezien waarbij de Russen beweren een Patriot systeem geraakt te hebben.
Maar enkele vragen die je zich kan stellen bij het zien van de wazige beelden, ontploffing lijkt te gebeuren midden in 'een' stad, en op grondniveau.
Ik denk niet dat het veel zin heeft om luchtafweer tussen gebouwen te gaan posteren, ook bestaat een Patriot systeem uit meerdere voertuigen
dus een volledig systeem uitschakelen met 1 raket kan eigenlijk niet.
Ook worden de grote steden door verschillende luchtafweersystemen beschermd, dus ja er was een ontploffing maar wat het was is onzeker.
En Russische propaganda beweerde dat ze al veel Himars systemen en Leopard tanks hadden vernietigd en dat allemaal voor er van enige levering sprake was.
Alles met een korrel zout nemen dus...
-
- Elite Poster
Ja, mocht Poetins neus langer worden iedere keer dat iemand van zijn propaganda afdeling een leugen lanceert, zijn neus zou tot aan de maan reiken.Petrikske schreef: 16 mei 2023, 12:22 En Russische propaganda beweerde dat ze al veel Himars systemen en Leopard tanks hadden vernietigd en dat allemaal voor er van enige levering sprake was.
Alles met een korrel zout nemen dus...
Inderdaad, systemen zijn al vernietigd voordat ze aangekomen zijn, en soms komen er video's, waar dan van blijkt dat ze in Afghanistan of een ander land gemaakt zijn...
-
- Elite Poster
Patriot is voor vliegtuigen en raketten van alle aard naar beneden te halen,die Duitse Gepards bijv. zijn best uitgerust om drones uit te schakelen,men kan zo een Patriot batterij dus beschermen met Gepards bijv. die bijzonder mobiel zijn.
Frankrijk heeft ook dergelijk syst.maar ik ken de naam niet. De gedachte dat een Patriot afweer syst. ergens alleen(en onbeschermd) zal staan is volgens mij onbestaande.
zelfs een mortier eenheid die in actie is word beschermd door een andere (soms een peleton van 40 man max.) en ik heb het dan niet over een hoogtechnisch wapen.
Frankrijk heeft ook dergelijk syst.maar ik ken de naam niet. De gedachte dat een Patriot afweer syst. ergens alleen(en onbeschermd) zal staan is volgens mij onbestaande.
zelfs een mortier eenheid die in actie is word beschermd door een andere (soms een peleton van 40 man max.) en ik heb het dan niet over een hoogtechnisch wapen.
-
- Elite Poster
Tot hiertoe komen de claims dus alleen van Russische kant.CNN schreef:The Russian Defense Ministry claimed later on Tuesday that it destroyed a US-made Patriot air defense system in Kyiv on Tuesday – despite the Ukrainians saying all 18 Russian missiles launched at the country in the early hours of Tuesday morning were intercepted and destroyed.
CNN has not seen any independent or verifiable evidence that a Patriot system was destroyed.
The Ukrainian military has declined to comment on the claim by the Russian Defense Ministry.
en als die iets beweren is het altijd gelogen

nu goed
al een hele tijd allerlei beweringen dat de luchtafweer van oekraine uitgeput raakt. de tijd van infrastructuur dat crasht, raketten op ziekenhuizen of shoppingcentra ed ligt al ff achter ons.
rusland heeft de beweringen uitgetest en weet nu beter, ook hun ongenaakbare hypersonische raketten redden eht het blijkbaar niet tegen modern westers wapentuig (die fabrikanten zullen blij zijn).
ach en links of rechts zal er inderdaad al een himars of luchtafweergeschut zijn gesneuveld, kan bijna niet anders na 1,5j
-
- Elite Poster
Dat heb ik niet gezegd.
Ik zeg letterlijk wat ik daar gepost heb: 'tot hiertoe', het kan nog bevestigd worden door andere bronnen.
Ik heb in vorige posts gezegd dat het mogelijk was, omwille van de manier waarop CNN het nieuws bracht.
