Nieuwe lease: elektrische familiewagen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Uw verwijt van "ge moogt geen keuze maken want ge zit in een luxepositie" slaat nergens op.
Ik mag nog steeds de keuze maken gegeven de omstandigheden om aan optimalisatie te doen van mijn inkomen, electriciteitsverbruik en gebruiksprofiel.
Geen persoonlijke aanvallen graag.
Ik mag nog steeds de keuze maken gegeven de omstandigheden om aan optimalisatie te doen van mijn inkomen, electriciteitsverbruik en gebruiksprofiel.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 21 keer
Bij ons gaat het om 2000 euro gespreid over 4 jaarboran_blok schreef: 10 mei 2023, 11:38 In mijn geval kost de laadpaal mij een 3k van het cafetariaplan budget. Dus wreed gratis is dat niet.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Toevallig verscheen er dit op een bekende website:
https://www.hln.be/geld/krijg-je-een-la ... ~a7a1ff52/
https://www.hln.be/geld/krijg-je-een-la ... ~a7a1ff52/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Volgens mij worden de meeste laadpalen verbonden met een managements platform wat net de werkelijke kosten registreerd er doorgeeft aan de werkgever.Zo moet de terugbetaling de werkelijke kosten dekken. En dat is vandaag vaak niet het geval.
Ik zie wel grote verschillen tussen werkgevers waar (publiek) (snel) laden totaal geen probleem is en andere die krampachtig maximaal alles willen beperken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Waarschijnlijk heeft hij een huisaansluiting van 3 x 16A. Wanneer je dan 1F wil laden heb je uiteraard maar 16A ter beschikking.Sasuke schreef: 10 mei 2023, 10:43 Heb jij dan geen enkele andere verbruikers ? Als je fase/aansluiting max 32A is, en je gaat laden aan 32A en iemand steekt een wasmachine in dan is het gedaan met spelen. Of je moet al loadbalancing e.d. hebben, wat imho enkel interessant is voor zij die gewoon altijd 'snel' willen laden OF mensen met genoeg zonnepanelen.
Monofase in de woning heeft meestal een hoofdzekering van 40A. Dan is 1F laden op 32A geen probleem (hier toch niet).
Betrouw je dat, met betrekking tot andere verbruikers, niet dan kan je nog altijd dynamisch gaan laden met CT klemmen of, wanneer de laadpaal het toelaat en je hebt een DM, met een UTP verbinding op de P1 poort van de DM. De prijs van 2 UTP kabels zal het ook niet maken (ik heb de software trouwens ook niet geactiveerd wegens niet nodig).
Hier trouwens al jaren een 1F 32A laadpaal doch ingesteld op 17A waarvan geladen wordt op 60 of 100% van die 17A.
Niet om het min. capaciteitstarief niet te overschrijden (is hier niet van toepassing gezien min. factuur = max. factuur) maar om thuis zoveel mogelijk op zonnestroom te laden (brengt meer op dan injecteren naar het net).
Toegevoegd na 5 minuten 2 seconden:
Een beetje laadpaal kan je uiteraard softwarematig instellen om het laden te beperken.boran_blok schreef: 10 mei 2023, 11:17 Met het capaciteitstarief zit ik heel ernstig na te denken of ik uberhaubt wel een laadpaal wil. De hele procedure daaromtrent is extreem omslachtig. En aan 11kw laden is leuk, maar niet met capaciteitstarief. Dan wil je zo traag mogelijk laden. Dus 10A aan 220V met een "slimme laadkabel" is dan misschien nog niet zo een slechte optie. Natuurlijk moet ik dan wel de afgelegde dagelijkse km kunnen er in steken op een nacht.
Zoals ik al vermelde hier al jaren een 3F laadpaal doch fysiek ingesteld op 1 x 32A en softwarematig beperkt tot 17A.
Kan je indien nodig nog verhogen tot 32A (7,2 kW) waarbij het geen enkel probleem is om de batterij op een nacht tot 90% vol te laden (de laatste 20% lade gaat sowieso altijd veel trager gezien de BMS van de EV dat beperkt; ook al staat de laadpaal ingesteld op 7/11/22 kW.
