Was dat als voorbeeld bedoeld om nuances in een debat te leggen ?ivob schreef: 05 mei 2023, 18:49 Wanneer Trump of een gelijkgezinde republikein de volgende president van de US wordt verbreken we dus - naar analogie met de voorgaande logica - alle onderhandelingen met de USA?
Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Ilya Ponomarev was van 2007 tot 2016 lid van de Doema zei op CNN dat hij in april gesproken of gehoord heeft dat ze plannen hadden om met drone aanval te doen op kremlin. Dit om de militaire parade niet te laten door gaan.
Hij bevestigd nog eens dat er veel verzet is. Hij denkt dat 90% van de elite wil dat de oorlog stopt.
EDIT: Ook in azië zijn ze naar Nato aan het kijken. In Japan willen ze een Nato office openen in Tokio. Nieuw-Zeeland en Australie willen nu ook partner zijn van Nato.
Alleen meer meer Nato i.p.v. minder.
Hij bevestigd nog eens dat er veel verzet is. Hij denkt dat 90% van de elite wil dat de oorlog stopt.
EDIT: Ook in azië zijn ze naar Nato aan het kijken. In Japan willen ze een Nato office openen in Tokio. Nieuw-Zeeland en Australie willen nu ook partner zijn van Nato.
Alleen meer meer Nato i.p.v. minder.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Maar je beweert neutraal te zijn, en "toevallig" zijn je standpunten exact dezelfde als die van iemand die openlijk toegeeft een vriendin van Poetin te zijn.woutervh schreef: 10 mei 2023, 17:56 DebatterenIn dit topic wordt slechts één mening geduld. Als je die ene mening niet bent toegedaan wordt je automatisch bij het ander kamp gezet.
Nuja, mij niet gelaten.
Dat komt dan toch wel heel ongeloofwaardig over.
Toegevoegd na 4 minuten 13 seconden:
Iedereen kan dat interview beluisteren, en zal merken dat de standpunten van een goede vriendin van Poetin dezelfde zijn als die van jou.ivob schreef: 10 mei 2023, 18:17 Zoals al meermaals gebleken is is jouw zelfverklaarde "werkelijkheid" dat iedereen die nuance in een debat wil leggen
Wat heeft dat met Z/W denken te maken?
En dan kom je toevallig met je standpunten exact uit waar de pro-Poetin fans uitkomen?ivob schreef: 10 mei 2023, 18:17 Neutraal willen zijn betekent nu net dat je tot geen van de twee kanten wil behoren.
Het Vlaams Blok bestaat al lang niet meer.ivob schreef: 10 mei 2023, 18:17 In andere debatten heb je zelf al meermaals aangegeven je te vinden in de standpunten van het Vlaams Blok.
...
Heb je om opportuniteitsredenen die partij dan nu de rug toegekeerd en je politieke kar gekeerd of hoe zit dat nu precies?
Vlaams Belang heet het al jaren.
Maar een partij heeft nu eenmaal een hele hoop standpunten, en dat geldt voor elke partij.
De partij waar ik 100% achter kan staan bestaat nu eenmaal niet.
Over om het even welk topic denk ik voor mezelf na, los van de partij waarvoor ik op dat moment stem.
Het is grappig dat je enerzijds beweert dat ik aan zwart/wit denken doe, en jij zogezegd neutraal bent.
Mijn standpunten kun je niet één op één op die van de NATO leggen, of die van de Belgische Buitenlandse Zaken, of die van de VS, enz.
Die van jou komen wel 1 op 1 overeen met die van een pro-Poetin fan.
Wie is dan de zwart/wit denker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Geen idee wat de Russen betreft maar de Oekraïners zeer zeker niet, velen zouden het ook niet kunnen omdat ze zo verzwakt zijn.DarkV schreef: 10 mei 2023, 14:40Ik vraag me af wat er gebeurd met de militairen na een uitwisseling... gaan ze (meteen) terug naar het front ?
Dat zijn bij momenten levende lijken die komen aangestrompeld bij zo'n uitwisseling, amper te eten gekregen natuurlijk.
Geef ze een appel en er zijn er die beginnen te janken als een klein kind.
Toegevoegd na 7 minuten 2 seconden:
Alle ogen van de wereld zijn al maanden op Bakhmut gericht, de Russen wilden kost wat kost de volledige stad (in puin geschoten) als prijs kunnen voorstellen op 9 mei.fluppie schreef: 10 mei 2023, 16:21 Ik heb daarnet ook zoiets gelezen,maar zou toch willen vragen om voorzichtigheid,het is ook een media oorlog met vele valse berichten ook,langs beide kanten.
Als het waar is zullen de volgende dagen veel duidelijkheid brengen.
De Oekraïners wetende hoe belangrijk historische data voor de Russen zijn hebben daar mooi een stokje voor gestoken.
