Scam Proximus familiepakket

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 4 keer

Ik kreeg een uur geleden (zaterdagavond omstreeks 21.45 uur) op mijn gsm een oproep van een anonieme beller die vroeg of ik geïnteresseerd ben in een Proximus familiepakket. Ik verstond hem niet zo goed omdat mijn puberkinderen veel lawaai maakten en omdat ik tijd wilde rekken om te weten wat ik zou doen, en hij legde neer. Maar nog geen minuut later belde hij terug met dezelfde vraag (die ik wel degelijk goed verstaan had): ik zei dat ik wel degelijk geïnteresseerd was in surfen aan 650 Mbps voor 15 euro per maand (als ik hem goed verstaan heb) en heb hem een minder belangrijk e-mailadres van mij gegeven waar hij me meer info zou doorsturen. (Heb tot hiertoe nog geen mail ontvangen :-) .)

Maar het werd pas creepy toen mijn minderjarige zoon enkele minuten later ook telefoon kreeg: dezelfde scammer! Ik nam op en vroeg hoe hij aan dit nummer kwam. "Via Proximus" was het antwoord. Daarna vroeg ik wie hij was en toen legde hij neer.

Voor de zekerheid heb ik ondertussen het paswoord van dat bewuste e-mailadres door een veiliger versie vervangen, en mijn e-mailadres en de twee telefoonnummers gecheckt op https://haveibeenpwned.com/ : alleen mijn telefoonnummer kwam daarin voor!

Mijn vragen:
  • Kent iemand deze scam?
  • Wat was de bedoeling van deze scam?
  • Kan hij iets doen met mijn telefoonnummer en een minder belangrijk e-mailadres?
  • Hoe komt hij aan onze telefoonnummers?
  • Moet/kan ik dit ergens melden? Heeft het zin om hier energie in te steken?
Ik ben niet actief op sociale media, alleen voor het werk met een ander toestel (maar vroeger heb ik wel eens mijn werk-SIM-kaart (met een ander Google-account) in mijn gsm gestoken, totdat ik merkte dat Google de adresboeken van beide accounts wilde samengooien.

Ik voel me op dit moment niet bang (of is dat ten onrechte?), maar vraag me toch af wat de bedoeling hiervan kan (geweest) zijn. Graag jullie ideeën, alvast bedankt en groetjes, Guy

Ik heb dit ondertussen ook gemeld via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ en ik stuur het ook naar JIM Mobile ; geen idee wat hier verder mee gaat gebeuren
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

guy-pc schreef: 15 apr 2023, 22:59 Maar het werd pas creepy toen mijn minderjarige zoon enkele minuten later ook telefoon kreeg: dezelfde scammer! Ik nam op en vroeg hoe hij aan dit nummer kwam. "Via Proximus" was het antwoord. Daarna vroeg ik wie hij was en toen legde hij neer.
Contact opnemen met zowel jou als zoon, dat is al een beetje targeting en dus geen scam van 1 in een dozijn (tenzij het nummer van jouw zoon maar met 1 cijfer verschilt oid?). M.i. is het, op basis van de informatie die je geeft, eerder onwaarschijnlijk dat het een scam is, ik denk eerder een marketingsbureau of een derde die op commissie voor Proximus marketing doet, en een lijst met nummers gekregen heeft van Proximus. Het product dat ze proberen te verkopen bestaat ook effectief bij Proximus. Hoe staan je marketingsvoorkeuren ingesteld bij Proximus (of Jim Mobile), geef je toestemming hiervoor?

Let wel: ik sluit niet uit dat een scam kan zijn, als er hier factoren meespelen die je niet meedeelt, zaken die uw interessanter maken voor targeting, dan is het misschien wel iets anders.
guy-pc schreef: 15 apr 2023, 22:59Graag jullie ideeën, alvast bedankt en groetjes, Guy
Gebruik van gegevens voor marketing verbieden is een wettelijk privacyrecht dat je kan uitoefenen. Let wel, voor deze campagne (die nog even kan duren) is dat wel te laat.
guy-pc schreef: 15 apr 2023, 22:59Ik heb dit ondertussen ook gemeld via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ ; geen idee wat hier verder mee gaat gebeuren
Verdwijnt in een of andere databank, mogelijk krijg je een template/generieke respons, en verder niets. De enige functie van dit meldpunt is ontlasten van politie en burgers de indruk te geven dat de overheid zich bekommert over wat ze meegemaakt hebben, quod non.
guy-pc
Plus Member
Plus Member

Waarom ik denk dat het eerder wel een scam is, is omdat ze bellen om 21.45 uur 's avonds (voor hetzelfde geld lag ik al in bed) en dat ze spreken over Proximus familiepakket voor 15 euro (als ik ze goed begrepen heb). Ook heb ik via mail informatie aangevraagd: die zou ik dan toch mogen ontvangen? Maar tot hiertoe nog niets.

Kan de politie via JIM Mobile het nummer van deze anonieme beller achterhalen?

Ik probeer me altijd en zo veel mogelijk te wapenen tegen marketing, en vink dit nooit aan (of altijd uit, in voorkomend geval). Ik heb verder niets met Proximus te maken en krijg ook al in geen jaren aanbiedingen van hen.

Die "meldpunt-website" ziet er ook heel gedateerd uit: onderaan staat "(C) 2015"! Daar verwachtte ik ook al niet zo veel van, maar ik leer graag bij, daarom heb ik het toch eens geprobeerd.