Ook het feit dat Oekraïne het niet bevestigt, maar ze hebben het ook niet ontkend.
Dus het blijft een vraagteken.
Maar dat de Russen vaak liegen, dat is wel duidelijk.
Ongetwijfeld, maar die Patriot systemen zijn voor zover ik weet peperduur.sukkelaar schreef: 16 mei 2023, 21:40 ach en links of rechts zal er inderdaad al een himars of luchtafweergeschut zijn gesneuveld, kan bijna niet anders na 1,5j
Dus men zal daar wel iets zwaarder aan tillen.
-
- Elite Poster
Inderdaad je kan de zaken ook iets anders bekijken,de kinzhals raketten,die Rusland als onoverwinnelijk beschouwde(voornamelijk door hun snelheden) blijken dus ook zijn neergehaald (meerdere)dat is een enorm belangrijk feit, Rusland heeft er daar niet veel van,en dacht daar alles mee te kunnen oplossen,niet dus.denk er ook aan dat Duitsland ook een vergelijkbaar syst. aan Oekraine heeft gegeven.
Bovendien kan Rusland die raketten met kernkoppen uitrusten,en dacht men dus dat ze niet konden neergehaald worden.
Bovendien kan Rusland die raketten met kernkoppen uitrusten,en dacht men dus dat ze niet konden neergehaald worden.
-
- Elite Poster
Voilà, zoals ik al zei: de manier van communiceren liet ruimte voor een mededeling over die Patriot.
En die komt er nu: er is blijkbaar schade aan een van de Patriot systemen.
Zoals Petrikske zei bestaat zo'n systeem uit meerdere onderdelen, en daar zou dan een deel van beschadigd zijn.
https://edition.cnn.com/2023/05/16/poli ... index.html
En die komt er nu: er is blijkbaar schade aan een van de Patriot systemen.
Zoals Petrikske zei bestaat zo'n systeem uit meerdere onderdelen, en daar zou dan een deel van beschadigd zijn.
https://edition.cnn.com/2023/05/16/poli ... index.html
CNN schreef: A US-made Patriot air defense system was likely damaged, but not destroyed, as the result of a Russian missile barrage in and around Kyiv early Tuesday morning local time, a US official tells CNN.
The US is still assessing to what degree the system was damaged, the official said. That will determine whether the system needs to be pulled back entirely or simply repaired on the spot by Ukrainians forces.
- Petrikske
- Elite Poster
Het gaat eigenlijk niet echt over het beschermen maar eerder het onvindbaar maken voor de vijand.fluppie schreef: 16 mei 2023, 18:22 Patriot is voor vliegtuigen en raketten van alle aard naar beneden te halen,die Duitse Gepards bijv. zijn best uitgerust om drones uit te schakelen,men kan zo een Patriot batterij dus beschermen met Gepards bijv. die bijzonder mobiel zijn.
Kijk... als je zo'n peperduur en hyper modern unit ergens midden in een stad gaat neerpoten wat denk je dat er dan binnen de kortste keren gaat gebeuren?
Putler vazallen zitten overal hé, en zeer zeker in een grootstad als Kiev, binnen de 5 minuten zouden de Russen de GPS coördinaten
doorgestuurd krijgen waar die systemen staan opgesteld.
Ik vermoed eerder dat ze die systemen ergens verdekt gaan opstellen zoals in een bos en eventueel nog volledig afdekken met camouflagedoeken.
De wegen er naartoe zet je af en tijdens de nacht heb je nachtkijkers om pottekijkers op een afstand te houden.
Eenmaal de Russische bommenwerpers opstijgen loeien onmiddellijk in gans Oekraïne de sirenes omdat ze nooit weten waar de Russen zullen toeslaan.
Het tijdige alarm geeft de burgers tijd om naar de schuilkelders te gaan en de militairen hebben tijd om de wapensystemen op te stellen.