De kostprijs van de laadpaal (op kosten van de werkgever buiten cafetarieplan) was vier jaar geleden hier ook een 2600-2700 € (wel tien meter kabel, automaten, extra automatenkast, 4G sim en eventueel graafwerk inbegrepen). Na drie jaar wordt de laadpaal eigendom van de eigenaar van de woning waar hij geplaatst werd.
Terugbetaling van de laadkosten is praktisch ook geen probleem. Geen gedoe met via de leverancier te gaan, onkostennota's indienen enz. De laadpaal is voorzien van een MID gecertificeerde kWh meter die via 4G in real time het verbruik doorgeeft aan de backoffice waarna na het afsluiten van de maand een digitale facturatie volgt en 15 dagen later de kosten van het laden (volgens de tarieven van de CREG, dus als je als werknemer wat uitkijkt met je energiecontract maak je hier nog winst op ook) op rekening van de werknemer staan. Gemakkelijker (voor de werknemer) kan het niet.
De kosten van het laden zelf, zoals HLN stelt, betalen we dan uiteraard ook niet eerst zelf. Wij hebben nl. geen real time afrekening met onze energieleverancier maar een afrekening na vervallen termijn. En dat zal in Vlaanderen heus geen uitzonderlijke situatie zijn. In feite staat de laadvergoeding dus al op de rekening voor de jaarlijkse afrekening van de elektriciteit volgt. Kan je een deel van het jaar dan ook nog eens laden op PV dan is het uiteraard nog winstgevender. Dan bedraagt de effectieve laadkost de prijs van de injectievergoeding (maar terugbetaald aan de tarieven van de CREG).
Laatst gewijzigd door ivob 10 mei 2023, 13:48, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
U voelt zich nogal snel persoonlijk aangevallen terwijl ik enkel vraag om realiteitszin. Velen beseffen vele zaken niet meer omdat ze het zelf gewoon zijn. Dit is gewoon iets algemeens dat ik zeg.boran_blok schreef: 10 mei 2023, 11:47 Uw verwijt van "ge moogt geen keuze maken want ge zit in een luxepositie" slaat nergens op.
Als u denkt dat u niet in een luxepositie zit omdat u zelf geen eurocent moet voorschieten zoals iemand die deze voordelen niet heeft, dan is mijn vraag om realiteitszin gewoon correct om te stellen.
Ik ben blij voor u dat je het hebt en u mag uiteraard optimaliseren, maar kom hier niet zwarte schaap uithangen als u dat verre van bent. Dit laatste zal vermoedelijk wel door u weer als persoonlijke aanval geformuleerd worden, maar zo be it.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
Wat is realiteitszin? Moet ik elke keer als ik zeg dat ik tussen A en B kan kiezen er bij vermelden van "Ja ik weet dat er mensen zijn wie noch A noch B kunnen kiezen ik weet dat ik sjance heb."
Wat is de meerwaarde van die disclaimer? Wat wil jij bereiken met je vraag om realiteitszin?
Mag ik niet meer discussieren en ervaringen opvragen of een bepaalde keuze pros of cons heeft?
Moeten we deze disclaimer ook plaatsen bij mensen die zonnepanelen kunnen plaatsen? Iets wat ik op dit moment bvb niet kan wegens mijn situatie? Mag ik die mensen dan vragen om meer realiteitszin als ze hier de pros en cons zitten te discussieren tussen centrale omvormer of micro omvormer?
Welk nut heeft zo een commentaar dan? Het draagt niet bij aan de discussie.
Zeg nu zelf wat je wou bereiken met die opmerking, wat was je beoogde resultaat?
Vanuit mijn perspectief komt jouw opmerking neer op "Jullie hebben sjance da je die keuze hebt en ik heb liever dat je dat niet bespreekt dat je die keuze hebt."
Corrigeer me gerust als dat de verkeerde interpretatie was.
Wat is de meerwaarde van die disclaimer? Wat wil jij bereiken met je vraag om realiteitszin?
Mag ik niet meer discussieren en ervaringen opvragen of een bepaalde keuze pros of cons heeft?