En het zou zo maar eens kunnen dat Bakhmut het startpunt van het grote lenteoffensief zou kunnen zijn al gaan we daar nu nog geen bevestiging van krijgen. (geen dorpsfanfare om 6u in de ochtend 'we gaan er eens aan beginnen aan ons grote lenteoffensief')
Bakhmut zou trouwens geen slechte keuze zijn als startpunt, vermorzel het beste wat de Russen en Wagner nog hebben en je komt waarschijnlijk al een heel end.
Toegevoegd na 7 minuten 18 seconden:
Zo denk ik er ook over, zo was mijn pallet van nieuwsgaring behoorlijk navo/Oekraïne/US gekleurd en daarom volg ik nu sinds enkele tijd
ook iemand van Wagner om tegengewicht te hebben.
Niet mijn meest favoriete kanaal maar toch belangrijk om ook nieuws te vernemen uit deze richting.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Je zoekt spijkers op laag water. Het is niet omdat een mening voor een deel overeenkomt, en niet strookt met de jouwe, dat je per se in het andere kamp moet horen.boulder schreef: 11 mei 2023, 00:02Maar je beweert neutraal te zijn, en "toevallig" zijn je standpunten exact dezelfde als die van iemand die openlijk toegeeft een vriendin van Poetin te zijn.woutervh schreef: 10 mei 2023, 17:56 DebatterenIn dit topic wordt slechts één mening geduld. Als je die ene mening niet bent toegedaan wordt je automatisch bij het ander kamp gezet.
Nuja, mij niet gelaten.
Dat komt dan toch wel heel ongeloofwaardig over.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Neutraal zijn in een oorlog als deze kan alleen als je volledig zwijgt over deze oorlog, en alles dat ook maar enigzins hiermee te maken heeft vermijd. Zodra je een mening hebt en die verkondigd, steun je één of andere zijde. Of je dit nu wil of niet. Bewust of niet.ivob schreef: 10 mei 2023, 18:17 Zoals al meermaals gebleken is is jouw zelfverklaarde "werkelijkheid" dat iedereen die nuance in een debat wil leggen
automatisch een fan van het andere kant moet zijn. Neutraal willen zijn betekent nu net dat je tot geen van de twee kanten wil behoren. Dat dit een onbegrijpelijk standpunt is voor wie alleen Z/W en in termen van Wij/Zij kan denken is dan weer wel te begrijpen.
Het Z/W of wij/zij verhaaltje is enkel een verontschuldiging om je eigen "wij" verhaal te verdoezelen.
-
- Elite Poster
Da's zever. Neutraal zijn is de rol van moderator op zich nemen. Beide kanten van het verhaal (willen) horen en (willen) zien dat beide partijen hun bezorgdheden hebben.
Hoe we uit dit conflict kunnen geraken (op een realistische manier):
Uitgangspunt: Donbas en Krim zijn betwiste gebieden,
Middel: onderhandelde oplossing
1) Overeen komen dat alle vijandigheden van beide kanten onmiddelijk gestaakt worden (=wapenstilstand),
2) De grens tussen de betwiste gebieden wordt duidelijk bepaald en gehonoreerd tussen beide partijen. Eventuele inzet van blauwhelmen op de grens
3) Onder toeziend oog van internationale waarnemers (VN, Westerse en Russische) wordt een volksraadpleging gehouden in Donbas en Krim
4) Op voorhand wordt afgesproken dat de volksraadpleging bindend is met keiharde vergeldingsmaatregelen bij schendingen
5) Indien blijkt dat Donbas en/of Krim onafhankelijk wordt van Oekraïne => so be it
6) Indien blijkt dat Donbas en/of Krim bij Oekraïne wil blijven => Rusland trekt zich terug, onafhankelijke republieken worden opgegeven
Ze kunnen natuurlijk ook nog jaren doorgaan met bommen over en weer gooien, maar dat is (volgens mij) niet de beste oplossing
Ja, ik weet het, ook Rusland kan zich gewoon terugtrekken, maar daarmee is het conflict Donbass-Oekraïne niet opgelost
1) Overeen komen dat alle vijandigheden van beide kanten onmiddelijk gestaakt worden (=wapenstilstand),
2) De grens tussen de betwiste gebieden wordt duidelijk bepaald en gehonoreerd tussen beide partijen. Eventuele inzet van blauwhelmen op de grens
3) Onder toeziend oog van internationale waarnemers (VN, Westerse en Russische) wordt een volksraadpleging gehouden in Donbas en Krim
4) Op voorhand wordt afgesproken dat de volksraadpleging bindend is met keiharde vergeldingsmaatregelen bij schendingen
5) Indien blijkt dat Donbas en/of Krim onafhankelijk wordt van Oekraïne => so be it
6) Indien blijkt dat Donbas en/of Krim bij Oekraïne wil blijven => Rusland trekt zich terug, onafhankelijke republieken worden opgegeven
Ze kunnen natuurlijk ook nog jaren doorgaan met bommen over en weer gooien, maar dat is (volgens mij) niet de beste oplossing
Ja, ik weet het, ook Rusland kan zich gewoon terugtrekken, maar daarmee is het conflict Donbass-Oekraïne niet opgelost
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Waar haal je dat vandaan... volgens internationaal recht is dit Oekraiens gebied.