Na de aanval waarbij je natuurlijk de positie van je luchtverdedigingssystemen hebt prijs gegeven, is het zaak om snel in te pakken en er vandoor te gaan naar een andere positie.
Oekraïne heeft ondertussen ook massaal veel namaaktanks en ik vermoed dat ze ook wel rubberen Himars en Patriots zullen hebben.
Stel nu dat je na een raketaanval 50 systemen in beweging brengt waarvan 10 echte en al de rest fake spul, dan is het aan de Russen om het uit te vissen.
Ik geloof dus nooit dat Patriots en Himars lang op dezelfde locatie verblijven, dit is gewoon veel te riskant.
Zelfs een Gepard tank zal zich verplaatsen nadat deze door Russen zou kunnen opgemerkt worden.
Weet ook dat de lucht vol drones hangt.

Toegevoegd na 3 minuten 11 seconden:
Normaal gezien gaan ze nu weer raketten moeten sparen voor een volgende aanval, of het moest zijn dat ze ergens een vrachtje op de kop hebben kunnen tikken.woutervh schreef: 17 mei 2023, 00:19 Of het is een list... waardoor Rusland overmoedig zou worden en zwaarder/duurder geschut gaat bovenhalen dat dan toch opnieuw wordt neergehaald?
Veel kunnen ze immers niet meer produceren maandelijks.
Ik lees net dat men vermoed dat 1 launcher zou geraakt zijn, en dat zou nog het goedkooptse zijn van zo'n Patriot batterij.
1 patriot batterij zou bestaan uit 6 tot 8 launchers.
Voor de geïnteresseerden een video over wat precies een Patriot batterij is en hoe het werkt, ik heb alvast weer wat bijgeleerd.
Best ingewikkeld en als ik die video zie dan vraag ik me af of het allemaal wel Oekraïners zijn die dit ganse systeem bedienen.
Oh ja... je kan de 'bla bla' in het begin een kleine 5 minuten doorspoelen.

Toegevoegd na 11 uren 14 minuten 22 seconden:
Denys Davidov heeft daarnet ook bevestigd dat de luchtafweer van Oekraïne continu word verplaatst.
En... Belgie gaat dus piloten opleiden met z'n F-16's.
Nog een rode lijn voor Putler waarschijnlijk, en ik blijf het zeggen.. die F-16's zullen er komen.
- Petrikske
- Elite Poster
Ja die Lancet drones zijn een echte pest voor Oekraïne, ik ga hem later kijken.
-
- Elite Poster
Ongetwijfeld lijden de Oekraïners ook verliezen, en hoe meer materiaal je hebt, hoe meer er kan vernietigd worden, natuurlijk.
Toch rijden ze niet rond met die oude broltanks waarmee de Russen rondrijden, en heroveren ze soms op weken terrein waar de Russen een heel jaar op hebben zitten vechten om het te kunnen veroveren.
Toch rijden ze niet rond met die oude broltanks waarmee de Russen rondrijden, en heroveren ze soms op weken terrein waar de Russen een heel jaar op hebben zitten vechten om het te kunnen veroveren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Jake zijn video was ook goed, hij legt uit dat het onwaarschijnlijk is dat een Patriot is uitgeschakeld, dat is een systeem van verschillende elementen kilometers van elkaar.
En ook deze quote: "Maybe next time don't drink uncle Putin's polonium tea."
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
.boulder schreef: 16 mei 2023, 21:51 Ik zeg letterlijk wat ik daar gepost heb: 'tot hiertoe', het kan nog bevestigd worden door andere bronnen.
moest het echt in puin geschoten zijn dan zouden we dat al weten. het heeft alleszins een tik gekregen, hoe erg?
tja
maar goed
uiteindelijk zouden de russen in de loop vd komende dagen de luchtafweer rond kiev aan een nieuwe stresstest kunnen onderwerpen.
dan weten we ineens wat waar is
maar dan kun je argumenteren waarom ze dit in de begindagen niet gedaan hebben (toen westers afweergeschut er nog niet was)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Omdat ik denk dat hun voorraden niet zo extreem groot zijn.