Moeten we deze disclaimer ook plaatsen bij mensen die zonnepanelen kunnen plaatsen? Iets wat ik op dit moment bvb niet kan wegens mijn situatie? Mag ik die mensen dan vragen om meer realiteitszin als ze hier de pros en cons zitten te discussieren tussen centrale omvormer of micro omvormer?
Welk nut heeft zo een commentaar dan? Het draagt niet bij aan de discussie.
Zeg nu zelf wat je wou bereiken met die opmerking, wat was je beoogde resultaat?
Vanuit mijn perspectief komt jouw opmerking neer op "Jullie hebben sjance da je die keuze hebt en ik heb liever dat je dat niet bespreekt dat je die keuze hebt."
Corrigeer me gerust als dat de verkeerde interpretatie was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Alles wat ik gepost heb was naar aanleiding van deze post van jou. Ik zeg zeker niet dat je je opties niet mag afgaan, maar deze opmerking laat aan mij uitschijnen dat de realiteitszin wat weg is/was. Kan zijn dat ik dat ook verkeerd geïnterpreteerd heb dat je niet beseft wat je reeds hebt.boran_blok schreef: 10 mei 2023, 11:38 In mijn geval kost de laadpaal mij een 3k van het cafetariaplan budget. Dus wreed gratis is dat niet.
Ik benijd nooit iemand omdat een persoon iets of wel heeft, wel over zaken waar ik aanvoel dat iemand niet meer beseft wat ze al hebben van voordelen tov anderen die het niet hebben. Maar dat kan je idd over vele topics doen

Bon, da's het laatste wat ik hierover zeg. Back on topic, zou ik zeggen.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
-
- Elite Poster
Ok, zand erover.
Bij mij was het concreet om de vergelijking te staven tussen ofwel "slimme laadkabel" ofwel laadpaal, waarvan die 2e optie dus duurder is in aanschaf, en gegeven het capaciteitstarief je misschien niet eens vollenbak wil gaan gebruiken.
Moesten beide volledig gefinancierd worden door de werkgeven was de keuze misschien anders.
En als ik zie dat deze mogelijk maar tot 6A als minimum kan gaan zit je hoe dan ook aan redelijk wat capaciteit (= kosten)
Een laadkabel van 10A 220V is dan weer mogelijks te traag in scenarios waarbij ik meer rij dan wat die kan opladen op een nacht. Dus dat is mijn dillema.
Bij mij was het concreet om de vergelijking te staven tussen ofwel "slimme laadkabel" ofwel laadpaal, waarvan die 2e optie dus duurder is in aanschaf, en gegeven het capaciteitstarief je misschien niet eens vollenbak wil gaan gebruiken.
Moesten beide volledig gefinancierd worden door de werkgeven was de keuze misschien anders.
En als ik zie dat deze mogelijk maar tot 6A als minimum kan gaan zit je hoe dan ook aan redelijk wat capaciteit (= kosten)
Een laadkabel van 10A 220V is dan weer mogelijks te traag in scenarios waarbij ik meer rij dan wat die kan opladen op een nacht. Dus dat is mijn dillema.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
6A minimum is het minimum van de gebruikte hedendaagse technologie van batterijen en laders, is geen limitatie van de laadpaal. Er bestaan ook 'laadkabels' die tot 16A of 20A op een gewoon stopcontact kunnen doen. De vraag is, vertrouw je je binnenbekabeling om een hele nacht lang 4kW hitte te verwerken ?
Er is een reden waarom een laadpaal een aanvoerkabel van minimaal 6mm² moet hebben hé
Er is een reden waarom een laadpaal een aanvoerkabel van minimaal 6mm² moet hebben hé

-
- Elite Poster
De minima van 6A zijn niet laadpaal gerelateerd maar een item van de EV's zelf. Meestal kunnen deze niet lager dan 6A (per fase laden). Stel je de laadpaal lager in dan vraagt de omvormer van de EV geen lading meer.boran_blok schreef: 10 mei 2023, 16:11 En als ik zie dat deze mogelijk maar tot 6A als minimum kan gaan zit je hoe dan ook aan redelijk wat capaciteit (= kosten)
Met een 3F laadpaal heb je dus een minimum vermogen van 6A nodig en met een 3F laadpaal 3 x 6A.