Alsof het prima zou zijn dat Frankrijk plots Belgie begint plat te bombarderen omdat er enkele Walen zijn die liever bij Frankrijk horen ? Als dat dan niet lukt stel je maar voor een referendum te houden (waarbij er in de gebieden ondertussen een etnische zuivering heeft plaatsgevonden) en daarna Wallonie dan toch aan Frankrijk te gevenwoutervh schreef: 11 mei 2023, 09:38 3) Onder toeziend oog van internationale waarnemers (VN, Westerse en Russische) wordt een volksraadpleging gehouden in Donbas en Krim

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
De vergelijking loopt nogal mank gezien Frankrijk helemaal geen zin heeft om het zuiden van België te anexeren. Zelfs niet op vraag van enkele Walen.DarkV schreef: 11 mei 2023, 09:47 Alsof het prima zou zijn dat Frankrijk plots Belgie begint plat te bombarderen omdat er enkele Walen zijn die liever bij Frankrijk horen ? Als dat dan niet lukt stel je maar voor een referendum te houden (waarbij er in de gebieden ondertussen een etnische zuivering heeft plaatsgevonden) en daarna Wallonie dan toch aan Frankrijk te geven![]()
Netzomin dat Nederland zin heeft om het noorden van België nu nog in te lijven. Ook al zijn bepaalde Vlaamse politici vragende partij. Dat wordt ten noorden van ons alleen op hoongelach onthaald.
Een betere vergelijking en vraag zou zijn waarom niemand hier in dezelfde mate "wakker ligt" van - om maar één voorbeeld te vernoemen - het Palestijnse probleem en wel dag na dag in een kramp schiet van de casus in Oekraïne.
Israël gedraagt zich nochtans al decennia lang tov de Palestijnen als een bezettingsmacht en schiet bij de regelmaat van de klok raketten af of de Palestijnse burgerbevolking. Met de volle steun van de US.
Wat is het verschil met de Russische agressie.
Men stuurt er ook met de regelmaat van de klok "nieuwe" bewoners af op het grondgebied van de Palestijnen en neemt zonder boe of ba de huizen en grondgebied van de oorspronkelijke bewoners in. En dat allemaal met als rechtvaardiging een paar teksten uit een boek van een paar duizend jaar oud.
Zowel Rusland als Israël beroepen zich op een oude historische context om hun aanhoudende agressie te rechtvaardigen. Voor de ene vindt men dat not done en voor de andere blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld want de agressor behoort toevallig tot "de goei".
En voor velen onder ons zijn nu net de Palestijnen blijkbaar de "terroristen" want toevallig staan de Israeli aan de "goede" kant.

Laatst gewijzigd door ivob 11 mei 2023, 10:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Je moet natuurlijk ook een beetje willen hé...
Volgens mij is het redelijk duidelijk dat dit betwist gebied is. Waar zijn ze anders al sinds 2014 over aan het twisten?DarkV schreef: 11 mei 2023, 09:47 Waar haal je dat vandaan... volgens internationaal recht is dit Oekraiens gebied.
Gaan we nu echt weer vergelijken? Vooruit dan maar. "De" Walen willen een onafhankelijk Wallonië. De Vlamingen zijn daar niet mee akkoord en proberen deze opstand hardhandig te breken. Het gaat echter niet zo simpel, want de Walen zijn taaier dan verwacht, en krijgen dan ook nog hulp van hun grote broer Frankrijk. Intussen krijgt Vlaanderen alle steun en wapens toebedeeld van de andere grote jongens. Na 8 jaar besluit grote broer Frankrijk van volledig in de oorlog te stappen en ook openlijk Wallonië binnen te trekken om op te trekken tegen de Vlamingen. Enzovoort... Zo gaan conflicten nu eenmaal. Bovenstaande is puur hypothetisch. Trek het door naar Vlaanderen onafhankelijk, of Catalonië, of ex-joegoeslavie, of de falklands, of palestijnse gebieden, of ...DarkV schreef: 11 mei 2023, 09:47 Alsof het prima zou zijn dat Frankrijk plots Belgie begint plat te bombarderen omdat er enkele Walen zijn die liever bij Frankrijk horen ? Als dat dan niet lukt stel je maar voor een referendum te houden (waarbij er in de gebieden ondertussen een etnische zuivering heeft plaatsgevonden) en daarna Wallonie dan toch aan Frankrijk te geven
tjawoutervh schreef: 11 mei 2023, 10:08 Volgens mij is het redelijk duidelijk dat dit betwist gebied is.
als je oost-oekraine betwist gebied noemt, en niet illegaal bezet, dan is je partijdigheid overduidelijk,
dan is het bijzonder hypocriet om jezelf neutraal, objectief, onpartijdig, genuanceerd, gematigd of redelijk te noemen.