Op dit moment komen de aanvalsfrequenties ongeveer overeen met hun productiesnelheid. Elke keer als ze meer afschieten verminderen ze hun voorraad verder en die zit al heel erg laag.
Op dit moment komen de aanvalsfrequenties ongeveer overeen met hun productiesnelheid. Elke keer als ze meer afschieten verminderen ze hun voorraad verder en die zit al heel erg laag.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
In de begindagen dachten ze nog dat het een walk-over ging worden.
Van zodra het tegenviel, hebben ze wel raketten gebruikt, maar enkel de oudere en goedkopere. Slechts zelden gebruikten ze de Kinzhal. Enkel bij wraakneming werden die sporadisch gebruikt. Maar langzaam kreeg Oekraïne meer luchtverdedigingssystemen, en waren die oudere en goedkopere raketten plots bijna nutteloos. Vaak werd 80% vernietigd, en gleed de overige erdoor wegens de hoeveelheid raketten die tegelijkertijd op Oekraïne afkwam.
Nu wilden ze ook een punt maken: "onze Kinzhals zijn niet te stoppen. Dus stop met luchtdefensie systemen te leveren". Zeker na bekend worden dat die van vorige week door een patriot systeem was vernietigd wilden ze het nu met een grootschalige aanval doen.
Hun voorraden zullen niet zo groot meer zijn. De frequentie van aanvallen en de hoeveelheid raketten zijn verminderd. Ongetwijfeld hebben zij ook een minimaal aantal waar zij niet onder zullen willen gaan.
Van zodra het tegenviel, hebben ze wel raketten gebruikt, maar enkel de oudere en goedkopere. Slechts zelden gebruikten ze de Kinzhal. Enkel bij wraakneming werden die sporadisch gebruikt. Maar langzaam kreeg Oekraïne meer luchtverdedigingssystemen, en waren die oudere en goedkopere raketten plots bijna nutteloos. Vaak werd 80% vernietigd, en gleed de overige erdoor wegens de hoeveelheid raketten die tegelijkertijd op Oekraïne afkwam.
Nu wilden ze ook een punt maken: "onze Kinzhals zijn niet te stoppen. Dus stop met luchtdefensie systemen te leveren". Zeker na bekend worden dat die van vorige week door een patriot systeem was vernietigd wilden ze het nu met een grootschalige aanval doen.
Hun voorraden zullen niet zo groot meer zijn. De frequentie van aanvallen en de hoeveelheid raketten zijn verminderd. Ongetwijfeld hebben zij ook een minimaal aantal waar zij niet onder zullen willen gaan.
-
- Elite Poster
Een element is zeker dat niet alleen de US,maar ook Nederland en Duitsland (ik ben niet zeker of het Duits syst. hetzelfde is) o.a. ook patriot luchtafweer aan Oekraine hebben gegeven,wat Frankrijk zal doen weet ik niet,maar ik denk dat er zeker ook een soort (degelijk!!) luchtafweer zal zijn,ik hoor ook dat Frankrijk een Scalp EG lange afstands raketten gaan leveren,vergelijkbaar met die Stormschadow.(UK) Frankrijk heeft daarbij ook nog een soort luchtafweer die met F-16 raketten vuurt, Belgie heeft daar trouwens ook al F-16 raketten voor gelevert.
Heb ook het vermoeden dat die Stormshadow en Scalp EG zullen gebruikt worden juist voor,of tijdens een grote aanval van Oekrainsche troepen.
Putin heeft ook op TV gezegd dat die Kinzhal raketten voor iedere Russisch oorlogsschip gaan gelevert worden,dit was voor het duidelijk werd dat ook die uit te lucht geschoten worden.
Heb ook het vermoeden dat die Stormshadow en Scalp EG zullen gebruikt worden juist voor,of tijdens een grote aanval van Oekrainsche troepen.