Maar er zijn ook laadpalen die automatisch kunnen switchen van 3F naar 1F zodat ze bij minder PV productie alsnog van 18A (3F) naar 6A (1F) kunnen blijven laden.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Enkel als dat een 22kW model is, een 11kW wordt gewoon met 2,5mm² aangesloten.Sasuke schreef: 10 mei 2023, 16:15 Er is een reden waarom een laadpaal een aanvoerkabel van minimaal 6mm² moet hebben hé![]()
Het probleem zit vooral in het stopcontact; een gewoon stopcontact is eigenlijk niet ontworpen om langdurig meer dan 10 te leveren maar als je een CEE16 plaatst kan je gerust een hele nacht aan 3,7kW laden. Enkele fabrikanten (oa Hager) bieden ook "speciale" stopcontacten aan die wel langdurig 16A aankunnen.
Zelf heb ik een 32A CEE geplaatst dus ik kan aan 7,4kW laden, als ik dat zou willen. Meestal zet ik het vermogen lager.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Hmmm … alle laadpaal installaties die ik ken zijn toch met XVB 6mm2 aangesloten hoor, of het nu 11 of 22kW is.
Laatst gewijzigd door Sasuke 10 mei 2023, 22:35, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
11kw over 2.5mm² ? Ik vraag mij af hoe lang het duurt voor je de kabel ziet wegsmelten voor je ogen... Tenzij je op 3 fasen zit maar dan zit je toch ook op het randje van wat die kabel aan kan. Ik zou het nooit doen (laat staan dat het mag). Een 6mm2 kost wat meer maar da's verwaarloosbaar in de kostprijs van de installatie van een laadpaal.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
11kW over 3 fasen is 16A per fase. Daarvoor is een 2,5mm perfect geschikt. Op monofase is er bij mijn weten (tenminste in Europa) geen mogelijkheid om met meer dan 7,4kW te laden en dan kom je op 32A; daarvoor heb je dan weer wel een 6mm kabel nodig.
-
- Elite Poster
Er mogen gerust krachtigere laadkabels bestaan. Maar de keuze van het werk is, ofwel laadpaal (11/22kw (als de auto het aan kan)) ofwel slimme laadkabel max 10A.
Voor capaciteitstarief te vermijden is de laadkabel dus zuiniger. Ook al omdat er geen sluipverbruik op zit. Niet ingeplugt = geen verbruik, zo een laadpaal met LCD schermke verbruikt toch ook wel een 3 a 5W sluipverbruik, dat tikt ook aan.
Maar dan verlies je de capaciteit om snel opgeladen te zijn, als ik zeg maar 2 dagen na elkaar 300KM moet rijden. Maar ik ga heel erg in mijn geheugen moeten graven om te kijken wanneer dat is voorgekomen. Dus dat valt dan misschien wel op te lossen door dan aan een externe laadpaal te hangen.
Naar wat ik van mijn collega's hoor zijn die laadpaal installateurs ook onderaannemers van onderaannemers van onderannnemers die nog geen neuter van een aarding kunnen onderscheiden, dus dat is ook fun om die los te laten op mijn electrische installatie.
Voor capaciteitstarief te vermijden is de laadkabel dus zuiniger. Ook al omdat er geen sluipverbruik op zit. Niet ingeplugt = geen verbruik, zo een laadpaal met LCD schermke verbruikt toch ook wel een 3 a 5W sluipverbruik, dat tikt ook aan.
Maar dan verlies je de capaciteit om snel opgeladen te zijn, als ik zeg maar 2 dagen na elkaar 300KM moet rijden. Maar ik ga heel erg in mijn geheugen moeten graven om te kijken wanneer dat is voorgekomen. Dus dat valt dan misschien wel op te lossen door dan aan een externe laadpaal te hangen.