Ivob
opnieuw geen antwoord maar een zoveelste paraplu, uitvlucht en drogreden om niet inhoudelijk te antwoorden
niemand belet je om hier een topic te openen ivm palestina.
-
- Elite Poster
Kun je mij dan eens een voorbeeld geven hoe een betwist gebied er dan wel moet uitzien? Want dan is dat duidelijk een definitie die ik momenteel niet snap...sukkelaar schreef: 11 mei 2023, 11:04 tja
als je oost-oekraine betwist gebied noemt dan is je partijdigheid overduidelijk,
dan is het bijzonder hypocriet om jezelf neutraal, objectief, genuanceerd, gematigd of redelijk te noemen.
- Petrikske
- Elite Poster
Geweld is nooit de oplossing.woutervh schreef: 11 mei 2023, 09:38Ze kunnen natuurlijk ook nog jaren doorgaan met bommen over en weer gooien, maar dat is (volgens mij) niet de beste oplossing
Maar het extreme geweld van Rusland en nee we zullen niet in details gaan zorgt er wel voor dat er eigenlijk geen weg meer terug is.
2014, 2022.... 2030?
Ik zie slechts 1 werkende oplossing en dat is Oekraïne onder de navo paraplu.
Staat Oekraïne een deel(tje) van z'n grondgebied af aan Rusland zal het al veel moeilijker worden om onder die beschermende paraplu te komen.
Trouwens, wat zouden ze moeten afstaan, De Krim?
Dan is er van Oekraïne geen sprake meer omdat alle grondstoffen + de wegen er naartoe onder Russische controle zullen vallen.
Kijk nu maar wat de graandeal teweeg brengt, hoeveel schepen liggen er reeds te wachten?
Met een land dat in staat is om de grootste kerncentrale van Europa als militaire basis te gaan gebruiken en om deze vol explosieven te stouwen daar kan je toch niet meer samen mee door 1 deur?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
kloptwoutervh schreef: 11 mei 2023, 11:13 Want dan is dat duidelijk een definitie die ik momenteel niet snap...
het oekraiense grondgebied is in het verleden ook door rusland herhaaldelijk erkend, inclusief krim en oostelijke grenzen. van betwisting kan dus geen sprake zijn.
maar goed
een bezetting, oorlogsmisdaden en nepreferenda downgraden naar betwist gebied, implicietbedoel je dus een lokaal gressconflictje, is opnieuw een bewijs van je enorme partijdigheid voor rusland.
-
- Elite Poster
Om nog even mijn statement van vorige week te herhalen (want meer heeft toch geen zin)
woutervh schreef: 05 mei 2023, 13:17 Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken. (voor/tegen, wij/zij, goed/slecht). Dat moet echt alles veel eenvoudiger maken...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het is waarschijnlijk puur toeval dat de toegevingen van de zelfverklaarde redelijken en open minded groep perfect overeen komt met wat Rusland wil bereiken 
Rusland is als agressor een ander land binnengevallen om grondgebied te veroveren. Ze houden geen rekening met grenzen, verdragen/afspraken of welke mensenrechten dan ook. Zo'n gedrag wordt logischerwijze een halt toegeroepen door andere landen die alle vertrouwen in Rusland verloren hebben. Het vertrouwen dat ze overduidelijk niet verdienen en enkel misbruiken om ons te chanteren.
Duitsland ging het verste in dat vertrouwen en is nu het grootste slachtoffer na Oekraïne.
Wil Rusland vrede, respect en vertrouwen dan kunnen ze zich per direct terugtrekken en het proberen te verdienen.
En zwart/wit denken is even goed doen alsof je ruimdenkend bent maar in praktijk gewoon de oplossing van 1 partij promoten. Als de vos de passie preekt, oekraïne let op uw ganzen/grenzen.

Rusland is als agressor een ander land binnengevallen om grondgebied te veroveren. Ze houden geen rekening met grenzen, verdragen/afspraken of welke mensenrechten dan ook. Zo'n gedrag wordt logischerwijze een halt toegeroepen door andere landen die alle vertrouwen in Rusland verloren hebben. Het vertrouwen dat ze overduidelijk niet verdienen en enkel misbruiken om ons te chanteren.
Duitsland ging het verste in dat vertrouwen en is nu het grootste slachtoffer na Oekraïne.
Wil Rusland vrede, respect en vertrouwen dan kunnen ze zich per direct terugtrekken en het proberen te verdienen.
En zwart/wit denken is even goed doen alsof je ruimdenkend bent maar in praktijk gewoon de oplossing van 1 partij promoten. Als de vos de passie preekt, oekraïne let op uw ganzen/grenzen.