Putin heeft ook op TV gezegd dat die Kinzhal raketten voor iedere Russisch oorlogsschip gaan gelevert worden,dit was voor het duidelijk werd dat ook die uit te lucht geschoten worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Vannacht zijn er nochtans opnieuw 30 kruisraketten afgevuurd op Oekraine... een min of meer logische stap om te zien of de Patriot echt nog wel werkt.Med schreef: 17 mei 2023, 23:15 Hun voorraden zullen niet zo groot meer zijn. De frequentie van aanvallen en de hoeveelheid raketten zijn verminderd.
Pech voor Rusland blijkbaar want 29 van de 30 (96.7%) zijn vernietigd volgens Oekraine.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... r-AA1blk7a
https://www.hln.be/buitenland/oekraine- ... ~a606f320/
- Petrikske
- Elite Poster
Dat zat ook in die video met technische uitleg die ik eerder deelde, met 1 Patriot batterij kan je al een grote oppervlakte beveiligen.Abusimbal schreef: 17 mei 2023, 18:08 Jake zijn video was ook goed, hij legt uit dat het onwaarschijnlijk is dat een Patriot is uitgeschakeld, dat is een systeem van verschillende elementen kilometers van elkaar.
Heb je 8 launchers in je batterij kan je max 128 raketten afvuren voordat je moet gaan herladen.
'normale' herlaadtijd voor 1 launcher = 1 uur.
Maar de Amerikanen trainen hierin zo stevig dat ze het kunnen in 30 minuten.
Toch maar best dus om niet al je launchers droog te schieten voor je gaat herladen.
Toegevoegd na 2 minuten 2 seconden:
Klopt helemaal, de Oekraïne onderzoeken ook altijd alle brokstukken en de datums op de onderdelen bevestigen dit.boran_blok schreef: 17 mei 2023, 20:41 Op dit moment komen de aanvalsfrequenties ongeveer overeen met hun productiesnelheid. Elke keer als ze meer afschieten verminderen ze hun voorraad verder en die zit al heel erg laag.
Toegevoegd na 1 uur 18 minuten 40 seconden:
Ik heb zo'n vermoeden dat ze burgers hebben bestookt in de hoop dat deze in het verweer zouden komen tegen Zelensky.sukkelaar schreef: 17 mei 2023, 19:28maar dan kun je argumenteren waarom ze dit in de begindagen niet gedaan hebben (toen westers afweergeschut er nog niet was)
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Wat een strak plan, laten we mensen bombarderen want dan zullen ze harder wensen om onder de knoet van de bombardeerders te levenPetrikske schreef: 18 mei 2023, 13:23 Ik heb zo'n vermoeden dat ze burgers hebben bestookt in de hoop dat deze in het verweer zouden komen tegen Zelensky.

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
"Patriot-systemen zijn door de fabrikant geleverd aan de Verenigde Staten, Marokko, Nederland, Duitsland, Japan, Israël, Saoedi-Arabië, Koeweit, Taiwan, Griekenland, Spanje, Zuid-Korea en de Verenigde Arabische Emiraten.fluppie schreef: 18 mei 2023, 10:58 Een element is zeker dat niet alleen de US,maar ook Nederland en Duitsland (ik ben niet zeker of het Duits syst. hetzelfde is)
Door tweedehands verkoop en terbeschikkingstelling zijn de systemen nu ook in gebruik in Polen,[2] Jordanië,[3], Egypte[4] en Oekraïne."
(Bron: Wikipedia)
Duitsland heeft zelf ook hun IRIS-T systeem, en ze hebben dit ook aan Oekraïne geleverd.
Toegevoegd na 6 minuten 49 seconden:
Goed zo, het bewijs dat de Patriots nog actief zijn en een dikke 'in your face' voor Putler.DarkV schreef: 18 mei 2023, 11:49Pech voor Rusland blijkbaar want 29 van de 30 (96.7%) zijn vernietigd volgens Oekraine.