Naar wat ik van mijn collega's hoor zijn die laadpaal installateurs ook onderaannemers van onderaannemers van onderannnemers die nog geen neuter van een aarding kunnen onderscheiden, dus dat is ook fun om die los te laten op mijn electrische installatie.
-
- Elite Poster
Ook dat is te voorkomen.boran_blok schreef: 11 mei 2023, 08:42 Voor capaciteitstarief te vermijden is de laadkabel dus zuiniger. Ook al omdat er geen sluipverbruik op zit. Niet ingeplugt = geen verbruik, zo een laadpaal met LCD schermke verbruikt toch ook wel een 3 a 5W sluipverbruik, dat tikt ook aan.
Laadpaal kan je instellen op het gewenste max. vermogen.
Een laadpaal kan je instellen op dynamisch laden (bv. naargelang beschikbare zonnestroom, afname andere verbruikers,....)
Het display kan je instellen om te dimmen tot volledig uitzetten na x tijd niet gebruik.
Een laadpaal moet voor ingebruikname gekeurd worden.Naar wat ik van mijn collega's hoor zijn die laadpaal installateurs ook onderaannemers van onderaannemers van onderannnemers die nog geen neuter van een aarding kunnen onderscheiden, dus dat is ook fun om die los te laten op mijn electrische installatie.
Tijdens de keuring wordt sowieso de aarding nagemeten.
Komt dus sowieso niet goed wanneer men de neuter zou omwisselen met de aarding.
Sol Invictus!
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Het lijstje van auto's dat op dit moment al aan 22kW AC kan laden is héél kort, da's dus meer iets voor binnen een paar jaar als die ontwikkeling verdergezet wordt.
Uiteindelijk blijkt het thuis dan 40A te zijn - althans dat lees ik toch in de zekeringkast.
Denk dus niet dat ik naar 3-fase zal upgraden, en de huidige laadpaal gewoon op 1-fase laat aansluiten.
Uiteindelijk blijkt het thuis dan 40A te zijn - althans dat lees ik toch in de zekeringkast.
Denk dus niet dat ik naar 3-fase zal upgraden, en de huidige laadpaal gewoon op 1-fase laat aansluiten.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
Wanneer je denkt thuis ooit nog 22 kW laden nodig te hebben kan je uiteraard ook gewoon een 3F laadpaal met 1F 32A aansluiten op een 40A hoofdautomaat.selder schreef: 11 mei 2023, 12:28 Uiteindelijk blijkt het thuis dan 40A te zijn - althans dat lees ik toch in de zekeringkast.
De kans zit er dan wel dik in dat je na een tijd in gebruik de noodzaak om te gaan laden aan + 7,2 kW niet meer inziet.

Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Dat is de zekering van je kast, niet noodzakelijk hoe zwaar je aansluiting is. daarvoor moet je naar je aansluiting kijken.
In mijn geval is het 3x20A 400V bvb.
In mijn geval is het 3x20A 400V bvb.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Een C20 is een 20A automaat, wat zou betekenen dat heel je kast afgezekerd is op 20A, wat wel heel weinig lijkt.selder schreef: 11 mei 2023, 12:28 Uiteindelijk blijkt het thuis dan 40A te zijn - althans dat lees ik toch in de zekeringkast.
Hier komt er 50A (1F-230V) toe in de meterkast en is de zekeringskast dan afgezekerd op 40A met een 63A 300mA diff en een 40A remautomaat.
-
- Elite Poster
Selder: je moet op je meterkast kijken; wat jij hebt gefotografeerd is de verliesstroomschakelaar, en dit is een exemplaar dat geschikt is tot 40A. Dit is géén zekering, maw als je daar 50A door jaagt gaat die niet springen, hoogstens verbranden. Al denk ik niet dat het in de praktijk een probleem zou zijn. Wat we hier wel uit kunnen afleiden is dat je een monofasige aansluiting van niet meer dan 40A zal hebben, het kan in principe ook nog iets minder zijn. Onlangs bij buren bv een monofasige 32A aansluiting gezien. Als je elektrisch kookt zal het wel 40A zijn.
- selder
- Moderator
Electrisch inductie idd.