Laatst gewijzigd door Dizzy 11 mei 2023, 12:54, in totaal 1 gewijzigd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Er is toch wel wat verschil (al ben ik niet akkoord met Israel)... maar dan open je best een ander topic.ivob schreef: 11 mei 2023, 10:08 Israël gedraagt zich nochtans al decennia lang tov de Palestijnen als een bezettingsmacht en schiet bij de regelmaat van de klok raketten af of de Palestijnse burgerbevolking. Met de volle steun van de US.
Wat is het verschil met de Russische agressie.
aangezien we er toch allerlei andere onderwerpen mogen bijsleurenwoutervh schreef: 11 mei 2023, 11:49 Om nog even mijn statement van vorige week te herhalen (want meer heeft toch geen zin)
denk jij, bv ivm de holocaust/uitroeiing/vernietiginskampen/... in wo2, dan even genuanceerd in grijstinten en bekijk je dan alle standpunten even gematigd, neutraal en redelijk?
-
- Pro Member
Wie verteld nu zever? U vertrekt al dadelijk vanuit het russische uitgangspunt en ontkent al onmiddellijk dat Rusland een serieuze hand had in al die "opstanden" en "betwiste" gebieden.woutervh schreef: 11 mei 2023, 09:38 Da's zever. Neutraal zijn is de rol van moderator op zich nemen. Beide kanten van het verhaal (willen) horen en (willen) zien dat beide partijen hun bezorgdheden hebben.

uw middel tot een onderhandelde oplossing: geef rusland een beetje beloning voor zijn oorlog en straf Oekraïne nog extra.
Héél wat gezeverde neutraliteit!
Hoe zie je dit? De bewoners van 2013? De bewoners van 2021? De bewoners die er nu nog zijn? Mogen de russen die er wonen/woonden ook meestemmen? Hoe zie jij dit realistisch gebeuren?woutervh schreef: 11 mei 2023, 09:38 3) Onder toeziend oog van internationale waarnemers (VN, Westerse en Russische) wordt een volksraadpleging gehouden in Donbas en Krim
Hoe kan jij dit nog realistisch (en in uw eigen woorden: neutraal) gaan oplossen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Er is toch wel wat verschil (al ben ik niet akkoord met wat de asmogendheden, waaronder toen heel wat Vlamingen zich ook meenden te moeten bekeren, toen uitgespookt hebben)... maar dan open je best een ander topic.sukkelaar schreef: 11 mei 2023, 12:42 denk jij, bv ivm de holocaust/uitroeiing/vernietiginskampen/... in wo2, dan even genuanceerd in grijstinten en bekijk je dan alle standpunten even gematigd, neutraal en redelijk?

Toegevoegd na 8 minuten 2 seconden:
Tja, hoe realistisch is het om na te streven (cfr. WOI => WOII) dat de Russen teruggedreven, verpletterd en vernederd moeten worden zodat ze daarna "nooit" nog kunnen terugslaan?Med schreef: 11 mei 2023, 13:21 Hoe kan jij dit nog realistisch (en in uw eigen woorden: neutraal) gaan oplossen?
Nu gebeurt wel geen van de twee opties. Noch de Russen verslaan zodat ze niet meer kunnen herbeginnen (want daar heeft Oekraïne niet de middelen voor noch steunen hun bondgenoten hen daar voor het ogenblik in) noch een onderhandelde oplossing nastreven waarin beide strijdende partijen zich kunnen vinden (en dat is aan de strijdende partijen niet aan ons om te bepalen).
Dus gewoon dag na dag mekaar letterlijk een kopje kleiner maken tot een van beiden, totaal uitgeput, het voor een tijdje opgeeft om terug op krachten te komen en dan te kunnen herbeginnen? Strak plan - van beide zijden - zoals het nu verloopt.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Je zou ook de holodomor kunnen vernoemen, dan blijf je on topic.sukkelaar schreef: 11 mei 2023, 12:42aangezien we er toch allerlei andere onderwerpen mogen bijsleuren..

https://historianet.nl/maatschappij/ges ... -holodomor
Degenen die weigerden om lijken te eten gingen dood.
Degenen die weigerden hun medemens te doden, stierven.
Ouders die niet aan kannibalisme deden stierven voordat hun kinderen stierven..
(Timothy Snyder, Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin)
dat is nu het propagandadiscours van poetinivob schreef: 11 mei 2023, 13:50 Tja, hoe realistisch is het om na te streven (cfr. WOI => WOII) dat de Russen teruggedreven, verpletterd en vernederd moeten worden zodat ze daarna "nooit" nog kunnen terugslaan?
hij moet blijven vechten omdat iedereen rusland wil vernietigen en vernederen en uitroeien en ...
Rusland moet oekraine verlaten en nooit meer aanvallen, zo eenvoudig is het
waarom zou Oekraine herbeginnen als Rusland oekraine verlaten heeft? Wat zullen ze in dat geval volgens jou doen?Dus gewoon dag na dag mekaar letterlijk een kopje kleiner maken tot een van beiden, totaal uitgeput, het voor een tijdje opgeeft om terug op krachten te komen en dan te kunnen herbeginnen?