Nu, het zou natuurlijk ook kunnen dat het (een) vriend(en) van mijn zoon is/zijn die een grap met ons willen uithalen, maar dan vind ik het toch vergezocht...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Bij ons zei de politie dat ze zonder telefoonnummer niks gingen doen omdat het parket dat toch gewoon klasseert.

Dat was gemeld via een niet-dringende oproep bij police on web -- de politie heeft wel de moeite gedaan om te reageren maar 't is uiteraard niet echt leuk om dat te horen.

(poging was in 2021, er stond zogezegd een bedrag open bij bol.com -- gsm toonde enkel "externe oproep" ipv caller id).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

guy-pc schreef: 16 apr 2023, 00:10 Waarom ik denk dat het eerder wel een scam is, is omdat ze bellen om 21.45 uur 's avonds (voor hetzelfde geld lag ik al in bed) en dat ze spreken over Proximus familiepakket voor 15 euro (als ik ze goed begrepen heb). Ook heb ik via mail informatie aangevraagd: die zou ik dan toch mogen ontvangen? Maar tot hiertoe nog niets.
Lijkt toch wel degelijk een verkoopstactiek te zijn van Proximus, en dat al enkele jaren. Melding van reeds 4 jaar geleden op Proximus forum van exact hetzelfde: https://nl.forum.proximus.be/archieven- ... oper-45838

"Toen de onbekwame telefonisten op zaterdag en 's avonds op mijn minderjarige kinderen hun gsm begonnen te bellen om packs voor te stellen was mijn geduld op."

AFAIK is er geen wettelijke bepaling over wanneer men mag bellen (maar ik kan verkeerd zijn). Wettelijke bescherming inzake nachtrust gaan ook pas in vanaf 22u. Maak ook geen vergissing: dit is niet iemand van Proximus zelf die belt (aka in loondienst van Proximus), dit gaat 100% zeker via een onderaanneming en daar neemt men het wel niet zo nauw allemaal.
guy-pc schreef: 16 apr 2023, 00:10Kan de politie via JIM Mobile het nummer van deze anonieme beller achterhalen?
Ja, maar dat zal niet als een prioriteit beschouwd worden, en als men het toch doet zal men u het resultaat niet meedelen.

Maw: uitschrijven van marketing, eventueel op do not call lijst zetten.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Ik heb ook al iets gelijkaardigs meegemaakt, maar dan over een bevraging via een onderzoeksbureau. Proximus geeft al je gekende nummers door en dan kan de kermis beginnen. Ze bellen elk nummer een aantal keer opnieuw, ookal zeg je dat je niet wil deelnemen. De laatste keer heb ik dat onderzoeksbureau gezegd dat ze mijn grootste stalkers waren. Daarna geen oproepen meer gekregen, maar dat begint volgend jaar waarschijnlijk opnieuw.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Sinds we jaren geleden ons nummer geregistreerd hebben op Bel me niet meer worden we effectief niet meer lastig gevallen via de telefoon voor enquête-doeleinden of gsm-abonnementen e.d..
Deze die wel nog heel uitzonderlijk zouden bellen worden stil als je hen er op wijst dat je je nummer hebt geregistreerd op die site. Ze weten wel degelijk dat haar hoge boetes kunnen aan vasthangen.
De scammers van "Microsoft" uit India of Nigeria trekken zich natuurlijk niets aan van "Bel me niet meer", maar die herken je meteen zodat je het gesprek onmiddellijk kunt afbreken.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Op https://haveibeenpwned.com/ staan niet alle gegevens want heb paar jaar geleden iets anders voor gehad. Zonder dat ik wist stond er een Russian Password Stealer op mijn PC en hadden ze zo al mijn paswoorden enzo ook bemachtigd. En deze vind ik niet terug op https://haveibeenpwned.com/ maar staan op het dark web. Dus website https://haveibeenpwned.com/ heeft geen database van alle gelekte gegevens. Dus u nr kan ook nog ergens op het dark web zonder dat je dit te weten komt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Het nummer van een anonieme beller achterhalen doe je via ´klacht kwaadwillige oproepen´:
https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... -oproepen/

En met het verkregen resultaat kan je nog altijd klacht indienen bij de politie.
guy-pc
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor deze tip: ik heb het formulier ingevuld. Eens zien wat ervan komt!
guy-pc
Plus Member
Plus Member

Vandaag reactie gekregen (nadat ik eerst een foute datum had doorgegeven) van de ombudsdienst Telecommunicatie. (Jim Mobile had enkele dagen eerder ook al gereageerd, maar met enkel vage, geruststellende reacties.)

Dit is het antwoord van de ombudsdienst:
Jim Mobile deelt ons mee dat de oproepen op 15/04/2023 om 21u47, 21u48 en 21u52 vertrokken vanuit een GSM aansluiting.

Deze GSM aansluiting staat geregistreerd op naam van Xxx Yyy, Rue Guillaume Tell ZZZ/box: 8, 1060 Saint Gilles.

Het staat u vrij om met het resultaat van ons onderzoek verdere stappen te ondernemen bij de bevoegde gerechtelijke instanties. U kan klacht indienen bij de Politie of de Procureur des Konings. U kan zich burgerlijke partij stellen voor de Onderzoeksrechter van uw gerechtelijk arrondissement of u kan rechtstreeks dagvaarden voor de correctionele rechtbank.
Heb tot hiertoe verder ook niets meer gehoord / gemerkt / ondervonden. Googelen op naam en/of adres leverden niets op! Ik veronderstel dat ik het best zo kan laten?
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom probeer je niet die brave mensen een waarschuwing brief te sturen ? Het gaat toch op een illegaal oproep.
Laatst gewijzigd door philippe_d 11 mei 2023, 13:53, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”