Dit is op de digitale meter.
Dit is op de digitale meter.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad een 40A aansluiting dus je kan (als er niet teveel anders opstaat in huis) tot 7,4kW opladen als je dat zou willen. Ik doe het zelf ook al anderhalf jaar met zo'n monofasige aansluiting en dat gaat prima.
-
- Elite Poster
Totaal off-topic: zit jij onbewust een of andere filter toe te passen op je foto's ? Want ik weet dat je een Apple man bent met altijd de nieuwste modellen, maar die foto's lijken genomen met een digitaal foto-toestel uit den Action van het jaar 2000.
On-topic: ik blijf het raar vinden dat achter je diff een 20A automaat zit, terwijl je 40A binnen krijgt. 20A is gewoon niets (da's 4600W). En al zeker als je een inductie-kookplaat hebt.
On-topic: ik blijf het raar vinden dat achter je diff een 20A automaat zit, terwijl je 40A binnen krijgt. 20A is gewoon niets (da's 4600W). En al zeker als je een inductie-kookplaat hebt.
- selder
- Moderator
Foto's zijn met flits genomen, er is bijna geen verlichting in de kelder en met die "5 MiB" op dit forum dus zwaar verkleind - of een selectie gemaakt van de grote foto en die dan nog verkleind ...
-
- Elite Poster
Waar kan je aan zien dat die 20A de afzekering van de automatenkast is en niet gewoon de automaat van een kring?Tomby schreef: 11 mei 2023, 15:00 On-topic: ik blijf het raar vinden dat achter je diff een 20A automaat zit, terwijl je 40A binnen krijgt. 20A is gewoon niets (da's 4600W). En al zeker als je een inductie-kookplaat hebt.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Zal inderdaad gewoon direct automaat voor de eerste groep zijn die we zien. Ik was verkeerdelijk met mijn situatie aan het vergelijken, waar er na de 300mA diff nog een remautomaat zit, maar dat is specifiek voor mijn setup hier.ivob schreef: 11 mei 2023, 16:11 Waar kan je aan zien dat die 20A de afzekering van de automatenkast is en niet gewoon de automaat van een kring?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Welke laadpaal kan dat?ivob schreef: 10 mei 2023, 16:41De minima van 6A zijn niet laadpaal gerelateerd maar een item van de EV's zelf. Meestal kunnen deze niet lager dan 6A (per fase laden). Stel je de laadpaal lager in dan vraagt de omvormer van de EV geen lading meer.boran_blok schreef: 10 mei 2023, 16:11 En als ik zie dat deze mogelijk maar tot 6A als minimum kan gaan zit je hoe dan ook aan redelijk wat capaciteit (= kosten)
Met een 3F laadpaal heb je dus een minimum vermogen van 6A nodig en met een 3F laadpaal 3 x 6A.
Maar er zijn ook laadpalen die automatisch kunnen switchen van 3F naar 1F zodat ze bij minder PV productie alsnog van 18A (3F) naar 6A (1F) kunnen blijven laden.
Als je wilt laden met zonnepanelen en je hebt een 1 fase omvormer, heeft het dan zin om een 3 fase laadpaal te kiezen?
Als je overschot hebt op je panelen op fase 1 gaat hij toch nog stroom van het net nemen op de 2 andere.
En zet je zonnepanelen en laadpaal dan best op dezelfde fase als beide 1 fasig zijn aangesloten?
-
- Elite Poster
Ik heb bv. een 3F Alfen SPL laadpaal die 1F 32A is aangesloten. Niet mijn keuze maar van de werkgever. Waarschijnlijk omdat ze dan dezelfde laadpalen in grote hoeveelheden kunnen laten plaatsen?sky schreef: 11 mei 2023, 17:40 Welke laadpaal kan dat?
Als je wilt laden met zonnepanelen en je hebt een 1 fase omvormer, heeft het dan zin om een 3 fase laadpaal te kiezen?
Als je overschot hebt op je panelen op fase 1 gaat hij toch nog stroom van het net nemen op de 2 andere.
En zet je zonnepanelen en laadpaal dan best op dezelfde fase als beide 1 fasig zijn aangesloten?