- Petrikske
- Elite Poster
Zelensky heeft de aankondiging gedaan dat het offensief word uitgesteld in afwachting van de levering van beloofde wapens.
Ergens begrijp ik het wel, waarom al starten als er spoedig +200 Leopard 1 tanks zullen geleverd worden.
De UK heeft ondertussen ook bevestigd dat ze de Storm Shadow missiles zullen leveren. (300km.)
Polen heeft ondertussen niet de beloofde 10 maar reeds 14 Mig29's geleverd.
In Bakhmut word het ondertussen alsmaar moeilijker voor Wagner en het reguliere Russische leger.
Offensief mag dan zijn uitgesteld ik denk wel dat de Oekraïners aan het proefdraaien zijn.
Ergens begrijp ik het wel, waarom al starten als er spoedig +200 Leopard 1 tanks zullen geleverd worden.
De UK heeft ondertussen ook bevestigd dat ze de Storm Shadow missiles zullen leveren. (300km.)
Polen heeft ondertussen niet de beloofde 10 maar reeds 14 Mig29's geleverd.
In Bakhmut word het ondertussen alsmaar moeilijker voor Wagner en het reguliere Russische leger.
Offensief mag dan zijn uitgesteld ik denk wel dat de Oekraïners aan het proefdraaien zijn.
-
- Pro Member
Wouter geeft zijn "realistische oplossing", dus ik vraag hem hoe hij zijn eigen "realistisch" voorstel ziet.ivob schreef: 11 mei 2023, 13:50Tja, hoe realistisch is het om na te streven (cfr. WOI => WOII) dat de Russen teruggedreven, verpletterd en vernederd moeten worden zodat ze daarna "nooit" nog kunnen terugslaan?Med schreef: 11 mei 2023, 13:21 Hoe kan jij dit nog realistisch (en in uw eigen woorden: neutraal) gaan oplossen?
Nu gebeurt wel geen van de twee opties. Noch de Russen verslaan zodat ze niet meer kunnen herbeginnen (want daar heeft Oekraïne niet de middelen voor noch steunen hun bondgenoten hen daar voor het ogenblik in) noch een onderhandelde oplossing nastreven waarin beide strijdende partijen zich kunnen vinden (en dat is aan de strijdende partijen niet aan ons om te bepalen).
Dus gewoon dag na dag mekaar letterlijk een kopje kleiner maken tot een van beiden, totaal uitgeput, het voor een tijdje opgeeft om terug op krachten te komen en dan te kunnen herbeginnen? Strak plan - van beide zijden - zoals het nu verloopt.
Jij antwoord niet, maar begint opnieuw vanuit uw rusland standpunt te praten. Héél "neutraal" hoor.
Jij weet natuurlijk alles af wat/hoe het Oekraïnse leger als mogelijkheid heeft. Jij weet natuurlijk alles af hoe het gesteld is met het russische leger.
Op dit moment wil het Oekraïnse volk nog steeds vechten om hun land te verdedigen, voor hun vrijheid en cultuur te vechten. Maar jij wil persé hen dwingen om grondgebied af te staan, honderdduizenden (miljoenen?) mensen die hun huis en erf kwijt zijn omdat zij niet in bezet gebied willen leven, anderen die hun eigen lapje grond niet willen/kunnen verlaten, laat jij onder een brutale autocratie leven. Mooie "vrede" die jij anderen toewenst uit uw "neutraal" hart.
Hoeveel verdragen waarbij Rusland Oekraïne als onafhankelijk en soeverein land erkende hebben zij al geschonden? Waarom zou het met dit verdrag wel zo zijn? Oekraïners gaan nooit meer zekerheid hebben. Mooie vrede wens jij hen toe. Eeuwig in angst leven.
En dan vergeet je totaal nog dat Rusland nog steeds eisen stelt alvorens aan onderhandelingen te willen beginnen. Wil jij elk van die eisen inwilligen? Vooraleer over "onderhandelingen" te beginnen, antwoord daar dan al eens op.
Jij bent net zo min neutraal als ik. Enkel durf je het niet toe te geven.

-
- Elite Poster
Het lijkt mij niet voor een deeltje te zijn, maar quasi compleet.woutervh schreef: 11 mei 2023, 08:12 Je zoekt spijkers op laag water. Het is niet omdat een mening voor een deel overeenkomt, en niet strookt met de jouwe, dat je per se in het andere kamp moet horen.
Ook de logica van "menslievendheid" door de Oekraïners te laten stikken zie ik erin.
Maar goed, Poetin zal wel niet op uw trouwfeest geweest zijn, dus het is iets helemaal anders.