Via de ACE installer software kan je o.a. dynamisch laden instellen (indien software licentie, hardware is sowieso aanwezig) en in stappen van 1A het vermogen verlagen of verhogen.
Sommige laadpalen kunnen automatisch (bij onvoldoende aanbod PV) schakelen van 3F naar 1F (bv. de Zappi V2 en de Alfen mits een dynamic licentie en wat tweaken via HA).
Die omschakeling heb ik niet want alles is hier sowieso 1F en geen nood aan vlugger laden dan 1F32A.
Maar sommigen willen blijkbaar (in de toekomst) zo snel mogelijk laden, dus het kan dan wel.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Met 3x20A heb ik op 1 fase Max 4800W.
Meestal wel genoeg vermits ik de auto niet dagelijks gebruik. Maar geen reserve moest het eens nodig zijn.
Op het werk instaat nu ook alfen laadpalen, goed te weten dat die instelbaar zijn
Meestal wel genoeg vermits ik de auto niet dagelijks gebruik. Maar geen reserve moest het eens nodig zijn.
Op het werk instaat nu ook alfen laadpalen, goed te weten dat die instelbaar zijn
-
- Elite Poster
Je hebt wel een login nodig en een ACE installer op een PC die via Wifi of UTP met de paal verbonden is om wijzigingen aan te brengen. Het is dus niet zo dat je van buitenaf zomaar de instellingen van een Alfen laadpaal kan wijzigen.sky schreef: 11 mei 2023, 19:23 Op het werk instaat nu ook alfen laadpalen, goed te weten dat die instelbaar zijn
Mijn 1F32A laadpaal staat trouwens standaard op 17A (3,9 kW) ingesteld.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Voor zover ik begrepen heb niet... "intern" in je digitale meter zou hij dit verrekenen (tot een zeker vermogen).sky schreef: 11 mei 2023, 17:40 Als je wilt laden met zonnepanelen en je hebt een 1 fase omvormer, heeft het dan zin om een 3 fase laadpaal te kiezen?
Zelf heb ik 40A monofasig en waar ik eerst dacht om 3F aan te vragen heb ik de indruk dat het niet echt zinvol is ?
-
- Elite Poster
Uiteindelijk zal je dat toch zelf moeten bepalen.DarkV schreef: 11 mei 2023, 21:36 Zelf heb ik 40A monofasig en waar ik eerst dacht om 3F aan te vragen heb ik de indruk dat het niet echt zinvol is ?
Heb je aan 7 kW laden genoeg en wens je niet gelijktijdig op 7 kW te laden en nog allerhande andere elektrische grootverbruikers te laten draaien heeft het idd weinig zin.
Wil je absoluut op een zo kort mogelijke tijd een grote EV accu (+ 60 kWh) volgeladen hebben die je ook nog eens dagelijks bijna leeg rijdt dan is 11/22 kW aangeraden en dat kan alleen met 3F. Wil je het "comfort" om altijd al je elektrische toestellen gelijktijdig te kunnen blijven draaien en continu snel te blijven laden is 3F een must.
Wil je wanneer er geen andere grootverbruikers actief zijn zo snel mogelijk laden en maakt het je niet uit dat je trager laadt wanneer deze periodiek wel actief zijn dan kan je kiezen voor een laadpaal die dynamisch kan laden (en afhankelijk van de beoogde laadsnelheid dan kiezen voor 1F32A of 3F16/32A.
Het hangt er allemaal vanaf wat je zelf wil.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Men moet ook rekening houden dat sommigen op termijn meerdere EV's kunnen hebben en die ook soms samen moeten opladen.
Hier komt een smappee die instelbaar is en vooral ook in het wit verkrijgbaar, wat beter past bij het huis.
Hier komt een smappee die instelbaar is en vooral ook in het wit verkrijgbaar, wat beter past bij het huis.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 78 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ga hier even op dit topic aanvullen ipv een nieuw te maken. (heb het al helemaal nagelezen en staat veel interessante info in + sluit erop aan).