Toegevoegd na 4 minuten 3 seconden:
Oh ja, natuurlijk, je valt een land binnen en daarna heb je "je bezorgdheden".woutervh schreef: 11 mei 2023, 09:38 Beide kanten van het verhaal (willen) horen en (willen) zien dat beide partijen hun bezorgdheden hebben.
Hitler had ook zijn 'bezorgdheden'.
Zoveel begrip voor dictators...
Daar bewijs je al direct dat je aan de kant van Rusland staat.
Jouw redenering is dat van zodra een land een ander aanvalt en een stuk land daarvan claimt het over "betwist gebied" gaat, en er dan maar moet over onderhandeld worden.
Nadien kan dat land opnieuw aanvallen, en is er opnieuw "betwist gebied" waarover onderhandeld moet worden.
Kortom, jouw uitgangspunt dient om Rusland te belonen voor zijn agressie.
Niets neutraals aan, een pro-Russisch standpunt.
Toegevoegd na 3 minuten 8 seconden:
Het is dan ook een hypothetisch verhaal.ivob schreef: 11 mei 2023, 10:08 De vergelijking loopt nogal mank gezien Frankrijk helemaal geen zin heeft om het zuiden van België te anexeren.
Het hoeft niet echt gebeurd te zijn opdat de vergelijking zou kloppen.
Je probeert je er gemakkelijk van af te maken.
Dat is een whataboutisme.ivob schreef: 11 mei 2023, 10:08 Een betere vergelijking en vraag zou zijn waarom niemand hier in dezelfde mate "wakker ligt" van - om maar één voorbeeld te vernoemen - het Palestijnse probleem en wel dag na dag in een kramp schiet van de casus in Oekraïne.
Niemand zou kritiek op Rusland mogen geven, tenzij ze dagelijks alle conflicten ter wereld aanklagen.
Nonsens, natuurlijk.
Toegevoegd na 2 minuten 51 seconden:
Dat is natuurlijk de zaken omdraaien.woutervh schreef: 11 mei 2023, 10:08 Gaan we nu echt weer vergelijken? Vooruit dan maar. "De" Walen willen een onafhankelijk Wallonië. De Vlamingen zijn daar niet mee akkoord en proberen deze opstand hardhandig te breken. Het gaat echter niet zo simpel, want de Walen zijn taaier dan verwacht, en krijgen dan ook nog hulp van hun grote broer Frankrijk.
Rusland installeerde in zijn buurlanden marionetten, die naar Poetins wil moesten gehoorzamen.
Er zijn ondertussen al documenten gelekt waaruit duidelijk blijkt dat ze Wit-Rusland ook volledig willen toeëigenen.
Tot zover uw verhaaltje dat de inwoners dat zelf zo wilden.
Toegevoegd na 3 minuten 45 seconden:
Yep, men verwijt mij tegelijk van simplisme, zwart/wit denken, ongenuanceerd denken, en tegelijk krijg ik de vraag hoe ik VB kan stemmen, en toch niet pro-Poetin te zijn.woutervh schreef: 05 mei 2023, 13:17 Soms ben ik jaloers op mensen voor wie de wereld simpel is en die echt zwart-wit kunnen denken. (voor/tegen, wij/zij, goed/slecht). Dat moet echt alles veel eenvoudiger maken...
Blijkbaar uit genuanceerd denken zich dus enkel door het klakkeloos napraten van wat één politieke partij zegt.
Wie daarentegen zelf nadenkt en zijn eigen mening vormt doet aan zwart/wit denken, en getuigt van simplisme.
Russische logica...
-
- Pro Member
2 MI-8 helikopters, SU-35 en SU-34 gevechtsvliegtuigen, bijna tegelijkertijd gecrashed op russisch grondgebied.
Er zijn ook geruchten van een derde MI-8 helikopter, maar zijn nog maar geruchten.
Slechte dag voor russische luchtmacht.
https://news.yahoo.com/russian-military ... NFWVDwMa6T
Er zijn ook geruchten van een derde MI-8 helikopter, maar zijn nog maar geruchten.
Slechte dag voor russische luchtmacht.
https://news.yahoo.com/russian-military ... NFWVDwMa6T
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Ook die SU 35 (het meest rcente model)zijn toestellen die nog volledig zijn ontwikkeld in de tijd van de Sovjet Unie,dus zeker al ten dele verouderd,maar ik vrees dat Rusland er enorm veel van heeft.
-
- Elite Poster
Oekraïne doet er goed aan om verder te strijden.
Het Russische leger lijkt volledig uitgeput, met verouderd materiaal.
Ze vluchten vaak van zodra de Oekraïners oprukken.
Prigozyn (de Wagnerbaas) roept openlijk op tot rebellie en weerlegt de leugens vanuit het Kremlin.
Er heerst chaos aan Russische kant.
Oekraïne zou gek moeten zijn om nu te gaan onderhandelen, zoals de "neutralen" hier willen.
Het Russische leger lijkt volledig uitgeput, met verouderd materiaal.
Ze vluchten vaak van zodra de Oekraïners oprukken.
Prigozyn (de Wagnerbaas) roept openlijk op tot rebellie en weerlegt de leugens vanuit het Kremlin.
Er heerst chaos aan Russische kant.
Oekraïne zou gek moeten zijn om nu te gaan onderhandelen, zoals de "neutralen" hier willen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 37 keer
Er valt niet te onderhandelen met de Russen, dat is al lang duidelijk. Die willen alleen hun goesting : land inpalmen van Oekraïne en de cultuur van de Oekraïners uitroeien.
En waarom zou OekraÏne eigenlijk moeten onderhandelen met Rusland ?
De Russen moeten ophouden met oorlog voeren. Ze hadden daar trouwens nooit mee moeten beginnen. Onder geen enkel voorwendsel.
En waarom zou OekraÏne eigenlijk moeten onderhandelen met Rusland ?
De Russen moeten ophouden met oorlog voeren. Ze hadden daar trouwens nooit mee moeten beginnen. Onder geen enkel voorwendsel.
Pluk de dag
- Petrikske
- Elite Poster
4 toestellen neergehaald door... de RussenMed schreef: 13 mei 2023, 20:14 2 MI-8 helikopters, SU-35 en SU-34 gevechtsvliegtuigen, bijna tegelijkertijd gecrashed op russisch grondgebied.

Werd reeds bevestigd door Prigozhin.
-
- Elite Poster
Echt?
Dan zijn ze nog dommer dan ik dacht.
Volgens diegene die ik normaal volg op Youtube, zou het wel degelijk vanuit Oekraïne zijn omdat ze horizontaal geschoten hadden.
-
- Elite Poster
De Russen hebben toch ook een stevige slag toegebracht aan Oekrainie... zoals je op 2:13 kan zien is er een enorme munitieopslagplaats in de vlammen opgegaan.
Eén drone missen kan dus nog steeds serieuze gevolgen hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Wel, zo te zien zijn ze van tactiek veranderd en gaan ze nu toch militaire doelwitten beschieten ipv burgerdoelwitten.
Zal een pijnlijke evenwichtsoefening worden van waar de luchtafweer bescherming kan bieden.
Zal een pijnlijke evenwichtsoefening worden van waar de luchtafweer bescherming kan bieden.
-
- Elite Poster
Yep, nu, ik vind de video's van deze persoon altijd zeer accuraat, en interessant vooral wat de militaire situatie op het slagveld betreft.DarkV schreef: 15 mei 2023, 08:27 De Russen hebben toch ook een stevige slag toegebracht aan Oekrainie... zoals je op 2:13 kan zien is er een enorme munitieopslagplaats in de vlammen opgegaan.
Ze duren ook meestal maar rond de 4 à 5 minuten, en als het niet goed is voor Oekraïne zegt hij het ook.
Dit in tegenstelling tot "The Russian Dude", die toch overdreven optimistisch overkomt, bij die lijkt het om de haverklap alsof Poetin nu definitief verslagen is.
- Petrikske
- Elite Poster
Naar The Russian Dude kan ik niet kijken, die maakt me nogal behoorlijk 'irri'.
Er zijn trouwens wel meer van die milbloggers, die er vaak het zotteke mee lijken te houden, vind ik toch behoorlijk onbetamelijk.
Oorlog is niet om mee te lachen, daar heeft niemand iets aan.
Ik blijf zo'n beetje bij Denys Davidov en Jake Broe als voornaamste youtube bronnen en een kleine 15-tal kanalen op Telegram.
Maar ik sta nu een heleboel info achter want ik was dit weekend aan zee voor een wandeling van 80km.
Er zijn trouwens wel meer van die milbloggers, die er vaak het zotteke mee lijken te houden, vind ik toch behoorlijk onbetamelijk.
Oorlog is niet om mee te lachen, daar heeft niemand iets aan.
Ik blijf zo'n beetje bij Denys Davidov en Jake Broe als voornaamste youtube bronnen en een kleine 15-tal kanalen op Telegram.
Maar ik sta nu een heleboel info achter want ik was dit weekend aan zee voor een wandeling van 80km.
- Petrikske
- Elite Poster
Tja, alles samen stockeren en 1 rat die de locatie doorgeeft en het is van dattum.
-
- Elite Poster
Hij heeft inderdaad een hoog ADHD gehalte, daaraan kan ik nog wel wennen.Petrikske schreef: 15 mei 2023, 10:22 Naar The Russian Dude kan ik niet kijken, die maakt me nogal behoorlijk 'irri'.
Het probleem voor mij is zijn overdreven optimistische video's en vooral de titels erbij.
Hoeveel keer ik al niet een foto van Poetin met "WE ARE DONE", "RUSSIA IS DONE", "IT IS OVER", "PUTIN ADMITS DEFEAT" zien staan heb is niet te tellen.