Ik moet ook een nieuwe salariswagen gaan kiezen en vindt het elektrisch veel moeilijker als vroeger ICE. Bij de ICE was er altijd wel één model dat eruit sprong en was het kiezen meestal enkel een kwestie van kleur kiezen.
Keuze uit de lijst (allen goed uitgerust):
- Tesla Model Y: geeft me een zeer dubbel gevoel. Complete auto met goeie specs, maar heb er geen vertrouwen in. Auto geeft me een te grote gadget-indruk en ik vind hem gewoon lelijk ...
- Audi Q4: geen optie. Ik (1m90) kan niet achter mezelf gaan zitten door de lage daklijn. Aangezien mijn kinderen groot zijn voor hun leeftijd en ouder worden, sluit ik niet uit dat dit een probleem geeft voor de lease ten einde is.
VW ID4 : puur vergeleken met Skoda Enyaq (zie volgende): waarom kiezen voor een auto die kleiner is en waar ik minder feeling mee heb voor +/- hetzelfde budget
Skoda Enyaq: Leuke auto
BMW iX3: Leuke auto (beter uitgerust als de Enyaq + vindt hem schoner en kan iets sneller snelladen als de skoda)
Over range lig ik niet wakker. Max op een dag is 300km (regelmatig wel 200km) en dat zouden bovenstaande allemaal wel kunnen. Anders is er onderweg wel een snellader wat voldoende is om effe snel wat km's bij te laden. We hebben nog een ruime ICE die een tijdje zal blijven voor de grotere afstanden (vakantie).
Ik lees dat iedereen zo onder de indruk is van de Ioniq 5, maar Hyundai staat bij ons niet op de lijst van de mogelijkheden. Toch de moeite om ons fleetbeheer te overtuigen Hyundai te mogen kiezen of me tot bovenstaande lijst beperken?
Ik moet ook een nieuwe salariswagen gaan kiezen en vindt het elektrisch veel moeilijker als vroeger ICE. Bij de ICE was er altijd wel één model dat eruit sprong en was het kiezen meestal enkel een kwestie van kleur kiezen.
Keuze uit de lijst (allen goed uitgerust):
- Tesla Model Y: geeft me een zeer dubbel gevoel. Complete auto met goeie specs, maar heb er geen vertrouwen in. Auto geeft me een te grote gadget-indruk en ik vind hem gewoon lelijk ...
- Audi Q4: geen optie. Ik (1m90) kan niet achter mezelf gaan zitten door de lage daklijn. Aangezien mijn kinderen groot zijn voor hun leeftijd en ouder worden, sluit ik niet uit dat dit een probleem geeft voor de lease ten einde is.
VW ID4 : puur vergeleken met Skoda Enyaq (zie volgende): waarom kiezen voor een auto die kleiner is en waar ik minder feeling mee heb voor +/- hetzelfde budget
Skoda Enyaq: Leuke auto
BMW iX3: Leuke auto (beter uitgerust als de Enyaq + vindt hem schoner en kan iets sneller snelladen als de skoda)
Over range lig ik niet wakker. Max op een dag is 300km (regelmatig wel 200km) en dat zouden bovenstaande allemaal wel kunnen. Anders is er onderweg wel een snellader wat voldoende is om effe snel wat km's bij te laden. We hebben nog een ruime ICE die een tijdje zal blijven voor de grotere afstanden (vakantie).
Ik lees dat iedereen zo onder de indruk is van de Ioniq 5, maar Hyundai staat bij ons niet op de lijst van de mogelijkheden. Toch de moeite om ons fleetbeheer te overtuigen Hyundai te mogen kiezen of me tot bovenstaande lijst beperken?
-
- Elite Poster
Wanneer je voldoende gebruikersreviews leest over de Ioniq 5 zal je ook wel lezen dat deze zijn issues heeft.
De perfecte auto bestaat niet. Ze hebben allemaal hun technische voor- en nadelen.
Over smaak en kleur valt niet te discussiëren.
De perfecte auto bestaat niet. Ze hebben allemaal hun technische voor- en nadelen.
Over smaak en kleur valt niet te discussiëren.
Sol Invictus!